Light Gives Life!
روش های رفع موهای زائد | خیز

روش های مختلف رفع موهای زائد

رفع موهای زائد بدن

موهای بدن یک پوشش طبیعی برای آن است. این موها برای مردان می‌تواند نمادی از غرور باشد. اما بسیاری از زنان آن را ناراحت‌کننده می‌دانند. به خصوص زمانی که آن‌ها را از پوشیدن لباسی که موهای بدنشان را آشکار می‌کند، باز می‌دارد. برخی از افراد نیز می‌خواهند پوستشان صاف به نظر برسد. برای کمک به حل این مشکلات، تکنیک‌های زیادی برای از بین بردن موهای زائد بدن وجود دارد. اما قبل از پرداختن به این تکنیک‌ها بهتر است بدانید که انواع مختلفی از موهای بدن وجود دارد. از این رو بهترین روش حذف موهای زائد به نوع موهای بدن بستگی دارد.

انواع مو

موهای بدن از پروتئینی به نام کراتین (keratin) ساخته شده است. کراتین در ناخن‌های انگشتان دست و پا نیز وجود دارد. موهای ما از زیر سطح پوست و در یک ریشه در داخل یک فولیکول (follicle) رشد می‌کند. فولیکول یک لوله کوچک در پوست است. موها در اصل به دو نوع ولوس (vellus) و ترمینال (terminal) تقسیم می‌شوند.

نوع ولوس مو، نرم و کوتاه است. این نوع معمولاً در قسمت‌های مختلف بدن زنان مانند سینه، صورت، بازوها و پشت دیده می‌شود. در قسمت صورت نیز معمولاً بالای لب‌های بالایی و چانه دیده می‌شود. در برخی از زنان، بسته به رنگ پوست، ولوس روشن‌تر و در برخی دیگر تیره‌تر است.

نوع ترمینال مو از نظر بافت خشن، تیره و بلند است. ترمینال در خانم‌ها، فقط در زیر بغل و ناحیه شرمگاهی (بیکینی) دیده می‌شود. اما در آقایان، بسته به موقعیت جغرافیایی، روی صورت، سینه، پاها، پشت و گاهی حتی روی شانه‌ها نیز رشد می‌کند.

روش های از بین بردن موهای زائد بدن مردان

رفع موهای زائد در آقایان آسان‌تر از خانم‌ها به نظر می‌رسد. اصلاح دستی (Manual shaving) و برقی (Electric shaving)  یک روش معمول حذف موهای زائد برای مردان است. اما آن‌ها علاوه بر اصلاح به چندین گزینه حذف موهای زائد نیز نیاز دارند که عبارتند از:

  • کندن موهای زائد با استفاده از موچین
  • بند انداختن موهای زائد مخصوص مردان
  • کرم موبر مردانه
  • وکس (Waxing) مخصوص مردان
  • الکترولیز (electrolysis)
  • لیزر (Laser) موهای زائد
  • مصرف دارو

اصلاح موی آقایان | خیز

اصلاح، کم‌هزینه‌ترین فرایند حذف موهای زائد است. این روش فقط روی صورت به خوبی نتیجه می‌دهد. اما برای موهای پا و سینه، می‌توان از وکس یا کرم‌های موبر استفاده کرد.

روش های رفع موهای زائد برای خانم‌ها

زنان می‌توانند موهای بدن را به روش‌های مختلفی از بین ببرند. برخی از زنان فقط از یک روش و برخی دیگر از چندین روش حذف موهای زائد استفاده می‌کنند. در هر صورت، یادگیری در مورد گزینه‌های مختلف می‌تواند به شما در انتخاب روشی مناسب کمک کند. موهای زائد در زنان را می‌توان با روش‌های زیر از بین برد:

  • اصلاح یا تراشیدن دستی و برقی
  • موچین کردن
  • کرم‌های موبر
  • وکس مو
  • اپیلاسیون (Epilation)
  • الکترولیز
  • لیزر
  • استفاده از نخ یا بند
  • داروهای رفع موهای زائد

برخی از این روش‌ها، موها را از ریشه و برخی دیگر به صورت سطحی از بین می‌برند. در ادامه هر یک از روش‌های حذف موهای بدن به طور خلاصه توضیح داده می‌شود.

رفع موهای زائد بدن به روش اصلاح دستی چیست؟

اصلاح با تیغ دستی یکی از محبوب‌ترین روش‌های رفع موهای زائد است. این روش آسان، مقرون به صرفه و سریع است. در اصلاح دستی ابتدا پوست خود را برای چند دقیقه با آب گرم خیس کنید. در مرحله بعدی ژل مخصوص اصلاح را به پوست خود بمالید. سپس با حرکات سبک و ثابت از یک تیغ تیز برای اصلاح استفاده کنید. پس از اتمام کار، پوست خود را شسته و خشک کنید. در انتها از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید. اصلاح با تیغ را می‌توان در هر مکانی انجام داد. این روش به خصوص برای پاها، زیر بغل، بازوها و خط بیکینی عالی است. اگر هدف حفظ پوست صاف باشد، استفاده از این روش هر 3-1 روز یک بار در حین حمام کردن، توصیه می‌شود.

اصلاح برقی با استفاده از ماشین ریش تراش

ریش‌تراش برقی دارای تیغه متحرک در زیر یک صفحه ظریف است. این صفحه روی پوست می‌چرخد. سپس موها را از روی سطح به دام انداخته و می‌بُرد. در این روش معمولاً پوست خشک به جای پوست مرطوب اصلاح می‌شود. این نکته، اصلاح برقی را از اصلاح دستی متمایز می‌کند. اصلاح خشک با دستگاه برقی در هر مکانی قابل انجام است. از طرفی برای رفع موهای زائد پاها، بازوها، زیر بغل و خط بیکینی بسیار مناسب است. تیغ‌های برقی معمولاً به اندازه تیغ‌های دستی موها را کوتاه نمی‌کنند. بنابراین برای داشتن پوستی صاف، ممکن است نیاز به اصلاح بیشتر باشد (به طور کلی، هر 2-1 روز یک بار).

نحوه استفاده از کرم موبر (Depilatory Creams)

کرم‌های موبر به طور شیمیایی موهای بدن را در سطح پوست حل می‌کنند. برای استفاده از این کرم، آن را روی پوست خود بمالید. پس از چند دقیقه به آرامی کرم و باقی‌مانده موها را با یک پارچه تمیز پاک کنید. سپس پوست خود را بشویید. در پایان کار از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید. این روش حذف موهای زائد برای نواحی کوچک بدن مانند زیر بغل، خط بیکینی و لب بالایی مناسب‌تر است. کرم‌های موبر می‌توانند رشد مو را برای چند روز تا چند هفته (بسته به موهای فرد) کند کنند.

موچین موهای زائد (Tweezing)

این روش با کشیدن تارهای مو از ریشه با یک موچین انجام می‌شود. برای کمک به کاهش احتمال عفونت، حتماً موچین را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید. این روش از بین بردن موهای زائد می تواند 6-2 هفته دوام بیاورد. موچین کردن موها در نواحی کوچک بدن مانند ابروها و لب بالایی بهترین عملکرد را دارد.

از بین بردن موهای زائد با وکس (Waxing)

وکس توسط یک متخصص در سالن یا در خانه با کیت (kit) مخصوص انجام می‌شود. برای شروع، موم سرد یا گرم را روی پوست خود در همان جهتی که موها رشد می‌کنند، بمالید. پس از آن، یک نوار پارچه‌ای را روی پوست خود قرار داده و صاف کنید. در مرحله بعد به سرعت نوار را بر خلاف جهت رویش مو بردارید تا موها از ریشه بیرون بیایند. وکس را می‌توان در هر ناحیه ای از بدن استفاده کرد. این روش روی پاها، خط بیکینی، زیر بغل، ابروها و لب بالایی به خوبی نتیجه می‌دهد. دوره انجام وکس متفاوت است. اما بهتر است هر 6-3 هفته یک‌بار وکس کنید تا صافی پوستتان حفظ شود.

وکس موی زائد | خیز

اپیلاسیون شکر یا شکرینگ (Sugaring) موهای زائد

برای رفع موهای زائد به روش قندینگ از یک خمیر چسبنده و ژل‌مانند استفاده می‌شود. خمیری که از لیمو، شکر و آب تشکیل شده، بی‌خطر و طبیعی است. زیرا در آن از هیچ افزودنی شیمیایی استفاده نمی‌شود. این خمیر را روی هر ناحیه‌ای که موهای ناخواسته دارد، بمالید. سپس آن را در جهت رشد مو بردارید. چون شکر به لایه بالایی پوست نمی‌چسبد، سلول‌های زنده پوست را نمی‌کشد. درعوض، موها را از ریشه (پیاز مو) جدا می‌کند. این روش به ویژه برای موهای فرفری یا فرورفته زیر پوست مؤثر است.

تفاوت بین وکس و شکرینگ چیست؟

مردم تمایل دارند شکرینگ را با وکس مرتبط کنند. زیرا در هر دو روش‌ موها را از ریشه بلند می‌کنند. با وجود شباهت‌ بین آن‌ها، تفاوت‌های کلیدی بین شکرینگ و وکس وجود دارد. در شکرینگ، خمیر در خلاف جهت رویش مو قرار می‌گیرد. سپس در همان جهت رویش مو برداشته می‌شود. اما در وکس، موم در جهت رویش مو قرار گرفته و در جهت مخالف برداشته می‌شود. به همین دلیل، نتایج می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

اپیلاسیون (Epilation) موهای زائد

اپیلاسیون با استفاده از دستگاهی به نام اپیلاتور (epilator) انجام می‌شود. اپیلاتور دارای موچین‌های چرخان الکتریکی کوچک است. این موچین‌ها در سراسر سطح پوست حرکت می‌کنند تا به سرعت موها را از بین ببرند. این روش معمولاً تا چهار هفته دوام دارد. اپیلاتورها را می‌توان در تمام قسمت‌های بدن استفاده کرد. اما به طور کلی برای پاها، بازوها، زیربغل، خط بیکینی و صورت، عالی عمل می‌کند.

رفع موهای زائد بدن با لیزر (Laser) یا نور پالسی

دستگاه‌های لیزر و نور پالسی شدید (IPL or intense pulsated light) با درمان منظم، روش دائمی‌تری برای حذف موهای زائد است. لیزر و درمان های IPL به صورت حرفه‌ای در مراکز پزشکی انجام می‌شود. همچنین می‌توان یک دستگاه IPL را برای استفاده در منزل خریداری کرد. در لیزر موهای زائد از یک پرتو لیزر برای هدف قرار دادن ملانین (melanin) در فولیکول‌های مو استفاده می‌شود. در این صورت از رشد مجدد مو جلوگیری خواهد شد.IPL  نیز به طور مشابه کار می‌کند. اما در آن از نور طیف گسترده استفاده می‌شود. هر دو روش حذف موهای زائد را می‌توان در هر قسمتی از بدن به کار برد. اما روی موهای تیره بدن بهترین نتیجه را دارد. برای از بین بردن دائمی موهای زائد به 12-4 جلسه لیزر و IPL نیاز است. برخی از زنان ممکن است هر 12-6 ماه یک‌بار احتیاج به انجام لیزر داشته باشند.

رفع مو با لیزر | خیز

الکترولیز موهای زائد (Electrolysis)

الکترولیز روشی برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت است. برای انجام الکترولیز به یک متخصص نیاز است. در طول الکترولیز، یک سوزن نازک به فولیکول مو وارد می‌شود. پس از وارد کردن سوزن، یک جریان مستقیم به فولیکول مو اعمال شده و به آن آسیب می‌رساند. هنگامی که فولیکول آسیب می‌بیند، پتانسیل رشد آن غیرفعال می‌شود. در نتیجه مو به راحتی با موچین از بین می‌رود. برای نتایج طولانی‌مدت، چندین جلسه الکترولیز به فاصله یک یا دو هفته ضروری است. این جلسه‌ها معمولاً بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. الکترولیز بیشتر برای از بین بردن موهای ابرو یا لب بالایی و همچنین سایر نواحی دارای تکه‌های کوچک مو مانند زیربغل استفاده می‌شود.

الکترولیز موهای زائد | خیز

بند انداختن موهای بدن (Threading)

بندانداختن روشی فیزیکی و سنتی هندی برای برداشتن موهای زائد بدن است. این کار توسط یک فرد ماهر و با استفاده از نخ و چرخاندن آن با انگشتان و مانور دادن آن بر روی ناحیه مورد نظر انجام می‌شود. در واقع هنگامی که موها در نخ به دام می‌افتد، فرد با یک حرکت چرخشی آن‌ها را برمی‌دارد. در این روش، موها از ریشه بیرون کشیده می‌شود. در نتیجه کل فولیکول مو را از بین می‌برد. از این روش بیشتر برای حذف موهای زائد صورت از جمله بینی، چانه و ابروها استفاده می‌شود. بندانداختن روش دائمی رفع موهای زائد نیست. اما نتایج آن معمولاً بین ۲ تا ۶ هفته دوام می‌آورد. این تکنیک بسیار مقرون‌به‌صرفه و با درد کم است. همچنین می‌توان آن را در خانه یا سالن آرایشی انجام داد.

بند انداختن | خیز

داروهای رفع موهای زائد

در موارد نادر زیر، داروهایی که رشد مو را مهار کرده یا کاهش می‌دهند، توسط پزشک تجویز می‌شود:

  • زمانی که بدن فرد به سایر روش‌های حذف مو پاسخ ندهد.
  • اگر فرد سرعت رشد موی بالا و غیر معمول داشته باشد.

برخی از داروهایی که به کنترل رشد موهای زائد کمک می‌کنند، عبارتند از:

  • قرص‌های ضدبارداری که می‌توانند تولید آندروژن (androgen) را کاهش دهند.
  • داروهای ضدآندروژن مانند آلداکتون (Aldactone)–اسپیرونولاکتون (spironolactone)- و پروسکار (Proscar) –فیناستراید (finasteride)- که توانایی هورمون‌های آندروژنی را برای تأثیرگذاری بر بدن مسدود می‌کنند. البته این داروها در صورت بارداری فرد باعث نقایص مادرزادی می‌شوند. بنابراین باید در حین مصرف آن‌ها، کنترل مؤثر بارداری را انجام دهید.
  • کرم تجویزی وانیکا (Vaniqa)- فلورنیتین(eflornithine) – که برای کاهش رشد مو استفاده می‌شود. اما موهای موجود را از بین نمی برد. ازVaniqa می‌توان برای پوست صورت و چانه استفاده کرد.

از بین بردن موهای زائد با مالش سنگ پا

سنگ های پوکه یا سنگ پا سنگ هایی هستند که در اثر فوران های آتشفشانی به وجود می آیند. حباب‌های ریز هوا در گدازه‌ای که به سنگ تبدیل شده، گیر می‌کنند. این سنگ‌ها گاهی اوقات به عنوان یک نوع از بین برنده موهای زائد استفاده می شوند. در واقع مالش (Friction) با سنگ پا یکی از روش‌های مقرون‌ به ‌صرفه برای از بین بردن موهای دست و پا است. این روش محدودیت‌ها و کاربرد خود را دارد. در این روش سنگ پا را بر روی پوست به آرامی مالش دهید تا موها از بین برود. موها از ریشه جدا نمی‌شوند. بنابراین اثر حذف موهای زائد، طولانی نیست. این روش یک لایه‌برداری پوستی نیز محسوب می‌شود. بنابراین توجه داشته باشید که در یکی دو هفته گذشته پوست خود را لایه‌برداری نکرده باشید؛ چرا که باعث آسیب جدی به پوست می‌شود. این روش به دلیل آسیب احتمالی به پوست و نیز اثربخشی ضعیف، مورد تأیید ما نیست.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا