Light Gives Life!
ساعت پوستی | جوانسازی پوست

ساعت پوستی چیست؟

سلول‌های پوست به دلیل ریتم شبانه‌روزی بدن (circadian rhythm) دارای سیستم ساعت داخلی -ساعت پوست (Skin’s Clock)- هستند. برای مثال پوست بدن در زمان ظهر براق‌تر است. یا در طول شب خود را ترمیم می‌کند. زندگی‌های پرمشغله‌ کنونی نیز می‌تواند اثرات خود را روی پوست بگذارد. از دست دادن یک ساعت خواب ممکن است چندان به چشم نرسد. اما ساعت درونی بدن یا ریتم شبانه‌روزی، دیگر با ساعت خارجی هماهنگ نخواهد بود. در صورت ایجاد عدم تطابق موقتی بین محیط خارجی و ساعت درونی بدن، کل ریتم تحت استرس است. در نتیجه سعی می‌کند خود را تنظیم کند. این امر آسیب‌های طولانی‌مدتی دارد. از جمله این آسیب‌ها، تسریع روند پیری پوست است. در این مقاله قرار است برای شما کاربران عزیز، تاثیر ریتم شبانه ‌روزی بر روی پوست انسان و ساعت پوست شرح داده ‌شود.

ریتم شبانه روزی چیست؟

بدن توسط یک ریتم شبانه‌روزی تنظیم می‌شود. به ریتم شبانه‌روزی، ساعت شبانه‌روزی (circadian clock) یا ساعت بیولوژیکی (biological clock) 24 ساعته نیز می‌گویند. این ریتم، عملکردهای فیزیولوژیکی (physiological) و رفتاری بدن انسان را با محیط اطراف هماهنگ می‌کند. همچنین عملکردهای مهم زیر را تنظیم می‌کند:

ساعت بیولوژیکی بدن | ماسک ال ای دی

این ریتم شبانه‌روزی به شما زمان بیدارشدن و خوابیدن را هشدار می‌دهد. اینکه چه زمانی بیشترین انرژی و چه زمانی کمترین انرژی را دارید. با این حال، ریتم شبانه‌روزی هر فردی می‌تواند تغییر کند. به طوری که تحت تأثیر سبک زندگی شخص قرار گیرد.

تأثیر هورمون خواب ملاتونین در ریتم شبانه روزی چیست؟

هورمون ملاتونین (melatonin) نقش مهمی در ریتم شبانه‌روزی هر فردی دارد. به ملاتونین اغلب «هورمون خواب» می‌گویند. زیرا سطوح بالای آن به بدن کمک می‌کند تا راحت‌تر استراحت کرده و به خواب برود. تقریباً در ساعت 7:30 صبح، ترشح ملاتونین بدن متوقف می‌شود. در حدود ساعت 9:00 شب نیز ترشح ملاتونین به منظور آماده‌سازی بدن برای خواب شروع می‌شود.

کمبود خواب می‌تواند، ریتم شبانه‌روزی و سطح ملاتونین بدن را ویران کند. یک روال خوب قبل از خواب برای سلامت جسمانی و سلامت روانی طولانی‌مدت هر فرد بسیار مهم است. بنابراین در صورت کمبود خواب، بهتر است زمان خاصی برای گذراندن اوقاتی آرام به خود اختصاص دهید.

تاثیر ریتم شبانه روزی بر روی پوست انسان

روز و شب، محیط‌های بسیار متفاوتی برای پوست ایجاد می‌کند. به عنوان مثال احتمال بروز خطرات زیر، بسته به زمان روز بسیار متفاوت است:

  • خطر قرارگرفتن در معرض سم یا پاتوژن (pathogen)
  • خطر صدمه‌های فیزیکی
  • قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفشUV (ultraviolet)
  • قرارگرفتن در معرض دمای شدید
  • پتانسیل از دست دادن آب بدن

تفاوت شب و روز بر ساعت بیوولژیکی | ماسک ال ای دی

بنابراین ساعت شبانه‌روزی، عملکردهای پوست را تعدیل می‌کند. ساعت شبانه‌روزی، یک سیستم باستانی تکاملی است. این سیستم، فیزیولوژی ارگانیسم (organismal physiology) را با تغییرهای روزانه ناشی از چرخش زمین تنظیم می‌کند. در سال‌های اخیر، مطالعاتی برای روشن‌کردن عملکردهای متنوع ساعت شبانه‌روزی در پوست آغاز شده است.

ساعت پوست چیست؟

علم کرونوبیولوژی (Chronobiology) مطالعه تأثیرات ریتم شبانه‌روزی انسان بر سلامتی او است. همه چیز از خلق‌و‌خو، وزن و پوست شما می‌تواند تحت‌تأثیر این ریتم‌های طبیعی باشد. ریتم جهانی شبانه‌روزی توسط مغز تنظیم می‌شود. اما پوست، به‌ویژه هر سلول، ساعت درونی خود را دارد. در واقع سلول‌های پوست بدن مطابق با ریتم شبانه‌روزی خود عمل می‌کنند. به این معنی که پوست در عرض 24 ساعت مراحل مختلفی را طی می‌کند و بسته به زمان، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد. درک نحوه رفتار پوست در رابطه با این ریتم‌ها به شما در بهبود سلامت پوست کمک خواهد کرد.

کرونوبیولوژی | ماسک لایت تراپی

ساعت پوست بدن در هنگام روز چگونه کار میکند؟

 

در طول روز، پوست سعی می‌کند با عوامل محیطی متجاوز مانند اشعه UV و آلودگی مبارزه کند. در نتیجه، ضخیم‌تر می‌شود. همچنین سبوم (sebum) بیشتری تولید می‌کند. با این کار از خود در برابر اثرات مخرب  این عوامل محافظت خواهد کرد. تولید سبوم در هنگام ظهر به اوج خود می‌رسد. برای پوست‌های مستعد آکنه توصیه می‌شود از سرم غنی از ویتامین B و روغن سفت‌کننده صورت، در هنگام روز استفاده کنید. استفاده از روغن سفت‌کننده در روز می‌تواند به کاهش حضور پورفیرین‌ها (porphyrins) کمک کند (پورفیرین‌ها شاخص‌های آکنه هستند).

ساعت پوست بدن در هنگام شب چگونه کار می کند؟

در هنگام شب، عملکرد پوست بدن از «محافظت» به «ترمیم» تبدیل می‌شود. بنابراین خواب و یک روال مراقبت از پوست در شب برای بازسازی سلولی پوست ضروری است. جریان خون و از دست رفتن آب پوست، در شب بیشترین میزان را دارد. به همین دلیل همه انواع پوست می‌توانند از ماسک‌های ترمیم‌کننده پروبیوتیک (Probiotic) غنی از مواد معدنی زیر در شب استفاده کنند:

  • ماسک روی (Zinc): روی، نقش حیاتی در یکپارچگی ساختار پوست دارد. در نتیجه بهبود آن را تسریع می‌کند. این امر به ویژه برای پوست‌های مستعد آکنه مهم است.
  • ماسک آهن (Iron): آهن، مکانیسم‌های (mechanisms) ترمیم طبیعی پوست را تقویت می‌کند.
  • ماسک منیزیم (Magnesium): منیزیم، تولید کورتیزول (cortisol) را کاهش می‌دهد. در نتیجه روی عدم تعادل هورمونی نقش دارد. همچنین به کاهش استرس و بهبود الگوی خواب کمک می‌کند.
  • ماسک مس (Copper): مس، نقش حیاتی در کاهش واکنش به محصولات مراقبت از پوست و همچنین بهبود انعطاف‌پذیری پوست دارد.

از طرف دیگر پوست در شب داغ‌تر و اسیدی‌تر است. در نتیجه ممکن است با سهولت بیشتری واکنش نشان دهد. علاوه بر این، پوست بدن در شب هنگام سیتوکین‌های (cytokines) بیشتری آزاد می‌کند. این امر باعث افزایش التهاب می‌شود. بنابراین بهتر است از محصولات مناسب انواع پوست‌های حساس و واکنش‌پذیر استفاده کنید. محصولاتی که حاوی مواد ضد‌تحریک مانند زنجبیل و بیزابولول (bisabolol) باشند. استفاده از سرم‌های مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده حاوی اسطوخودوس نیز می‌تواند برای آرام‌کردن پوست مستعد بروز حساسیت در شب، مناسب باشد. همچنین برای پوست‌های مستعد قرمزی و خارش نیز می‌توان از این سرم‌ها استفاده کرد.

ماسک نوردرمانی نیلای، راهی برای حفظ سلامت پوست در شب و روز

ماسک ال ای دی نیلای | جوانسازی پوست

 

ما به شما ماسک جوان‌کننده نیلای را برای روتین مراقبت از پوستتان پیشنهاد می‌کنیم. ماسک ال‌ای‌دی (LED) نیلای هم در روز و هم در شب به راحتی و در هر مکانی قابل استفاده است. در این ماسک از فناوری قدرتمند LED استفاده شده که صورت را می‌پوشاند. ال‌ای‌دی‌های قرمز با تحریک تولید کلاژن (collagen)، بازسازی بافت صورت را هدف قرار می‌دهند. LEDهای نزدیک مادون قرمز نیز روی اکسیژن‌رسانی سلول ها کار می‌کنند. همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشند. این پوشانه با برنامه‌های از پیش‌ تعیین‌شده، مناسب برای همه رنگ پوست است. نیلای قابل شارژ بوده و برای نگهداری و استفاده ایمن در حین حرکت در جعبه مخصوص خود قرار می‌گیرد. پوشانه جوانساز نیلای تولید کشور ایران است. بنابراین هزینه خرید آن غیرقابل مقایسه با ماسک‌های خارجی خواهد بود. کافیست یک بار هزینه کنید و بارها از این ماسک استفاده کنید. با این روش نوردرمانی، در طول چند هفته تغییر را در پوست خود مشاهده خواهید کرد. جهت سفارش و کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

استرس علت اختلال در ریتم شبانه روزی پوست است

موارد زیر ساعت شبانه‌روزی جهانی بدن را مختل می‌کند:

  • استرس
  • پرواززدگی یا جت‌لگ (jetlag)
  • ساعت‌های کاری شیفتی و طولانی
  • سبک زندگی سخت و دشوار
  • قرارگرفتن در معرض تابش نور آبی صفحه نمایش موبایل، تبلت و …

استرس و پوست | خیز

 این امر در نهایت منجر به بی‌نظمی ریتم شبانه‌روزی پوست می‌شود و بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی پوست را که با این ریتم رابطه دارند، تضعیف می‌کند. در نتیجه، پوست اصطلاحاً «در زمان گم می‌شود» و بیشتر در معرض تهاجم قرار می‌گیرد. این امر باعث می‌شود پوست خسته و کدر به نظر برسد. از این رو محافظت از پوست در برابر عوامل استرس‌زای زندگی مدرن اهمیت پیدا می‌کند. به ویژه به دلایل زیر، محافظت از سلامت پوست و کاهش تأثیر سبک زندگی بیش ‌از حد پویا، مورد نیاز است:

  • افزایش استفاده از دستگاه‌های دیجیتال
  • نیازهای محیط کار به ساعت‌های کاری طولانی یا غیرعادی

ب-سیرکادین: ماده همزمان کننده مجدد ریتم شبانه روزی سلامت پوست انسان

B-Circadin | تونل نوری

ب-سیرکادین (B-Circadin) یک ماده فعال مراقبت از پوست است. B-Circadin از گیاه لسپیدزا سرگرد (Lespedeza capitata) استخراج می‌شود. این گیاه در کره جنوبی برداشت می‌شود. سپس از آن برای خواص دارویی استفاده می‌کنند. ب-سیرکادین برای مبارزه با اثرات آسیب پوستی ناشی از اختلال در ریتم شبانه‌روزی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرخه شبانه‌روزی تنظیم‌کننده پوست انسان نیز بخشی از ریتم گیاه است. این ریتم توضیح می‌دهد که چگونه برگ‌ها و گل‌ها در طول روز باز شده و در شب بسته می‌شوند. در ب-سیرکادین از این توانایی فوق‌العاده الهام گرفته شده و برای پوست تطبیق داده شده است. این ماده دارای فواید زیر است:

  • با اثرات منفی نور آبی مقابله می‌کند.
  • ریتم شبانه‌روزی سلول‌های پوست را مجدداً هماهنگ می‌کند.
  • دارای اثر ضدخستگی قوی (کاهش پف و سیاهی دور چشم) است.
  • رنگ پوست را بهبود می‌بخشد.

B-Circadin حاوی ترکیب‌های فعال کلیدی زیر است:

  • کارلینوزید (carlinoside)
  • ایزوشافتوزید (isoschaftoside)

 این دو فلاونوئید گلیکوزیله (glycosylated flavonoids) مستقیماً در حفظ ساعت شبانه‌روزی و افزایش ریتم شبانه‌روزی نقش دارند.

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرها و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره “تأثیر ساعت شبانه‌روزی روی پوست” در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا