Light Gives Life!
پسوریازیس کف سر | خیز

هر آنچه باید درباره پسوریازیس پوست سر بدانید

پسوریازیس چیست؟

این بیماری پوستی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن، سیگنال‌های معیوب ارسال ‌کند. در نتیجه سلول‌های پوست خیلی سریع رشد می‌کنند. این سلول‌ها به صورت تکه‌های قرمز و اغلب با فلس‌های نقره‌ای روی هم انباشته می‌شوند. حداقل نیمی از افراد مبتلا به پسوریازیس این تکه‌ها و فلس‌ها را روی پوست سر خود نیز دارند. البته ممکن است روی پیشانی، پشت گوش، پشت گردن و هر جای دیگری از بدن نیز ایجاد شود.

 چه کسانی به پسوریازیس پوست سر مبتلا می‌شوند؟

سوریازیس پوست سر از شخصی به شخص دیگر انتقال پیدا نمی‌کند. در واقع این بیماری مسری نبوده و ارثی است. پسوریازیس پوست سر از طریق ژن‌های خانواده منتقل می‌شود. اکثر افرادی که به پسوریازیس مبتلا می‌شوند، در خانواده آن‌ها حداقل یک نفر به این بیماری مبتلا است.

پسوریازیس ارثی | خیز

علائم پسوریازیس پوست سر و روش کنترل آن

1- لکه‌های قرمز و سفید: شایع‌ترین شکل این بیماری، پسوریازیس پلاکی است. پسوریازیس پلاکی به صورت لکه‌های ضخیم، متورم و قرمز رنگ با لبه‌های کاملاً مشخص ظاهر می‌شود. روی این قسمت‌ها، فلس‌های نقره‌ای-سفید قرار دارند. از بین بردن فلس‌ها توسط بیمار باعث خونریزی می‌شود. بنابراین کارهایی از قبیل شانه‌زدن موها، شامپوزدن و یا گذاشتن و برداشتن کلاه را به‌آرامی انجام دهید.

راه بهبود لکه های قرمز و سفید پسوریازیس سر:

شامپوهای سالیسیلیک (Salicylic) و سایر محلول‌ها به بهبود پوسته‌های سر کمک ‌می‌کنند. پزشکان همچنین می‌توانند استروئیدهای (steroids) با قدرت بالا را به شکل کرم، ژل، محلول و فوم (foams) تجویز کنند. بعضی از کرم‌ها چرب هستند. بنابراین هر نوع کرم را ابتدا روی پوست سر خود امتحان کنید. قراردادن فوم کلوبتازول (clobetasol foam) به طور مستقیم روی پوست مرطوب نیز به بهبود این بیماری کمک خواهد کرد. فوم کلوبتازول یک کورتیکواستروئید (corticosteroid) است. این کورتیکواستروئید در یک نوع اسپری تجویزی نیز موجود است.

2- خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر: در این بیماری سلول‌های پوست خیلی سریع رشد می‌کنند. در نتیجه زودتر به سطح پوست می‌رسند. از طرفی این سلول‌ها تمایل به انباشته‌شدن و پوسته‌پوسته‌شدن دارند. ظاهر پوسته‌ها شبیه شوره سر است. اما پسوریازیس پوست سر بر خلاف شوره باعث ایجاد پوسته‌های خشک می‌شود. در حالی که شوره سر مومی عموماً چرب است.

  • روش کنترل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر در اثر سوریازیس: استفاده از شامپوهای مخصوص پوست سر خشک و پوسته‌پوسته، به بهبود این وضعیت کمک می‌کند. برخی از این شامپوها بدون نسخه و برخی دیگر با نسخه تهیه می‌شوند.

برای پلاک‌های نازک، شامپوهای زیر را امتحان کنید:

  • سولفید سلنیوم (1%) (selenium sulfide (1%))
  • پیریتیون روی (zinc pyrithione)
  • کتوکونازول (ketoconazole) داروی OTC ضد مخمر
  • شامپوهای بر پایه قطران (ممکن است کمی بدبو باشند)

برای فلس‌های ضخیم‌تر نیز از شامپوهای اسید سالیسیلیک استفاده کنید. البته این شامپوها برای هر پوست سری مناسب نیستند. ممکن است بیمار یک نوع شامپو را برای چند هفته امتحان کند. اما پس از این مدت شامپو مؤثر نبوده و از شامپوی دیگری استفاده کند. برخی از بیماران به طور معمول به موهای خود صابون می‌زنند. در این صورت ابتدا باید از شامپوی دارویی استفاده کنند. استفاده از شامپو و نرم‌کننده معمولی بعد از این شامپو مانعی ندارد.

3- خارش پوست سر در اثر پسوریازیس: خارش یکی از سخت‌ترین مراحل ابتلا به سوریازیس است. خارش پوست می‌تواند شدید و بدون وقفه باشد. در برخی از افراد این احساس مانند احساس سوزش است. این خارش باعث اذیت و ناراحتی بیمار می‌شود. اما شخص مبتلا باید سعی کند پوست خود را خارش ندهد. بیمار با خاراندن پوست در همان لحظه به احساس خوبی می‌رسد. اما این خارش در نهایت باعث شکاف و خونریزی پوست خواهد شد. ممکن است این امر زمینه را برای ریزش مو و عفونت احتمالی ایجاد کند. تورم در غدد لنفاوی (lymph) بیمار می‌تواند نشانه عفونت باشد. در این صورت شخص مبتلا باید جهت درمان به پزشک خود مراجعه کند.

  • روش‌های تسکین خارش پوست سر در اثر پسوریازیس:
    خارش کف سر پسوریازیس | خیز
    جلوگیری از خارش پوست سر با مرطوب‌کردن و خنک نگه داشتن آن: لوسیون‌ها، مرطوب‌کننده‌ها یا حتی پمادهای سنگین مانند وازلین برای جلوگیری از خارش پوست سر مناسب هستند. قبل از استفاده از این محصولات، آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا اثر تسکین‌دهنده بیشتری داشته باشند. آب خنک یا کمپرس سرد نیز می‌تواند خارش را تسکین دهد.
    درمان شبانه برای خارش پوست سر در اثر پسوریازیس: دو گزینه برای این نوع درمان عبارت است از:
  • محلول بیکر پی اند اس (Baker P&S) مبتنی بر روغن معدنی
  • روغن پوست سر درما (صاف‌کننده FS(Derma-Smoothe FS) – یک کورتیکواستروئید تجویزی)

هر دو را هنگام شب به پوست سر مالیده و با کلاه‌دوش بپوشانید. این کار باعث شل‌شدن فلس‌ها می‌شوند. سپس هنگام صبح شامپو را بشویید.

  • کنترل خارش پوست سر در پسوریازیس با سرکه سیب: برخی از مردم چندین مرتبه در هفته از سرکه سیب روی پوست سر خود استفاده ‌می‌کنند. همچنین از این ماده به عنوان یک ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود. بنابراین ممکن است استفاده از آن کمی باعث سوزش پوست سر شود. البته برای جلوگیری از سوزش می‌توان آن را با مقدار مساوی آب مخلوط کرد. برخی از افراد تمایل دارند تا از سرکه سیب به صورت خالص استفاده کنند. سپس بعد از خشک‌شدن سرکه روی پوست سر، آن را بشویند. در صورتی که پوستتان دارای ترک یا شکاف است، نباید از این درمان استفاده کنید. زیرا باعث درد زیادی خواهد شد. در درمان با سرکه سیب ممکن است چند هفته طول بکشد تا متوجه تفاوت در خارش شوید. این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از داروهای طبیعی، با پزشک خود مشورت کنید.

سرکه سیب-حساسیت | خیز

  • تسکین خارش پوست سر در اثر سوریازیس با روغن درخت چای: روغن درخت چای نیز یک درمان طبیعی دیگر است که موجب بهبود خارش در برخی افراد شده است. البته هیچ مطالعه‌ای برای اثبات این مطلب وجود ندارد. شامپوهای حاوی روغن درخت چای، گزینه مناسبی برای این نوع درمان است. قبل از استفاده از این شامپوها، کمی از آن را روی بازوی خود امتحان کرده تا واکنش پوست خود را مشاهده کنید. زیرا برخی از افراد به این روغن حساسیت دارند.
  • داروهای تسکین خارش پوست سر در اثر پسوریازیس: قرص‌های آنتی‌هیستامین (Antihistamine) نیز ممکن است به بهبود خارش پوست سر کمک کنند. همچنین می‌توانید از محصولات حاوی کپسایسین (capsaicin) و داروهای بیهوشی استفاده کنید. داروهای بیهوشی برای بی‌حس‌کردن خارش، روی پوست استفاده می‌شود. در مورد این محصولات با پزشک یا داروساز مشورت کنید. هنگامی که خارش شدید است، با پزشک خود در مورد گزینه‌های دیگر زیر، جهت درمان مشورت کنید.
  • داروهای ضد افسردگی، به ویژه داروهایی که به نام “NaSSAs” شناخته می‌شوند.
  • داروهای درد عصبی

4- درد در ناحیه پوست سر در اثر پسوریازیس: شعله‌ور‌شدن سوریازیس می‌تواند باعث آسیب به پوست سر و ایجاد درد شود. دلیل آن نیز خشک‌شدن پوست سر است. در واقع پوست خشک شده یا ترک می‌خورد. در نتیجه موجب خارش می‌شود.

  • روش تسکین درد ناشی از پسوریازیس در پوست سر: بهترین راه برای کاهش درد، درمان و کنترل پسوریازیس است. در واقع قبل از اینکه فلس‌ها پوسته‌پوسته شوند و ترک بخورند، باید آن را کنترل کنید. به همین منظور می‌توانید از یک نرم‌کننده فلس (کراتولیتیک (keratolytic)) استفاده کنید. بهتر است نرم‌کننده‌های حاوی ترکیبات فعال زیر را نیز امتحان کنید:
  • اسید سالیسیلیک (salicylic acid)
  • اسید لاکتیک (lactic acid)
  • اوره (urea)
  • فنل (phenol)

همچنین برای حفظ رطوبت پوست سر، آن را مرطوب کنید. کرم‌های بی‌حس‌کننده قوی که ترکیبی از لیدوکائین (lidocaine) و پریلوکائین (prilocaine)- املا (Emla)- هستند نیز به درمان کمک می‌کنند. ممکن است داروهای بدون نسخه پاسخگو نباشند. در این صورت با پزشک خود در مورد گزینه‌های دیگر درمان صحبت کنید.

5- افسردگی ناشی از پسوریازیس: وقتی پسوریازیس دارید، ممکن است شرایط زندگی شما مقداری سخت شود. شاید مجبور شوید هر روز برای کنترل پوسته‌ها، خارش و درد، تلاش کرده و کارهای زیادی انجام دهید. حتی خوشبین‌ترین افراد نیز ممکن است با درمان‌هایی که برای مدت کوتاهی مؤثر هستند، دلسرد شوند. از طرفی ممکن است برخی از افراد شرایط شما را مورد تمسخر قرار می‌دهند. بنابراین مقابله با این وضعیت بسیار سخت خواهد بود. اما به یاد داشته باشید که شما گزینه‌های درمانی و راه‌های زیادی برای رسیدن به احساس بهتر دارید.

افسردگی پسوریازیس | خیز

  • روش مقابله با افسردگی ناشی از پسوریازیس: اگر در طول بیماری احساس ضعف روحی کردید، از یک روانشناس یا یک مشاور کمک بگیرید. شما می‌توانید از طریق بنیاد ملی پسوریازیس به گروه مبتلایان به پسوریازیس بپیوندید. صحبت‌ کردن در مورد شرایط بیماریتان می‌تواند باعث ایجاد احساس بهتری در شما شود. به‌خصوص اینکه این گفتگو با افرادی که شرایط شما را درک می‌کنند، صورت گرفته باشد. آن‌ها حتماً به شما یادآوری خواهند کرد که در زندگیتان مسائلی مهم‌تر از وضعیت پوست شما وجود دارد.

6- ریزش موی سر در اثر پسوریازیس: اگر فلس‌های پوست سر ضخیم شود، ممکن است برای مدتی موهای سر شروع به ریزش کند. اما معمولاً زمانی که پسوریازیس تحت کنترل قرار گرفته و پوست سر بهبود پیدا کند، موها دوباره رشد می‌کند.

  • روش‌های جلوگیری از ریزش مو در اثر پسوریازیس:
  • استفاده از اسید‌سالیسیلیک و رتینوئید به عنوان درمان ممکن است باعث شکستگی و ریزش مو شود. اما با توقف این درمان، ریزش مو نیز متوقف می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، هنگام درمان فلس‌ها آرامش خود را حفظ کنید. در عین حال اعتماد به نفس نیز داشته باشید.

ریزش موی پسوریازیس | خیز

  • ممکن است شامپو، کرم، فوم، ژل یا اسپری برای کنترل پسوریازیس پوست سر کافی و مناسب نباشد. در این صورت پزشک گزینه‌های دیگر زیر را پیشنهاد می‌کند:
  • فوتوتراپی (phototherapy) اشعه ماوراء‌بنفشB . این روش معمولاً در مطب پزشک انجام می‌شود. در فتوتراپی، نور، مستقیماً ضایعات را هدف قرار می‌دهد. این روش برای برخی افراد مؤثر است.
  • داروهای بیولوژیک (biologics). آخرین دسته از داروهای مورد تأییدFDA ، داروهای بیولوژیک نامیده می‌شوند. برخی از این داروها به صورت شات (shot) و برخی دیگر به صورت وریدی تزریق می‌شوند.این داروها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند. در نتیجه از ساخت سلول‌های بیش از حد توسط پوست جلوگیری می‌کنند.
  • مرطوب نگه داشتن پوست سر برای مقابله با پسوریازیس پوست سر: هوای خشک می‌تواند خشکی پوست را تشدید کند. بنابراین استفاده از یک مرطوب‌کننده خانگی توصیه می‌شود. پس از شامپوکردن نیز می‌توان از یک نرم‌کننده خوب برای حفظ رطوبت استفاده کرد. همچنین هر زمان که برای درمان پسوریازیس از محصولی استفاده می‌کنید، آن را به جای موهایتان به آرامی روی پوست سر خود بمالید. به این ترتیب شانس بیشتری برای تأثیر آن روی پوست وجود خواهد داشت.
  • استرس زدایی برای مقابله با سوریازیس: استرس یکی از بزرگ‌ترین محرک‌های شعله‌ور شدن پسوریازیس است. هر روز کمی ریلکس کنید تا راحت شوید. کاری را انجام دهید که از آن لذت می‌برید. از جمله این کارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • نوشیدن یک فنجان چای
  • کشش بدن
  • مدیتیشن‌های (meditation)

بر اساس یک مطالعه، افرادی که هنگام انجام فوتوتراپی UV به موسیقی‌های مدیتیشن گوش بدهند، بهبودی بیشتری نسبت به سایر بیماران دارند. راه دیگر استرس‌زدایی، صحبت با یک مشاور است. افراد مبتلا به سایر بیماری‌های پوستی در این زمینه موفق بوده‌اند. این امر به آن‌ها برای مقابله با استرس و بار احساسی ناشی از مشکلات پوستی کمک می‌کند.

  • برای جلوگیری از ریزش مو ناشی از پسوریازیس، از موارد زیر اجتناب کنید:
  • شامپوهای حاوی سولفات (sulfates)
  • برخی داروها مانند لیتیوم (lithium) یا داروهای مالاریا (malaria) (این داروها ممکن است تحریک‌کننده باشند.)
  • زندگی در آب ‌و هوای خشک (رطوبت‌رسانی کنید.)
  • آفتاب‌سوختگی (به دنبال سایه باشید. کلاه بپوشید و از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.)
  • خشک‌کردن موها با سشوار (موهای خود را با هوا یا به ‌آرامی با حوله خشک کنید.)
  • کشیدن سیگار و مصرف الکل
  • برای درمان پسوریازیس، به کمک پزشک خود یک برنامه درمانی داشته باشید. توجه کنید که شما باید به این برنامه پایبند باشید. در صورت عدم کارایی برنامه مورد نظر، از صحبت با پزشک خود در مورد تغییر برنامه نترسید. اگر هنوز در بیماری شما بهبودی حاصل نشده، به دنبال راه حل دیگری باشید. وقتی با پزشک خود همکاری می‌کنید، نسبت به او احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

نحوه انتخاب شامپوی مناسب برای بیماران پسوریازیس

اکثر شامپوها برای تمیز کردن و مراقبت از موهای شما تولید شده‌اند. اما برخی از شامپوها، پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​را درمان می‌کنند. اگر روی پوست سر خود پسوریازیس دارید، باید از شامپوهای مخصوص پوست سرتان استفاده کنید. این شامپوها را می‌توانید از داروخانه‌‌ها تهیه کنید. در برخی موارد برای کنترل پسوریازیس تنها به این شامپوها نیاز دارید. قطران زغال سنگ و اسید سالیسیلیک، دو ماده اصلی موجود در آن‌ها هستند. اگر به شامپوی قوی‌تری نیاز دارید، پزشک می‌تواند آن را برای شما تجویز کند. این شامپوها چه با نسخه و چه بدون نسخه، فقط باید برای مدت کوتاهی استفاده شوند. شامپو سوریازیس را باید با ملایمت استفاده کنید. اگر موهای خود را با این شامپوها به صورت خشن بشویید، پسوریازیس تشدید می‌شود.

شامپوهای قطران زغال سنگ برای بهبود پسوریازیس پوست سر

شامپوی قطران ذغال سنگ | خیز

قطران زغال سنگ بیش از 100 سال است که برای تسکین پسوریازیس استفاده می‌شود. از این مواد در شامپوها و همچنین کرم ها، روغن‌ها و لوسیون‌ها استفاده می‌شود. شامپوهای حاوی قطران زغال سنگ به صورت زیر روی پوست سر اثر می‌گذارند:

  • باعث کاهش سرعت رشد سلول‌های پوست سر می‌شوند.
  • پوسته پوسته شدن، سفت‌شدن و ضخیم‌شدن پوست سر را کنترل می‌کنند.
  • خارش را کاهش می‌دهند.

برای استفاده از این نوع شامپو به نکات زیر توجه کنید:

  • شامپو را روی پوست سر خود ماساژ دهید. اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه روی سرتان باقی بماند. سپس موهایتان را آبکشی کنید.
  • توجه داشته باشید که شامپوی حاوی قطران زغال سنگ ممکن است پوست سر شما را نسبت به آفتاب حساس کند. قطران می‌تواند 24 ساعت یا بیشتر روی پوست بماند. در این مدت احتمال آسیب ناشی از نور خورشید افزایش پیدا می‌کند. بنابراین خارج از خانه از کلاه استفاده کنید. همچنین سعی کنید در سایه بمانید.
  • شامپوی حاوی قطران زغال سنگ می‌تواند موهای بور یا رنگ روشن را تیره کند.
  • درمان با قطران زغال سنگ، ممکن است لباس یا پوست را لکه‌دار کند.
  • برخی از مردم بوی شامپو قطران زغال سنگ را دوست ندارند. بنابراین بعد از آن می‌توانید از یک شامپو و نرم‌کننده معمولی استفاده کنید. در این صورت موهایتان بوی خوبی گرفته و براق می‌ماند.

شامپوهای اسید سالیسیلیک برای بهبود پسوریازیس پوست سر

شامپوی سالسیلیک | خیز

اسیدسالیسیلیک در بهبود بسیاری از مشکلات پوستی، خوب عمل می‌کند. زیرا باعث از بین رفتن پوست مرده سر می‌شود. این شامپو در بیماری پسوریازیس، به برداشته‌شدن، نرم‌شدن و در نتیجه خلاص‌شدن از شر پوسته‌های روی پوست سر کمک می‌کند. جهت استفاده از این شامپو نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • موهای خود را خیس کرده و شامپو بزنید تا شامپو کف کند. سپس موهای خود را بشویید. این کار را باید دو بار تکرار کنید.
  • حداقل دو بار در هفته از آن استفاده کنید. توصیه‌های پزشک خود را نیز در این زمینه دنبال کنید.
  • این شامپو نباید وارد دهان، چشم یا بینی شما شود.
  • اگر جوش یا شکافی روی پوست خود دارید، از آن استفاده نکنید.
  • شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک می‌توانند پوست سر شما را خشک کنند. این امر ممکن است منجر به پوسته‌پوسته شدن بیشتر سر شود.
  • این شامپوها می‌توانند پوست شما را تحریک کنند. همچنین ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع در شما شوند.
  • در صورت استفاده طولانی و بیش ‌از حد در ناحیه‌ای از سر، باعث ایجاد مشکلات دیگری می‌شوند.
  • قبل از استفاده از این شامپوها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
  • برخی از شامپوهای اسیدسالیسیلیک دارای گوگرد هستند که قارچ را متوقف می‌کند. اگر روی پوست سر خود عفونت قارچی دارید، ممکن است این نوع شامپو برای شما مناسب باشد. البته پس از برطرف‌شدن عفونت باید یک یا دو بار در هفته همچنان از آن استفاده کنید تا پوست سرتان سالم بماند.

شامپو حاوی استروئید

شامپو استروئیدی | خیز

  • برای این نوع شامپو به نسخه پزشک نیاز دارید.
  • این شامپوها معمولاً فقط به ‌مدت چند هفته و به ‌منظور کاهش قرمزی و تورم استفاده می‌شوند. پس از آن به احتمال زیاد، پزشک، پیشنهاد تغییر شامپو و استفاده از شامپوی قطران زغال‌سنگ را خواهد داد.
  • قبل از استفاده از این شامپو موهای خود را خیس نکنید. بنابراین وقتی موهایتان خشک است، آن را روی پوست سرتان قرار دهید. اجازه دهید 15 دقیقه روی موهایتان باقی بماند. سپس موهایتان را خیس کنید تا شامپو کف کند. در نهایت آبکشی کنید.
  • شامپو نباید روی صورت قرار گرفته و یا وارد گوش شود. پوست شما در این قسمت‌ها نازک‌تر است. همچنین بعد از استفاده از آن حتماً دست‌های خود را به‌ خوبی بشویید.

زندگی با پسوریازیس پوست سر

در حقیقت هیچ درمانی برای سوریازیس وجود ندارد. اما بسیاری از درمان‌ها می‌توانند به بهبود علائم، کنترل بیماری هنگام تشدید آن و نیز جلوگیری از عود بیماری کمک کنند. افرادی که برنامه درمانی خود را دنبال می‌کنند، به ‌ندرت دچار پسوریازیس شدید پوست سر برای مدت طولانی خواهند شد. همچنین گروه‌های حمایت از پسوریازیس می‌توانند نکات ارزشمندی را برای کمک به درمان‌های پزشکی ارائه دهند. این گروه‌ها استرس و غم و اندوهی را که این بیماری رایج می‌تواند ایجاد کند، کاهش می‌دهند.

انواع درمان پسوریازیس پوست سر به منظور کنترل بیماری

1) درمان‌های موضعی پسوریازیس پوست سر: اولین اقدام دفاعی، درمانی است که مستقیماً روی پوست خود استفاده می‌کنید. شامپوهای دارویی، کرم‌ها، ژل‌ها، لوسیون‌ها، فوم‌ها، روغن‌ها، پمادها و صابون‌ها از جمله این درمان‌ها هستند. شما می‌توانید برخی از این محصولات را بدون نسخه نیز تهیه کنید. اما محصولات قوی‌تر نیاز به نسخه دارند.

محصولات بدون نسخه اغلب حاوی یکی از دو داروی مورد تأیید FDA برای پسوریازیس هستند:

  • اسید سالیسیلیک

  • قطران زغال سنگ

محصولات تجویزی شامل غلظت بالاتری از اسید سالیسیلیک یا قطران زغال سنگ و یا سایر داروهای مورد تأیید FDA هستند. این محصولات عبارتند از:

داروهای آکنه | خیز

  • آنترالین (Anthralin) (یک داروی تجویزی قدیمی)
  • ضدمیکروبی‌ها (Antimicrobials) که عفونت‌های باکتریایی یا مخمری را درمان می‌کنند. این عفونت‌ها با پسوریازیس پوست سر همراه است.
  • کلسیپوترین (Calcipotriene) (مشتق قوی یا شکل متفاوت ویتامین D)
  • کلسی‌پوترین (Calcipotriene) و بتامتازون دی پروپیونات (dipropionate betamethasone) (مشتق ویتامین D همراه با یک استروئید قوی)
  • سایر استروئیدهای موضعی
  • تازاروتن (Tazarotene) (مشتق ویتامین A)

نکات زیر جهت استفاده از این داروها باید مد نظر قرار بگیرد:

برای اثربخشی این داروها باید آن‌ها را علاوه بر موهایتان، روی پوست سرتان نیز قرار دهید.

تا زمانی که پوست شما بهبود یابد، دستورالعمل آن‌ها را دقیق دنبال کنید. بهبودی پوستتان ممکن است 8 هفته و یا بیشتر طول بکشد.

هنگامی که پسوریازیس شما بهبود پیدا کرد، به طور منظم یا دو بار در هفته می‌توانید از شامپوهای دارای قطران زغال‌سنگ یا سایر داروها استفاده کنید. با این کار از عود بیماری جلوگیری خواهید کرد.

2) درمان‌های کلینیکی پسوریازیس:

درمان کلیلنیکی پسوریازیس | خیز
برخی از افراد در چند ناحیه دچار پسوریازیس خفیف پوست سر هستند. در این صورت پزشک یا متخصص پوست ممکن است تزریق مستقیم استروئیدها را در آن نواحی انجام دهد. همچنین اگر بدن شما به درمان‌های موضعی پاسخ نمی‌دهد، فتوتراپی با لیزر یا منبع نور غیر لیزری به بهبود بیماری کمک می‌کند. به عنوان مثال، لیزر اگزایمر (excimer)، نور با شدت بالا را بر روی مناطق آسیب‌دیده متمرکز می‌کند. در نتیجه از آسیب به پوست سالم اطراف جلوگیری می‌شود. اشعه ماوراء‌بنفش (UV) نیز می‌تواند برای درمان کل پوست سر استفاده شود. این اشعه گاهی اوقات با وسیله‌ای دستی به نام شانه UV تابیده می‌شود. برخی افراد موهای بسیار نازکی دارند یا موهای سر خود را  تراشیده‌اند. در این صورت ممکن است پزشک به بیمار توصیه کند که برای مدت کوتاهی زیر نور طبیعی خورشید قرار بگیرد.

3) داروهای پسوریازیس شدید پوست سر

اگر به پسوریازیس متوسط ​​تا شدید پوست سر مبتلا هستید، پزشک موارد زیر را تجویز می‌کند:

  • دارویی که از طریق سوزن به داخل ورید تزریق یا پمپ می‌شود.
  • داروهای خوراکی که عبارتند از:
  • کورتیکواستروئیدها
  • سیکلوسپورین (cyclosporine) – ساندیمیون (Sandimmune)
  • متوترکسات (methotrexate) روماترکس (Rheumatrex)
  • شکل قوی ویتامین A به نام مشتق سوریاتان (Soriatane)
  • آپرمیلاست(apremilast) اوتزلا (Otezla) (این دارو یک مهارکننده مولکول کوچک است که دو بار در روز مصرف می‌شود.)

این داروها می‌توانند عوارض جانبی جدی از جمله آسیب کبدی ایجاد کنند. بنابراین بیمار هنگام استفاده نیاز به مراقبت دقیق پزشک دارد. نکته قابل توجه این است که مشتقات ویتامین خوراکی با مکمل‌های ویتامینی که بدون نسخه خریداری می‌شوند، متفاوت هستند. این مشتقات قوی‌تر هستند. بنابراین مکمل‌های معمولی ویتامین A وD ، کمکی به بهبود بیماری نمی‌کنند.

11 داروی بیولوژیک زیر نیز ممکن است به بهبود بیماری کمک کنند:

  • آدالیموماب(adalimumab) – Humira
  • برودالوماب (brodalumab) – سیلیک (Siliq)
  • سرتولیزوماب پگول (peg certolizumab) -Cimzia
  • اتانرسپت(etanercept)-Enbrel
  • گوسل کوماب (guselkumab) -ترمفیا (Tremfya)
  • اینفلیکسیماب (infliximab)–رمیکید(Remicade)
  • ایکسکیزوماب(ixekizumab)–تالز(Talz)
  • isankizumab-rzaa – اسکیریزی (Skyrizi)
  • سکوکینوماب (secukinumab)–کوسنتیکس (Cosentyx)
  • tildrakizumab-asmn -ایلومیا (Ilumya)
  • اوستکینوماب (ustekinumab)–Stelara

مرجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا