Light Gives Life!
روغن های ضروری پوست چرب | ماسک ال ای دی

روغن های مناسب پوست های چرب و حساس

روغن های ضروری مخصوص پوست چرب بدن

در پوست چرب، غدد چربی بیش ‌از‌ حد کار می‌کنند. در نتیجه چربی زیادی روی سطح پوست ایجاد می‌شود. عواملی مانند رطوبت، گرما و هورمون‌ها نیز می‌توانند چربی پوست را تشدید کنند. انواع روغن ‌های ضروری زیر به کاهش مشکلات مربوط به پوست چرب کمک می‌کنند:

  • کلاری سیج (clary sage)
  • رزماری (Rosemary)
  • کندر (Frankincense)
  • شمعدانی (geranium)
  • نرولی (Neroli)

در ادامه این مقاله به فواید هر یک از این روغن‌ های ضروری یا اساسی برای پوست پرداخته می‌شود. همچنین طرز استفاده و عوارض احتمالی روغن ‌های ضروری پوست به طور خلاصه بیان می‌شود.

فواید روغن کلاری سیج برای پوست انسان

اسانس مریم‌گلی یا کلاری‌سیج از گیاه مریم گلی (Salvia sclarea) گرفته شده است. این روغن حاوی ترکیب‌های فعالی مانند لینالیل استات (linalyl acetate) و ژرانیل (geranyl) است. بنابراین به عنوان یک اسانس ضروری، تولید چربی طبیعی و سبوم (sebum) را متعادل می‌کند. روغن مریم گلی خاصیت خنک‌کنندگی دارد. در نتیجه پوست ملتهب را تسکین می‌دهد. از طرفی به کنترل آکنه و کاهش چین و چروک در پوست بالغ کمک می‌کند. اسانس کلاری مریم‌گلی به شکل دارو، باکتری‌های مضر را از بین می‌برد. همچنین از گسترش آن‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر فواید این روغن، تسهیل در بهبود زخم‌ها است. این روغن همچنین به عنوان یک ضدعفونی‌کننده و ضدقارچ شناخته شده است. اسانس کلاری مریم‌گلی پوست را شفاف و صاف می‌کند.

روغن کلاری سیج | خیز

طرز استفاده از روغن مریم گلی 

مریم‌گلی به صورت آرایشی یا موضعی استفاده می‌شود. از این اسانس می‌توان مرطوب‌کننده‌ای با اثرات بی‌حس‌کننده تهیه کرد. به گونه‌ای که قرمزی و التهاب پوست را برطرف کند. برای این منظور قبل از ماساژ، ۱ تا ۳ قطره روغن مریم گلی را به کرم صورت معمولی یا لوسیون (lotion) بدن اضافه کنید. برای شستشوی طبیعی صورت نیز 20 قطره اسانس کلاری سیج را با 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل، 3 قاشق غذاخوری عسل خام، 2 کپسول پروبیوتیک (probiotics) زنده و 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک کاسه با هم ترکیب کنید. سپس با استفاده از مخلوط‌کن دستی، تمام مواد را کاملاً با هم مخلوط کنید. این ترکیب جهت استفاده برای پوست‌های مستعد آکنه یا احتقان ایده‌آل است. مخلوط را در یک بطری ریخته و در جای خنک نگهداری کنید. استفاده منظم از این شستشوی صورت قابض و ضدباکتری، برای کاهش و پیشگیری از جوش صورت بسیار مفید است.

برای بهبود زخم نیز با این اسانس می‌توان یک ترکیب ماساژ ضدعفونی‌کننده و ضد‌التهابی  تهیه کرد. کافیست 6 قطره روغن مریم گلی را در 30 میلی‌لیتر روغن نارگیل یا روغن جوجوبا رقیق کنید. سپس مخلوط را به ناحیه آسیب‌دیده بمالید.

فواید روغن رزماری برای پوست انسان

رزماری درختچه‌ای همیشه سبز با برگ‌های سوزنی‌مانند است. این گیاه از خانواده نعناع و دارای رایحه‌ای چوبی است. روغن رزماری در بطری‌های کوچک، استخراج و فروخته می‌شود. این روغن حاوی اجزای اصلی یا اسانس گیاه است. رزماری علیرغم نامش، یک روغن واقعی نیست. زیرا چربی ندارد. روغن رزماری به دلیل خواص ضدالتهابی، تحریک‌کننده و ضددرد آن مورد توجه قرار گرفته است. در طب عامیانه، رزماری به عنوان یک مسکن خفیف برای درد استفاده می‌شود. ترکیب‌های کلیدی آن، مانند استرها (esters)، ممکن است به جلوگیری از سبوم اضافی نیز کمک کنند. در واقع فواید ضدمیکروبی روغن رزماری باعث جلوگیری از جوش در پوست چرب و آکنه‌ای می‌شود. به همین دلیل روغن رزماری به طور گسترده در محصولات مراقبت از پوست، به ویژه برای آکنه و بیماری‌های پوست چرب استفاده می‌شود.

روغن رزماری | خیز

محققان خاطرنشان کرده‌اند که این روغن برای موهای چرب و از بین بردن شوره سر هم مفید است. روغن رزماری دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی (antioxidant) نیز هست. این روغن با ایجاد تحریک در بافت پوست، گردش خون را افزایش می‌دهد. در نتیجه پوست را جوان و درخشان می‌کند. افزایش جریان خون، سیاهی زیر چشم را نیز کاهش می‌دهد. روغن رزماری باعث کاهش پف چشم هم می‌شود. به همین دلایل روغن رزماری در کرم‌های دور چشم و سرم‌های صورت به کار می‌رود. این اسانس ​​باعث اکسیژن‌رسانی و به طور کلی شادابی و تعادل پوست می‌شود. روغن رزماری، پوست را آب‌رسانی می‌کند. خواص ضد‌عفونی‌کننده روغن رزماری برای بیماری‌های پوستی مانند اگزما (eczema) مفید است. ماساژ دادن روغن رزماری به طور منظم روی پوست آسیب‌دیده، به از بین بردن پوسته‌پوسته شدن و خشکی پوست کمک می‌کند.

طرز استفاده از روغن رزماری برای پوست

این روغن را می‌توان استنشاق کرد. ساده‌ترین راه برای استنشاق روغن رزماری این است که بطری را باز کرده و نفس بکشید. متناوباً می‌توانید چند قطره را روی پارچه یا دستمال بریزید. سپس آن را نزدیک صورت خود نگه دارید. بسیاری از مردم نیز از پخش‌کننده‌های آروماتراپی (aromatherapy diffusers) استفاده می‌کنند. این وسیله اسانس را در هوای اطراف پخش می‌کند. از قرار دادن دیفیوزر در نزدیکی نوزادان یا کودکان خردسال خودداری کنید. زیرا تشخیص میزان استنشاق آن‌ها دشوار است. روغن رزماری را همچنین می‌توان به صورت موضعی استفاده کرد. استفاده موضعی از روغن رزماری به رفع احتقان آکنه در انواع پوست‌های چرب کمک می‌کند. در عین حال تعادل را در پوست حفظ می‌کند. رزماری بسیار غلیظ است. بنابراین هر بار فقط باید چند قطره از آن را بکار ببرید. به همین دلیل بطری‌های کوچک حاوی روغن رزماری دارای قطره‌چکان‌های پلاستیکی هستند. از بکار بردن رزماری و سایر روغن‌های ضروری روی پوست آسیب‌دیده یا نزدیک به نواحی حساس مانند چشم خودداری کنید. توصیه می‌شود در صورت باردار بودن یا ابتلا به صرع یا فشار خون، از استعمال روغن رزماری پرهیز کنید.

فواید اسانس کندر برای پوست انسان

اسانس کندر روغنی است که از صمغ –رزین (resin)- درخت بوسولیا (Boswellia) به دست می‌آید. این درخت در آفریقا و خاورمیانه یافت می‌شود. برای تهیه اسانس کندر، صمغ را بخارپز می‌کنند. طبق مطالعه‌های انجام‌شده، کندر، به سرکوب سرطان پوستی ملانوما (melanoma) کمک می‎کند. کندر یک آنتی‌اکسیدان قوی است. به همین دلیل خاصیت ضد‌پیری دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کاهش سرعت آن‌ها کمک می‌کنند. همچنین باعث توقف آسیب‌های ناشی از آن‌ها می‌شوند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به DNA آسیب برسانند. این امر روند پیری پوست را تسریع می‌کند. بنابراین کندر باعث جوانسازی پوست خواهد شد.

روغن کندر | خیز

روغن کندر خاصیت مرطوب‌کنندگی نیز دارد. در نتیجه از خشک‌شدن پوست جلوگیری می‌کند. به همین دلایل، این روغن به یک عنصر محبوب در مراقبت از پوست و محصولاتی مانند لوسیون (lotion) یا مرطوب‌کننده تبدیل شده است. این روغن مانند تمام روغن‌های ضروری باید با روغن حامل رقیق شود. کندر همچنین می‌تواند به مقابله با تغییر رنگ و قرمزی پوست کمک کند. به همین دلیل باعث می‌شود که رنگ پوست متعادل و یکدست به نظر برسد. کندر خاصیت ضدالتهابی نیز دارد. در واقع اسانس کندر می‌تواند به بهبود آکنه کمک کند. زیرا التهاب را تسکین می‌دهد. اسیدهای بوسولیک (Boswellic acids) موجود در کندر می‌تواند باکتری‌های مولد آکنه را از بین ببرد. بنابراین از بروز جوش‌های بیشتر در آینده نیز جلوگیری می‌کند.

ترکیبی از روغن‌های ضروری کندر و مر (myrrh) به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی‌شان، نویدبخش مراقبت از پوست هستند. اسانس کندر، قرن‌هاست که به عنوان ضدعفونی‌کننده و برای تمیزکردن استفاده می‌شود. این امر می‌تواند به جلوگیری از ایجاد عفونت کمک کند. این روغن، قابض طبیعی نیز هست. بنابراین می‌تواند به بهبود عیوب پوست و درمان آکنه و زخم کمک کند. کندر برای کاهش ظاهر علائم کشش (سلولیت) و اسکار (scars) هم مفید است. این روغن علاوه بر ضد باکتری بودن، باعث کاهش تولید سبوم در پوست چرب می‌شود. در نتیجه از مسدود شدن منافذ و لکه‌ها جلوگیری می‌کند.

طرز استفاده از روغن کندر برای پوست

کندر برای استفاده موضعی و حتی مصرف در کپسول، دارو و آب بی‌خطر است. از روغن کندر می‌توانید به عنوان یک روغن ماساژ و روغن صورت استفاده کنید. کندر به عنوان یک مرطوب‌کننده، التیام‌دهنده و ضدباکتری می‌تواند به شکل موضعی روی صورت استفاده شود. زیرا به راحتی از طریق پوست جذب می‌شود. اما کندر خالص باید قبل از استفاده روی پوست، با یک روغن حامل مانند روغن مرکبات یا روغن زیتون رقیق شود.

عوارض جانبی مصرف روغن کندر چیست؟

رزین Boswellia سمیت کمی داشته و برای اکثر مردم بی‌خطر است. اما برخی افراد ممکن است پس از مصرف کندر دچار تهوع، ناراحتی، گرفتگی عضلات و اسهال شوند. اگر قصد استفاده از این روغن را در دوران بارداری دارید، با پزشک خود مشورت کنید. افراد مبتلا به بیماری‌های زیر نیز باید طبق دستور پزشک خود از کندر استفاده کنند:

  • کرون (Chron)
  • آسم (asthma)
  • آرتریت روماتوئید (rheumatoid arthritis)
  • کولیت اولسراتیو (ulcerative colitis)
  • استئوآرتریت (Osteoarthritis)
  • ژنژیویت (gingivitis)

کندر می‌تواند با برخی از داروهای تجویزی زیر تداخل داشته باشد:

  • رقیق‌کننده‌های خون
  • داروی کاهش کلسترول (Cholesterol)
  • داروهای ضدالتهاب

فواید روغن شمعدانی برای پوست انسان

اسانس شمعدانی و اسانس شمعدانی گل رز از تقطیر با بخار برگ‌های گونه‌های مختلف گیاهی به نام پلارگونیوم (Pelargonium) به دست می‌آیند. این گیاه بومی آفریقایی است. هر دو این اسانس‌ها، ترکیبات و خواص تقریباً یکسانی دارند. همچنین به یک اندازه برای سلامتی مفید هستند. اسانس شمعدانی گل رز کمی بوی گلی بیشتری دارد. این بو شبیه بوی گل رز است.

روغن شمعدانی | خیز

شمعدانی در بسیاری از مناطق از جمله اروپا و آسیا کشت می شود. روغن شمعدانی به طور گسترده‌ای به عنوان یک عنصر در لوازم آرایشی استفاده می‌شود. روغن شمعدانی با خواص قلیایی خود به تعادل چربی پوست کمک می‌کند. این خاصیت قلیایی باعث می‌شود شمعدانی به یک مکمل کلیدی برای صابون‌ها تبدیل شود. اسانس مورد نظر برای هیدراتاسیون (Hydration) شبانه‌روزی نیز مفید است.

روغن شمعدانی به بهبود بیماری درماتیت (dermatitis) هم کمک می‌کند. طبق یک بررسی در سال 2017، این اسانس دارای خواص ضدباکتریایی، ضدمیکروبی و ضدعفونی‌کننده است. این خواص باعث می‌شود در صورت استفاده موضعی از روغن شمعدانی، جوش‌های آکنه، تحریک پوست و عفونت‌های پوستی کاهش پیدا کند. همچنین موجب بهبود زخم می‌شود.

مطالعه‌های متعدد نیز نشان می‌دهد که اسانس شمعدانی با عفونت‌های باکتریایی مقابله می‌کند. از طرفی خواص ضد‌التهابی روغن شمعدانی برای درمان تعدادی از بیماری‌های التهابی که روی پوست تأثیر می‌گذارند، مفید است. بر اساس یک مطالعه مقدماتی، محتوای سیترونلول (citronellol) اسانس شمعدانی به طور بالقوه باعث کاهش واکنش‌های آلرژیک می‌شود. روغن شمعدانی ممکن است برای جلوگیری از خونریزی زخم‌های جزئی نیز مفید باشد. این کار با تسریع انعقاد و با ایجاد انقباض عروق خونی توسط این روغن انجام می‌شود.

طرز استفاده از روغن شمعدانی برای پوست

این اسانس‌ در آروماتراپی، با استفاده از دیفیوزر استنشاق می‌شود. همچنین پس از رقیق شدن با روغن‌های حامل به عنوان تسکین‌دهنده روی پوست اعمال می‌شود. طبق یک مطالعه، اسانس شمعدانی به عنوان یک داروی ضدالتهابی بالقوه با عوارض جانبی کم شناخته می‌شود. این خاصیت ممکن است برای ورم پا ناشی از ادم (Edema) نیز مفید باشد. شواهد نشان می‌دهد که افزودن اسانس شمعدانی به آب حمام، راه خوبی برای درمان این بیماری است. یک مطالعه نیز نشان داده که استفاده موضعی از روغن شمعدانی، درد نورالژی پس از تبخال (postherpetic neuralgia) را در عرض چند دقیقه پس از استفاده، کاهش می‌دهد. این بیماری بر رشته‌های عصبی و پوستی که در امتداد یک عصب قرار دارند، تأثیر می‌گذارد. البته اثر روغن شمعدانی بر روی این بیماری موقتی بوده و نیاز به استفاده مجدد دارد. از طرف دیگر شواهد نشان می‌دهد که استفاده موضعی از این روغن، خارش ناشی از واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد. این امر به دلیل اثر ضد التهابی اسانس شمعدانی است. روغن شمعدانی را می‌توان با روغن حامل مانند روغن کنجد رقیق کرد. سپس به صورت موضعی روی پوست استفاده کرد. این مواد را می‌توان به عنوان درمان برای آکنه یا خارش پوست و یا به عنوان روغن ماساژ به کار برد.

عوارض جانبی روغن شمعدانی برای پوست

روغن شمعدانی در صورت استفاده درست، هیچ خطری ندارد. برخی از افراد ممکن است هنگام استفاده از آن بر روی پوست دچار بثورات یا احساس سوزش شوند. روغن شمعدانی را فقط در صورت رقیق کردن با روغن حامل می‌توان روی پوست استفاده کرد. خوردن مقادیر کمی از آن خوب است. اثرات مصرف مقادیر زیاد روغن شمعدانی هنوز مشخص نیست. توصیه می‌شود قبل از استفاده از این روغن حتماً با پزشک مشورت کنید. همچنین به هیچ وجه اسانس شمعدانی را جایگزین داروی تجویزشده نکنید.

فواید روغن نرولی برای پوست انسان

روغن نرولی یک اسانس است که از گل درخت پرتقال تلخ استخراج می‌شود. این اسانس به روغن شکوفه پرتقال نیز معروف است. نرولی از گل‌ها و به وسیله تقطیر با بخار آب استخراج می‌شود. این روغن به دلیل اثر تسکین‌دهنده آن بر خلق‌و‌خو، اغلب به عنوان یک ماده در لوسیون‌های بدن و لوازم آرایشی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن در رایحه‌درمانی استفاده کرد. روغن نرولی حاوی سیترال (citral) است. در نتیجه ممکن است به متعادل کردن سبوم بدون خشک کردن پوست کمک کند. چندین مطالعه نشان می‌دهد که روغن نرولی دارای خواص ضدمیکروبی، ضدقارچی و آنتی‌اکسیدانی است. بنابراین برای کاهش آکنه و تحریک پوست نیز مفید است. اسانس نرولی دارای خواص ضدالتهابی نیز هست. از این رو  به عنوان یک درمان پوستی و با استفاده موضعی و داخلی، می‌تواند التهاب و تحریک را کاهش دهد.

روغن نرولی | خیز

طرز استفاده از روغن نرولی چیست؟

از روغن نرولی می‌توان به صورت موضعی برای درمان آکنه یا پوست ملتهب استفاده کرد. برای این منظور آن را به وسیله یک پد پنبه‌ای مستقیماً روی جوش‌ها یا پوست تحریک‌شده بمالید. روغن نرولی باید به مدت یک شب روی پوست باقی بماند. این روغن معمولاً در آروماتراپی و با اعمال مستقیم روی پوست استفاده می‌شود. اسانس نرولی را می‌توان به تنهایی نیز استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را با روغن‌های ضروری دیگر در یک دیفیوزر یا اسپریتزر (spritzer) ترکیب کرد. ریختن مقدار کمی روغن نرولی در وان حمام یا استنشاق آن در دستگاه بخور صورت از دیگر روش‌های استفاده هستند. روغن‌های ضروری باید قبل از استفاده روی پوست، رقیق شوند. برای این منظور بهتر است 2 تا 6 قطره اسانس نرولی در یک اونس روغن حامل مانند روغن زیتون ترکیب شود.

عوارض جانبی روغن نرولی برای پوست

هنگامی که روغن نرولی طبق دستورالعمل استفاده شود، ایمن است. خوردن نرولی مانند سایر روغن‌های ضروری، خطرناک است. همچنین باید قبل از استفاده، یک پچ تست روی پوست خود انجام دهید. اگر به مرکبات حساسیت دارید، از روغن نرولی استفاده نکنید. هنگام استفاده از این روغن (مانند سایر اسانس‌های مرکبات)، باید از قرارگرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. زیرا واکنش‌های پوستی ناشی از آن می‌تواند شدید باشد. در صورت استفاده از اتاقک برنزه‌کننده نیز از این روغن استفاده نکنید.

روغن های ضروری مخصوص پوست های حساس بدن

پوست حساس می‌تواند خشک یا چرب باشد. گاهی‌اوقات نیز در کنار آلرژی، اگزما و سایر بیماری‌های پوستی رخ می‌دهد. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از روغن‌های بسیار اسیدی مانند لیمو و علف لیمو دوری کنید. روغن‌های زیر معمولاً برای انواع پوست (حتی حساس)، ایمن در نظر گرفته می‌شوند:

  • اسطوخودوس
  • کندر
  • چوب صندل

نکته های مراقبتی در خصوص استفاده از روغن های ضروری

برخی از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که خوردن روغن‌های ضروری بی‌خطر است. اما شواهد علمی این موضوع را به خصوص در درازمدت تأیید نمی‌کند. روغن‌های ضروری را هرگز نباید ببلعید. بلکه باید آن را روی پوست خود بمالید. این روغن و سایر روغن‌های ضروری به آسانی جذب جریان خون می‌شوند. به طور کلی توصیه می‌شود اسانس‌ها را با یک روغن حامل خنثی مانند روغن جوجوبا رقیق کنید. این امر به جلوگیری از تحریک احتمالی پوست و تبخیر زودرس روغن کمک می‌کند.

با توجه به هزینه‌ خرید روغن‌های ضروری و خطرها و عوارض احتمالی این روغن‌ها برای هر نوع پوست، ماسک لایت تراپی نیلای به شما کاربران محترم پیشنهاد می‌شود. پوشانه جوانساز نیلای دارای تکنولوژی نوردرمانی است. در نیلای نور قرمز و فروسرخ تعبیه شده تا کارایی آن حداکثر شود. ترکیب این دو طول موج از نور نتایج معجزه‌آسایی برای پوست صورت شما به ارمغان می‌آورد. با این ماسک جوانساز در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ هفته انتظار معجزه جوان‌شدن پوست شما به واقعیت بدل خواهد شد. استفاده از نیلای کاملاً بدون درد و بدون عوارض است. نوردرمانی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن از دیرباز اثبات شده است. مجموعه خیز با تکیه بر این نتایج سعی نموده که محصولی ایمن، ساده و پربازده برای استفاده در منزل طراحی و تولید کند. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.khizlgl.ir مراجعه کنید.

بنر تبلیغ نیلای 3

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره “نحوه استفاده از روغن ها روی انواع پوست” در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا