Light Gives Life!
عوارض تتو | خیز

خطرات و عوارض تتو

خطرها و عوارض خالکوبی بدن

خالکوبی یک هنر است. اما باعث آسیب به پوست می‌شود. این آسیب شامل هر دو لایه فوقانی –اپیدرمی (epidermal)- و میانی –درمال (dermal)- پوست است. بیشتر خطرها و عوارض جانبی خالکوبی بدن زمانی رخ می‌دهد که خالکوبی هنوز تازه است. در این مرحله، پوست شما هنوز در حال بهبود است. بنابراین مراقبت‌های بعدی مناسب برای جلوگیری از عوارض ضروری است.

بررسی ایمنی جوهر تاتو بدن

این روزها جوهر تاتوها بسیار ایمن‌تر از گذشته است. اما این احتمال وجود دارد که برخی از افراد به رنگ‌های خاص، به ویژه رنگدانه‌های روشن‌تر، حساس باشند. به منظور جلوگیری از آلودگی، استانداردهای سختگیرانه‌ای در مورد برچسب جوهرها وجود دارد. اگر چنین اقداماتی رعایت نشود، ممکن است افراد برای انجام تاتو آسیب‌ ببینند. بنابراین برای کاهش خطر، باید از تتوکار خود در مورد استریل بودن جوهر سؤال کنید. همچنین، برخی از جوهرها حاوی مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ خودرو و جوهر چاپگرها هستند. برای تعیین خطرات کلی خالکوبی، آزمایش‌های بیشتری در مورد ایمنی جوهرهای تاتو مورد نیاز است.

جوهر تتو | خیز

اثرهای طولانی مدت تاتو بدن

انجام خالکوبی خطرهایی دارد. اما هیچکس در مورد اثرات طولانی‌مدت خالکوبی صحبت نمی‌کند. عوارض طولانی‌مدت خالکوبی عبارتند از:

  • بیماری‌ها و عفونت‌های خونی
  • امکان ایجاد خطاهای پزشکی شامل تداخل خالکوبی با اسکن ام‌آر‌آی (MRI scan) و عدم تشخیص سرطان پوست
  • سرطان‌زایی جوهر تاتو

بیماری ها و عفونت های خونی ناشی از تاتو بدن

پس از استفاده از جوهر، پوست باید بهبود پیدا کند. بنابراین تاتوکار نکته‌هایی را در مورد نحوه جلوگیری از عفونت ارائه می‌دهد. دلایل ایجاد عفونت شامل موارد زیر است:

  • اگر قبل از تزریق، آب غیراستریل با جوهر مخلوط شود، ممکن است عفونت رخ دهد.
  • هنگامی که خالکوبی می‌کنید، خون شما در معرض خطر آلودگی ناشی از سوزن است. بنابراین عدم استفاده از سوزن‌های استریل خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

این امر همچنین می‌تواند خطر انتقال بیماری‌های منتقله از طریق خون، از جمله HIV، هپاتیت C (hepatitis C) و استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (methicillin-resistant Staphylococcus aureus  or MRSA)  را ایجاد کند. به همین دلیل برای کسانی که اخیراً خالکوبی کرده‌اند، محدودیت‌های اهدای خون وجود دارد.

عفونت تتو | خیز

به طور کلی در دو هفته اول، پوست در برابر عفونت پوستی ناشی از خالکوبی آسیب‌پذیر است. قرمزی، خارش و ترشح از علائم عفونت هستند. همچنین امکان تورم این ناحیه نیز وجود دارد .در صورت گسترش عفونت، ممکن است علائم دیگری مانند تب هم ایجاد شود. در موارد شدید، عفونت‌ها می‌توانند مزمن (مداوم) باشند.

تداخل اسکن ام آر آی با خالکوبی چگونه است؟

ممکن است پزشک برای شما اسکن ام‌آر‌آی (MRI scan) تجویز کند. احتمال کمی وجود دارد که این آزمایش با خالکوبی شما تداخل داشته باشد. جوهر مبتنی بر فلز می‌تواند با تشدید مغناطیسی تداخل ایجاد کند. این امر باعث تحریف تصاویر می‌شود. احتمال ایجاد سوختگی‌های MRI ناشی از رنگدانه‌های فلزی در خالکوبی نیز وجود دارد. برخی دیگر از عوارض جانبی این تداخل، شامل تورم و خارش بعد از آن است. اما این عوارض خود به ‌خود از بین می‌روند. در موارد زیر، خطر چنین واکنش‌هایی می‌تواند بیشتر باشد:

  • قدیمی بودن خالکوبی
  • جوهری شدن خالکوبی با رنگدانه‌های با کیفیت پایین

 اگر نگران تداخل خالکوبی خود با اسکن MRI هستید، با پزشک صحبت کنید. البته این واکنش نسبتاً نادر است.

ام آر آی و تتو | خیز

پنهان شدن سرطان پوست به دلیل خالکوبی بدن

خالکوبی نه تنها با ام‌آر‌آی تداخل دارد، بلکه می‌تواند از تشخیص زودهنگام سرطان پوست نیز جلوگیری کند. در واقع تشخیص ناهنجاری‌های پوستی روی محل خالکوبی ممکن است برای فرد دشوار باشد. بنابراین خالکوبی می‌تواند نشانه‌های احتمالی سرطان پوست یا سایر بیماری‌های پوستی را پنهان کند. این نشانه‌ها شامل خال‌های مشخص، لکه‌های قرمز و سایر علائم هستند.

سرطان پوست و تتو | خیز

سمیت جوهر خالکوبی از چیست؟

خطر طولانی‌مدت خالکوبی به اجزای رنگدانه‌های جوهر آن مربوط می‌شود. برخی از جوهرهای خالکوبی دارای اجزای سمی و حاوی ترکیبات سرطان‌زا هستند. این جوهرها می‌تواند برای سلامت طولانی‌مدت شما خطرناک باشد.

تغییرات زیبایی شناختی تاتو بدن

علاوه بر عوارض جانبی طولانی‌مدت خالکوبی، برخی تغییرهای زیبایی‌شناختی نیز وجود دارد. در واقع خالکوبی‌ها در طول زمان به دلایل زیر تغییر می‌کنند:

  • پیر شدن پوست و کشیده شدن آن روی خالکوبی تأثیر می‌گذارد.
  • خالکوبی‌ها در طول سال‌ها مستعد محو شدن هستند. محو شدن تتو به محل، اندازه و رنگ آن بستگی دارد.
  • خشک شدن پوست با افزایش سن می‌تواند بر ظاهر تاتو اثر بگذارد.

محو شدن تتو | خیز

سایر عوارض جانبی تاتو بدن

برخی دیگر از عوارض جانبی خالکوبی عبارت است از:

  • واکنش‌های آلرژیک (allergic reaction): برخی از افراد ممکن است پس از انجام خالکوبی دچار واکنش آلرژیک شوند. این واکنش معمولاً مربوط به جوهر است نه فرایند سوزن زدن. به خصوص اگر جوهر حاوی پلاستیک باشد. رنگدانه‌های قرمز، زرد، آبی و سبز بیشترین حساسیت را ایجاد می‌کنند. علائم واکنش آلرژیک ناشی از خالکوبی می‌تواند شامل بثورات قرمز، کهیر و خارش شدید باشد. ممکن است تورم نیز رخ دهد. این اثرات می‌تواند سال‌ها پس از انجام خالکوبی بروز کند.
  • اسکار کلوئیدی (keloid scars): به طور کلی خالکوبی، پتانسیل ایجاد زخم را دارد. این امر به ویژه زمانی رخ می‌دهد که خالکوبی به درستی بهبود پیدا نکند. همچنین در صورت داشتن عفونت یا واکنش آلرژیک، امکان ایجاد زخم وجود دارد. در نهایت ممکن است اسکارهای کلوئیدی روی پوست به وجود بیاید. این اسکارها برآمدگی‌های برجسته و شامل بافت زخم قدیمی هستند.

عوارض تاتو با حنا

متأسفانه، این شکل از خالکوبی بدون خطر نیست. در برخی مواردی نسبت به رنگ خالکوبی حنا حساسیت ایجاد می‌شود. البته اکثر اشکال حنا کاملاً طبیعی هستند. در نتیجه احتمال بسیار کمی برای ایجاد واکنش آلرژیک (allergic) وجود دارد. اما شکل دیگری از رنگ به نام «حنای سیاه» نیز در بازار یافت می‌شود. حنای سیاه حاوی رنگ استاندارد حنا به نام PPD و فلزهای سنگین است. PPD نوعی رنگ نساجی است که به حنا، رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز یا سیاه تیره‌ می‌دهد. PPD و فلزهای سنگین باعث واکنش‌های آلرژیک شدید می‌شوند. واکنش آلرژیک تماسی ممکن است طی 48 ساعت در افرادی که به PPD حساس هستند، بروز کند. اشکال آلرژی تماسی عبارتند از:

  • درماتیت تماسی (Contact dermatitis) -ایجاد خارش و التهاب در پوست-
  • ایجاد بثوراتی که فراتر از ناحیه خالکوبی، گسترش پیدا می‌کند.
  • تاول‌های چرکی

عوارض تتو حنا | خیز

به محض برطرف شدن علائم بالا ممکن است افزایش رنگدانه یا خطوط سفید در الگوی خالکوبی مشاهده شود. همچنین اسکار کلوئید (اسکار برجسته پس از بهبودی آسیب) نیز گزارش شده است.

موارد احتیاط انجام تتو بدن

به منظور کاهش عوارض ناشی از تاتو بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • یکی از بهترین راه‌های کاهش خطرهای خالکوبی، انجام آن در سن مناسب است. برای انجام خالکوبی فرد باید حداقل 18 سال سن داشته باشد.
  • یک تاتوکار معتبر از سوزن‌های استریل استفاده می‌کند.
  • برای انجام خالکوبی، به دنبال تتوکار مناسب باشید. با وجود بهبود ایمنی در این کار، پیداکردن یک تاتوکار باتجربه، تا حدود زیادی در کاهش خطرهای عوارض جانبی مؤثر است. توجه به تبلیغ‌های دهان ‌به ‌دهان در این امر بسیار مؤثر است. همچنین می‌توانید از قبل، مکان مورد نظر برای انجام تتو را بررسی کنید. با این کار می‌توان از مجوزها، تجربه‌های تتوکار و انواع جوهرهای مورد استفاده، مطمئن شد.
  • همیشه قبل از انجام خالکوبی موقت (تاتو حنا) در مورد رنگ‌های استفاده شده با حناکار خود صحبت کنید. با این کار از واکنش‌های ناخواسته پوست، جلوگیری می‌شود.
  • مراقبت‌های بعدی مناسب از جانب شما نیز برای کاهش احتمال ایجاد زخم و سایر خطرها مهم است.
  • آگاهی از اثرات بالقوه خالکوبی از قبل می‌تواند احتمال عوارض جانبی را کاهش دهد. در مورد هر گونه نگرانی که دارید با تاتوکار خود صحبت کنید.

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرها و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره «عوارض خالکوبی یا تاتو» در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا