Light Gives Life!
انواع چسب جوش | خرید ماسک ال ای دی نیلای | چسب لیفت صورت

انواع چسب جوش

به ‌وجود آمدن جوش روی صورت امری شایع است. از طرفی بدترین کابوس یک نوجوان به‌ شمار می‌آید. اغلب توصیه می‌شود که از فشار دادن جوش یا کندن جوش صورت خودداری کنید. زیرا کندن جوش، روند طبیعی بهبودی جوش صورت را به تأخیر می‌اندازد. این کار می‌تواند باعث عفونت و زخم نیز بشود. همچنین ممکن است جوش را ملتهب و بزرگ‌تر کند. استفاده از چسب‌ جوش یک راهکار برای درمان جوش است. چسب جوش به عنوان چسب آکنه نیز شناخته می‌شود.

فرق بین جوش و آکنه

جوش‌ها نوعی از آکنه هستند. برخی جوش‌ها به دلیل تغییرات تولید هورمون در دوران بلوغ ظاهر می‌شوند. در دوران بلوغ هورمون‌ها فعال می‌شوند. در این دوره، غدد چربی واقع در پایه فولیکول‌های مو ممکن است بیش ‌از حد تحریک شوند. این غدد میکروسکوپی، سبوم ترشح می‌کنند (سبوم ماده‌ای روغنی است که از خشکی پوست محافظت می‌کند). جوش‌ها، هنگام مخلوط‌شدن سلول‌های مرده پوست با روغن اضافی (سبوم) ایجاد می‌شوند. این مخلوط، منافذ را مسدود می‌کند. از طرفی باعث تورم می‌شود. باکتری‌ها می‌توانند در این ترکیب رشد کنند. همچنین منجر به ایجاد عفونت و چرک خواهد شد. جوش‌ها بیشتر در سنین نوجوانی و در زنان در دوران قاعدگی ایجاد می‌شوند.

واضح‌ترین راه برای تشخیص آکنه و جوش، دانستن یک نکته است. اینکه جوش‌ها نشانه یک بیماری هستند. در حالی‌ که آکنه خود، یک بیماری و در واقع اختلال التهابی پوست به شمار می‌آید. افراد دارای پوست مستعد آکنه، جوش‌ها را به عنوان بخشی از بیماری خود تجربه می‌کنند. اما کسانی هستند که گاه ‌به ‌گاه جوش می‌زنند. اینگونه اشخاص، پوست مستعد آکنه ندارند.

ماسک LED جوانساز پوست نیلای

به روزترین روش جوانسازی پوست

سفارش ماسک نوری نیلای

پوست جوان و شاداب دیگر یک خاطره نیست
خرید نیلای

چسب جوش چیست

چسب جوش مانند یک برچسب است. این پچ چسبنده را مستقیماً روی جوش قرار می‌دهند. چسب‌های جوش می‌توانند به برطرف‌شدن جوش‌ها در طول شب کمک کنند. این درمان‌های لکه‌ای به‌عنوان یک بانداژ عمل می‌کنند. به ‌طوری که از لمس جوش‌ها جلوگیری می‌شود. چسب جوش، مایع داخل جوش‌ها را جذب می‌کند. ازطرفی یک محیط مرطوب برای بهبود سریع‌تر و بهتر ایجاد می‌کند. این نوع پچ، جلوی ظاهرشدن جوش بعدی را نمی‌گیرد. اما می‌تواند جوش را با سرعت بیشتری برطرف کند.

در چسب جوش از چسب‌ها برای چسباندن آن به صورت استفاده می‌شود. برای این منظور سه نوع چسب وجود دارد:

  • اکریلیک
  • سیلیکون
  • هیدروژل

چسب جوش مناسب | خرید ماسک ال ای دی نیلای | چسب لیفت صورت

استفاده از چسب باکیفیت بسیار مهم است. زیرا باعث می‌شود تا چسب جوش در یک مکان باقی بماند. در نتیجه موجب تحریک پوست نمی‌شود.

برندهای مختلفی از چسب‌های جوش حاوی مواد مختلف برای درمان جوش، وجود دارد. چسب جوش برای یک بار استفاده طراحی شده است. زیرا ظرفیت جذب چربی‌ها محدود است. یک پچ واقعی به دلیل مواد زیست‌تخریب‌پذیر مورد استفاده در آن، یکبارمصرف است.

فواید چسب جوش یا آکنه

استفاده از چسب‌های آکنه مزایای زیادی دارد. از جمله:

  • جلوگیری از دست‌زدن به آکنه و کندن آن
  • جلوگیری از تحریک بیشتر
  • محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش
  • کمک به روند بهبودی

طرز استفاده از چسب جوش

برای استفاده از چسب ضدجوش، ابتدا صورت خود را به ‌طور معمول تمیز و مرطوب کنید. سپس پچ را به مدت یک شب روی جوش خود قرار دهید. هنگام بیدارشدن صورت خود را مانند برنامه معمول صبحگاهی بشویید. با چسب جوش حمام نیز می‌توان رفت. زیرا ضدآب است.

چسب جوش چگونه عمل می کند

چسب‌های جوش معمولاً از هیدروکلوئید (Hydrocolloids) ساخته می‌شوند. ماده‌ای ژل‌ساز که در اصل برای بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود. این ماده پلیمری، آب را جذب کرده تا ژل تشکیل دهد. ژل هیدروکلوئیدی به پوست می‌چسبد. در نتیجه چربی و کثیفی اضافی را از جوش‌ها جذب می‌کند.

انواع مواد فعال در چسب جوش

برخی از چسب‌های جوش پر از مواد افزوده‌شده برای مبارزه با آکنه هستند. درحالی که برخی دیگر فقط چسب‌های ژل هیدروکلوئیدی هستند. لازم به ذکر است که میزان تأثیر چسب جوش و مواد آن، به نوع پوست بستگی دارد. چسب جوش ممکن است به کاهش التهاب کمک کند (منظور از التهاب، برجستگی‌های متورم قرمزرنگ در نزدیکی سطح پوست است). از طرفی ممکن است اصلاً نتیجه‌ای ندهد. بنابراین، بسیاری از متخصصان معتقدند که این چسب‌ها تنها بر روی نوع خاصی از جوش‌ها اثر می‌گذارند. در اینجا برخی از مواد تشکیل‌دهنده چسب‌های جوش و نحوه تأثیر هر کدام روی پوست، آورده شده است:

  • اسید سالیسیلیک (Salicylic acid): یک ماده محبوب ضدآکنه در مراقبت از پوست و شامپو است. این ماده می‌تواند به بازکردن منافذ پوست و از بین ‌بردن سبوم یا چربی اضافی کمک کند. چسب‌ جوش حاوی اسید سالیسیلیک، گزینه خوبی برای جوش‌های نسبتاً ملتهب است. اما ممکن است پوست خشک‌ و حساس را تحریک کند.
  • روغن یا عصاره درخت چای: این روغن، باکتری‌ها را از بین می‌برد. همچنین التهاب و قرمزی را کاهش می‌دهد. اما مانند اسید سالیسیلیک می‌تواند بسیار خشک‌کننده باشد.
  • اسید هیالورونیک (Hyaluronic acid): این ماده مراقبت از پوست، بسیار محبوب است. اسید هیالورونیک پس از قرار‌گرفتن روی جوش، به آبرسانی پوست کمک می‌کند. این امر باعث جلوگیری از خشک‌شدن پوست می‌شود.
  • نیاسینامید (Niacinamide): یک افزودنی عالی دیگر به چسب جوش، نیاسینامید است. زیرا می‌تواند رنگ و بافت پوست را بهبود بخشد. همچنین اثرات تثبیت‌کننده‌ای بر عملکرد سد پوستی دارد. این امر می‌تواند به بهبود حفظ رطوبت پوست کمک کند. نیاسینامید نوعی از ویتامین B3 (نیاسین) است.
  • بنزوئیل پراکسید (Benzoyl peroxide): این ماده یک ضدعفونی‌کننده است. بنزوئیل پراکسید، دهه‌ها برای درمان آکنه استفاده شده است. با این حال، بهتر است در صورت تجربه تحریک قبلی از آن استفاده نکنید. بنزوئیل پراکسید، به عنوان یک ضدعفونی‌کننده به کاهش جوش‌ها کمک می‌کند. همچنین باکتری‌های داخل و اطراف جوش را از بین می‌برد.

انواع چسب جوش

هر کدام از چسب جوش‌ها برای درمان انواع مختلف جوش هدف‌گذاری شده‌اند. در این بخش سه نوع چسب جوش آورده شده است:

  • چسب جوش غیردارویی یا هیدروکلوئیدی (hydrocolloid):

برخی چسب‌ها فقط حاوی هیدروکلوئید هستند. این چسب‌ها به ‌عنوان چسب جوش‌های غیردارویی شناخته می‌شوند. در صورت داشتن جوش برجسته یا دارای چرک قابل ‌مشاهده (دارای سر)، از چسب هیدروکلوئیدی استفاده کنید. این چسب می‌تواند مایع جوش را تخلیه کند (جذب چرک و چربی اضافی). در نتیجه جوش را صاف خواهد کرد. در واقع چسب چوش هیدروکلوئیدی، اثری شبیه خلاء دارد. به ‌طوری که هرگونه کثیفی و روغن عامل جوش را از بین می‌برد. سپس آن ناخالصی‌ها را به ماده‌ای ژل‌مانند تبدیل می‌کند. این ماده به پچ می‌چسبد. این نوع چسب جوش به ایجاد رطوبت در اطراف جوش نیز کمک می‌کند.

چسب‌های هیدروکلوئیدی غیردارویی ممکن است برای دو تا سه روز استفاده شوند. به شرطی که هر روز تعویض شوند. توجه داشته باشید که مرطوب‌ بودن جوش می‌تواند از چسبیدن چسب هیدروکلوئیدی جلوگیری کند. همچنین در صورت عدم‌ وجود مایع در جوش، این نوع چسب اثر زیادی نخواهد داشت. در شکل زیر یک نمونه از این نوع چسب جوش‌ها نشان داده شده است.

چسب جوش غیردارویی | خرید ماسک ال ای دی نیلای | چسب لیفت صورت
چسب جوش غیردارویی یا هیدروکلوئیدی
  • چسب جوش دارویی:

برخی از چسب‌های جوش حاوی موادی برای درمان جوش هستند (مانند اسید سالیسیلیک). این مواد، خواص پزشکی کمی دارند. چسب جوش دارویی، بیشتر به پاک‌کردن آلودگی و باکتری‌ها از منافذ کمک می‌کند. همچنین سرعت پاکسازی را افزایش می‌دهد. در قسمت زیر یک نوع از چسب جوش دارویی نمایش داده شده است.

چسب جوش دارویی| خرید ماسک ال ای دی نیلای | چسب لیفت صورت
یک نمونه چسب جوش دارویی
هیچ درمانی برای بیماری بهجت وجود ندارد. اگر سندرم بیمار خفیف باشد، پزشک داروهایی را برای کنترل درد و التهاب (تنها به هنگام تشدید بیماری) پیشنهاد می‌کند. در غیر از مواقع تشدید، نیازی به دارو نیست. برای علائم و نشانه‌های شدیدتر، پزشک ممکن است داروهایی برای کنترل بیماری در سرتاسر بدن تجویز کند (علاوه بر داروهای زمان تشدید بیماری).
  • چسب جوش میکرونیدلی (microneedle): نوع دیگری از چسب جوش که دارای چندین سوزن ریز و ظریف است. این سوزن‌ها به رساندن مواد فعال به عمق پوست کمک می‌کند که به دلیل رساندن بهتر مواد مراقبت از پوست، نسبتاً مؤثر است. در این صورت مواد فعال می‌توانند راحت‌تر به محل مورد نظر برسند. در نتیجه به سلول‌های پوست اجازه جذب آن‌ها را می‌دهند. چسب جوش میکرونیدلی برای جوش‌های کور یا زیرپوستی ایده‌آل هستند. جوش‌های زیرپوستی می‌توانند تقریبا نامرئی، کوچک یا بزرگ و یا قرمز و دردناک باشند. شکل زیر نمایی از این نوع چسب جوش را نشان می‌دهد.
چسب جوش میکرونیدلی یک نمونه چسب جوش میکرونیدلی | خرید ماسک ال ای دی نیلای | چسب لیفت صورت
یک نمونه چسب جوش میکرونیدلی

انواع چسب آکنه   

همانطور که می‌دانید انواع مختلفی از آکنه وجود دارد. از طرفی انواع مختلفی از چسب‌های آکنه برای درمان آن‌ها موجود است. چسب‌های آکنه نیز مانند چسب جوش در سه گروه دارویی، غیردارویی و میکرونیدلی قرار دارند. چسب‌های آکنه دارویی برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • پاپول‌ها (منافذ مسدود شده‌ای که عفونی شده و قرمز، ملتهب و گاهی دردناک می‌شوند.)
  • پوسچول‌ها (پاپول‌های چرکی یا سرسفید)
  • آکنه ندولار یا کیستیک (برجستگی‌های سخت و دردناک در اعماق سطح پوست که به سر نمی‌رسند.)

اما چسب‌های آکنه غیردارویی بیشتر برای جوش‌های معمولی و سرسفید مؤثر هستند. چسب میکرونیدلی نیز، آکنه ندولار یا کیستیک عمیق را درمان می‌کند. در ادامه مطلب، در مورد هر کدام از چسب‌های آکنه بیشتر توضیح داده می‌شود.

چسب برای آکنه فعال

چسب‌های آکنه دارویی پر از مواد فعال هستند. این مواد به کشتن باکتری‌های مولد آکنه و تسکین التهاب کمک می‌کند. چسب‌های آکنه دارویی، جذب مواد فعال را نیز در پوست افزایش می‌دهند. این نوع چسب‌ها به کاهش برآمدگی‌ها، درد و قرمزی کمک می‌کنند. همچنین می‌توانند در درمان آکنه ملتهب مانند پاپول مؤثر باشند. آن‌ها همچنین ممکن است به کاهش اندازه ضایعات ناشی از آکنه ندولار یا کیستیک کمک کنند. رایج‌ترین ترکیبات فعال این پچ‌ها، اسید سالیسیلیک و روغن درخت چای است.

چسب های غیردارویی برای التیام آکنه

چسب‌های آکنه غیردارویی نام دیگری برای بانداژهای هیدروکلوئیدی هستند. این بانداژها بیشتر برای زخم‌های پس از جراحی و کمک به تسریع روند بهبود استفاده می‌شوند. اما چسب‌های آکنه غیردارویی کمی متفاوت هستند. زیرا بیشتر به شکل دایره‌ای بریده شده‌اند. به طوری که به اندازه جوش‌ها باشند. آن‌ها همچنین فوق‌العاده نازک هستند. به این معنی که در مکان‌های عمومی، کمتر قابل ‌توجه هستند. این پچ‌ها به صورت زیر کار می‌کنند:

  • کشیدن رطوبت از منافذ پوست
  • جلوگیری از عفونت
  • به ‌عنوان یک سد رطوبتی برای کمک به تسریع بهبودی و جلوگیری از تشکیل اسکار آکنه، عمل می‌کند.

چسب برای آکنه کیستیک

چسب‌های آکنه میکرونیدلی حاوی میکروسوزن‌های حل‌شونده (سوزن‌های بسیار ظریف و ریز) در یک طرف هستند. این پچ‌ها برای کمک به درمان آکنه کیستیک یا ندولار استفاده می‌شوند. چسب‌های میکرونیدلی به نفوذ و رساندن مواد فعال به لایه مورد نیاز و عمیق‌تر پوست، کمک می‌کنند. اثربخشی این چسب‌ها ممکن است بسته به فرد و عمق ضایعه آکنه متفاوت باشد.

انواع چسب آکنه | چسب لیفت صورت | ماسک LED جوان کننده پوست

چسب پاک کننده منافذ پوست و چسب جوش سرسیاه بینی چیست

چسب پاک‌ کننده منافذ برای خلاص‌شدن از جوش‌های سرسیاه استفاده می‌شود. این نوارهای چسبنده عمدتاً برای بینی طراحی شده‌اند. همچنین با چسبیدن به جوش‌های سرسیاه عمل می‌کنند. در تئوری، هنگام برداشتن نوار از روی صورت، جوش‌های سرسیاه از بین می‌روند. با این حال، این نوارهای چسبنده ممکن است آکنه را به ‌طور کامل از بین نبرند. زیرا نمی‌توانند منافذ پوست را عمیقاً تمیز کنند. همچنین مواد مصنوعی چسبنده می‌تواند اثر خشک‌کنندگی روی پوست داشته باشد. استفاده از آن‌ها به ‌طور مرتب نیز هزینه‌بر است.

چسب پاک کننده منافذ و چسب جوش سرسیاه صورت چگونه عمل می کنند؟

هدف از استعمال چسب منافذ، حذف مواد زائد تجمع‌یافته در منافذ پوست است. این مواد عبارتند از:

  • سلول‌های مرده پوست
  • روغن
  • موم
  • مخلوط مخمر و باکتری

برخی از این منافذِ مسدودشده، به جوش‌های سرسیاه تبدیل می‌شوند. از طرفی ممکن است سلول‌های مرده پوست و چربی داخل آن در معرض هوا قرار بگیرند. در این صورت منافذ سیاه می‌شوند.

چسب پاک کننده جوش سرسیاه بینی اغلب از مواد بافته‌شده‌ای ساخته می‌شوند. این مواد با یک چسب پوشانده شده است. در نتیجه به نوار اجازه می‌دهد تا به پوست مرطوب بچسبد. این نوع چسب جوش پس از قرارگرفتن روی صورت، در عرض ده تا 15 دقیقه خشک می‌شود. در این مرحله با برداشتن نوار، هر چیزی که به نوار چسبیده، از بین می‌رود.

نحوه خرید چسب جوش سرسیاه بینی

استفاده از نوار پاک‌ کننده منافذ پوست برای مصرف‌کنندگان فردی شامل آزمون و خطا است. این چسب جوش ممکن است برای یک فرد مؤثر باشد. درحالی که روی پوست فرد دیگری جواب نمی‌دهد. در واقع بسته به نوع پوست، چسب‌های جوش سرسیاه از نظر اثربخشی متفاوت خواهند بود. توصیه می‌شود که از نوارهای منافذ به میزان کم در برنامه مراقبت از پوست خود استفاده کنید. در عوض، استفاده از یک لایه‌بردار مکانیکی (مانند اسکراب صورت یا ماسک) برای از بین ‌بردن سلول‌های مرده پوست پیشنهاد می‌شود.

نکات مراقبتی در مورد چسب جوش سر سیاه و طرز استفاده چسب جوش سرسیاه بینی

چسب جوش سر سیاه برای افرادی با پوست غیرحساس، چرب و مستعد جوش‌های سرسیاه، بهترین عملکرد را دارند. در موارد زیر استفاده از این نوع چسب جوش توصیه نمی‌شود:

  • در صورت داشتن پوست حساس
  • اگر به بیماری‌هایی مانند روزاسه، اگزما، پسوریازیس یا سبوره مبتلا هستید. هر کدام از این بیماری‌ها ممکن است به انواع رایج چسب در نوارهای منافذ، واکنش منفی نشان دهند. اصطکاک ناشی از استفاده از این چسب‌ها نیز می‌تواند باعث بروز واکنش شود.

از طرف دیگر توجه به نکات زیر در زمینه استفاده از چسب جوش سر سیاه ضروری است:

  • استفاده از چسب منافذ بیش از یک بار در هفته توصیه نمی‌شود. زیرا این نوار چسبنده می‌تواند باعث تحریک پوست شود.
  • دستورالعمل‌های روی جعبه و مدت قراردادن چسب جوش را با دقت مطالعه کنید. چسب جوش سرسیاه را نباید برای مدت طولانی روی پوست قرار دهید. ممکن است هنگام جداکردن آن از پوست، نوار کاملاً خشک شده باشد. در این صورت احتمال آسیب‌رسیدن یا پارگی پوست، زیاد است.
  • نوار پاک ‌کننده منافذ پوست باعث حذف سد دفاعی طبیعی پوست می‌شود. این امر می‌تواند منجر به التهاب ناخواسته برای افراد دارای پوست حساس شود.

نکته مهم هنگام استفاده از چسب برای جوش‌ های سر سیاه و سرسفید

جوش‌های سرسیاه و سرسفید هر دو نوعی منافذ مسدود‌شده غیرملتهب هستند. به دلیل عدم ‌وجود عفونت، بهتر است به‌جای چسب جوش، موارد زیر را انجام دهید:

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤالات خود را نیز درباره “انواع چسب جوش” در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا