Light Gives Life!
پسوریازیس و نوردرمانی | خیز

نوردرمانی و پسوریازیس

درمان پسوریازیس

پسوریازیس (psoriasis) یک بیماری مزمن پوستی است. در این بیماری سلول‌های پوست به سرعت تکثیر و تعویض می‌شوند. افراد مبتلا به پسوریازیس در قسمت‌های مختلف بدن خود دارای نواحی زبر با سوزش دردناک و پوسته‌های نقره‌ای به نام پلاک هستند. حدود 2 تا 3 درصد از جمعیت جهان (125 میلیون نفر) از این مشکل رنج می‌برند. هیچ درمانی برای این بیماری خودایمنی وجود ندارد. اما درمان‌هایی در دسترس هستند که می‌توانند به کاهش علائم پسوریازیس کمک کنند. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

در ادامه به موضوع درمان پسوریازیس با نور قرمز (red light therapy or RLT) و نحوه عملکرد آن پرداخته می‌شود.

نور قرمز درمانی چیست؟

در نوردرمانیRLT، از دیودهای ساطع‌کننده نور (light emitting diodes or LED) برای درمان بیماری‌هایی از جمله آکنه (acne) و زخم‌های پایدار استفاده می‌کنند. در واقع درمان با نور قرمز، قرار گرفتن در معرض سطوح کنترل‌شده طول موج خاص نور قرمز است. نور قرمز به عمق پوست می‌رسد و عملکرد سلولی را بهینه می‌کند. در مقایسه با فتوتراپی UVB، نور قرمز دو برابر عمیق‌تر به بافت نفوذ می‌کند. در نتیجه مزایای بیشتری دارد. هنگامی که RLT با داروهای خاصی ترکیب می‌شود، درمان فتودینامیک (photodynamic therapy) نامیده شود. برای تست کردن RLT لزوماً نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اما برای RLT هدفمندتر، ابتدا باید به متخصص پوست مراجعه کنید. 

نورقرمز درمانی | خیز

تاریخچه درمان با نور قرمز

اولین بار در اوایل دهه 1990 دانشمندان اداره ملی هوانوردی و فضایی و دستگاه‌های کوانتومی (Quantum Devices, Inc  or QDI) نور قرمز را به عنوان راهی برای رشد گیاهان در فضا کشف کردند. نورLED‌های قرمز 10 برابر روشن‌تر از اشعه خورشید است. آن‌ها متوجه شدند که این نور شدید به متابولیسم (metabolism) انرژی در سلول‌های گیاهی کمک می‌کند. همچنین باعث رشد و فتوسنتز (photosynthesis) گیاهان می‌شود. 

از سال 1995 تا 1998، مرکز پرواز فضایی مارشال (Marshall)، QDI را به چالش کشید. آن‌ها این چالش را به منظور مطالعه کاربرد بالقوه نور قرمز در پزشکی ایجاد کردند. هدف آن‌ها پاسخ به سؤال‌های زیر بود:

  • آیا نور قرمز روی سلول‌های انسانی نیز مانند گیاهان اثر می‌گذارد؟ 
  • آیا RLT می‌تواند به آتروفی (atrophy) عضلانی و مشکلات تراکم استخوان کمک کند؟ (این مشکلات از دوره‌های طولانی بی‌وزنی در فضا ناشی می‌شود)

از طرفی زخم‌ها نیز به آرامی در فضا بهبود پیدا می‌کردند. این مطلب نیز یکی دیگر از محورهای اصلی مطالعه دانشمندان بود.

امروزه نور قرمز درمانی چه کاربردی دارد؟

در سال‌های پس از تحقیقات اولیه، از طریق کمک‌های مالی و انجام کارآزمایی‌های بالینی، دانشمندان به نتایجی رسیدند. آن‌ها متوجه شدند کهRLT  برای درمان بیماری‌های زیر مؤثر است:

RLT  حتی برای کمک به فعال کردن داروهای خاصی که با سرطان مبارزه می‌کنند، استفاده می‌شود. برخی از داروهای سرطان به نور حساس هستند. هنگامی که سلول‌های تحت درمان در معرض انواع خاصی از نور مانند نور قرمز قرار می‌گیرند، از بین می‌روند. نور قرمز درمانی به ویژه برای درمان بیماری‌های زیر مفید بوده است:

  • سرطان مری
  • سرطان ریه 
  • بیماری‌های پوستی مانند کراتوز اکتینیک (actinic keratosis)

درمان پسوریازیس با نور قرمز (red light therapy or RLT)

هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد. بنابراین مانند بسیاری از بیماری‌های مزمن، مدیریت علائم برای درمان مهم است. بسیاری از بیماران از پمادها، کرم‌ها و یا داروهای تجویزی و ضدحساسیت استفاده می‌کنند. این روش‌ها اثربخشی محدودی دارند. از طرفی داروها اغلب با خطرات و عوارض جانبی ناخواسته دیگری همراه هستند. 

نور قرمز و پسوریازیس | خیز

محققان در جستجوی یک جایگزین مؤثر و طبیعی، مطالعاتی را در مورد مزایای نور قرمز درمانی برای افراد مبتلا به پسوریازیس انجام داده‌اند. برخی از افراد مبتلا به پسوریازیس تحت نوردرمانی با اشعه ماوراءبنفش (ultraviolet or UV)  قرار می‌گیرند. اما RLT حاوی هیچ‌گونه اشعه ماوراءبنفش نیست. نور مادون قرمز نزدیک (near infrared  or NIR) و نور قرمز مرئی با انرژی کم و نفوذ قوی، نویدبخش درمان پسوریازیس است. مطالعه اخیر نیز به بررسی اثربخشی ترکیب نور قرمز مرئی و طول موج‌های نزدیک به فروسرخ برای درمان پسوریازیس مقاوم پرداخته است. این تحقیق به مدت 5 هفته و شامل قراردادن شرکت‌کنندگان در معرض 20-2 دقیقهRLT  در هر جلسه بود. نتایج نشان داد که درمان با نور قرمز یک درمان مؤثر و غیرتهاجمی برای پسوریازیس و بدون خطرات یا عوارض جانبی داروهای رایج است. نور قرمز (770-620 نانومتر) قادر است تا 6 میلی‌متر عمیقاً در پوست نفوذ کند. درمان طبیعی این بیماری با نور قرمز نتایج زیر را به دنبال دارد:

  • فعالیت میتوکندری (mitochondrial) را تحریک می‌کند.
  • التهاب موضعی را کاهش می‌دهد.
  • خارش و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد. 
  • باعث تسکین درد می‌شود.
  • ظاهر بثورات و پوسته‌پوسته شدن پوست را بهبود می‌بخشد. 

کاهش التهاب پسوریازیس با نور قرمز درمانی

التهاب، بخش اجتناب‌ناپذیر پسوریازیس است. این بیماری سیستم ایمنی را فریب می‌دهد تا با سلول‌های سالم پوست مبارزه کند. بنابراین بدن ما سعی می‌کند با آن مقابله کرده و باعث التهاب شود. مدت‌هاست که درمان با نور قرمز به از بین بردن التهاب کمک می‌کند. نور قرمز درمانی به سلول‌های ما انرژی بیشتری می‌دهد. به همین دلیل، RLT دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی (antioxidant) است. این ویژگی برای تسریع روند بهبودی لکه‌های سوریازیس حیاتی است.

پسوریازیس و درمان با نور قرمز | خیز

تسکین درد بیماری پسوریازیس پس از درمان با نور قرمز

یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، بهبودی پس از جراحی را در دو گروه متمرکز مطالعه کرده است. یک گروه با نور قرمز و دیگری تحت درمان با دارونما قرار گرفتند. پس از چند هفته، دانشمندان روند بهبودی این دو گروه را با هم مقایسه کردند. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگانی که تحت درمان با نور قرمز قرار گرفتند، درد و التهاب کمتری را تجربه کردند. 

تشکیل عروق خونی جدید در پسوریازیس پس از لایت تراپی نور قرمز

درمان با نور قرمز به تشکیل عروق خونی جدید کمک می‌کند. در نتیجه بدن می‌تواند مقادیر کافی اکسیژن و مواد مغذی را به نواحی مبتلا به پسوریازیس برساند. بنابراین بافت پوست خیلی سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. نتیجه بهتر این است که سلول‌های سالم و قوی به جای بافت آسیب‌دیده ظاهر می‌شوند.

مویرگ ها و نور قرمز درمانی | خیز

 

افزایش کلاژن (collagen) و فیبروبلاست (fibroblasts) با تابش نور قرمز به افراد مبتلا به سوریازیس 

یک مطالعه گسترده برای شناسایی اثربخشی درمان با نور قرمز انجام شد. نتایج نشان داد که نور قرمز باعث افزایش ترشح پروتئین‌های ضروری می‌شود. این پروتئین‌ها بافت پوست را تشکیل می‌دهند. افزایش کلاژن و فیبروبلاست، باعث جوانسازی سریع پوست می‌شود. در نتیجه ظاهری صاف‌تر و سالم‌تر در پوست ایجاد می‌کند. این خواص برای بیماران مبتلا به پسوریازیس حیاتی است. زیرا لکه‌های قرمز پس از بهبودی اغلب روی پوست، بافتی ناهموار باقی می‌گذارند.

نوردرمانی برای پسوریازیس چقدر موثر است

استفاده از نور قرمز درمانی برای پسوریازیس در صورت پیروی از یک روال ثابت، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت، پوست خود را به آرامی با RLT آشنا کنید. ابتدا 2 تا 3 دقیقه در معرض نور قرمز قرار بگیرید. اگر هیچ اثر نامطلوبی ایجاد نشد، می‌توانید مدت‌زمان و تعداد دفعات درمان با نور قرمز را افزایش دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر 100 نفر مبتلا به پسوریازیس، 50 تا 90 نفر به این نوع درمان واکنش مثبت نشان داده و تا حد زیادی بهبود یافته‌اند.

چه مدت طول می ‌کشد تا نور درمانی روی پسوریازیس اثر کند؟؟

برای به حداکثر رساندن فواید درمان با نور قرمز، متخصصان به افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌کنند که در ماه اول، 3 تا 5 بار در هفته، جلسات 5 تا 15 دقیقه‌ای نوردرمانی داشته باشند. تا آن زمان، فرد مبتلا باید شاهد بهبود قابل‌توجهی در وضعیت پوست خود باشد. پس از آن می‌توان تعداد دفعات درمان را به 3-2 بار در هفته کاهش داد.

به خاطر داشته باشید که پسوریازیس هیچ درمانی ندارد. بنابراین هیچ راهی برای درمان با نور قرمز وجود ندارد تا برای همیشه از شر علائم سوریازیس خلاص شوید. RLT می‌تواند به کاهش شدت بیماری یا جلوگیری از تشدید آن کمک کند. برای رسیدن به این هدف، توصیه می‌شود هفته‌ای یک تا دو بار در معرض نور قرمز قرار بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید نتایج جلسات RLT را حفظ کنید. همچنین از بدتر شدن وضعیت خود جلوگیری خواهید کرد.

ریسک‌ها و ملاحظات درمان پسوریازیس با نور قرمز

RLT  با هیچ خطر عمده‌ای همراه نیست. اما داروهایی وجود دارند که حساسیت به نور را در پوست افزایش می‌دهند. در صورت مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

درمان با نور قرمز | خیز

نوردرمانی خانگی برای پسوریازیس

بیماری پسوریازیس نیاز به نظارت دائمی دارد. بنابراین نور قرمز درمانی در مطب پزشک می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. در نتیجه بهینه‌ترین راه حل، تهیه دستگاه نور قرمز درمانی برای استفاده در منزل است. برای این منظور می‌توانید از پانل‌های (panels) درمان نور قرمز و یا ماسک نوری نیلای استفاده کنید:

  • برخی از پنل‌های درمان نور قرمز مورد تأیید FDA هستند. برخی از آن‌ها نور را توسطLED های قدرتمند با زاویه تابش 30 درجه می‌تابانند. این ویژگی باعث می‌شود زمانی که از دستگاه دور می‌شوید، نور ثابتی دریافت کنید. در مورد پسوریازیس، توصیه می‌شود که از دستگاه‌های تمام‌قد استفاده کنید. زیرا پوشش بسیار بالایی دارد. در نتیجه به شما امکان می‌دهد تمام بدن خود را در همان زمان، هدف قرار دهید.
  • متأسفانه این پنل‌ها به ندرت و با قیمت بسیار بالا در ایران یافت می‌شود. ماسک نوری نیلای برای درمان پسوریازیس یک راه بهینه و مؤثر است. این ماسک برای صورت طراحی شده ولی شما می‌توانید آن را روی بازو، کمر، ران و جاهای دیگر نیز قرار داده و از مزایای آن بهره‌مند شوید. ماسک LED نیلای دارای دو نور قرمز و فروسرخ است. استفاده از نیلای کاملاً بدون درد و بدون عوارض است. در طول استفاده کافیست آرام و راحت یک جا بنشینید یا دراز بکشید. برای داشتن این ماسک کافی است اینجا را کلیک کنید.

پوشانه جوانساز نیلای

 

آیا RLT در خانه برای پسوریازیس بی‌خطر است؟

تاکنون مطالعات گسترده‌ای در مورد درمان با نور قرمز انجام شده و هیچ‌گونه عوارض جانبی مرتبط با درمان شناسایی نشده است. بنابراین قرارگرفتن در معرض نور قرمز در خانه کاملاً ایمن است. با این حال توصیه می‌شود قبل از شروع RLT برای پسوریازیس، به پزشک مراجعه کنید. مطمئن شوید که قرارگرفتن در معرض نور قرمز بهینه‌ترین اقدام برای درمان شرایط فردی شما است.

مراجع:

  1. www.healthline.com
  2. A clinical review of phototherapy for psoriasis,Ping Zhang1,2 and Mei X. Wu2, 2018; 33(1): 173–180. 
  3. www.degreewellness.com
  4. www.nuyouled.com
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا