Light Gives Life!
پاک کردن تتو | خیز

روش های پاک کردن تتو

روش های پاک کردن تاتو بدن      

نزدیک به 30 درصد از مردم در آمریکا حداقل یک خالکوبی دارند. اما 25 درصد آن‌ها از انجام تاتو پشیمان هستند. به همین دلیل برخی از آن‌ها به دنبال روش های پاک کردن تاتو بدن خود هستند. گاهی ‌اوقات نیز پاک کردن تاتو در منزل را انتخاب می‌کنند. برای حذف تاتو روش‌های مختلفی وجود دارد. به طور کلی این کار به سه شکل مختلف انجام می‌شود:

  • لیزر (laser)
  • جراحی
  • روش ‌های خانگی پاک کردن تاتو

نحوه انتخاب بهترین روش برای حذف تاتو پوست

بهترین و راحت‌ترین روش برای پاک کردن تاتو، استفاده از لیزر است. زیرا در این روش در زمان صرفه‌جویی می‌شود. البته حذف لیزری می‌تواند از نظر کیفیت و نتیجه متفاوت باشد. بنابراین در این خصوص به هر پزشکی نمی‌توان اعتماد کرد. برای حذف خالکوبی خود باید مشاوره پزشکی انجام دهید. در واقع این کار را باید به یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک سپرد (کسی که در پاک کردن خالکوبی تخصص دارد). در طول مشاوره، پزشک، خالکوبی شما را معاینه می‌کند. سپس با توجه به آن، حذف لیزری یا جراحی را پیشنهاد می‌کند. برخی از سالن‌های خالکوبی ممکن است این کار را انجام ‌دهند. اما توصیه می‌شود که از رفتن به این مکان‌ها برای پاک کردن تاتو خودداری کنید.

برخی از افراد نیز تاتوهای خود را در خانه پاک می‌کنند. امروزه درمان‌های خانگی برای پاک کردن تاتو بیش از هر زمان دیگری محبوب است. پاک کردن خالکوبی در خانه خطرناک و تا حد زیادی بی‌اثر است. توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید با پزشک مشورت کنید.

پاک کردن تاتو با لیزر

تقریباً برای تمام خالکوبی‌ها، حذف لیزر اولین و بهترین گزینه است. لیزر، نور را روی یک نقطه خاص متمرکز می‌کند. در نتیجه رنگدانه‌های پوست را می‌شکند و آن‌ها را می‌سوزاند. در پاک کردن تاتو هیچ روشی هرگز به اندازه لیزر بهینه نبوده است. این امر تا حد زیادی مدیون وجود لیزرهای پیکو‌ثانیه‌ای (picosecond lasers) است. این لیزرها معمولاً بیشترین هزینه و سریع‌ترین عملکرد را دارند.

حذف تتو لیزر | خیز

عمل جراحی تاتو

اگر خالکوبی به اندازه کافی کوچک باشد، می‌توان آن را با جراحی حذف کرد. در این روش، پزشک با استفاده از چاقوی جراحی، خالکوبی را از گوشت جدا می‌کند. در این روش پزشک متخصص از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی‌ حس کردن پوست استفاده می‌کند. پس از برداشتن خالکوبی، پزشک پوست را دوباره به هم بخیه می‌زند. در روش جراحی خالکوبی، جای زخم باقی خواهد ماند. همچنین برای خالکوبی‌های بزرگتر، ممکن است نیاز به پیوند پوست باشد. پیوند پوست شامل برداشتن پوست از جای دیگر بدن و استفاده از آن در ناحیه خالکوبی است. این کار می‌تواند منجر به عفونت یا عوارض دیگری شود.

حذف تتو با جراحی | خیز

درم ابریژن تاتو بدن

در صورت داشتن بودجه کم و حرفه‌ای بودن خالکوبی، درم‌ابریژن (dermabrasion) ممکن است بهترین گزینه باشد. در این روش پزشک لایه بالایی پوست را برمی‌دارد. سپس جوهر باقی‌مانده را رنگ می‌کند. درم ابریژن به طور معمول، به اندازه لیزر یا برداشتن جراحی مؤثر نیست. در این روش زمان بهبودی طولانی‌تر است. همچنین حداکثر 2 تا 3 هفته خونریزی و تورم خواهید داشت.

روش‌ های خانگی پاک کردن تاتو

پاک کردن خالکوبی در خانه در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است. اگرچه این کار توصیه نمی‌شود. برای حذف تاتو سعی کنید از خرید کرم‌ها یا بالم‌های (balms) به اصطلاح معجزه‌آسا از فروشگاه‌ها اجتناب کنید. زیرا اکثر این محصول‌ها درست عمل نمی‌کنند. همچنین هیچکدام مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیستند. از لایه‌بردارهای شیمیایی DIY نیز استفاده نکنید.

برای پاک کردن تاتو در منزل چند روش وجود دارد. در این روش‌ها ممکن است جای زخم باقی بماند. گزینه‌های حذف تاتو در منزل عبارتند از:

  • ترکیب نمک و آبلیمو برای حذف خالکوبی: 100 گرم نمک را با کمی آب لیمو مخلوط کرده تا خمیر غلیظی به دست آید. یک پد پنبه‌ای را در آن خیس کنید. سپس آن را به مدت 30 دقیقه یا بیشتر روی خالکوبی قرار دهید. در پایان، آن قسمت را با استفاده از آب گرم بشویید.

آبلیمو و نمک برای حذف تتو | خیز

  • رفع تاتو با ترکیب ژل آلوئه ورا (aloe vera gel)، نمک، عسل و ماست: 2 قاشق غذاخوری از هر کدام از این مواد را با هم مخلوط کنید. سپس ترکیب به دست‌آمده را روی خالکوبی خود بمالید. بعد از حداقل 30 دقیقه، ناحیه موردنظر را با آب گرم بشویید.
  • استفاده از نمک سفره برای حذف تتو: نمک سفره را به یک گاز اسفنجی مرطوب بمالید. حدود 30 تا 40 دقیقه گاز اسفنجی را روی پوست خود مالش دهید تا ناحیه به رنگ قرمز تیره درآید. سپس روی ناحیه موردنظر پماد آنتی‌بیوتیک (Antibiotic) قرار داده و به مدت 3 روز بپوشانید. پس از گذشت یک هفته، می‌توانید لایه بالایی پوست را جدا کنید. در نتیجه خالکوبی از بین می‌رود. ممکن است مجبور شوید این کار را چند بار انجام دهید. در این صورت حداقل 8-6 هفته قبل از درمان بعدی صبر کنید. توجه داشته باشید که در این روش احتمال ایجاد زخم یا عفونت، زیاد است.
  • کرم پاک‌کننده خالکوبی خانگی: 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، 2 عدد کپسول ویتامین E (vitamin E) و 1 قاشق غذاخوری ژل برگ پدریا تومنتوسا (Paederia Tomentosa) را با هم ترکیب کنید. سپس مخلوط موردنظر را روی ناحیه خالکوبی بمالید. بعد از 10 دقیقه، آن قسمت را با آب گرم بشویید. این کار را 4 مرتبه در روز و به مدت 1 هفته یا بیشتر تکرار کنید.

نکته های مربوط به پاک کردن تاتو    

در حذف تاتو نکته‌هایی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • حذف برخی از رنگ‌ها سخت‌تر از رنگ‌های دیگر است: به طور کلی، حذف رنگ‌هایی مانند قرمز، آبی و سیاه راحت‌تر است. در حالی که حذف نارنجی، زرد، صورتی، بنفش و قهوه‌ای سخت‌تر است. سخت‌ترین رنگ‌های جوهر برای حذف، سبز، آبی روشن، سبزآبی و اساساً هر رنگ نئونی (neon colours) است. فناوری‌های لیزر مدرن مانند PicoSure و Q-switched تقریباً با هر رنگی با کارایی یکسان مقابله می‌کنند.
  • هر چه خالکوبی بهتر و حرفه‌ای‌تر باشد، پاک کردن آن سخت‌تر است: پاک کردن خالکوبی خوب و حرفه‌ای بسیار سخت‌تر از کارهای آماتوری (amateur) است. تاتو آماتوری معمولاً به عمق پوست فرو نمی‌رود.
  • خالکوبی نزدیک به قلب راحت‌تر پاک می‌شود: به گفته متخصصان، هر چه خالکوبی به قلب یا رگ‌های خونی بزرگ‌تر بدن نزدیک‌تر باشد، پاک کردن آن آسان‌تر است. به این ترتیب از بین بردن خالکوبی‌های دست و پا (مانند تاتوهای بند انگشتی و مچ پا) معمولاً بسیار سخت است.
  • حذف تاتو دارای عوارضی مانند درد طولانی و جای زخم است: بعد از برداشتن جوهر تاتو معمولاً جای خالکوبی باقی می‌ماند. حتی پیچیده‌ترین روش‌ها نیز حداقل برای مدتی کوتاه، نوعی باقیمانده فیزیکی به جای می‌گذارند.

رد تتو بعد از پاک کردن | خیز

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره «چگونگی پاک کردن تاتو» در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا