Light Gives Life!
حساسیت پوستی | خیز

راهکارهای بهبود حساسیت پوستی

ممکن است پوست بسیاری از افراد در برهه‌ای از زندگی دچار ناهمواری، خارش، پوسته پوسته شدگی و یا قرمزی شده باشد. یکی از شناخته‌شده‌ترین متهمان این معضل، حساسیت یا آلرژی پوستی است.

حساسیت پوستی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن یک واکنش بیرونی را خطرناک تلقی کرده و بیش از حد واکنش نشان می‌دهد. در این صورت برای مقابله با مهاجمان که همان آلرژن یا حساسیت زاها هستند، آنتی‌بادی آزاد می‌کند. این مبارزه علائمی همچون بثورات، تورم و قرمزی را به همراه خواهد داشت.

در مقاله قبلی با عنوان علائم و دلایل حساسیت‌های پوستی، آلرژن‌های معروف به تفصیل عنوان شدند. در این مقاله تلاش بر آن است که راهکارها و نکات مراقبتی از پوست حساس مبتلا به آلرژی به شما معرفی گردد.

چگونه از آلرژی پوستی جلوگیری کنم؟

بهترین راه جهت جلوگیری از این تحریکات پوستی، دور ماندن و پرهیز از عوامل آلرژی زا است. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا علت دقیق حساسیت خود را متوجه شوید. یکی از راهکارهایی که پزشکان ارائه می‌دهند، پچ تست است. به این معنی که مقادیر بسیار کمی از مواد حساسیت زا را بر روی پوست شما قرار داده و از شما خواسته می‌شود آن منطقه را خشک نگه دارید. بعد از چند روز، نواحی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخص گردد آیا پوست شما واکنش دارد یا خیر.

هنگامی که این آلرژی را شناسایی کردید، از آن اجتناب کنید. برای جلوگیری از قرار گرفتن پوست در معرض حساسیت، از دستکش یا لباس محافظ استفاده کنید. در صورتی که این ماده حساسیت زا را لمس کردید، در اولین فرصت محل را با آب و شوینده ملایم بشویید. حتماً از مواد شوینده ملایم و بدون بو استفاده کنید. همچنین استفاده از پاک کننده‌های مایع ملایم و بدون صابون را حتماً در نظر داشته باشید و یا از یک صابون مرطوب کننده بدون عطر و رنگ استفاده کنید.

صورت خود را با پارچه‌ و یا حوله‌های خشن یا پرزدار پاک نکنید. در عوض از پارچه‌های نخی و نرم استفاده نموده و به آرامی پوست خود را تمیز و خشک کنید. همچنین استفاده از صابون‌های خوشبوکننده یا ضدباکتری (آنتی باکتریال) را به کلی فراموش کنید.

مرطوب کننده‌ها، ضدآفتاب‌ها و مواد آرایشی را که فاقد عطر، اسید یا مواد شیمیایی هستند، انتخاب کنید. ضدآفتاب‌های فیزیکی حاوی اکسید روی یا اکسید تیتانیوم کمتر از ضد آفتاب‌های شیمیایی باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شوند. پس محصولات آرایشی و بهداشتی خود را قبل از استفاده، حتماً پچ تست کنید.

درمان خانگی حساسیت پوستی

بیشتر انواع آلرژی‌های پوستی علائمی ایجاد می‌کنند که با یکی از این درمان‌های خانگی و طبیعی قابل درمان هستند. لازم به ذکر است که برخی از آن‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند و علائم آن محو می‌گردد، اما برخی دیگر بسته به شرایط زمینه‌ای، ممکن است مدتی روی پوست باقی بمانند. بهتر است برای مهار و یا درمان آن‌ها از مواد زیر استفاده نمود.

استفاده از سرکه سیب برای رفع آلرژی پوست

سرکه سیب-حساسیت | خیز

سرکه سیب یک درمان شگفت‌انگیز برای آلرژی است. این ماده دارای مقدار زیادی اسید استیک و دارای خواص ضدمیکروبی و ضد التهابی قوی است. این اجزا می‌توانند به درمان بثورات درگیر در انواع آلرژی‌های پوستی کمک کنند.

استفاده از سرکه سیب جهت بهبود آلرژی:

  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب
  • یک فنجان آب گرم
  • مقداری پنبه

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. خوب هم بزنید و پنبه را مقداری در محلول خیس کنید. محلول را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید خشک شود. بعد از 15 تا 20 دقیقه آن را با آب تمیز بشویید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا بهبود حاصل شود.

استفاده از آلوئه ورا برای رفع آلرژی پوست

ژل آلوئه‌ورا به دلیل خاصیت دارویی و ضد التهابی در بسیاری از داروهای طبیعی استفاده می‌شود. این ژل روند بهبود را تسریع می‌کند و حساسیت را تسکین می‌دهد. این امر سبب شده است تا آلو‌ورا به یکی از بهترین درمان‌های خانگی آلرژی پوستی تبدیل گردد.

آلوئه ورا-حساسیت | خیز

برای این کار شما می‌توانید از خود برگ آلوئه‌ورا استفاده کنید یا یک ژل آلو ‌ورا خریداری نمایید. یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا را مستقیماً روی ناحیه تحت تأثیر آلرژی پخش کنید. قبل از شستشو بگذارید حدود 30 دقیقه روی پوستتان بماند. به مدت چند روز و روزانه سه بار استفاده کنید.

استفاده از جوش شیرین برای رفع آلرژی پوست

جوش شیرین قلیایی است و عملکرد آن روی پوست، بازیابی مقدار pH منطقه آسیب‌دیده است. جوش‌شیرین با تسریع در زمان بهبودی برای درمان انواع خاصی از بثورات مؤثر است.

جوش شیرین-حساسیت | خیز

آنچه شما نیاز دارید:

  • یک قاشق چای خوری جوش شیرین
  • مقداری آب برای تبدیل جوش شیرین به خمیر

با مخلوط کردن جوش‌شیرین در آب، خمیر به دست خواهد آمد. خمیر جوش شیرین را روی ناحیه آسیب‌دیده پوست پخش کنید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه باقی بماند. سپس آن را بشویید. این کار را چندین بار در روز برای رفع تحریکات پوستی انجام دهید.

استفاده از روغن نارگیل برای رفع آلرژی پوست

روغن نارگیل یکی از ایمن‌ترین درمان‌های خانگی برای آلرژی پوستی در نوزادان و کودکان است. این روغن خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد و به لطف اسیدهای چرب متوسط زنجیره‌ای، برای خشکی و زبری پوست و همچنین حساسیت‌های پوستی بسیار مفید است. همچنین دارای خواص ضدالتهابی و ضد درد است که آن را به درمانی فوق‌العاده برای بسیاری از بیماری‌های پوستی تبدیل می‌نماید.

نارگیل-حساسیت | خیز

یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را گرم کنید و آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. اجازه دهید حدود 30 دقیقه روی پوست باقی بماند. سپس آن را با آب گرم بشویید و پوست را خشک کنید. این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید تا بثورات ترمیم شوند.

استفاده از روغن نعناع برای رفع آلرژی پوست

وجود منتول در روغن نعناع سبب ایجاد خواص ضدالتهابی می‌گردد. با استفاده از روغن نعنا، بثورات ملتهب یا خارش‌دار بلافاصله تسکین می‌یابند.

روغن نعناع-حساسیت | خیز

برای استفاده از روغن نعنا جهت بهبود حساسیت پوستی دستور زیر را دنبال کنید:

  • پنج تا هشت قطره روغن نعناع
  • یک قاشق چایخوری روغن حامل مانند روغن زیتون، نارگیل یا جوجوبا

چند قطره از روغن نعناع را با یک قاشق چای‌خوری روغن حامل مخلوط کنید. مخلوط را به مدت 40 تا 60 دقیقه مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و سپس بشویید. این روش را هر روز 3 تا 4 بار تکرار کنید.

استفاده از روغن درخت چای برای رفع آلرژی پوست

روغن درخت چای به لطف خواص دارویی زیادی که دارد، برای درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن ماهیتی ضدالتهاب و ضدمیکروبی دارد که بلافاصله بثورات پوست را تسکین می‌دهد و از عفونت‌ها جلوگیری می‌کند.

روغن درخت چای-حساسیت | خیز

آنچه شما نیاز دارید:

  • شش تا هفت قطره روغن درخت چای
  • یک قاشق چایخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون

روغن درخت چای را به یک قاشق چای خوری روغن حامل اضافه کنید و خوب مخلوط کنید مخلوط را مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده پوست قرار دهید. قبل از شستن اجازه دهید 45 تا 60 دقیقه روی پوست باقی بماند. جهت تسکین حساسیت‌های پوستی این روال را سه یا چهار بار در روز تکرار نمایید.

استفاده از وازلین برای رفع آلرژی پوست

خشکی می‌تواند انواع بسیاری از بثورات پوستی را تشدید نماید. بنابراین وازلین به عنوان یکی از داروهای خانگی مؤثر برای حساسیت پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وازلین را روی پوست بمالید تا در برابر میکروب‌ها و آلودگی‌ها محافظت شود و مرطوب بماند. از این رو روند بهبودی را تسریع می‌گردد. نیاز به شستشو نیست. بگذارید در طول روز روی صورتتان بماند تا جذب شود. در صورت لزوم دوباره این روند را تکرار کنید.

وازلین-حساسیت | خیز

استفاده از زنجبیل برای رفع آلرژی پوست

زنجبیل دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی است و در درمان انواع مختلف آلرژی‌های پوستی مؤثر است.

زنجبیل-حساسیت | خیز

آنچه شما نیاز دارید:

  • یک تکه زنجبیل
  • یک فنجان آب گرم
  • مقداری پنبه

تکه‌ای زنجبیل را رنده کرده و به یک فنجان آب اضافه کنید. مخلوط را در قابلمه بجوشانید و اجازه دهید 5 دقیقه بجوشد. مایع زنجبیل را صاف کرده و صبر کنید تا خنک شود. مایع را با یک پنبه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. بعد از 30 دقیقه آن را بشویید. این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

مقابله با آلرژی‌های پوستی بعضاً آزاردهنده است. همان‌طور که ذکر شد، آلرژی‌های پوستی می‌توانند توسط آلرژن‌های مختلف مانند فلزات، گیاهان، گزش حشرات، موی حیوانات خانگی، مواد غذایی و… ایجاد شوند. روش‌های درمان خانگی ذکر شده در بالا می‌توانند به مرور زمان در از بین بردن درد و تحریک تأثیر بسزایی داشته باشند. در صورتی که احیاناً این روش‌ها موجب تشدید حساسیت شد و یا بعد از چند روز بهبود مشاهده نشد لازم است به دکتر مراجعه کنید؛ چرا که ممکن است ضایعات پوستی که درگیر آن شدید، حساسیت نبوده و علائم بیماری پوستی باشند.

منابع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا