Light Gives Life!
انواع ضدآفتاب | خیز

چه نوع ضدآفتابی بخرم؟

با مطالعه مقاله قبلی دریافتیم که چرا استفاده از ضداآفتاب اهمیت زیادی دارد. اکنون می‌خواهیم بدانیم که ضدآفتاب با چه مشخصاتی خریداری کنیم؟ برای بسیاری از ما پیش آمده که هنگام خرید ضدآفتاب در بین برندهای گوناگون و نوشته‌های زیادی که روی بسته‌بندی هرکدام نوشته شده سردرگم شده‌ایم و نتوانسته‌ایم تصمیم درستی برای انتخاب محصول مناسب پوستمان بگیریم. برخی دیگر به توصیه دوستان و آشنایان اطمینان کرده و محصولی را خریدیم. اما آن محصول با پوست ما سازگار نبوده و یا عملکرد مناسب را در مقابل آفتاب نداشته است. در این مطلب همه چیز را درباره خرید یک ضدافتاب مناسب برای شما آورده‌ایم. این مقاله را تا انتها بخوانید. خواهید دید که این بار در داروخانه بهترین محصول مناسب پوست خود را خریداری خواهید کرد.

SPF چیست؟

SPF مخفف (sun protection factor) فاکتور اندازه‌گیری میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه UVB خورشید است. به نظر می‌رسد که میزان محافظت ضدآفتاب با SPF 100 از ضدآفتاب با SPF 50 دو برابر بیشتر است. اما طبق بررسی بنیاد سرطان پوست، هر چه SPF بالاتر باشد، فقط می‌تواند از پوست شما در برابر UVB بهتر محافظت کند. SPF 30 تقریباً 97٪ ، SPF 50 حدود 98٪ و SPF 100،  99٪  تابش UVB  را مسدود می‌کند. فریب محصولاتی با SPF 100 را نخورید؛ زیرا هیچ ضدآفتابی 100٪ از پوست شما در برابر اشعه خورشید محافظت نمی‌کند. شما می‌توانید میزان مقاومت پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید را با ضرب عدد SPF در مدت زمانی که طول می‌کشد بدون آفتاب سوختگی در معرض آفتاب قرار بگیرید، محاسبه کنید. به این صورت که اگر فردی در مدت 10 دقیقه در اثر عدم استفاده از ضد آفتاب دچار آفتاب سوختگی شود، در صورت استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF 15، همان فرد با همان شدت نور خورشید 150 دقیقه طول می‌کشد تا دچار آفتاب سوختگی با شدت یکسان شود. توجه به این نکته ضروری است که کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتر، نسبت به آن‌هایی که SPF کمتر دارند، زمان بیشتری روی پوست دوام نمی‌آورند و آن‌ها نیز باید به طور مداوم هر دو ساعت یک بار استفاده شوند.

spf ضدآفتاب | خیز

PPD  چیست؟

PPD فاکتور مقاومت در برابر تیره شدن رنگدانه پوست (Persistent Pigment Darkening) در معرض اشعه UVA است. در نظر گرفتن این عدد نسبت به SPF ارجح است و توسط تولیدکنندگانی مانند L’Oréal مورد استفاده قرار می‌گیرد. از لحاظ تئوری، کرم ضد آفتابی با PPD 10 یعنی 10 برابر بیشتر از پوست در برابر ایجاد تیرگی‌های رنگدانه‌ای (نسبت به پوستی که ضد آفتاب ندارد)، محافظت می‌کند.

ppd | خیز

 +++PA درج شده روی بسته بندی بعضی از ضدآفتاب ها نشانه چیست؟

آیا تا به حال بهPA  روی بسته‌بندی کرم‌های ضد آفتاب توجه کرده‌اید؟ SPF میزان محافظت در برابر اشعه UVB را نشان می‌دهد، در حالی که PA میزان محافظت در برابر اشعه UVA را نشان می‌دهد. این رتبه‌بندی ژاپنی که اکنون به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، براساس مقاومت در برابر تیره شدن رنگدانه (PPD) در 2-4 ساعت قرار گرفتن در معرض آفتاب اندازه‌گیری می‌شود. درجه محافظت ضد آفتاب اغلب به صورت PA++، PA  و+++ PA نشان داده می‌شود. تعداد مثبت بیشتر نشان‌دهنده محافظت بیشتر در برابر اشعه UVA است. مطابق دستورالعمل انجمن صنایع آرایشی و بهداشتی ژاپن ضریب حفاظت در برابر UVA به این صورت است:

+PA به این معنی است که ضد آفتاب می‌تواند بین دو تا چهار ساعت از UVA محافظت کند. ضدآفتاب دارای برچسب ++PA می‌تواند پوست را بین چهار تا هشت ساعت در برابر اشعه UVA حفاظت کند. برای افراد دارای پوست معمولی که در معرض اشعه ماورا بنفش متوسط قرار دارند، این PA مناسب است. +++ PA برای پوست معمولی طراحی شده که در معرض اشعه شدید فرابنفش قرار دارد و پوست را بیش از 8 ساعت از UVA محافظت می‌کند. +++ PA بالاترین درجه حفاظت UVA موجود در حال حاضر است.

اگرچه بسیاری از محصولات موجود در بازار ادعا می‌کنند که پوست را در برابر کل بازه طیفی محافظت می‌کنند، اما از محافظت مؤثر در برابر اشعه UVA برخوردار نیستند. محافظت در برابر UVA توسط محصولات حاوی اکسید روی، بهتر حاصل می شود. UVB فقط باعث آفتاب سوختگی می‌شود در حالی که UVA باعث پیری دائمی پوست شده و حتی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده از ضد آفتابی که هم از اشعه UVA و هم از اشعه UVB محافظت می‌کند مهم است. در ادامه توضیحات بیشتری درباره این موضوع خواهیم داد.

ضد‌آفتاب و مقابله با UVB و UVA

SPF فقط به میزان محافظتی که ضد آفتاب از اشعه UVB ارائه می‌دهد، اشاره دارد. اما باید نگران اشعه UVA نیز باشید. بنابراین شما یک کرم ضد آفتاب لازم دارید که از پوست شما در برابر اشعه UVA نیز محافظت کند. محافظت در برابر UVA با SPF اندازه گیری نمی‌شود. در عوض، شما باید به دنبال عبارت “طیف گسترده” روی بسته‌بندی باشید. این بدان معنی است که ضد آفتاب از هر دو نوع اشعه ماورا بنفش محافظت می‌کند.

uvb-uva | خیز

انواع ضدآفتاب

1.ضدآفتاب فیزیکی

کرم‌های ضدآفتاب فیزیکی حاوی مواد معدنی فعال مانند دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند که با نشستن روی پوست باعث انحراف و پراکندگی اشعه ماورا بنفشی که به پوست آسیب می‌رساند، می‌شوند. ضد آفتاب‌های فیزیکی از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می‌کنند. همچنین ممکن است از آن‌ها به عنوان ضدآفتاب معدنی یا طبیعی نیز یاد شود.

ضدآفتاب فیزیکی و شیمیایی | خیز

2.ضدآفتاب‌های شیمیایی

ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی ترکیبات ارگانیک (مبتنی بر کربن) هستند که با تغییر اشعه ماورا بنفش به گرما، یک واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند. سپس آن گرما از روی پوست آزاد می‌شود. ضدآفتاب‌های شیمیایی رقیق‌تر هستند؛ بنابراین به راحتی بر روی پوست پخش می‌شوند و باعث پوشانندگی بیشتر پوست برای استفاده روزانه می‌شوند. به دلیل اینکه پس از استعمال ضد افتاب، خطر ایجاد فاصله بین مولکول‌ها و تغییر ماهیت آن وجود ندارد، نیاز به استفاده از مقدار زیاد نیست. فرمولاسیون ضد آفتاب های شیمیایی به گونه‌ای است که به راحتی می‌توانند مواد مفید بیشتری مثل پپتیدها و آنزیم‌ها به پوست برسانند.

استفاده از ضدآفتاب فیزیکی بهتر است یا شیمیایی؟

ضدآفتاب های فیزیکی به داخل پوست نفوذ نمی‌کنند. در نتیجه ایمنی آن‌ها نسبت به ضدآفتاب‌های شیمیایی بیشتر است.

  • ضدآفتاب‌های شیمیایی ریسک آلرژی و سرطان را زیاد می‌کنند.
  • ضدآفتاب‌ های فیزیکی دامنه وسیعی از طول موج‌های UV را مسدود می‌کنند و قابلیت پایداری در برابر نور را دارند (به این معنی که اگر خورشید به آن برخورد کند ساختارش تخریب نمی شود).
  • ضد آفتاب های شیمیایی قبلاً به دلیل محتوای اکسی بنزون دارای اختلال ​​بودند. این اختلال منجر به ایجاد آلرژی، اختلال در هورمون (فعالیت استروژنیک) و آسیب سلول می‌شد. اما تکنولوژی راه خود را طی کرده و امروزه فرمول‌هایی وجود دارد که فاقد این ماده تشکیل‌دهنده هستند و بدون آن نیز به همان اندازه مؤثر است.
  • ضدآفتاب‌های فیزیکی خیلی سریع عمل می‌کنند. یعنی نیازی نیست مثل ضدآفتاب‌های شیمیایی 20 دقیقه قبل اینکه در معرض آفتاب قرار بگیرید، آن را استعمال کنید.
  • ضدآفتاب های فیزیکی منافذ پوست را کمتر مسدود می‌کنند و برای پوست هایی که مستعد آکنه هستند و منافذ باز دارند، مناسب‌ترند.
  • ضدآفتاب‌های فیزیکی نسبت به ضد آفتاب های شیمیایی قابلیت نگهداری بیشتری (حدود دو برابر) دارند.
  • ضدآفتاب های فیزیکی پوست را مثل گچ سفید می‌کنند. در واقع یک لایه ضخیم روی پوست قرار می‌گیرد و ممکن است ضخامت و سنگینی آن برخی از افراد را اذیت کند.
  • پاک کردن ضدآفتاب‌های فیزیکی از روی سطح پوست نسبت به شیمیایی‌ها سخت‌تر است.در نتیجه بهتر است از هر دو ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی استفاده کنید (اگر پوست شما با فرمول هر دو سازگار است). در این صورت از محافظت داخلی و بیرونی به صورت همزمان برخوردار خواهید شد. تحقیقات نشان داده که در ضد آفتاب‌های فیزیکی، اکسید روی بیش از دی اکسید تیتانیوم است. روی ضد تحریک است و توسط انواع پوست های حساس به خوبی تحمل می‌شود. این ماده اغلب در محصولات کودک یافت می‌شود. اکسید روی همچنین محافظت کامل از پوست را در برابر UVA انجام می‌دهد (در حالی که دی اکسید تیتانیوم در محافظت در برابر UVA ضعیف‌تر عمل می‌کند). اما پوست شما به حفاظت در مقابل UVB نیز نیاز دارد. اینجاست که ضدافتاب های شیمیایی بهتر عمل می‌کنند. اگر پوست شما هر دو شکل را تحمل می‌کند، از کرم ضد آفتاب ترکیبی استفاده کنید تا بهترین محافظت را داشته باشید.

انتخاب ضدآفتاب با توجه به نوع پوست

برای خرید ضد افتاب به نوع پوست خود توجه کنید. اگر پوست چرب و مستعد آکنه دارید، باید ضدآفتاب “غیر کمدوژنیک” استفاده کنید. این نوع ضدآفتاب، منافذ پوستی را مسدود نمی‌کند. اگر پوست خشک دارید، به دنبال مرطوب کننده‌های ضدآفتابی باشید که حاوی مواد آبرسان مثل اسید هیالورونیک یا سرامیدها باشد. برای پوست‌های حساس، کرم ضد آفتاب فیزیکی را انتخاب کنید. ضد آفتاب فیزیکی دارای اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است. این دو ماده از سوزش پوست جلوگیری می‌کند.

انواع ضد آفتاب | خیز

تاریخ انقضای کرم ضدآفتاب

همیشه به تاریخ انقضای ضدافتاب خود حساس باشید. اگر ضدآفتاب منقضی شده باشد و با استعمال آن روی پوست، در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد، مواد موجود در آن تجزیه و بی اثر می‌شود. این ماده ممکن است به طور بالقوه برای پوست تحریک‌کننده باشد.

آیا استفاده از ضدآفتاب برای آقایان و بانوان متفات است؟

خانم‌ها پوست نازک‌تر و آسیب‌پذیرتری نسبت به آقایان دارند. ضمن اینکه عدم داشتن مو در دست و پا و صورت موجب می‌شود که فضای بیشتری از پوستشان در معرض تابش خورشید قرار بگیرد. در نتیجه میزان مصرف ضدافتاب در بانوان بیشتر خواهد بود.

اثر نور مرئی روی پوست

اشعه فرابنفش (UV) و نور مرئی هر دو بخشی از طیف الکترومغناطیسی هستند. نور مرئی بخشی از طیف الکترومغناطیسی خورشید است که توسط چشم انسان قابل درک است. نور مرئی همچنین ممکن است از منابع مصنوعی، از جمله دستگاه‌های پزشکی، صفحه نمایش و لامپ‌ها منتشر شود. این نور بسیار بیشتر از اشعه ماوراء بنفش در پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند پیامدهای منفی برای پوست به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، نور مرئی در تشدید اختلالات رنگدانه‌سازی بیش از حد پوست، از جمله ملاسما و هایپرپیگمنتاسیون (ایجاد لکه‌های تیره) به ویژه در افرادی که رنگ پوست تیره دارند، نقش دارد. این اتفاق به ویژه در مورد نور آبی (نوری که از صفحه نمایش دستگاه ساطع می شود) صادق است و به نظر می‌رسد تولید رنگدانه را بیش از سایر طول موج‌های طیف نور مرئی افزایش می‌دهد.

اجزای ضدآفتاب‌های رنگی

کرم‌های ضد آفتاب طیف گسترده و غیر‌رنگی حاوی فیلترهایی هستند که باعث جلوگیری از UVA و UVB می‌شوند. اما این مواد برای جلوگیری از نور مرئی طراحی نشده‌اند. برای جلوگیری از نور مرئی، باید ضد آفتاب روی پوست دیده شود. ذرات موجود در ضد آفتاب‌های با طیف گسترده و غیر رنگی در اندازه نانو هستند تا به کاهش ظاهر سفید ضد آفتاب کمک کنند. بنابراین، کرم‌های ضدآفتاب غیر رنگی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که روی پوست دیده نمی‌شوند و نمی‌توانند نور مرئی را مسدود کنند.

ضدآفتاب رنگی | خیز

ضد آفتاب‌های رنگی ترکیبی از فیلترهای UV معدنی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم با رنگدانه‌های اضافه شده (دی اکسیدهای تیتانیوم رنگی و اکسیدهای آهن) است که رنگ مرئی به رنگ پوست ایجاد می‌کند‌ و می‌تواند نور مرئی را منعکس کند.

ضدآفتاب رنگی استفاده کنم یا معمولی؟

ضد آفتاب های رنگی پوست شما را صاف‌تر و بدون نقص نشان می‌دهد. در عین حال به محافظت از پوست شما در برابر نور خورشید و نور مصنوعی نیز کمک بیشتری می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که ضدآفتاب‌های رنگی برای افرادی که مستعد hyperpigmentation یا ملاسما هستند، بسیار بهتر است. علت این موضوع، توانایی این ضدآفتاب ها در مسدود کردن نور مرئی است، که باعث تشدید این بیماری‌ها می‌شود. مشخص شده که ضدآفتاب‌های رنگی عود ملاسما را بیش از ضد آفتاب های بی‌رنگ کاهش می‌دهد. اکسید آهن به ویژه در جلوگیری از نور آبی موثر است.

از طرفی ضدآفتاب رنگی منافذ پوست شما را می‌بندد و موجب می‌شود توانایی تعریق و تنفس درست پوست از بین برود. جوش زدن از عوارض بسته شدن منافذ پوست است. بنابراین در صورتی که بیماری رنگدانه‌ای ندارید و یا دیده شدن لک‌ها و جای جوش‌هایتان برای شما اهمیت ندارد، از ضدآفتاب معمولی استفاده کنید.

ضد آفتاب گران قیمت بخریم؟

محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب می‌تواند گران تمام شود؛ به خصوص که متخصصان پوست توصیه می‌کنند هر دو ساعت یک بار ضدآفتاب خود را تمدید کنید. اگر به دنبال یافتن پاسخ برای این پرسش‌ها هستند که “چرا ضد آفتاب اینقدر گران است؟” یا “آیا استفاده از ضد آفتاب ارزان خوب است؟” ما خبرهای خوبی برای شما داریم. لازم نیست برای محافظت پوست خود از گرانترین مارک استفاده کنید! فقط کافیست از ضدآفتاب مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

چه تفاوتی بین ضد آفتاب ارزان و گران قیمت وجود دارد؟

می‎‌توان گفت که تفاوت اصلی ضد آفتاب ارزان و گران قیمت فقط در قیمت است. ضد آفتاب‌ها توسط FDA به عنوان دارو تعریف می‌شوند. این بدان معنی است که همه برندها باید تأییدیه اولیه را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند. بدین‌ترتیب هم کارایی و هم ایمنی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نتیجه یک ضد افتاب SPF 30 بدون توجه به قیمت و مارک، یک ضدافتاب SPF 30 است. به همین ترتیب اگر می‌خواهید کرم ضد آفتابی با SPF 30 تا 50 ، با طیف گسترده و مقاوم در برابر آب پیدا کنید، فرقی نمی‌کند کدام مارک را انتخاب کنید. هیچ ارتباطی بین هزینه ضدآفتاب و اثربخشی آن وجود ندارد. در قفسه‌های فروشگاه بگردید و ضد آفتاب متناسب با نیاز خود را با مناسب‌ترین قیمت پیدا کنید.

ضدآفتاب ایرانی بخریم یا خارجی؟

علیرغم قیمت بالای ضد آفتاب‌های خارجی، تفاوت چندانی بین کیفیت این ضد آفتاب‌ها با ضدافتاب ایرانی وجود ندارد. در صورت تمایل به استفاده از ضدآفتاب خارجی از ضدآفتاب های معتبر و برندهای دارای برچسب تأیید وزارت بهداشت ایران استفاده کنید. کرم‌های ضد آفتاب ایرانی نسبت به ضدآفتاب‌های خارجی دو برتری دارند: 1. قیمتشان ارزان‌تر است.  2. بیشتر ضدآفتاب های خارجی قبل از اینکه کالا ترخیص شود در گمرک می‌مانند و گرمای گمرک که معمولاً بندرعباس یا کیش است، باعث می‌شود دوفاز و ناپایدار شوند. در نتیجه ممکن است دیگر اثر ضدآفتابی نداشته باشند. از طرفی، ضدآفتابی که دوفاز و ناپایدار شود دیگر با هم‌زدن و تکان دادن به حالت اول بازنمی‌گردد.

چه نوع ضد آفتابی بخریم؟ اسپری؟ صابونی؟ کرم؟ و یا…

ویژگی‌های ضد آفتاب را عدد SPF، مقاومت در برابر آب، محافظت در برابر طیف وسیع، میزان استفاده از آن و تمدید چند وقت یکبار آن، تعیین می‌کند. بنابراین نوع بسته‌بندی آن تفاوتی ندارد و هر ضد آفتابی را که دوست دارید انتخاب کنید.

انواع ضدافتاب اسپری | خیز

آیا ضدآفتاب مقاوم در برابر آب بهتر است؟در نظر داشته باشید که هیچ ضد آفتابی کاملاً ضد آب نیست. کرم های ضدآفتاب با برچسب ضد تعریق یا مقاوم در برابر آب تا حدی می‌توانند هنگام خیس شدن پوست، از آن محافظت کنند. اگر روی بسته‌بندی کرم ضدآفتاب نوشته شده “مقاوم در برابر آب”، ضد آفتاب تا 40 دقیقه در آب همچنان عملکرد خود را دارد. همچنین اگر روی آن نوشته شده “بسیار مقاوم در برابر آب”، تا 80 دقیقه در آب مؤثر است. این بدان معناست که می‌توانید 40 یا 80 دقیقه در حالی که هنوز در برابر آفتاب هستید شنا کنید. این موضوع در مورد عرق کردن هم صادق است. ضد آفتاب بدون مقاومت در برابر آب به محض خیس شدن یا تعریق، دیگر محافظ پوست شما نیست.آیا سؤال دیگری هم درباره ضدآفتاب دارید؟ از ما بپرسید…

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا