Light Gives Life!
مراقبت پس از تتو | خیز

مراقبت های پس از خالکوبی

مراقبت بعد از خالکوبی و اهمیت آن

خالکوبی چیزی بیش از یک اثر هنری و راهی برای نمایش سبک شخصی شماست. تتو یک روش پزشکی نیز هست. زیرا هنرمند از سوزن برای وارد کردن جوهر زیر پوست استفاده می‌کند. هر زمان که پوست باز می‌شود، بدن شما در برابر زخم و عفونت آسیب‌پذیر خواهد شد. نحوه مراقبت از تاتو بدن می‌تواند از این عوارض جلوگیری کند. همچنین با این کار اطمینان حاصل می‌کنید که تاتو به درستی بهبود پیدا خواهد کرد. هم شما و هم تاتوکار، نقش‌های مساوی در این فرایند بازی می‌کنید. در واقع در کنار مراجعه به یک تاتوکار مجاز و معتبر، باید در خانه از خالکوبی خود به خوبی مراقبت کنید. در بسیاری از کشورها تاتوکارها ملزم به ارائه دستورالعمل‌های مراقبت بعد از خالکوبی نیستند. این مورد در ایران نیز مشاهده می‌شود.

نحوه مراقبت از تاتو بدن

مراقبت‌های بعد از تاتو به محض انجام آن شروع می‌شود. برای این کار بهتر است به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • پس از انجام خالکوبی، محل تاتو را بپوشانید: تاتوکار باید یک لایه نازک از پماد آنتی‌بیوتیک (antibiotic) را روی خالکوبی بمالد. سپس آن ناحیه را با بانداژ (bandage) یا پوشش پلاستیکی بپوشاند. این پوشش از ورود باکتری‌ها به پوست جلوگیری می‌کند. همچنین از خالکوبی در برابر مالش روی لباس و تحریک شدن محافظت می‌کند. پانسمان را تا زمانی که تتوکار توصیه می‌کند، نگه دارید. ممکن است زمان لازم برای پانسمان فقط چند ساعت باشد. این امر به جذب مایع یا جوهر اضافی نشتی از خالکوبی کمک می‌کند.

پوشاندن خالکوبی | خیز

  • خالکوبی را پس از اتمام کار، به آرامی بشویید: بعد از چند ساعت می‌توانید پوشش را از روی تاتو بردارید. ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس خالکوبی را به آرامی با آب گرم و صابون بدون عطر بشویید. در مرحله بعدی پوست خود را با یک پارچه نرم خشک کنید. در نهایت مقدار کمی مرطوب‌کننده بدون عطر و الکل را روی تاتو بمالید. در این مرحله می‌توانید پوشش را قرار ندهید تا پوستتان نفس بکشد.

شستن خالکوبی | خیز

  • صبر کنید تا خالکوبی بهبود پیدا کند: در طول مدت زمان بهبودی خالکوبی، باید هنگام بیرون رفتن، لباس‌های ضدآفتاب بپوشید. توجه داشته باشید که تا زمان بهبودی کامل خالکوبی نباید آن را با ضدآفتاب بپوشانید. همچنین از خراشیدن یا برش خالکوبی خوددداری کنید. روی خالکوبی لباس تنگ نپوشید. از طرفی باید از شنا رفتن یا غوطه‌ور شدن در آب بپرهیزید. البته گرفتن دوش مانعی ندارد. در صورت مشاهده علائم عفونت یا مشکلات دیگر در این مدت، با تاتوکار یا دکتر خود تماس بگیرید.

جلوگیری از آفتاب و تتو | خیز

نحوه تغییرات خالکوبی با سوزن تا یک ماه و مراقبت از آن

سرعت بهبودی تاتو به اندازه و پیچیدگی آن بستگی دارد. خالکوبی‌های بزرگتر مدت طولانی‌تری قرمز و متورم باقی می‌مانند. زیرا باعث آسیب بیشتر به پوست می‌شوند. در صورت انجام خالکوبی، تغییرات ایجاد شده و نحوه مراقبت از آن در طی یک ماه به ترتیب زیر است:

  • در روز اول پس از برداشتن پانسمان احتمالاً متوجه ترشح مایع از خالکوبی خواهید شد. این خون، پلاسما (plasma) -بخش شفاف خون- و مقداری جوهر اضافی است. این ترشح طبیعی است. پوست نیز قرمز و دردناک خواهد شد. همچنین ممکن است هنگام لمس تاتو کمی گرما احساس کنید. همانطور که در قسمت قبل گفته شد، با دستان تمیز، خالکوبی را با آب گرم و صابون بدون عطر بشویید. سپس از یک مرطوب‌کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید. پوشش را کنار بگذارید تا خالکوبی بتواند بهبود پیدا کند.

کرم آنتی باکتریال و تتو | خیز

  • در روزهای 2 تا 3، خالکوبی ظاهری کدرتر خواهد داشت. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پوست بهبود پیدا کند. همچنین دلمه‌های زخم شروع به شکل‌گیری خواهند کرد. در این مدت خالکوبی خود را یک یا دو بار در روز بشویید. همچنین از یک مرطوب‌کننده بدون عطر و الکل استفاده کنید. هنگام شستن تاتو ممکن است متوجه ریختن مقداری جوهر به داخل سینک شوید. این مایع جوهر اضافی است که از طریق پوست بیرون می‌آید.
  • در روزهای 4 تا 6، قرمزی تاتو باید شروع به محو شدن کند. احتمالاً متوجه پوسته شدن خفیف روی خالکوبی خواهید شد. در این مرحله دلمه‌ها برجسته می‌شوند. توجه داشته باشید که پوسته‌های ایجاد شده را نباید از روی خالکوبی جدا کنید. زیرا این امر می‌تواند باعث ایجاد زخم شود. در این مدت شستن خالکوبی خود را یک یا دو بار در روز ادامه دهید. همچنین استفاده از مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.
  • در روزهای 6 تا 14، دلمه‌ها سفت می‌شوند. سپس شروع به پوسته پوسته شدن خواهند کرد. آن‌ها را از بین نبرید. بلکه اجازه دهید به طور طبیعی از بین بروند. در غیر این صورت، جوهر، بیرون کشیده شده و جای زخم باقی می‌ماند. در این مرحله ممکن است پوست شما بسیار خارش داشته باشد. برای کاهش خارش، چند بار در روز به آرامی روی تاتو، مرطوب‌کننده‌ بدون عطر و الکل بمالید. اگر خالکوبی شما در این مرحله هنوز قرمز و متورم است، ممکن است عفونت داشته باشید. در این صورت به تاتوکار یا پزشک خود مراجعه کنید.
  • روزهای 15 تا 30، آخرین مرحله از بهبودی است. در این مدت بیشتر پوسته‌های بزرگ و دلمه‌ها از بین می‌روند. البته ممکن است هنوز مقداری پوست مرده روی خالکوبی مشاهده کنید. اما در نهایت این پوسته‌ها نیز از بین می‌روند. از طرفی امکان دارد ناحیه خالکوبی شده همچنان خشک به نظر برسد. در این صورت باید به مرطوب کردن پوست تا زمان برطرف شدن خشکی ادامه دهید. در هفته دوم یا سوم، لایه‌های بیرونی پوست باید بهبود یافته باشند. ممکن است 3 تا 4 ماه طول بکشد تا لایه‌های زیرین به طور کامل ترمیم شوند.
  • در پایان ماه سوم، خالکوبی باید روشن و واضح به نظر برسد.

محصولات مراقبت پس از تاتو بدن

برای مراقبت از تاتو بهتر است از محصول‌های زیر استفاده کنید:

  • برای تمیز کردن ناحیه تاتو از یک صابون ملایم و بدون عطر یا یک پاک‌کننده خالکوبی با فرمول خاص مانند نوتروژن مایع (Liquid Neutrogena) استفاده کنید. تاتوکارتان نیز می‌تواند استفاده از یک پاک‌کننده مخصوص خالکوبی را به شما توصیه کند.
  • برای یکی دو روز اول، از پمادهایی مانند پماد اورجینال A+D (A+D Original Ointment) یا پماد آکوافور (Aquaphor) برای کمک به بهبود خالکوبی استفاده کنید.
  • بهتر است از محصولاتی که 100 درصد نفتی هستند -مانند وازلین (Vaseline)- استفاده نکنید. طبق نظر آکادمی پوست آمریکا محصولات مبتنی بر نفت می‌توانند باعث محو شدن جوهر شوند. البته استفاده از وازلین ممکن است هنگام دوش گرفتن مفید باشد. زیرا وازلین غیرمتخلخل (ضدآب) است. بنابراین می‌توانید آن را قبل از رفتن به حمام روی خالکوبی خود بمالید. با این کار از رسیدن آب به ناحیه خالکوبی جلوگیری می‌شود. همچنین اشاره شده که وازلین ممکن است برای خالکوبی‌های بهبود یافته یا پوست اطراف تاتو (در صورت خشکی زیاد)، مفید باشد. توجه داشته باشید که از این محصول فقط یک لایه نازک بمالید. قرار دادن لایه بیش از حد ضخیم به پوست شما اجازه تنفس نمی‌دهد.
  • مرطوب‌کننده مورد استفاده باید بدون عطر و الکل باشد. همچنین مطمئن شوید که حاوی مواد افزودنی نباشد. زیرا می‌تواند پوست شما را خشک کند.

روغن نارگیل و مراقبت از خالکوبی بدن

مردم پولینزی (Polynesian) مانند ساموآیی‌ها (Samoans)، از دیرباز از روغن نارگیل بر روی خالکوبی‌های خود استفاده می‌کردند. آن‌ها این روغن را پس از تکمیل خالکوبی یا پس از بهبودی به کار می‌بردند. درخشش طرح تاتو، یکی از مزایای استفاده از روغن نارگیل روی خالکوبی است. برخی از وب‌سایت‌ها نیز ادعا می‌کنند که روغن نارگیل، پوست زیر خالکوبی را مرطوب نگه می‌دارد. همچنین از عفونت محافظت می‌کند. با این حال هیچ مدرک علمی دال بر کارکرد آن وجود ندارد. بنابراین قبل از قرار دادن روغن نارگیل یا هر محصول اثبات‌نشده دیگر روی خالکوبی، با پزشک خود مشورت کنید.

تتو و روغن نارگیل | خیز

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤالات خود را نیز درباره «نحوه مراقبت‌ از تاتو» در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا