Light Gives Life!
آلودگی و پوست و سلامت | خیز

آب و هوا و آلودگی چه تأثیری بر پوست ما می‌گذارند؟

آب و هوا پوست ما را به میزان چشمگیری تحت تأثیر قرار می‌دهد. از طرفی، آب و هوای بد، می‌تواند مشکلات زیادی برای پوست ایجاد کند، از اکنه گرفته تا خشکی شدید و پوسته پوسته شدن. حتی ممکن است باعث بدتر شدن مشکلات پوستی پیشین و یا بروز مشکلات جدید گردد.

آب و هوا و پوست | خیز

تأثیر هوای گرم روی پوست

پوست در آب و هوای گرم چرب به نظر می‌رسد. در واقع گرمای زیاد باعث ذوب شدن چربیِ سطح پوست شده و باعث چرب‌تر شدن پوست می‌شود. تعریق شدید به دلیل دمای بالای بدن ممکن است باعث ایجاد آکنه و جوش گردد، به خصوص اگر نوع پوست چرب باشد. در این حالت، فرد باید بعد از تعریق صورت خود را بشوید و با استفاده از دستمال مرطوب، چربی‌های اضافی را از بین ببرد. از بین بردن آن‌ها با مواد شوینده خشن می‌تواند وضعیت پوست فرد را بدتر کند.

صرف نظر از آب و هوا، قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم بسیار مضر است، زیرا نور خورشید دلیل اصلی ایجاد چین و چروک و پیری سریع پوست است، بنابراین استفاده از ضد آفتاب مناسب برای نوع پوست فرد ضروری است.

آفتاب و پوست | خیز

گرم شدن بیش از حد هوا همچنین برخی از مشکلات پوستی مانند جوش‌های گرمایی را سبب می‌‌شود. این بثورات در اثر مسدود شدن مجاری در اپیدرم و احتباس رطوبت در پوست، باعث ایجاد جوش می‌شوند. بثورات گرمایی پس از چند روز خود به خود از بین می‌روند، اما اگر علائم عفونت باکتریایی مانند درد، تورم، قرمزی، ترشحات چرکی و تب شدید وجود دارد، برای درمان عفونت باید به پزشک مراجعه کرد.

تأثیر هوای مرطوب روی پوست

ساکنان مناطق مرطوب و آفتابی، از پوست زیبایی برخوردار هستند. رطوبت بالا از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. از آنجا که مرطوب‌سازی پوست ضروری است، افراد در مناطق خشک باید با استفاده از کرم مرطوب کننده مناسب، پوست خود را به طور مداوم مرطوب کنند.

اثر هوای سرد روی پوست

خوردن غذاهای زمستانی (غذاهایی با طبع گرم) باعث افزایش بروز آکنه در زمستان می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، خوردن غذاهای غنی از قندهای تصفیه شده باعث افزایش آکنه می‌شود؛ زیرا این مواد بر روی سطح هورمون‌های مسئول ترشح چربی تأثیرگذار هستند. این غذاها شامل اکثر غذاهایی است که مردم ترجیح می‌دهند در زمستان بخورند؛ مانند: دسرهای پر از شکر، نان سفید، ماکارونی، سیب زمینی سرخ کرده، چیپس و … .

افرادی که پوست چرب دارند در زمستان به دلیل رطوبت کم، احساس بهتری را تجربه می‌کنند. در افرادی با پوست معمولی، هوای سرد باعث خشکی پوست می‌شود و در صورت استمرار ممکن است پوست، ترک خورده، خشن و پوسته پوسته شود. هوای سرد همچنین می‌تواند برخی از ضایعات پوستی مانند اگزما را تشدید نماید.

راهکارهای محافظت از پوست در فصل زمستان

از آنجا که هوای سرد باعث خشکی پوست می‌شود، برای جلوگیری از ترک خوردگی و قرمزی، حفظ رطوبت پوست ضروری است. در اینجا چند روش برای مرطوب نگه داشتن پوست در شرایط آب و هوایی سرد آورده شده است:

  • مرطوب کردن پوست به طور مداوم: مرطوب کننده‌ها باید در زمستان مرتباً استفاده شوند. برای حصول بهترین نتیجه، بلافاصله پس از استحمام (در حالی که پوست هنوز کمی مرطوب است) از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • استفاده منظم از ضد آفتاب: تابش کمتر نور خورشید در زمستان به این معنی نیست که نور ماورابنفش خورشید کاهش می‌یابد. بنابراین باید حتی در زمستان از ضد آفتاب استفاده نمایید.
  • مرطوب سازی لب ها: لب‌ها نیز در معرض تحریک توسط آب و هوا هستند، بنابراین باید از یک مرطوب کننده لب مناسب برای حفظ رطوبت و جلوگیری از ترک آن استفاده کنید.
  • استفاده از محصولات ملایم برای پوست: به دلیل افزایش حساسیت پوست در آب و هوای سرد، استفاده از محصولات ملایم و بدون بو در زمستان بهتر است.
  • شستشو: برای شستشوی صورت و استحمام به جای آب داغ از آب ولرم استفاده نمایید.
  • محافظت از دست: دست‌ها را می‌توان هنگام خروج از خانه با پوشیدن دستکش محافظت کرد و با یک مرطوب کننده مناسب به طور مداوم مرطوب نمود. در صورتی که پوست دست به دلیل سرما،‌ ترک خورده‌، باید هنگام نظافت و یا استفاده از مواد شیمیایی، دستکش پلاستیکی ضد حساسیت بپوشید و بعد از اتمام کار مرطوب کننده بزنید.
  • نزدیک نشدن زیاد به بخاری: قرار گرفتن مستقیم در معرض گرمای بخاری منجر به خشک شدن پوست می‌گردد.

تأثیر گرمایش خانه روی پوست

استفاده از وسایل گرمایشی در فضای داخلی منزل موجب کاهش رطوبت هوا و در نتیجه کاهش رطوبت پوست می‌شود. استفاده از دستگاه بخور در منزل در فصل سرما موجب حفظ رطوبت می‌گردد. اگر خرید دستگاه بخور برایتان مقدور نیست، با قرار دادن ظرف حاوی آب در نزدیکی منبع گرمایشی، سطح رطوبت هوا را حفظ کنید.

اثر تغییرات ناگهانی دما بر پوست

خارج شدن از منزل و ساختمان‌های گرم در مناطق سردسیر و یا بالعکس برای پوست مضر است؛ زیرا این تغییر ناگهانی دما باعث انبساط و انقباض سریع رگ‌های خونی در پوست و در پی آن سبب قرمزی پوست می‌گردد. رگ‌های عنکبوتی و التهاب نیز به همین دلیل افزایش می‌یابد.

روزاسه و پوست | خیز

برای جلوگیری از این مشکلات لازم است که فرد بیرون از خانه به خوبی خود را گرم نگه دارد و داخل خانه را نیز بیش از حد گرم نکند.

تأثیر حمام آب گرم روی پوست

در روزهای سرد زمستان ممکن است وسوسه شوید که یک حمام گرم طولانی مدت و آرامش‌بخش داشته باشید. اما لازم است بدانید که قرار گرفتن طولانی مدت پوست در دمای بالا باعث خشکی پوست می‌شود و لایه محافظ خارجی پوست (اپیدرم) را از بین می‌برد، بنابراین به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود.

اثر آلودگی هوا روی پوست

اگر در یک منطقه پرجمعیت زندگی می‌کنید، احتمالاً پوست شما در معرض آلودگی هوا قرار دارد. آلودگی باعث ایجاد رادیکال های آزاد روی پوست می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار ناپایداری هستند که خیلی سریع با سایر ترکیبات واکنش می‌دهند. بنابراین می‌توانند تأثیر مخربی بر ساختار محافظ پوست شما داشته و موجب پیری پوست گردند.

آلودگی چگونه روی پوست تأثیر می‌گذارد؟

ذرات کوچک معلق در هوا به شکل خاک، گرد و غبار یا دوده می‌توانند وارد سلول‌های پوستی شوند و در فرایندی به نام اکسیداسیون سلول‌های پوستی را تحت تأثیر منفی قرار دهند. علاوه بر این، گازهایی مانند دی اکسید نیتروژن، اوزون، مونوکسیدکربن و دی اکسید گوگرد می‌توانند به پوست آسیب برسانند. پوست ما به عنوان یک مانع طبیعی در برابر عوامل خارجی عمل می‌کند و اگرچه موفق می‌شود اکثر موارد را از بین ببرد، اما کاملاً غیر قابل نفوذ نیست. آلودگی هوا، با تجزیه کلاژن و لیپیدهای موجود در پوست به عملکرد آن آسیب می‌رساند. مطالعات نشان داده که پوست افرادی که در روستا زندگی می‌کنند نسبت به افراد ساکن در شهرها، جوان‌تر است. علاوه بر این، آلودگی می‌تواند باعث تحریک، بثورات و ترک پوستی گردد.

تاثیر آلودگی هوا روی پوست | خیز

چگونه از پوستم در مقابل آلودگی هوا محافظت کنم؟

نکته کلیدی جهت مقابله با اثرات آلودگی هوا روی پوست این است که روزی دو بار صورت خود را با محصولات حاوی آنتی اکسیدان‌ها، پاکسازی کنید. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند و در نتیجه اثر منفی آن‌ها را کاهش دهند. مراحل در زیر توضیح داده شده است:

1) پاکسازی عمیق

دو بار در روز جهت شستشوی صورت از یک شوینده ملایم استفاده کنید تا ذرات و دوده‌ای را که ممکن است به پوست شما چسبیده باشد، پاک نمایید. شوینده‌های صورت مانند آهن ربا خاک و گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پوستتان از رادیکال های آزاد پاک شده است.

2) استفاده از تونر

یک تونر مؤثر و بدون الکل، ذرات باقیمانده را که ممکن است از طریق پاکسازی از بین نرفته باشند، تمیز می‌کند.

تونر و پوست | خیز

3) استفاده از آنتی اکسیدان ها

اکسیداسیون می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود، خصوصاً در معرض آلاینده‌ها. یک بوت کمپ مراقبت از پوست که شامل آنتی اکسیدان است می‌تواند این روند را متوقف کند. برای کمک به پوست در برابر اکسیداسیون، از محصولات حاوی ویتامین A، C یا E استفاده کنید.

4) استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده با ضد آفتاب SPF 15 در صبح، توصیه می‌شود. از این طریق شما از پوست خود در برابر آفتاب محافظت می‌کنید. این امر در مناطق آلوده بسیار مهم است، زیرا آلودگی می‌تواند اثرات منفی آفتاب را روی پوست تشدید نماید. مرطوب کننده‌ای که حاوی ویتامین C و E باشد، قادر است از فعالیت رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و ظاهر پوست شما را روشن‌تر کند.

5) شب ها از پوست خود حفاظت کنید.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم آلودگی به طور مداوم به پوست حمله می‌کند و می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود. علاوه بر این، رطوبت پوست را از بین می‌برد و سبب تیرگی پوست می‌گردد. همیشه شب‌ها مرطوب کننده استفاده نمایید تا به تقویت لایه محافظ پوست صورت خود کمک کنید. یک محافظ پوست قوی کلید اصلی مبارزه با آلودگی است.

6) توجه به رژیم غذایی

رژیم غذایی نقش بسزایی در مبارزه با آلاینده‌ها دارد. با تغذیه مناسب، پوست شما از فواید آنتی اکسیدان‌ها (بسته به آنچه که می‌خورید) بهره‌مند می‌شود. توت، سبزیجات برگ‌دار، مرکبات و غذاهای دریایی حاوی امگا 3 میل کنید و به پوست خود در مبارزه با اکسیداسیون کمک کنید. همچنین باید در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. آلودگی می‌تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد، بنابراین مهم است که رطوبت از دست رفته را دوباره بازیابی کنید.

 

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا