Light Gives Life!
لیزرتراپی | خیز

لیزر درمانی و خطرات آن

پیش از پرداختن به خطرات لیزر برای پوست در روند جوان سازی، ابتدا لازم است با مراحل لیزر درمانی و انواع آن آشنا شویم.

سطح‌سازی مجدد پوست با لیزر یک روش جوانسازی صورت است که ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد یا زخم جزئی صورت را درمان می‌کند. این روش درمانی به دو صورت زیر انجام می‌گردد:

لیزر رفع کننده

این نوع لیزر لایه خارجی نازک پوست (اپیدرم) پوست انسان را از بین می‌برد و پوست زیرین (درم) را گرم می‌کند. این اتفاق، رشد فیبرهای کلاژن جدید را تحریک می‌کند. با بهبود و رشد مجدد اپیدرم، ناحیه تحت درمان صاف و سفت به نظر می‌رسد. انواع لیزرهایی که این عمل را انجام می‌دهند شامل لیزر دی اکسید کربن (CO2)، لیزر اربیوم و سیستم‌های ترکیبی است.

لیزر co2 | خیز

لیزر غیر رفع کننده

این نوع لیزر رشد کلاژن را تحریک می‌کند، که با گذشت زمان به بهبود رنگ و بافت پوست منجر می‌شود. این روش را می‌توان با انواع لیزرها و همچنین دستگاه‌های نور پالس شدید (IPL) انجام داد. سطح‌سازی مجدد لیزر غیر رفع کننده کمتر تهاجمی است و نسبت به سطح‌سازی مجدد با لیزر رفع کننده به زمان ریکاوری کمتری نیاز دارد، اما تأثیر کمتری هم دارد.

IPL | خیز

استفاده مجدد از لیزر می‌تواند باعث کاهش خطوط ریز در صورت شود. همچنین زخم یا آسیب حاصل از آفتاب را نیز از بین می‌برد و باعث بهبود رنگ پوست می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده مجدد از لیزر نمی‌تواند پوست اضافه یا افتادگی پوست را از بین ببرد. درک خطرات و عوارض احتمالی می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که سطح سازی مجدد با لیزر برای شما مناسب است یا خیر.

لیزر جهت درمان موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • چروک های ظریف
  • لکه های پیری
  • رنگ یا بافت پوست ناهموار و زبر
  • پوست آسیب دیده از آفتاب
  • جای زخم های خفیف تا متوسط

خطرات

سطح سازی مجدد با لیزر به روش رفع کننده می تواند عوارض جانبی مختلفی از جمله موارد زیر به همراه داشته باشد:

عوارض جانبی لیزردرمانی | خیز

  • قرمزی، تورم و خارش. پوست درمان شده ممکن است خارش، تورم و قرمزی داشته باشد. گاهی قرمزی شدید است و امکان دارد چندین ماه برطرف نشود. تشدید یک بیماری پوستی که قبلاً وجود داشته، مانند روزاسه، می‌تواند به قرمزی منجر شود.
  • آکنه. استفاده از کرم ها و بانداژهای ضخیم روی صورت پس از درمان ممکن است باعث بدتر شدن آکنه یا ایجاد برجستگی‌های ریز سفید (میلیا) روی پوست تحت درمان گردد.
  • عفونت. سطح سازی مجدد با لیزر ممکن است به سرعت منجر به عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی شود. شایع‌ترین عفونت، بروز ناگهانی ویروس تبخال است. در بیشتر موارد، ویروس تبخال از قبل وجود دارد اما در پوست خاموش است.
  • تغییر در رنگ پوست. سطح سازی مجدد با لیزر باعث می‌شود که پوست درمان شده نسبت به قبل، تیره‌تر (هایپرپیگمانتاسیون) یا روشن‌تر (هایپوپیگمنتیشن) شود. این اتفاق هفته‌ها بعد از انجام مجدد سطح‌سازی با لیزر رخ می‌دهد. تغییرات دائمی رنگ پوست در افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر دیده می‌شود.
  • جای زخم: سطح سازی مجدد با لیزر رفع کننده، خطر کمتری در ایجاد زخم دائمی دارد.
  • چرخش پلک (ectropion). سطح سازی مجدد با لیزر رفع کننده که در نزدیکی پلک پایین انجام می‌شود، می‌تواند باعث خارج شدن پلک شود و سطح داخلی نمایان گردد. این رخداد ندرتاً اتفاق می‌افتد.

سطح سازی مجدد با لیزر غیر رفع کننده همچنین می تواند عوارض جانبی زیر را داشته باشد:

  • عفونت. سطح سازی مجدد با لیزر غیر رفع کننده ممکن است باعث فعال شدن ویروس تبخال شود.
  • تغییر در رنگ پوست. سطح سازی مجدد با لیزر غیر رفع کننده ممکن است باعث شود پوست تحت درمان به طور موقت نسبت به قبل از درمان تیره‌تر شود (هایپرپیگمنتیشن).
  • تورم و قرمزی خفیف. تورم و قرمزی معمولاً فقط چند ساعت یا چند روز طول می‌کشد.

سطح سازی مجدد با لیزر برای همه مناسب نیست. پزشک ممکن است برای استفاده از لیزر به شما هشدار بدهد، اگر شما:

  • در طی یک سال گذشته داروی آکنه ایزوترتینوئین (Claravis ، Myorisan و Zenatane) مصرف کرده‌اید.
  • بیماری خودایمنی و یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید.
  • پوست شما مستعد زخم باشد.
  • مستعد ابتلا به تبخال هستید.
  • رنگ پوست تیره داشته باشید.
  • در دوران بارداری یا شیردهی هستید.

قبل از انجام لیزر، پزشک احتمالاً:

در مورد سابقه پزشکی شما سؤال می‌کند. آماده باشید تا به سؤالات مربوط به شرایط پزشکی فعلی و گذشته و هر دارویی که اخیراً مصرف کرده‌اید و همچنین اقدامات زیبایی که در گذشته انجام داده‌اید پاسخ دهید.

معاینه بدنی انجام می‌دهد. پزشک شما پوست و ناحیه‌ای را که تحت درمان قرار می‌گیرد بررسی می‌کند. این کار به او کمک می‌کند تا مشخص کند چه تغییراتی ممکن است ایجاد شود. ویژگی‌های جسمی شما (به عنوان مثال، رنگ و ضخامت پوست) بر نتایج تأثیرگذار هستند.

درباره انتظارات شما بحث می‌کند. با پزشک خود در مورد انگیزه‌ها، انتظارات و خطرات احتمالی صحبت کنید. اطمینان حاصل کنید که بهبودی چه مدت طول می‌کشد و نتایج چگونه خواهد بود.

قبل از انجام لیزر، ممکن است لازم باشد

برای جلوگیری از عوارض احتمالی، دارو مصرف کنید. اگر میخواید لیزر چه رفع کننده و چه غیر رفع کننده انجام دهید و نیز سابقه تبخال دارید، پزشک قبل و بعد از درمان، دارویی برای جلوگیری از عفونت ویروسی تجویز می‌کند.

از قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون کرم ضد آفتاب خودداری کنید. آفتاب زیاد تا دو ماه قبل از عمل می‌تواند باعث ایجاد رنگدانه نامنظم دائمی در مناطق تحت درمان شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید همچنین می‌تواند ویروس تبخال را در برخی افراد دوباره فعال کند.

سیگار نکشید. اگر سیگار می‌کشید، سعی کنید حداقل دو هفته قبل و بعد از درمان این کار را متوقف کنید. این کار شانس شما را برای جلوگیری از عوارض، بیشتر می‌کند.

از فردی بخواهید در امور منزل به شما کمک کند. لازم است پس از لیزر درمانی از استرس به دور باشید. پس به کمک در خانه نیاز خواهید داشت.

در طول روند لیزر درمانی

پزشک ممکن است عمل لیزر را به صورت سرپایی انجام دهد. تیم مراقبت، پوست شما را با دارو بی حس خواهد کرد. برای درمان کل صورت، ممکن است آرامبخش تزریقی دریافت نمایید. سپس یک پرتوی شدید از نور (لیزر) به سمت پوست شما هدایت می‌شود. پرتوی لیزر، لایه خارجی پوست (اپیدرم) پوست انسان را از بین می‌برد. در همان زمان، لیزر پوست زیرین (درم) را گرم می‌کند (مشابه عملی که در نوردرمانی با Claravis ، Myorisan Zenatane نیز اتفاق می‌افتد نوردرمانی)، که با گذشت زمان تولید کلاژن را تحریک می‌کند. در نتیجه رنگ و بافت پوست بهبود می‌یابد. سطح‌دهی مجدد با لیزر بسته به تکنیک مورد استفاده و اندازه ناحیه تحت درمان، بین 30 دقیقه تا دو ساعت طول می‌کشد.

اگر تحت درمان لیزر بدون زخم یا لیزر غیر رفع کننده هستید، دانستن این نکته الزامی است که برخی درمان‌ها معمولاً در طی هفته‌ها یا ماه‌ها برنامه‌ریزی می‌شوند.

بعد از انجام لیزر درمانی

پس از سطح دهی مجدد با لیزر، پوست درمان شده ممکن است با تورم و خارش همراه باشد. پزشک شما یک پماد روی پوست تحت درمان قرار می‌دهد و ممکن است ناحیه را با یک پانسمان نفوذناپذیر برای آب و هوا بپوشاند. گاهی لازم است از مسکّن یا کمپرس‌های خنک‌کننده استفاده کنید. پوست جدید معمولاً طی یک یا دو هفته ناحیه را بپوشاند. در این مدت از محصولاتی که ممکن است صورت شما را تحریک کنند مانند مواد آرایشی و ضد آفتاب استفاده نکنید و از شرایطی که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد مانند شنا خودداری کنید.

پس از سطح دهی مجدد با لیزر غیر رفع کننده، زمان بهبودی نسبتاً کمتر است. ممکن است قرمزی، تورم و ناراحتی داشته باشید. در صورت لزوم از کمپرس خنک استفاده کنید. می‌توانید بلافاصله فعالیت‌های عادی و مراقبت از پوست خود را از سر بگیرید.

نتایج

پس از سطح دهی مجدد با لیزر، ممکن است پوست تا چند ماه قرمز یا صورتی بماند. اما هنگامی که ناحیه تحت درمان بهبود یافت، تفاوت در کیفیت پوست و ظاهر مشاهده می‌شود. نتایج بعد از انجام عمل لیزر غیر رفع کننده به صورت تدریجی هویدا می‌شود. به احتمال زیاد ابتدا متوجه بهبود در بافت و رنگدانه‌های پوست می‌شوید تا چین و چروک.

پس از استفاده از لیزر، برای جلوگیری از ایجاد رنگدانه نامنظم به مدت یک سال از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید. آسیب‌های جدید حاصل از تابش خورشید ممکن است نتایج شما را معکوس کند. در نظر داشته باشید که نتایج دائمی نیست و با افزایش سن، مجدداً خطوط پیری در اطراف چشم و همچنین در خط لبخند ایجاد خواهد شد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا