Light Gives Life!
درمان پسوریازیس و اگزما | خیز

درمان اگزما و پسوریازیس با نور قرمز

فواید ضدالتهابی نوردرمانی با نور قرمز برای پوست

نور قرمز یا نزدیک به مادون قرمز (near infrared or NIR) با تحریک سلول‌ها، تولید آنتی‌اکسیدان‌ها (antioxidants) را سرعت می‌بخشد. در نتیجه علائم التهابی را کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات انجام‌ شده، بسیاری از بیماری‌هایی که RLT آن‌ها را درمان می‌کند، ریشه در التهاب دارد. در واقع RLT اثرات ضدالتهابی قابل توجهی در بدن دارد. این اثرات به دو شکل زیر هستند:

  • موضعی (در قسمتی که پزشکان نور را اعمال می‌کنند)
  • سیستمیک (systemic) (در سایر بافت‌ها و اندام‌های بدن)

طبق نظر محققان، اثرات ضدالتهابی RLT بسیار امیدوارکننده است. به دلیل خاصیت ضدالتهابی، از این روش برای درمان بیماری‌های پوستی زیر استفاده می‌شود:

هرپس سیمپلکس و درمان با نور قرمز

تبخال | خیز

درمان با نور قرمز به حمایت از روند طبیعی بهبودی بدن کمک می‌کند. تبخال نیز به این درمان پاسخ می‌دهد. ویروس هرپس سیمپلکس باعث ایجاد عفونت و در نتیجه تبخال‌های مکرر می‌شود. با نورقرمزدرمانی می‌توان به طور موفقیت‌آمیزی از این تبخال‌ها پیشگیری و آن را درمان کرد.

نورقرمزدرمانی اگزما و پسوریازیس

اگزما (Eczema ) و پسوریازیس (psoriasis) از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی هستند. بیش از 30 میلیون آمریکایی از اگزما و 8 میلیون آمریکایی به نوعی به پسوریازیس مبتلا هستند. اگزما به انواع بیماری‌های مرتبط با پوست اشاره دارد. در حالی که پسوریازیس در واقع یک بیماری خودایمنی متفاوت و پیچیده است. اما هر دوی آن‌ها اغلب با هم گروه‌بندی می‌شوند. زیرا هر دو باعث التهاب و خارش پوست می‌شوند. در نتیجه درمان آن‌ها نیز دشوار است. هیچ درمانی برای اگزما یا پسوریازیس وجود ندارد. بنابراین مانند بسیاری از بیماری‌های مزمن، مدیریت علائم برای درمان مهم است. بسیاری از مردم از پماد، کرم و یا داروهای تجویزی و ضدحساسیت استفاده می‌کنند. این موارد اثربخشی محدودی دارند. از طرفی داروها اغلب با خطرها و عوارض جانبی ناخواسته دیگری همراه هستند.

 

نور قرمز | خیز

در جستجوی یک جایگزین مؤثر و طبیعی، محققان مطالعه‌هایی را در مورد مزایای نور قرمز درمانی برای افراد مبتلا به اگزما و پسوریازیس انجام داده‌اند. این یافته‌ها مقدماتی، اما بسیار مثبت هستند. نتایج بالینی اخیر نشان می‌دهد که درمان طبیعی با نور قرمز می‌تواند نتایج زیر را برای این دو بیماری به دنبال داشته باشد:

  • خارش و قرمزی را کاهش می‌دهد.
  • ظاهر بثورات و پوسته‌پوسته شدن پوست را بهبود می‌بخشد.
  • التهاب را کاهش می‌دهد.

بنابراین درمان با نور قرمز می‌تواند یک درمان مؤثر و غیرتهاجمی برای اگزما و سوریازیس باشد. این روش درمانی، خطر یا عوارض جانبی داروهای رایج را ندارد.

کاهش خارش و تورم ناشی از اگزما با نورقرمزدرمانی

یکی از آزمایش‌های اولیه انسانی، نور قرمز و اگزما را تجزیه و تحلیل کرده است. در این آزمایش محققان 81 بیمار را به مدت نزدیک به یک سال تحت نظر گرفتند. محققان بثورات اگزما را قبل، در حین و بعد از درمان با نور قرمز بیماران ارزیابی کردند. این افراد هر هفته فقط در یک جلسه 2 دقیقه‌ای، تحت درمان با نور قرمز قرار گرفتند. حتی با چنین درمان کوتاهی، محققان به بهبود قابل توجهی در علائم رایج اگزما و کاهش موارد زیر پی بردند:

  • برآمدگی‌های غازمانند -کراتوز فولیکولی (follicular keratosis)-
  • پوسته‌پوسته شدن پوست –پیتریازیس (pityriasis)-
  • قرمز شدن –اریتم (erythema)-
  • جوش یا تورم –پاپول (papules)-

اگزما و نور قرمز | خیز

مطالعه‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که درمان با نور قرمز، خارش اگزما را نیز کاهش می‌دهد. تیم تحقیقاتی همچنین سطوح خارش را قبل، در حین و بعد از درمان با نور قرمز ارزیابی کردند. آن‌ها دریافتند که بیماران هنگام درمان با نور قرمز، پوست خود را کمتر می‌خارانند. همچنین شاهد کاهش لکه‌های چرمی روی بدن مبتلایان بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که هیچ عارضه جانبی در طول یا بعد از درمان با نور قرمز وجود ندارد.

همچنین طبق مطالعات آزمایشگاهی متعدد، درمان اگزما با نور قرمز هنگام ترکیب با سایر درمان‌ها نیز بسیار مفید است. داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی تا حمام‌های آب گرم ساده به صورت ترکیبی با درمان‌های نور طبیعی آزمایش شده‌اند. نتایج این آزمایش‌ها بسیار دلگرم‌کننده است. محققان فواید زیر را برای درمان اگزما با نور قرمز ثبت کردند:

  • کاهش قابل توجه شدت ضایعات پوستی
  • کاهش التهاب
  • بازیابی سد پوستی
  • کاهش ضخامت پوست
  • کاهش سلول‌های مرتبط با آلرژی
  • کاهش سلول‌های مرده‌ای که در اپیدرم (epidermis) تجمع یافته‌اند.

تقریباً هر مطالعه‌ای در مورد نور قرمز و اگزما، کاهش سطح التهاب را ثبت کرده است. این کاهش التهاب، خارش و درد را کاهش می‌دهد. همچنین به سرعت بخشیدن روند بهبود و جلوگیری از علائم مزمن نیز کمک می‌کند.

درمان پسوریازیس با نور قرمز

در جستجوی یک جایگزین مؤثر و طبیعی، محققان مطالعه‌هایی را در مورد مزایای نور قرمز درمانی برای افراد مبتلا به پسوریازیس انجام داده‌اند. برخی از افراد مبتلا به سوریازیس تحت نوردرمانی با اشعه ماوراءبنفش (ultraviolet or UV)  قرار می‌گیرند. اما RLT حاوی هیچ‌گونه اشعه ماوراءبنفش نیست. نور مادون قرمز نزدیک (near infrared  or NIR) و نور قرمز مرئی با انرژی کم و نفوذ قوی، نویدبخش درمان پسوریازیس هستند. مطالعه اخیر نیز به بررسی اثربخشی ترکیب نور قرمز مرئی و طول موج‌های نزدیک به فروسرخ برای درمان پسوریازیس مقاوم پرداخته است. این تحقیق به مدت 5 هفته و شامل قراردادن شرکت‌کنندگان در معرض 20-2 دقیقهRLT  در هر جلسه بود. نتایج نشان داد که درمان با نور قرمز یک درمان مؤثر و غیرتهاجمی برای پسوریازیس است. همچنین بدون خطرات یا عوارض جانبی داروهای رایج است. نور قرمز (770-620 نانومتر) قادر است تا 6 میلی‌متر در پوست نفوذ کند. نتایج بالینی اخیر نشان می‌دهد که درمان طبیعی این بیماری با نور قرمز نتایج زیر را به دنبال دارد:

  • فعالیت میتوکندری (mitochondrial) را تحریک می‌کند.
  • التهاب موضعی را کاهش می‌دهد.
  • خارش و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد.
  • باعث تسکین درد می‌شود.
  • ظاهر بثورات و پوسته‌پوسته شدن پوست را بهبود می‌بخشد.

پسوریازیس | خیز

کاهش التهاب پسوریازیس با نور قرمز درمانی

التهاب، بخش اجتناب‌ناپذیر پسوریازیس است. این بیماری سیستم ایمنی را فریب می‌دهد تا با سلول‌های سالم پوست مبارزه کند. بنابراین بدن ما سعی می‌کند با آن مقابله کرده و باعث التهاب شود. درمان با نور قرمز به از بین بردن التهاب کمک می‌کند. نور قرمز درمانی به سلول‌های ما انرژی بیشتری می‌دهد. به همین دلیل، RLT دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی (antioxidant) است. این ویژگی برای تسریع روند بهبودی لکه‌های پسوریازیس حیاتی است.

تسکین درد بیماری پسوریازیس پس از درمان با نور قرمز

نتایج یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده نشان داده است که افرادی که تحت درمان با نور قرمز قرار می‌گیرند، درد و التهاب کمتری را تجربه می‌کنند.

التهاب پسوریازیس | خیز

تشکیل عروق خونی جدید در سوریازیس پس از لایت تراپی نور قرمز

درمان با نور قرمز به تشکیل عروق خونی جدید کمک می‌کند. در نتیجه بدن می‌تواند مقادیر کافی اکسیژن و مواد مغذی را به نواحی مبتلا به پسوریازیس برساند. بنابراین بافت پوست خیلی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. نتیجه بهتر این است که سلول‌های سالم و قوی به جای بافت آسیب‌دیده ظاهر می‌شوند.

افزایش کلاژن (collagen) و فیبروبلاست (fibroblasts) با درمان نور قرمز در افراد مبتلا به سوریازیس

طبق نتایج یک مطالعه، ذرات نور قرمز باعث افزایش ترشح پروتئین‌های ضروری می‌شود. این پروتئین‌ها بافت پوست را تشکیل می‌دهند. افزایش کلاژن و فیبروبلاست، باعث جوان‌سازی سریع پوست می‌شود. در نتیجه ظاهری صاف‌تر و سالم‌تر در پوست ایجاد می‌کند. این خواص برای بیماران مبتلا به پسوریازیس حیاتی است. زیرا لکه‌های قرمز پس از بهبودی اغلب روی پوست، بافتی ناهموار باقی می‌گذارند.

کلاژن و جوانسازی پوست | LED خیز

نورقرمزدرمانی برای پسوریازیس چقدر موثر است؟

با توجه به مطالب بالا استفاده از نور قرمز درمانی برای پسوریازیس در صورت پیروی از یک روال ثابت، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

چه مدت طول می ‌کشد تا نور درمانی روی پسوریازیس اثر کند؟؟

برای به حداکثر رساندن فواید درمان با نور قرمز، متخصصان به افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌کنند که در ماه اول، 3 تا 5 بار در هفته، جلسه‌های 5 تا 15 دقیقه‌ای را انجام دهند. تا آن زمان، فرد مبتلا باید شاهد بهبود قابل‌توجهی در وضعیت پوست خود باشد. پس از آن می‌توان تعداد جلسه‌های درمان را به 3-2 بار در هفته کاهش داد.

به طور کلی RLT می‌تواند به کاهش شدت بیماری یا جلوگیری از تشدید آن کمک کند. برای رسیدن به این هدف، توصیه می‌شود هفته‌ای یک تا دو بار در معرض نور قرمز قرار بگیرید.

ریسک‌ها و ملاحظات درمان پسوریازیس با نور قرمز

RLT  با هیچ خطر عمده‌ای همراه نیست. اما برخی از داروها حساسیت به نور را در پوست افزایش می‌دهند. در صورت مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

نوردرمانی خانگی با نور قرمز برای پسوریازیس

بیماری سوریازیس نیاز به نظارت دائمی دارد. بنابراین نور قرمز درمانی در مطب پزشک می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. در نتیجه بهینه‌ترین راه حل، تهیه دستگاه نور قرمز درمانی برای استفاده در منزل است. برای این منظور می‌توانید از پانل‌های (panels) درمان نور قرمز و یا ماسک LED نیلای استفاده کنید:

جوان سازی پوست نیلای | خیز

 

  • برخی از پانل‌های درمان نور قرمز در خانه، مورد تأیید FDA هستند. در مورد پسوریازیس، توصیه می‌شود که از دستگاه‌های تمام‌قد استفاده کنید. زیرا پوشش بسیار بالایی دارد. در نتیجه به شما امکان می‌دهد تمام بدن خود را هم‌زمان، هدف قرار دهید.
  • برای درمان سوریازیس صورت و دست، ماسک LED نیلای یک راه بهینه و مؤثر است. نور به کار رفته در ماسک LED نیلای دارای دو نور قرمز و فروسرخ است. استفاده از نیلای کاملاً بدون درد و بدون عوارض است. در طول استفاده کافیست آرام و راحت یک جا بنشینید یا دراز بکشید. برای داشتن این ماسک کافی است اینجا را کلیک کنید تا از مزایای دیگر این ماسک بهره‌مند شوید.

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره «درمان اگزما و پسوریازیس با نور قرمز» در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا