Light Gives Life!
روغن پوست خشک | خیز

روغن های ضروری مخصوص پوست های نرم و خشک

انواع روغن ‌های ضروری ترکیباتی هستند که از گیاهان استخراج می‌شوند. روغن‌ها عطر و طعم یا اسانس (essence) گیاه را جذب می‌کنند. همچنین از طریق تقطیر یا روش‌های مکانیکی مانند پرس سرد (cold pressing) به دست می‌آیند. روش ساخت روغن‌ های ضروری یا اساسی مهم است. زیرا برخی از آن‌ها از طریق فرایندهای شیمیایی به دست می‌آیند. در نتیجه روغن‌ اصل محسوب نمی‌شوند. بیش از 90 نوع روغن اساسی وجود دارد. هر کدام از این روغن‌ها بوی منحصر به فرد و فواید بالقوه سلامتی خود را دارند. برخی از آن‌ها نیز دارای فواید پوستی هستند. همچنین برای درمان بعضی از بیماری‌های پوستی به کار می‌روند. در این مقاله روغن ‌های ضروری پوست مخصوص پوست نرم و خشک آورده ‌شده است. همچنین به فواید پوستی آن‌ها نیز اشاره شده است. توصیه می‌شود برای امتحان روغن‌های معرفی‌شده مخصوص پوست خود، با یک متخصص پوست نیز مشورت کنید.

انواع روغن ‌های طبیعی مخصوص پوست نرم بدن

6 روغن ضروری زیر برای پوست نرم و مخملی پیشنهاد می‌شود:                  

  • روغن بادام شیرین (sweet almond oil): روغن بادام از بادام خام فشرده‌شده ساخته می‌شود. این روغن سرشار از ویتامین E (vitamin E)، روی (zinc)، پروتئین (proteins) و پتاسیم (potassium) است. روغن بادام بافت سبک‌تری نسبت به روغن زیتون و کره شیا (shea butter) یا شی باتر دارد. روغن بادام شیرین، طبعی ملایم دارد. بسیاری از مردم از آن برای صورت خود استفاده می‌کنند. اما برخی از پزشکان معتقدند روغن بادام شیرین می‌تواند منجر به واکنش‌های آلرژیک (allergic) شود. بنابراین توصیه می‌کنند در صورت داشتن پوست حساس از مصرف آن اجتناب شود. توجه داشته باشید که همیشه باید قبل از استفاده از یک روغن آن را روی پوست خود تست کنی-. روغن بادام شیرین همچنین دارای رایحه‌ای ملایم و دوست داشتنی است. برای پوست‌هایی که خشک یا تحریک نمی‌شوند، از این روغن می‌توان به عنوان یک اسکراب (scrub) و پاک‌کننده بدن استفاده کرد. برای این منظور باید آن را با مقداری شکر قهوه‌ای مخلوط کرد.

روغن بادام | خیز

  • روغن هسته زردآلو (apricot kernel oil): روغن هسته زردآلو شیرین و سبک است. این روغن سرشار از ویتامین‌هایی مانند A، C،E  و K است. پس از ماساژ روغن هسته زردآلو توصیه می‌شود که آن را با آب گرم از روی پوست خود بشویید. سپس آن قسمت را به آرامی با یک حوله تمیز خشک کنید. این کار برای جلوگیری از مسدودشدن منافذ پوست و ایجاد آکنه ضروری است. همچنین اضافه ‌کردن چند قطره روغن درخت چای به روغن هسته زردآلو به شما ترکیبی ضدآکنه می‌دهد.

روغن هسته زردآلو | خیز

  • روغن آفتابگردان (Sunflower oil): روغن دانه آفتابگردان به طور گسترده‌ای در دسترس است. این روغن ویتامین E بالایی دارد. همچنین به راحتی جذب پوست می‌شود. در نتیجه انتخابی عالی به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی است. روغن آفتابگردان همچنین حاوی مجموعه‌ای از اسیدهای چرب تک غیراشباع است. این اسیدها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی (antioxidant) و ضدالتهابی هستند. به همین دلیل روغن آفتابگردان بسیار تسکین‌دهنده است.

روغن آفتابگردان | خیز

در یک مطالعه در سال 2008 برای نوزادان نارس از روغن آفتابگردان به جای وازلین استفاده شده است. این امر به پیشگیری از بیماری عفونت خونی – سپسیس (sepsis )- و مرگ‌ومیر در این نوزادان کمک کرد. این روغن ممکن است به کاهش تحریک پوست خشک و پوست دارای آکنه مزمن و اگزما (eczema) کمک کند. یک مطالعه دیگر نیز نشان داده است که روغن آفتابگردان در مقایسه با روغن زیتون از سد پوست در نوزادان بهتر محافظت می‌کند. در نتیجه باعث ایجاد یا تشدید درماتیت آتوپیک (atopic dermatitis) نمی‌شود. برای تقویت خواص درمانی روغن آفتابگردان می‌توان چند قطره اسطوخودوس به آن اضافه کرد. با این کار روغن، عطری آرامش‌بخش خواهد گرفت. اسطوخودوس به مبارزه با استرس کمک می‌کند. در نتیجه می‌تواند باعث کاهش تحریک پوست شود.

  • روغن هسته انگور (grapeseed oil): روغن هسته انگور سبک، غنی از ویتامین و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. این روغن حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری در مقایسه با سایر روغن‌های طبیعی سبک‌وزن است. روغن هسته انگور در تعداد بی‌شماری از محصولات پوستی، حتی برای صورت استفاده می‌شود. زیرا پلی‌فنول‌های (polyphenols) آن دارای برخی از خواص ضدپیری هستند. بر خلاف برخی از روغن‌های سنگین‌تر، روغن هسته انگور حتی برای پوست‌های مستعد جوش بی‌خطر است. این روغن ضدباکتری، ضدالتهاب و یک روغن خوب برای التیام زخم است. در نتیجه برای افراد مستعد خراش و بریدگی زانو مناسب است. اضافه‌کردن چند قطره چوب صندل به این روغن به نرمی پوست و کاهش ظاهر چین و چروک کمک می‌کند.

روغن هسته انگور | خیز

  • روغن زیتون (olive oil): روغن زیتون یک ابزار زیبایی باستانی است. این روغن حاوی ویتامین های A، D، E و K است. همچنین به عنوان بهترین مرهم پوستی همه منظوره شناخته می‌شود. به گونه‌ای که از آن برای پاک‌کردن ملایم آرایش، تسکین پاشنه پای ترک‌خورده و همچنین مرطوب‌کردن پوست خشک استفاده می‌شود. برخی تحقیق‌ها، شواهد علمی از پتانسیل روغن زیتون به عنوان یک مرطوب‌کننده را نیز ارائه می‌دهند. روغن زیتون معمولاً واکنش‌ آلرژیک ایجاد نمی‌کند. اما برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است از روغن زیتون با کیفیت بالا استفاده شود. همچنین برای جلوگیری از تحریک پوستی احتمالی می‌توانید مقدار کمی از روغن زیتون را به پوست خود بزنید. سپس هر گونه روغن اضافی را پاک کنید. این روغن قوام سنگینی دارد. از این رو یک انتخاب عالی برای استفاده در تمام بدن است. برای جلوگیری از خشکی پوست، استفاده از پاک‌کننده یا صابون حاوی روغن زیتون توصیه می‌شود.

روغن زیتون | خیز

 

  • روغن جوجوبا (Jojoba oil): روغن جوجوبا از گیاهان بومی آمریکای شمالی استخراج می‌شود. این روغن بسیاری از خواص مرطوب‌کنندگی و محافظتی مشابه روغن زیتون را دارد. برای اسکراب (scrub) لب با روغن جوجوبا کمی شکر و آبلیمو به آن اضافه کنید. از این مخلوط می‌توانید به عنوان بالم (balm) بعد از آسیب نور خورشید به لب نیز استفاده کنید. برای کمک به مقابله با آسیب بیشتر نور خورشید چند قطره اسانس انار یا عصاره چای سبز به آن اضافه کنید. همچنین اضافه‌کردن عصاره شیرین‌بیان ممکن است به روشن‌شدن لکه‌های تیره یا هایپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که درمان پوست سر با روغن جوجوبا می‌تواند از شوره سر جلوگیری کند. در یک بررسی نیز محققان دریافتند که روغن جوجوبا ممکن است دارای اثرهای ضدالتهابی و ترمیم زخم و سایر فواید پوستی باشد.

روغن جوجوبا | خیز

روغن های مخصوص پوست خشک

خشکی پوست می‌تواند در زمان‌های خاصی از سال و همچنین در آب و هوای بیابانی رخ دهد. حتی ممکن است به دلیل افزایش سن، به طور طبیعی پوستتان خشک شود. امکان کاهش فعالیت غدد چربی در منافذ پوست نیز با گذر سن وجود دارد. خشکی پوست اغلب با کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها درمان می‌شود. اما روغن‌های ضروری زیر نیز می‌توانند کمک‌کننده باشند:

  • روغن اسطوخودوس (lavender): گل اسطوخودوس به خانواده نعناع تعلق دارد. اما طعم و عطر آن کاملاً منحصر به فرد است. اسطوخودوس معمولاً با دست از مزارع برداشت می‌شود. گل‌ها به صورت دسته‌ای به هم گره می‌خورند. سپس به مدت چند هفته خشک می‌شوند. این کار برای جلوگیری از فاسد‌شدن روغن است. پس از خشک‌شدن گل‌ها به اندازه کافی، زمان شروع تقطیر با بخار است. در طول تقطیر، جوانه‌های اسطوخودوس بالای آب جوش قرار می‌گیرند. فشار و حرارت بالا، روغن را از گل‌ها خارج می‌کند.

روغن اسطوخودوس | خیز

ممکن است از فواید اسطوخودوس برای خواب و آرامش چیزهایی شنیده باشید. اما این روغن چندمنظوره، به متعادل‌کردن سطح رطوبت در پوست نیز کمک می‌کند. این روغن ضدالتهاب می‌تواند قرمزی پوست را نیز کاهش دهد. همچنین یک آب‌رسان طبیعی است. به گونه‌ای که می‌تواند پوست خشک را بدون اینکه بیش از حد چرب کند، ترمیم نماید. برای این منظور مقداری لوسیون یا کره بدن اسطوخودوس را روی نواحی بسیار خشک ماساژ دهید. با این کار پوستی نرم و بدون خارش خواهید داشت. برای پوست صورت نیز بالم مغذی و غنی از این روغن را بین انگشتانتان گرم کنید. سپس آن را روی تکه‌های پوسته‌پوسته و خشک اضافی پوست بمالید. در این صورت پوست صورت به سرعت صاف می‌شود. برای از بین بردن خشکی پوست صورت، روغن مغذی صورت را بعد از مرطوب‌کننده روزانه خود بمالید.

روغن اسطوخودوس به طور طبیعی آنتی‌باکتریال (antibacterial) است. به این معنی که باکتری‌های عامل آکنه را از بین می‌برد. این امر باعث می‌شود روغن اسطوخودوس برای جلوگیری، آرام‌کردن و التیام جوش‌های دردناک عالی باشد. یونانیان باستان از روغن اسطوخودوس برای تمیزکردن زخم‌ها، التیام سوختگی و درمان سایر آسیب‌های پوستی استفاده می‌کردند. خواص ضدعفونی‌کننده آن همچنین به بهبود سریع‌تر پوست کمک می‌کند. در عین حال از عفونت بیشتر نیز جلوگیری می‌کند. سم‌زدایی پوست و جلوگیری از چین و چروک نیز از دیگر فواید این روغن محسوب می‌شوند.

  • روغن بابونه (Chamomile): روغن بابونه حاوی آزولن (azulene) است. آزولن باعث افزایش رطوبت و کاهش التهاب می‌شود. در صورت آلرژی به ابروسیا (ragweed) بهتر است از بابونه اجتناب کنید. زیرا این روغن ممکن است محرک باشد. روغن بابونه برای درمان آکنه، اگزما و جای زخم مفید است. به گونه‌ای که التهاب و قرمزی آکنه را کاهش می‌دهد. برای درمان التهاب، آن را با روغن گل مغربی مخلوط کنید. این مخلوط همچنین یک پادزهر طبیعی برای بیماری پوست اگزمامانند است. تسکین بثورات پوستی از دیگر فواید این روغن برای پوست است. برای این منظور 3 تا 4 قطره روغن بابونه را با روغن نارگیل مخلوط کنید. سپس روی پوست خود بمالید. این کار هر نوع تحریک پوستی را آرام می‌کند. علاوه بر آبرسانی به پوست، به آن درخشندگی نیز می‌بخشد. همچنین برای درمان آفتاب‌سوختگی مؤثر است. اضافه‌کردن چند قطره از روغن به آب وان در حمام برای بهبودی سریع‌تر پوست توصیه می‌شود. استفاده منظم از این اسانس، باعث کاهش تیرگی حلقه‌های سیاه دور چشم می‌شود. این روغن لک‌ها را از بین می‌برد. همچنین رنگ پوست را یکدست می‌کند. دارای خواص ترمیم‌کننده، بازسازی‌کننده و تقویت‌کننده پوست نیز هست. در نتیجه به نوبه خود پوست را جوان و شاداب نگه می‌دارد.

روغن بابونه | خیز

  • روغن چوب صندل (sandalwood oil): چوب صندل حاوی ترکیبات خاصی است که موجب کاهش التهاب و افزایش رطوبت در پوست می‌شود. روغن آلبوم چوب صندل Sandalwood album oil  or SAO)) دارای چندین مزیت برای پوست است. این روغن ضدمیکروب، ضدویروس، ضدعفونی‌کننده و مهارکننده بیماری پوستی گال (scabies) است. همچنین رشد نامطلوب سلولی را مهار می‌کند. ماده اصلی فعال آن آلفا سانتالول (alpha-santalol) است. از طرفی برای درمان تعدادی از بیماری‌های پوستی نیز استفاده می‌شود. روغن چوب صندل باکتری‌ها و مخمرها را مهار می‎کند. این روغن به بهبود جای زخم، التهاب، اگزما، سوریازیس، التیام زخم، آکنه و حتی سفید شدن پوست و کاهش چین و چروک نیز کمک می‌کند. روغن چوب صندل برای تغذیه پوست هم مفید است. همچنین خاصیت ارتجاعی سلول‌های پوست را بهبود می بخشد. از طرفی رنگ پوست را یکدست می‌کند. به دلیل این ویژگی‌ها، می‌تواند در کاهش ظاهر اسکار مفید باشد.

روغن چوب صندل | خیز

ترکیب چوب صندل و عسل از ایجاد اسکار هیپرتروفیک (hypertrophic) یا ضخیم و برجسته جلوگیری کرده و یا آن را به حداقل می‌رساند. این روغن حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به حفظ خاصیت شناوری و ساختار سلول‌های پوست کمک می‌کند. همچنین خشکی پوست را کاهش داده و رطوبت آن را جبران می‌کند. چوب صندل با توجه به ترکیبات آنتی‌اکسیدانی غنی، می‌تواند با تشکیل رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. از همین طریق نیز از چین و چروک جلوگیری می‌کند.

روغن‌های مضر برای پوست خشک بدن

پوست خشک یا پوسته‌پوسته مطمئناً نیاز به مرطوب‌سازی و آبرسانی دارد. اما این بدان معنا نیست که باید پوست خود را با روغن بپوشانید. در واقع اولین چیزی که افراد دارای پوست خشک به آن فکر می‌کنند، روغن است. زیرا به نظر آن‌ها این ماده می‌تواند به هیدراتاسیون (hydration) پوست کمک کند. به طور کلی پوست باید به گونه‌ای مرطوب شود که منافذ آن مسدود نشود. زیرا در صورت بسته‌شدن این منافذ، پوست نمی‌تواند نفس بکشد. روغن‌ها پوست را چرب‌تر می‌کنند. به همین دلیل گرد و غبار روی آن می‌نشیند. در نهایت مشکلات بیشتری نسبت به قبل برای پوست به وجود خواهد آمد. در صورتی که دارای پوست خشک هستید بهتر است از استعمال روغن‌های زیر اجتناب کنید:

  • روغن نارگیل: این روغن در دمای اتاق جامد است. روغن نارگیل تقریباً از 90 درصد چربی اشباع‌شده تشکیل شده است. همچنین دارای مقدار زیادی اسیدهای چرب با زنجیره متوسط ​​است. تبدیل این اسیدهای چرب به چربی ذخیره‌شده برای بدن سخت است. روغن نارگیل می‌تواند به محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV کمک کند. اما در مقابل ممکن است پوست را خشک کند. همچنین استفاده از روغن نارگیل عوارض جانبی منفی بالقوه‌ای دارد. این عوارض شامل اسهال، جوش‌، ناراحتی روده و آلرژی (allergy) است.
  • روغن بادام: این روغن می‌تواند به عنوان یک ماده مفید برای آبرسانی و مرطوب‌کردن پوست عمل کند. همچنین حاوی سطح بالایی از اسیدهای چرب است. در نتیجه می‌تواند عملکرد سد پوست را بهبود بخشد. از طرفی حاوی ویتامین‌های D و E است. بنابراین به عنوان یک ماده ضدالتهابی و آرام‌بخش عمل می‌کند. اما عوارض زیادی دارد. به عنوان مثال منافذ پوست را مسدود می‌کند. در نتیجه باعث تشدید خشکی پوست خواهد شد. همچنین می‌تواند منجر به بروز آکنه شود. علاوه بر این، روغن بادام می‌تواند عوارض جانبی مانند خارش و قرمزی ایجاد کند.
  • روغن زیتون: اسیدهای چرب رایج در روغن زیتون و تمام روغن‌های گیاهی و کره منبع غذایی برای رشد باکتری‌ها و مخمرهای مولد آکنه هستند. این امر باعث می‌شود روغن زیتون برای پوست‌های مستعد آکنه مناسب نباشد. این روغن برای افراد دارای پوست بسیار خشک نیز گزینه مناسبی نیست. اسید اولئیک موجود در روغن زیتون باعث کاهش توانایی مرطوب‌کنندگی طبیعی پوست در صورت خشکی است. همچنین باعث بروز آکنه و بثورات پوستی می‌شود. از طرفی می‌تواند موجب ایجاد واکنش‌های آلرژیک حاد در افراد دارای پوست حساس شود. در صورت خشکی پوست، داشتن جوش‌های سرسیاه و التهاب نیز توانایی‌های مرطوب‌کنندگی طبیعی پوست را از بین می‌برد.

بنابراین برای پوست خشک همیشه ماساژ روغن لازم نیست. اگر نمی توانید برای این مشکل راه حلی پیدا کنید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

با توجه به هزینه‌ خرید روغن‌های ضروری و خطرها و عوارض احتمالی این روغن‌ها برای هر نوع پوست، استفاده از ماسک نوری نیلای به شما کاربران محترم پیشنهاد می‌شود. پوشانه LED نیلای دارای تکنولوژی نوردرمانی است. در ماسک فتوتراپی نیلای، نور قرمز و فروسرخ تعبیه شده تا کارایی آن حداکثر شود. ترکیب این دو طول موج از نور نتایج معجزه‌آسایی برای پوست صورت شما به ارمغان می‌آورد. با این ماسک جوانساز در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ هفته انتظار معجزه جوان‌شدن پوست شما به واقعیت بدل خواهد شد. استفاده از نیلای کاملاً بدون درد و بدون عوارض است. نوردرمانی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن از دیرباز اثبات شده است. مجموعه خیز با تکیه بر این نتایج سعی نموده که محصولی ایمن، ساده و پربازده برای استفاده در منزل طراحی و تولید کند. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.khizlgl.ir مراجعه کنید.

بنر تبلیغ نیلای 2

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرها و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره “روغن های ضروری مخصوص پوست” در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا