Light Gives Life!
ماسک صورت خانگی | خیز

ماسک های صورت خانگی برای انواع پوست‌ها

آیا با آکنه، پوست چرب ، چین و چروک یا لکه‌های پیری روی صورت خود مشکل دارید؟ برخی از افراد فکر می‌کنند داشتن پوست خوب ژنتیکی است. این گزاره تاحدی درست است اما باید بدانیم که ژنتیک تنها عامل زیبایی پوست نیست. مراقبت از پوست نیز نقش بسیار زیادی در جذابیت پوست دارد. روتین مراقبتی پوست شامل به‌کارگیری یک روال ساده و مناسب برای مراقبت از پوست است که از سه بخش پاکسازی، لایه برداری و مرطوب سازی صورت تشکیل شده است.

برخی از افراد برای حفظ سلامت و جوانی ظاهر خود، ماسک های تجاری را خریداری می‌کنند. اما خرید این ماسک ها به صورت مداوم، هزینه‌بر خواهد بود. فواید استفاده از این ماسک ها غیر قابل انکار است، اما اگر بتوانید با یک ماسک صورت خانگی نتیجه مشابهی بگیرید، چه می‌کنید؟

خبر خوب اینکه شما می‌توانید با استفاده از بسیاری از مواد موجود در آشپزخانه خود مانند آووکادو، بلغور، جو دوسر، عسل، زردچوبه، موز و … ماسک صورت خانگی (DIY) بسازید.

ماسک های صورت چه فایده‌ای برای پوست دارند؟

ماسک های صورت می‌توانند پوست شما را دوباره پر و مرطوب کنند. این ماسک‌ها درمان‌های مؤثری برای جوان‌سازی نیز هستند. مواد مغذی و ویتامین‌ها به پوست شما نفوذ می‌کنند، منافذ پوست را کاملاً تمیز می‌کنند و لایه بیرونی پوست مرده را از بین می‌برند. ماسک‌های صورت می‌توانند پوست را تمیز، سفت، لایه برداری، نرم و روشن کنند.

1- ماسک خانگی برای از بین بردن آکنه

آکنه رایج‌ترین مشکل پوستی در میان مردم است. هنگامی که روغن، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها منافذ پوست را مسدود می‌کنند، جوش ایجاد می‌شود. آکنه شامل جوش‌های سرسیاه، جوش‌های سرسفید، ندول‌ها و کیست‌ها می‌گردد.

پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های پوست کمک کرده و لکه‌ها را از بین ببرد.

ماسک برای آکنه | خیز

مواد لازم:
2 تا 3 عدد سفیده تخم مرغ

دستورالعمل:
سفیده‌ها را از زرده جدا کنید و آن‌ها را در یک کاسه قرار دهید. یک پنبه را به آن آغشته کنید و روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت 10 تا 15 دقیقه روی پوست صورت بماند. سپس صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده استفاده نمایید.

2- ماسک خانگی برای از بین بردن لک‌های پیری یا هایپرپیگمنتیشن

هایپرپیگمنتیشن به نقاط تاریک و رنگی پوست گفته می‌شود که اغلب به دلیل آکنه، افزایش سن یا آفتاب سوختگی ایجاد می‌شوند.

درمان‌های پوستی می‌توانند به کاهش رنگ بیش از حد رنگدانه‌های این نقاط کمک کنند، اما این درمان‌ها عموماً گران هستند. با ماسک خانگی زردچوبه، که باعث کاهش التهاب می‌شود، می‌توانید با هزینه‌ای کم، رنگ پوست خود را یکنواخت کنید.

مواد لازم:

نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه
1 تا 2 قاشق غذاخوری عسل

دستورالعمل:
زردچوبه و عسل را در یک کاسه مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود. خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند و سپس صورت خود را با آب بشویید.

ماسک جوانساز پوست | خیز

3- ماسک خانگی برای باز کردن منافذ پوست

بلغور جو دوسر و جوش شیرین خاصیت لایه برداری دارند که می‌توانند سلول‌های مرده را از بین ببرند و منافذ پوست را از باز کنند.

مواد لازم:
2 قاشق چای‌خوری بلغور جو دوسر
1 قاشق چای‌خوری جوش شیرین

دستورالعمل:
بلغور جو دوسر و جوش شیرین را در یک کاسه ترکیب کنید. به آرامی چند قطره آب اضافه کنید تا حالت خمیری ایجاد شود. خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید خشک شود. سپس با آب صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

4- ماسک خانگی برای پوست‌های روغنی

پوست چرب زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست شما بیش از حد سبوم (روغن طبیعی پوست)، تولید کند. روغن‌ها می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند و همچنین باعث ایجاد آکنه و التهاب می‌شوند. موز می‌تواند به جذب روغن روی پوست کمک کند. لیمو نیز به پاکسازی منافذ پوست کمک می‌کند.

مواد لازم:
1 موز
10 قطره آب لیمو تازه
1 قاشق چای‌خوری روغن زیتون

دستورالعمل:
موز را در یک کاسه له کنید. آب لیمو و روغن زیتون را اضافه کنید تا یک خمیر ایجاد گردد. خمیر را روی صورت خود بمالید و بگذارید به مدت 15 دقیقه روی صورتتان بماند و سپس با آب بشویید.

5- ماسک خانگی برای پوست‌های خشک

ماسک آب‌رسان صورت می‌تواند به پوست شما در حفظ رطوبت و رفع تیرگی و خارش کمک کند.

مواد لازم:
 نصف خیار
2 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

دستورالعمل:
خیار را له کرده و با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید تا خمیر به دست آید. خمیر را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید به مدت 30 دقیقه روی صورتتان بماند و سپس با آب صورت خود را بشویید.

 

ماسک پوست خشک | خیز

6- ماسک خانگی برای رفع چین و چروک

درمان‌های منظم صورت می‌تواند باعث کاهش خطوط و چین و چروک‌های پوستی و همچنین سفتی و کشیدگی پوست شود. از آووکادو و پودر کاکائو برای تحریک تولید کلاژن و از عسل برای مرطوب‌سازی و لطافت پوست استفاده می‌شود.

مواد لازم:
2 عدد آووکادو
1 قاشق غذاخوری عسل
2 قاشق غذاخوری پودر کاکائو

دستورالعمل:
آووکادو را در یک کاسه له کرده و سپس پودر کاکائو و عسل را به آن اضافه کنید. خمیر حاصل را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید و بگذارید به مدت 20 دقیقه روی صورتتان بماند. سپس با آب صورت خود را بشویید.

ماسک برای رفع چین و چروک | خیز

افزایش اثربخشی ماسک‌های خانگی

در اینجا چند باید و نباید برای به حداکثر رساندن اثربخشی ماسک‌های خانگی ارائه خواهد شد.

بایدها:

  • قبل از دوش گرفتن ماسک را به مدت 10 تا 30 دقیقه روی صورت بگذارید. این کار اجازه می‌دهد مواد به پوست شما نفوذ کنند.
  • قبل از استفاده از ماسک صورت خود را با آب و پاک کننده ملایم بشویید. این به نفوذ بهتر ماسک به پوست کمک می‌کند.
  • بعد از شستن ماسک از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • ماسکی را انتخاب کنید که مخصوص نوع پوست شما باشد. اگر پوستی چرب یا مستعد آکنه دارید، ماسک بدون روغن انتخاب کنید که منافذ پوست را مسدود نکند.
  • پس از برداشتن ماسک، آب سرد را به صورت خود بمالید تا منافذ پوست بسته شود.

نبایدها:

  • در صورت احساس تحریک پوست یا واکنش آلرژیک (قرمزی، خارش و یا جوش) از ماسک استفاده نکنید.
  • هر روز ماسک نزنید؛ فقط هفته‌ای یک یا دو بار اقدام نمایید.
  • ماسک را برای مدت طولانی روی پوست خود نگذارید؛ وگرنه باعث تحریک و التهاب پوست می‌شود.
  • هنگام شستن ماسک، پوست خود را ماساژ ندهید. این امر می‌تواند باعث تحریک و قرمزی پوست صورت شما گردد.

داشتن یک برنامه منظم مراقبت از پوست در منزل :

یک برنامه منظم مراقبت از پوست در منزل می‌تواند کیفیت پوست شما را بهبود بخشد، با آکنه مبارزه و چربی پوست را کنترل نماید. برای گرفتن نتایج عالی به کلینیک زیبایی فانتزی و یا محصولات آرایشی و بهداشتی گران‌قیمت نیاز ندارید. تنها با استفاده از مواد موجود در آشپزخانه خود می توانید یک ماسک صورت خانگی درست کنید و پوست خود را تغذیه و آبرسانی نمایید.

مراقبت از پوست با ماسک | خیز

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا