Light Gives Life!
وازلین برای پوست | خرید ماسک ال ای دی نیلای

خواص وازلین برای پوست

وازلین چیست؟

ژله نفتی یا وازلین نام تجاری رایج ژله پترولیوم (petroleum jelly) است. روغن‌ وازلین از ترکیب روغن معدنی، پارافین و میکروکریستالین وکس (microcrystalline wax) با ژله پترولیوم خالص و تصفیه‌شده به دست می‌آید. ‌ وازلین پوست سال‌ها به عنوان یک مرطوب‌کننده صورت خوب و ارزان مورد استفاده قرار گرفته است. افراد می‌توانند از وازلین اصل برای رفع مشکلات کوتاه‌مدت پوست مانند خشکی یا سوزش موقت استفاده کنند. این محصول مراقبت از پوست در اکثر داروخانه‌ها یافت می‌شود. در مقاله پیش رو برای شناخت بیشتر با وازلین، موارد زیر به طور خلاصه بیان خواهد شد:

  • خواص وازلین
  • عوارض وازلین برای پوست صورت
  • کاربرد وازلین
  • نحوه استفاده از وازلین برای صورت

خواص وازلین

وازلین به عنوان یک محصول همه‌کاره مراقبت از پوست، دارای فواید مختلفی است. در اینجا برخی از مزایای استفاده از وازلین بیان شده است:

  • ارزان‌بودن وازلین: یکی از مزایای اصلی وازلین، ارزان‌بودن آن است. این ویژگی وازلین، آن را به گزینه‌ای بسیار مقرون ‌به‌ صرفه تبدیل می‌کند.
  • مرطوب‌کنندگی زیاد وازلین: ژله پترولیوم یک محصول بر پایه روغن است. در نتیجه لایه‌ای روغنی روی سطح پوست ایجاد می‌کند. این لایه روغنی با ایجاد یک مانع، از خروج رطوبت جلوگیری می‌کند. درنتیجه به مرطوب نگه‌داشتن و نرمی پوست کمک خواهد کرد. بر اساس یک مطالعه در سال 2016، وازلین بیش از 98٪ مانع از دست رفتن آب لایه بیرونی پوست می‌شود (این نوع از دست‌ دادن آب به عنوان اتلاف آب ترانس اپیدرمیor TEWL) Transepidermal water loss) شناخته می‌شود). وازلین در مقایسه با سایر مرطوب‌کننده‌‌های مشابه مبتنی بر روغن، مانند لانولین (lanolin) و روغن معدنی، TEWL را حدود 20 تا 30 درصد کاهش می‌‌دهد.
  • ایجاد سد دفاعی پوست توسط وازلین: همانطور که گفته شد وازلین با ایجاد یک لایه روغنی روی پوست، باعث حفظ رطوبت می‌شود. این لایه روغنی یک سد پوستی نیز ایجاد می‌کند. این سد دفاعی از پوست در برابر عناصر خشن و آلاینده‌های محیطی آسیب‌زا محافظت می‌کند.

 

ماسک LED جوانساز پوست نیلای

به روزترین و کم‌خطرترین روش جوانسازی پوست

سفارش ماسک نوری نیلای

پوست جوان و شاداب دیگر یک خاطره نیست
خرید نیلای

عوارض وازلین برای پوست صورت

استفاده از وازلین بر روی پوست صورت معمولاً بی‌خطر است. اما ممکن است برای هر نوع پوستی مناسب نباشد. در ادامه برخی از خطر‌ات احتمالی استفاده از وازلین بیان شده‌ است:

  • بیشترشدن جوش‌‌های پوستی توسط وازلین: وازلین به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. اما طبق نظر برخی از کارشناسان، این ماده روغنی ممکن است چربی‌ها و کثیفی‌ها را نیز روی سطح پوست نگه ‌دارد. این امر می‌تواند باعث افزایش جوش شود.
  • نا‌مناسب بودن وازلین برای پوست مستعد آکنه: استفاده از وازلین روی پوست مستعد آکنه می‌تواند باعث افزایش جوش شود. اگرچه وازلین، غیرکومدون‌زا (non-comedogenic) است. به این معنی که منافذ را مسدود نمی‌کند. لازم به ذکر است که افراد دارای پوست چرب یا مستعد آکنه ممکن است چربی ایجادشده ناشی از وازلین روی پوست را دوست نداشته باشند. این افراد می‌توانند به جای وازلین از مرطوب‌کننده‌های دیگری استفاده کنند.
    آکنه و وازلین | خرید ماسک ال ای دی نیلای
  • تحریک پوست توسط وازلین: طبق یک بررسی در سال 2016، هیچ گزارشی مبنی بر تجربه واکنش آلرژیک شدید به وازلین وجود ندارد. واکنش‌های آلرژیک خفیف پوستی نیز نادر است. با این حال ممکن است فردی پس از استفاده از وازلین دچار علائمی از قبیل قرمزی، خارش، تورم یا التهاب پوست شود. در این صورت باید استفاده از این محصول متوقف شود.
  • نا‌مناسب بودن وازلین برای آفتاب‌سوختگی: استفاده از وازلین به عنوان یک اقدام فوری، روش ایمنی برای درمان آفتاب‌سوختگی یا آسیب‌های ناشی از نور خورشید روی صورت نیست. وازلین بر پایه روغن است. به این معنی که می‌تواند با جلوگیری از خروج گرما باعث تشدید علائم سوختگی شود. از وازلین می‌توان فقط برای سوختگی‌های در حال بهبود و یک روز پس از وقوع آسیب، استفاده کرد. برای بهبود آفتاب‌سوختگی به جای وازلین، درمان‌های طبیعی دیگر مانند آلوئه‌ورا پیشنهاد می‌شود.

کاربرد‌ وازلین برای پوست

وازلین به عنوان یک محصول مراقبت از پوست کاربرد‌های زیادی دارد، از جمله:

  • تسکین خشکی پوست با وازلین: قسمت‌هایی از صورت مانند پوست لب و پلک چشم،‌ مستعد خشکی هستند. AAD استفاده از وازلین را برای این قسمت‌ها توصیه می‌کند. پیشنهاد می‌شود قبل از به کار بردن وازلین، پوست خود را کمی مرطوب کنید. این کار به حفظ رطوبت کمک می‌کند.
  • کاهش خارش پوست به کمک وازلین: متخصصان پوست اغلب وازلین و پمادهای مشابه را به عنوان درمانی برای درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) توصیه می‌کنند (این بیماری پوستی باعث خشکی و خارش پوست می‌شود). ژله پترولیوم (وازلین) و پمادهای شبیه به آن موجب حفظ رطوبت می‌شوند. در نتیجه خشکی پوست، پوسته‌پوسته شدن و خارش ناشی از آن‌ها را کاهش می‌دهند.
  • کمک وازلین به بهبود زخم: طبق گفته AAD، وازلین به بهبود زخم‌های جزئی مانند بریدگی و خراش کمک می‌کند. همانطور که می‌دانید خشکی زخم و دلمه باعث طولانی‌شدن زمان بهبود زخم می‌شود. وازلین با حفظ رطوبت، از خشکی زخم و ایجاد دلمه جلوگیری می‌کند. این روغن با تسریع بهبود زخم، مانع از تشکیل اسکارهای بزرگ، عمیق و یا خارش‌دار می‌شود.
  • محافظت از محصولات مراقبت پوستی با وازلین: فرد می‌تواند قبل از استفاده از وازلین به عنوان مرطوب‌کننده، سرم یا سایر محصولات پوستی حاوی مواد فعال را روی پوست خود بمالد. وازلین با محافظت از این محصول‌ها، به آن‌ها فرصت بیشتری برای اثر‌گذاری روی پوست می‌دهد.
  • کمک وازلین به بهبود بیماری‌های مزمن پوستی: وازلین می‌تواند در درمان برخی بیماری‌های پوستی مانند آکنه روزاسه (Rosacea) و سوریازیس (psoriasis) مفید باشد. روزاسه یک بیماری التهابی پوستی شایع است. محرک‌ها و علائم روزاسه از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است. اما طبق تحقیق متخصصان پوست، مسدودکننده‌‌هایی مانند وازلین برای افراد مبتلا به روزاسه، بی‌خطر و حتی مفید است. خاصیت انسدادی وازلین از پوست قرمز و ملتهب محافظت می‌کند. همچنین ممکن است به بهبود آن نیز کمک کند.

موارد مصرف وازلین | خرید ماسک ال ای دی نیلای

از طرف دیگر استفاده از وازلین در قسمت‌های پوستی مستعد پسوریازیس، یک اقدام پیشگیرانه خوب است. سوریازیس باعث ایجاد بثورات همراه با لکه‌های خارش‌دار و پوسته‌پوسته می‌شود. این علائم بیشتر در زانو، آرنج، تنه و پوست سر ایجاد می‌شوند.

  • کاهش علائم پیری پوست با وازلین: وازلین با افزایش پپتید‌های (peptides) فعال سطحی، علائم پیری را کاهش می‌دهد. پپتید‌ها پروتئین‌هایی مانند کلاژن، الاستین و کراتین می‌سازند. این پروتئین‌ها برای حفظ بافت، استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست ضروری هستند. پپتید‌‌ها همچنین یک عنصر محبوب و رایج در برخی از کرم‌های زیبایی مشهور و اثبات‌شده و محصوات سفت‌کننده پوست هستند. وازلین به ‌خودی ‌خود باعث کوچک‌ شدن منافذ یا از بین ‌رفتن چین‌و‌چروک نمی‌شود. اما مرطوب نگه‌داشتن پوست یک اقدام پیشگیرانه ضروری در کاهش علائم پیری پوست است.

نور درمانی LED یک روش آسان، غیرتهاجمی و همراه با عوارض جانبی نادر برای جوانسازی و رفع پیری پوست است. در واقع ال‌ای‌دی به رشد سلول‌ها و بافت‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل است که برای درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی، از جمله موارد زیر استفاده می‌شود:

  • سوریازیس (psoriasis)
  • آکنه
  • چین و چروک‌های ظریف

علاوه بر این‌ها، چراغ‌های LED می‌توانند مزایا و فواید جهانی‌تری برای مراقبت از پوست نیز داشته باشند. مزایایی که این درمان را بسیار محبوب و پرکاربرد کرده است:

  • به گردش خون کمک می‌کند. در نتیجه انتقال مواد مغذی را افزایش می‌دهد.
  • ترمیم پوست را تسریع می‌کند.
  • خاصیت ارتجاعی و بافت پوست را بهبود می‌بخشد.
  • تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.
  • به افزایش سطح رطوبت پوست کمک می‌کند.
  • باعث درخشندگی پوست می‌شود.
  • التهاب را کاهش می‌دهد.

یکی از دلایل عمده‌ محبوبیت نور درمانی ال ‌ای‌ دی، طراحی و تولید دستگاه‌های نور درمانی ال ای دی خانگی است. با این دستگاه‌ها، کاربر می‌تواند از این تکنولوژی در منزل بهره ببرد. نظر به کاربرد نور قرمز در جوانسازی، ماسک خانگی نیلای برای کاربران عزیز طراحی و ساخته شده است. ماسک صورت نوردرمانی نیلای، راحت، سبک، قابل شارژ و مهمتر از همه قابل‌ حمل است. از طرفی تهیه این دستگاه نور درمانی ال ای دی خانگی به دلیل تولید آن در داخل کشور، بسیار آسان است. در شکل زیر نمایی از این پوشانه جوانسازی صورت پرکاربرد و کم‌هزینه نشان داده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید ماسک ال ای دی نیلای اینجا را کلیک کنید.

ماسک ال ای دی نیلای | جوانسازی پوست | خرید ماسک ال ای دی LED

  • مصارف آرایشی وازلین: برخی افراد از وازلین به عنوان جایگزینی برای رژگونه یا هایلایتر استفاده می‌کنند.

وازلین برای چه پوستی خوبه؟

اثر استفاده از وازلین برای انواع پوست در قسمت زیر بیان شده است:

  • اثر وازلین روی پوست خشک: وازلین برای پوست خشک بی‌خطر است. استفاده از آن نیز برای این نوع پوست توصیه می‌شود. به دلیل خاصیت انسدادی، وازلین می‌تواند به تسکین پوست آسیب‌دیده و خشک کمک کند. این روغن به‌خصوص برای پوست نازک پلک مفید است. برخلاف اکثر محصولات، استفاده از وازلین در ناحیه اطراف چشم نیز خطری ندارد.
  • وازلین و پوست چرب: وازلین لزوماً برای پوست‌های چرب مضر نیست. اما گزینه مناسبی هم برای این نوع پوست نیست. این روغن برای افراد دارای پوست خشک یا معمولی به خوبی عمل می‌کند. در صورتی که استفاده منظم از آن برای پوست چرب، ممکن است باعث بدتر شدن پوست شود. همانطور که گفته شد وازلین باعث به‌ دام ‌انداختن آلودگی و چربی و در نتیجه چرب‌تر کردن پوست می‌شود. بنابراین ممکن است منجر به افزایش آکنه شود. در واقع این محصول باعث حفظ هرگونه روغن یا سبوم (sebum) روی پوست می‌شود. به همین دلیل برای افراد دارای پوست چرب استفاده از یک مرطوب‌کننده سبک‌ بهتر است. زیرا این نوع مرطوب‌کننده‌ها منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.
  • وازلین برای پوست حساس: همانطور که گفته شد طبق ادعای سازندگان وازلین، این محصول غیر‌کومدون‌زا است. بنابراین لازم نیست نگران بدترشدن پوست خود باشید. اکثر افراد دارای پوست حساس می‌توانند بدون هیچ مشکلی از وازلین روی صورت خود استفاده کنند.

انواع وازلین | خرید ماسک ال ای دی نیلای

نحوه استفاده از وازلین برای صورت

بهتر است قبل از استفاده از وازلین، پوست کمی مرطوب باشد. به این ترتیب بهترین زمان برای به کار بردن آن بعد از دوش‌گرفتن یا شستشوی صورت است.

بیشتر افراد معمولاً وازلین را با نوک انگشتان خود روی پوست قرار می‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از به کار بردن این روغن، دست‌های خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید. با این کار از ورود هر گونه باکتری به پوست صورت جلوگیری می‌شود. مراقب تماس وازلین با غشاهای مخاطی چشم‌‌های خود نیز باشید. 

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهاد‌های خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤالات خود را نیز درباره “خواص وازلین” در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا