Light Gives Life!
اتاق پوست | خرید ماسک نوری LED جوان کننده پوست نیلای

الزامات تأسیس اتاق پوست در کلینیک، مطب و مراکز مراقبتی پوست و فیشال

همان‌طور که می‌دانید امروزه سالن های زیبایی مورد استفاده قشر زیادی از افراد جامعه قرار گرفته‌اند و همچنین رونق بسیار زیادی نیز دارند. افزایش جمعیت و تقاضا برای انجام خدمات در سالن های زیبایی، سبب شده تا برخی پزشکان به فکر تاسیس مراکز و کلینیک های پوست و زیبایی بیافتند. به همین منظور در این مقاله به موضوع اقدامات لازم جهت تاسیس کلینیک، مراکز زیبایی و یا مطب پوست خواهیم پرداخت.

گام‌های مختلفی برای تاسیس این مراکز باید برداشته شود. قدم نخست انتخاب مکان مرکز یا کلینیک است. در وهله اول مکان مورد نیاز باید با استانداردهای لازم مطابقت داشته باشد. یعنی محلی برای پذیرش مراجعین، اتاق انتظار، اتاق معاینه، اتاق جراحی و … با متراژی کافی و راهروهایی با عرض مناسب جهت عبور و مرور کادر پزشکی و خدماتی و همچنین مراجعه کنندگان، تا در موارد اورژانس مشکلی برای رسیدگی کادر پزشکی و یا خروج حاضرین بروز نکند. گام بعدی، انتخاب تجهیزات، دستگاه‌ها و لوازم مورد نیاز کلینیک است.

ماسک LED جوانساز پوست نیلای

به روزترین و کم‌خطرترین روش جوانسازی پوست

سفارش ماسک نوری نیلای

پوست جوان و شاداب دیگر یک خاطره نیست
خرید نیلای

انتخاب تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز مراکز فیشیال، کلینیک ها و سالن های مراقبت پوست:

بعد از اینکه فضای داخلی کلینیک کاملاً طراحی شد و بهترین محل را برای راه اندازی کلینیک پوست و مو انتخاب کردید، لازم است تجهیزات و دستگاه‌های مناسب را خریداری کنید. با توجه به خدماتی که به مراجعه کنندگان ارائه می‌دهید، دستگاه‌های با کیفیت و برند را خریداری کنید.

 خرید و استفاده از دستگاه‌های قدیمی و دست دوم برای کلینیک پوست و مو به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. چرا که نصب و راه اندازی این دستگاه‌ها بر عهده خود شماست و شما هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص گارانتی و ضمانت آن ندارید. بنابراین بهتر است از همان ابتدا دستگاه‌هایی را که طبق جدیدترین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده‌اند خریداری کنید، تا تکنسین شرکت فروشنده به شما و پرسنلتان نکات لازم و نحوه کار و راه اندازی دستگاه را آموزش دهد. زیرا بعضاً دیده شده که دستگاه بعد از گذشت چند ماه، دچار ایراد نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری شده و نیاز به راه‌اندازی مجدد یا همان ری‌استارت دارد.

همچنین کیفیت دستگاه و عملکرد آن تأثیر بسیار زیادی بر فرایند بازاریابی و جذب متقاضیان دریافت خدمات پوست و مو دارد. به عنوان مثال، اکثر افراد به نوع برند دستگاه لیزر موهای زائد توجه می‌کنند. دستگاه لیزر موهای زائد در بازار با برندهای مختلفی وجود دارند. برخی از برندها هیچ تأثیری بر از بین رفتن موهای زائد ندارند. برای همین سعی کنید یک برند معتبر را خریداری کنید.

اگر بودجه کافی برای خریدن همه تجهیزات و دستگاه‌ها ندارید، هیچ اشکالی ندارد. سعی کنید در ابتدا چند دستگاه کاربردی و کلیدی را خریداری کنید که میزان درآمد‌زایی آن بیشتر از سایر دستگاه‌هاست. با این کار قادر خواهید بود بعد از گذشت یک یا چند سال، مرکز خود را تا حد خوبی تجهیز نمایید.

تجهیزات و لوازم ابتدایی مراکز زیبایی و مطب های پوست:

چراغ معاینه LED

انواع مختلفی از چراغ معاینه در بازار تجهیزات پزشکی عرضه می شود. یکی از این چراغ ها چراغ معاینهLED است. این چراغ‌ها در مطب‌ها، کلینیک‌ها و همچنین در مطب های پوست و زیبایی استفاده فراوانی دارند. این نوع چراغ‌ها از نور بیشتری نسبت به لامپ‌های معمولی برخوردارند. همچنین در اثر استفاده این نور شاهد هیچ‌گونه سایه‌ای در اطراف صورت نخواهیم بود.

چراغ معاینه LED | خرید ماسک نوری LED جوان کننده پوست نیلای

با کمک گرفتن از چراغ های LED متخصصین قادر خواهند بود منطقه دقیق مورد نظر را بررسی و معاینه نمایند. از مزایای دیگر استفاده از این چراغ‌های معاینه، قابلیت تنظیم آن جهت استفاده در ارتفاعات مختلف و در تمام زوایای ممکن است. چرخش 360 درجه‌ای قسمت سر لامپ، امکان تاباندن نور در تمام زوایا را فراهم می‌نماید. پایه‌های این چراغ معاینه باید دارای چرخ‌های روانی باشد که انتقال چراغ معاینه به اطراف را تسهیل نماید.

ویژگی‌های مثبت دیگری نیز برای این چراغ معاینه قابل ذکر است. این چراغ‌ها دارای نور متعادل و سرد هستند. به این معنا که در هنگام استفاده از این چراغ شاهد انتقال حرارت نخواهیم بود که این یک مزیت است. همچنین رنگ مناسب نور این چراغ‌ها کمک فراوانی به تشخیص رنگ دقیق پوست، بیماری، لک، ضایعات پوستی و … می‌کند.

صندلی زیبایی:

صندلی زیبایی یک تجهیز برقی است که باعث سهولت در انجام کارهای متخصص پوست می‌گردد. کاربری ساده و نیز آرامش خاطر مراجعین، پزشکان و متخصصین را جهت تجهیز مطب پوست و زیبایی خود در سال‌های اخیر به سمت خرید این محصول سوق داده است. پزشکان، مشتریان و متخصصین محترم تنها با فشردن دکمه‌های ریموت کنترل، قادر به تنظیم موقعیت صندلی هستند.

مشخصات فنی صندلی‌های زیبایی

به نسبت افزایش موتورهای صندلی (دو یا سه موتوره و بیشتر) کاربری صندلی نیز راحت خواهد شد. صندلی‌های زیبایی قابلیت تبدیل شدن به تخت را نیز دارند. توجه داشته باشید که در صندلی زیبایی از فوم سرد در قسمت نشیمنگاه استفاده شده باشد. زیرا این فوم مانع از گود شدن و فرو رفتگی صندلی شده و بدن زیباجو را آزار نخواهد داد.

یکی از پارامترهای مهم هنگام خرید این تجهیز، توجه به برند و قدرت موتورهای استفاده شده در آن است. موتورهای صندلی ترجیحاً تایوانی با قدرت 5000 نیوتن متر به بالا باشد. در صورتی که پزشک یا فرد متخصص قصد تهیه تخت معاینه را نداشته باشد می‌تواند از این تجهیز به عنوان تخت معاینه استفاده نماید.

صندلی زیبایی | خرید ماسک نوری LED جوان کننده پوست نیلای

ترالی زیبایی

ترالی ها در اقسام، ابعاد، قیمت ها، کیفیت و اجناس متفاوتی در بازار تجهیزات پزشکی یافت می‌شوند. از ترالی ها در مطب ها و سالن های زیبایی به منظورهای متفاوتی استفاده می‌شود. ترالی‌ها به منظور حمل و قرار دادن تجهیزات الکتریکی، داروها، وسایل جراحی و پانسمان استفاده می‌شوند. ترالی ها در تجهیز مطب زیبایی پوست و مو بنابر سلیقه کاربر و نیز کارایی آن‌ شکل های متفاوتی دارند.

ترالی‌ها همچنین در تعداد کشو، طبقات، ابعاد و محل قرارگیری کشو با یکدیگر متفاوت هستند و معمولاً در انواع مختلف فایبرگلاس طراحی و ساخته می‌شوند.

ترالی زیبایی | خرید ماسک نوری LED جوان کننده پوست نیلای

تابوره پزشکی

انتخاب مناسب تابوره پزشکی یا همان صندلی پزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که استفاده از صندلی نامناسب باعث ایجاد دردهای مفصلی و استخوانی در بدن کاربر خواهد شد. طبق گفته‌های وزرات بهداشت و درمان، صندلی تابوره باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. یکی از این موارد روان بودن چرخ‌های تابوره است. پزشکان و افرادی که در حرفه‌ زیبایی هستند، نیاز دارند که دائماً به اطراف حرکت کنند و حتی گاهی نیاز به حرکت‌های جزئی در جهت‌های گوناگون دارند. لذا صندلی تابوره برای برآوردن این نیازها باید دارای چرخ‌های روان و بی صدا باشد.

تابوره پزشکی | خرید ماسک نوری LED جوان کننده پوست نیلای

مجوز راه اندازی کلینیک پوست و مو

پس از پیدا کردن محل مناسب و تجهیزات مورد نیاز کلینیک، لازم است برای دریافت مجوز اقدام کنید. بهترین مرحله برای دریافت مجوز، بعد از انجام مراحل قبلی است. تا زمانی که شما نیروی متخصص استخدام نکرده باشید و محیط کار شما کاملاً آماده نشده باشد، نمی‌توانید به راحتی از سازمان وزارت بهداشت مجوز دریافت کنید.

شرایط دریافت مجوز راه اندازی کلینیک پوست و مو

برای دریافت مجوز شروط خاصی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

معمولاً مجوز تاسیس کلینیک پوست و زیبایی به سادگی در اختیار متخصصین پوست قرار می‌گیرد. افرادی که مدرک نظام پزشکی دارند یا دارای پروانه مطب هستند، به سهولت مجوز راه اندازی کلینیک پوست و مو را دریافت می‌کنند.

افرادی که دارای پروانه نظام پزشکی نیستند، باید با همکاری متخصصین پوست و مو یا پزشکان عمومی این مجوز را دریافت کنند. بهتر است با حداقل با دو پزشک عمومی یا یک متخصص پوست و مو همکاری داشته باشید.‌

افرادی که به عنوان پرسنل یا اپراطور در کلینیک شما فعالیت می‌کنند، باید مدرک مرتبط با فعالیت خود را داشته باشند. به عنوان مثال اپراتور لیزر موهای زائد باید حتماً مدرک دوره اپراتوری لیزر موهای زائد را داشته باشد تا بتواند این کار را انجام دهد. یا فردی که فرآیند مزوتراپی یا لیزر فرکشنال را انجام می‌دهد، باید حتماً پزشک باشد.

نحوه ارسال مدارک برای دریافت مجوز 

بعد از اینکه تمامی شرایط فراهم بود، باید مدارک خود را آماده کنید و برای سازمان وزارت بهداشت ارسال کنید. این سازمان مدارک و شرایط شما را بررسی می‌کند و طی دو تا سه ماه مجوز شما صادر می‌شود. برای ارسال مدارک می‌توانید از دو راه استفاده کنید:

در راه اول باید به وبسایت دریافت مجوز کلینیک پوست و مو مراجعه کرده و مدارک خود را بارگذاری کنید.

در روش دوم شما قادر خواهید بود از مؤسسات حقوقی برای دریافت مجوز کمک بگیرید. این موسسات معمولاً برای دریافت مجوز مقداری هزینه از شما دریافت می‌کنند، ولی در مدت زمان کمتری مجوز شما آماده خواهد شد.

الزامات بهداشتی مطب پوست، کلینیک و مراکز فیشال:

رعایت بهداشت در مراکز بهداشتی و سالن های زیبایی به وسیله آرایشگر و یا متصدی آن بسیار حائز اهمیت است و شما نیز باید رعایت بهداشت را مورد توجه قرار دهید. شما باید بدانید که چه نکاتی باید به وسیله متصدیان رعایت شود. زیرا بیماری‌های پوستی و عفونی بسیار زیادی وجود دارد که در سالن‌های زیبایی و کلینیک‌های پوستی شیوع پیدا کرده‌اند و مراکزی که بهداشت را رعایت نکنند ممکن است مسبب بیماری مراجعه کنندگان و شیوع آن شوند.

بعضی از این بیماری ها می‌تواند آسیب های پوستی و یا قارچی باشند که پس از دوره مصرف داروها درمان یابند. اما نگرانی اصلی از بابت بیماری های عفونی مانند ایدز و هپاتیت است که به راحتی می‌تواند به وسیله اقلام تیز و آلوده به افراد منتقل شوند. بیماران نیز ممکن است تا مدت زمان طولانی متوجه وجود این بیماری نشوند. استفاده از ملافه و زیرانداز یکبار مصرف و همچنین حوله یکبار مصرف از سرایت بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این می‌بایست پرسنل مرکز از دستکش و ماسک یکبار مصرف و همچنین لباس فرم تمیز و با ظاهری آراسته استفاده نمایند.

نکته بعدی این است که با توجه به محیط درمانی کلینیک، می‌بایست در هر اتاق یک محلول دکوسپت (محلول ضدعفونی کننده) وجود داشته باشد.

ضوابط بهداشتی اتاق جراحی:

جراحی در اتاق زیبایی | خرید ماسک نوری LED جوان کننده پوست نیلای

یکی از نکات مهمی که در طراحی اتاق عمل در کلینیک های زیبایی باید در نظر داشت، مصالح به کار رفته در کفسازی و دیوارهای آن است. دیوارها باید با متریال قابل شستشو ساخته شده و آلودگی‌ها را نیز به خود جذب نکند. تهویه اتاق عمل و متعادل نگه داشتن دمای آن نیز از ضوابط تأسیس کلینیک پوست و مو و زیبایی است. اتاق عمل باید در بخش مجزا و محافظت شده‌ای قرار داشته بگیرد تا از انتشار آلودگی و عفونت به سایر بخش‌های کلینیک جلوگیری شود. در عین حال مسیرهای دسترسی به فضاهای دیگر مانند اتاق پذیرش و اتاق پزشکان نیز راحت باشد.

 کلینیک پوست و مو باید حداقل دارای سه تا چهار اتاق باشد تا ارائه هر کدام از خدمات به صورت جداگانه در یک فضای کاملا استریل و ضدعفونی شده انجام شود. به عنوان مثال یک اتاق باید برای لیزر موهای زائد در نظر گرفته شود. یک اتاق برای پاکسازی و فیشیال پوست یا درمان مشکلات پوستی و اتاقی دیگر برای کاشت مو یا فعالیت‌های مشابه آن در نظر گرفته شود. همچنین سرویس بهداشتی باید به صورت کاملاً استاندارد و با ابعاد مناسب طراحی شود.

نکات ایمنی مطب، کلینیک و سالن زیبایی فیشیال:

علائم راهنما: بیماران و مراجعین به کلینیک طبق ضوابط و ملزومات ، باید بتوانند خودشان مسیر را پیدا کرده و به این ترتیب از ایجاد تجمع و ازدحام در کلینیک جلوگیری شود. علائم راهنما باید واضح و خوانا باشند و افراد را با فونت بزرگ و رنگ‌های متفاوت، در کلینیک هدایت کنند. مسیر حرکتی در کلینیک باید به گونه ای باشد که محرمیت هم برای پزشکان و هم مراجعه‌کنندگان حفظ شود و در عین حال دید کامل پزشکان و کارکنان هنگام عبور و مرور به سایر بخش‌های کلینیک فراهم شود.

سیستم اطفاء حریق: از دیگر الزامات در ضوابط و الزامات کلینیک پوست و مو و زیبایی، وجود سیستم اطفاء حریق در همه فضاهای این مجموعه است. علاوه بر آن، طبق آیین نامه تأسیس، نصب کپسول آتش نشانی به دیوار سالن اصلی به طوری که در ارتفاع یک متری از سطح زمین و برای عموم در دسترس باشد، الزامی است.

سیستم تهویه در کلینیک پوست و مو

یکی از نکاتی که در کلینیک‌های زیبایی باید مورد توجه قرار گیرد، سیستم تهویه آن است. تهویه مناسب و مطبوع در فضاهای درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تهویه می‌تواند بهداشت محیط را تحت تأثیر قرار دهد. سیستم تهویه در همه بخش‌های کلینیک باید فعال باشد و در تمام ساعات فعالیت کلینیک، هوا را تازه و مطبوع نگه دارد.

نکات مربوط زیبایی بصری طراحی داخلی کلینیک:

طراحی داخلی کلینیک نیز اهمیت بسیار زیادی در جذب افراد دارد. دکوراسیون داخلی کلینیک باید به گونه‌ای باشد که باعث انتقال آرامش به مراجعه‌ کنندگان شود و از ایجاد اضطراب و نگرانی جلوگیری کند. به عنوان مثال، استفاده از رنگ‌های سفید، سبز روشن یا بنفش برای فضای داخلی کلینیک کاملاً مناسب و آرامش بخش است. سعی کنید یک دکوراسیون ساده و لایت را برای طراحی داخلی کلینیک در نظر بگیرید و از ایجاد طرح‌های شلوغ در فضای داخلی کلینیک و اتاق‌ها جلوگیری کنید.

ورودی کلینیک نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی طراحی شود. به عنوان مثال، بخشی از ساختمان را برای ورود افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند یا توانایی بالا رفتن از پله‌ها را ندارند در نظر بگیرید.

اگر کلینیک پوست و مو دارای حیاط و محوطه است، می‌توانید از حوضچه کوچک یا فضای سبز برای طراحی محوطه استفاده کنید و جذابیت زیادی به ظاهر کلینیک ببخشید.

هنگام طراحی داخلی کلینیک، نکات مهم ایمنی را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال بهتر است فاصله سرویس بهداشتی تا اتاق عمل یا اتاق درمان، کم باشد تا مراجعه کننده به سرعت این مسیر را طی کند. همچنین راهروها باید اندازه قابل قبولی داشته باشد و مراجعه‌کنندگان مشکلی برای رفت و آمد نداشته باشند.

نورپردازی در کلینیک زیبایی

فضاهایی مانند اتاق بیماران، اتاق معاینه، فضای انتظار و دیگر فضاهای درمانگاه بر اساس ضوابط طراحی کلینیک پوست و مو، باید نورپردازی مناسب داشته باشند. سیستم روشنایی مصنوعی که در این فضاها نصب می‌شود، نباید رنگ‌های تند یا شدت زیاد داشته باشد و باعث خیرگی چشم افراد شود. به دلیل وجود تجهیزات پزشکی و درمانی در کلینیک، وجود سیستم برق اضطراری در این فضاها الزامی است.

استفاده از گیاهان در کلینیک زیبایی

یکی دیگر از نکاتی که در تاسیس کلینیک پوست و مو و زیبایی باید در نظر داشت، استفاده از گیاهان و عناصر سبز در دکوراسیون داخلی است. گیاهان در کاهش استرس و تلطیف فضا بسیار موثر هستند و استفاده از آن‌ها در فضاهای درمانی به جهت بالا بودن میزان استرس مراجعه‌کنندگان، توصیه می‌شود. همچنین گیاهان عنصری طبیعی برای تصفیه هوا هستند. استفاده از گیاهان فقط در اتاق انتظار، اتاق معاینه و اتاق عکس‌برداری یا نمونه‌برداری مجاز است و می‌توان از زیبایی و آرایش آن‌ها بهره برد.

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره «الزامات راه اندازی مرکز خدماتی پوست» در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

مراجع:

www
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا