Light Gives Life!
جوانسازی پوست | خیز

روش های جوانسازی پوست

پوست بزرگ‌ترین یا به عبارتی پهناورترین اندام انسان است و مراقبت از آن بسیار ضروری می‌نماید. با این حال پیری پوست امری اجتناب‌ناپذیر است. به طور کلی گذر زمان و در معرض آفتاب قرار گرفتن، پوست را دچار پیری می‌کند.

از طرفی ظاهر انسان به شدت بر روی اعتماد به نفس تأثیر می‌گذارد. با افزایش سن، اشخاص تمایل دارند که جوانی، شادابی و طراوت پوستشان ماندگار بماند. این امر تنها مختص بانوان نیست و امروزه ظاهر جذاب و جوان، هم برای آقایان و هم خانم‌ها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

لایه‌های بیرونی پوست با گذشت زمان، فرسودگی، آسیب‌دیدگی و عوامل مخرب محیطی را به شکل‌ چین و چروک، زخم، لکه‌های پیری و تغییر رنگ نشان می‌دهند. روش‌های درمانی پوست برای معکوس کردن این علائم به شما کمک می‌کند تا این روند را کند کنید.  زمانی که پوست شما صاف، شفاف و یکنواخت به نظر برسد، اعتماد به نفس بیشتری نیز خواهید داشت. بازیابی پوست شامل انواع روش های درمانی غیر تهاجمی است که برای تجدید و احیای پوست با حداقل زمان ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان جوانی و زیبایی پوست را حفظ کرد؟

جوانسازی پوست چگونه صورت می گیرد؟

به طور کلی دو عبارت به این منظور به کار برده می‌شود: جوان سازی پوست و یا بازیابی پوست (skin rejuvenation skin resurfacing &) که گاهی این دو به طور کلی جوان سازی پوست نامیده می‌شود.  ولی اصولاً بازیابی پوست یکی از مصادیق جوانسازی است که با از بین بردن آسیب‌دیده‌ترین لایه‌های بیرونی پوست و کمک به رشد سلول های پوستی جدید، چهره را جوانتر و زیباتر می‌کند.

به طور کلی روش های جوانسازی پوست به شش دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کرم­ های موضعی (مانند AHA و Tretinoin)
  2. روش‌های موجی: نور کم ­توان (مانند LED)، نور پرتوان (مانند لیزر  PDLو CO₂) و موج رادیویی
  3. عمل‌های جراحی (مانند کشیدن پوست و کاشت نخ‌های کشنده)
  4. پرکننده‌ها (مانند چربی، بوتاکس و ژل‌ها)
  5. لایه برداری (مانند Microdermabrasion)
  6. پلاسما

روش‌های بالا که در قسمت بعد معایب برخی از آن‌ها را خواهیم آورد، هرکدام کمابیش اثرهای ویژه خود را دارند و دوره‌های بروز و ماندگاری درمان در هر کدام متفاوت است. تقریباً تمام این روش‌ها به جز لیزر PDL (به دلیل قیمت بالا، عدم وجود تکنولوژی ساخت آن در ایران و نیز مشکلات تحریم) در کلینیک ها و مراکز پزشکی و زیبایی در شهرهای بزرگ ایران با قیمت‌های متفاوت انجام می‌شود. دو روش LED و پلاسـما نیز روش‌های جدید و تقریباً ناشناخته‌ای هستند و به تازگی مراکز زیبایی انگشت‌شماری، با وارد کردن دستگاهِ آن‌ها، اقدام به ارائه خدمات نموده‌اند.

برخی از روش های درمانی پوست فقط باید توسط یک جراح زیبایی دارای مجوز انجام شود. این موارد شامل لایه برداری شیمیایی عمیق و برخی از روش‌های درمانی لیزر است. سایر روش‌های درمانی مانند میکرونیدلینگ، لایه برداری سبک و میکرودرم ابریژن را می‌توان با خیالی آسوده و بطور مؤثر توسط یک پرستار ثبت نام کرده یا یک متخصص زیبایی مجاز انجام داد.

روش های معمول برای از بین بردن چین و چروک های پوست، جای زخم و لک های پوستی

امروزه به دلیل تمایل بیشتر به جوان ماندن پوست، روش‌های متفاوتی برای جوانسازی ایجاد شده که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. هر چه روش­ جوانسازی تهاجمی‌تر باشد و فرد ریسک و عوارض بیشتری را متحمل شود، تمایل به استفاده از آن کمتر است. افرادی که جوانسازی انجام می‌دهند ممکن است عوارض جانبی موقتی مانند قرمزی، تورم، کبودی و ناراحتی را تجربه کنند. جای زخم، قرمـزی مداوم و تغییر رنگ پوست نیز در شیـوه‌های تهاجمـی‌تر به وجود می‌آید.

این روش‌ها عبارتند از: لیزر، میکرونیدلینگ، RF، ترماژ، PRP، هایفو، مزوتراپی، کاشت نخ های کشنده، کربوکسی­ تراپی، جراحی باز، میکرودرم ابریژن، تزریق ژل، تزریق چربی، بوتاکس و انواع کرم های موضعی.

  • بوتاکس: بوتاکس که همان تزریق سم بوتولینیوم است، در صورتی که در مکانی تخصصی و تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد می‌تواند در زمره یکی از کم خطرترین روش‌های جوان سازی پوست از طریق صاف کردن موقت پوست صورت، ابرو و یا گردن تلقی شود. همچنین بوتاکس از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و نیازی به دوره بهبودی ندارد.

بوتاکس | خیز

اما باید در نظر داشته باشیم که پوست فرد پس از تزریق ژل انعطاف خود را از دست ‌می‌دهد و کارهایی مانند اخم، خنده و تغییر حالت صورت برای وی مشکل می‌شود. مضافاً اینکه امروزه به دلیل سواستفاد‌ه‌های برخی افراد سودجو در مراکز زیبایی و مصرف مواد تاریخ انقضا گذشته یا بی کیفیت، استفاده از این روش با ریسک بالا همراه است.

  • فیلرهای بافت نرم: تزریق فیلرها می‌تواند برای بزرگ کردن قد استخوان گونه، بهبود خط خنده، از بین بردن جای جوش و آکنه یا جای زخم های جراحی، حجیم کردن گونه ها، پر کردن چین و چروک ها و بازسازی لب ها و … به کار گرفته شود.

فیلر | خیز

برخی از مواد پرکننده مانند اسید هیالورونیک و اسید پلی ال ال لاکتیک در نهایت توسط بدن جذب می‌شوند. برخی دیگر حاوی دانه‌های ریزی از مواد جامد معلق در ژل هستند. این ژل با گذشت زمان جذب می‌شود و دانه‌ها اساس و پایه رشد کلاژن را تشکیل می‌دهند.

  • لایه برداری شیمیایی: روش دیگر برای رشد مجدد پوست، استفاده از محلول شیمیایی است که باعث لایه برداری لایه های خارجی پوست می‌شود. این همان چیزی است که جراحان زیبایی آن را لایه برداری شیمیایی می‌نامند. از لایه بردارها برای درمان چین و چروک، لکه های پیری، تغییر رنگ، پوست سرطانی و زخم های سطحی استفاده می‌شود. محلول اسیدی – معمولاً گلیکولیک، سالیسیلیک یا اسید تری کلرواستیک – روی پوست قرار می‌گیرد، سلول‌های پوست را حل می‌کند و لایه‌های بالایی اپیدرم را از بین می‌برد. این اثرات بر اساس عمق نفوذ پوست متفاوت است، که با توجه به نوع و قدرت محلولِ مورد استفاده تعیین می‌شود. لایه برداری شیمیایی معمولاً در مطب و توسط جراح زیبایی یا یک متخصص زیبایی یا پرستار آموزش دیده صورت می‌گیرد.

لایه برداری | خیز

  • میکرودرم ابریژن: میکرودرم ابریژن یک روش نسبتاً ملایم است که می‌تواند در صورت، گردن، دست‌ها یا بدن مورد استفاده قرار گیرد. در این روش، پزشک یا متخصصِ زیبایی ناحیه‌ای را با بلورهای ریز هیدروکسید آلومینیوم لایه برداری می‌کند تا پوستی صاف‌تر ایجاد نماید. میکرودرم نسبتاً ارزان است و نیازی به زمان بهبودی نیست. میکرودرم بیشتر یک روش پاکسازی پوست محسوب می‌شود.

میکرودرم ابریژن | خیز

  • میکرونیدلینگ: میکرونیدلینگ یک فناوری بازیابی پوست است که از روند بهبود طبیعی پوست به منظور رفع عیوب و آسیب های پوستی ناشی از آفتاب و بازگرداندن پوستی صاف و شفاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، به جای از بین بردن لایه های پوست با حرارت یا مواد شیمیایی، پزشك با استفاده از ابزاری الكتریكی که ده‌ها سوزن بسیار ریز و کوتاه دارد، آسیب‌های میکروسکوپی در پوست ایجاد می‌کند. این “آسیب‌ها” با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، اما واکنش طبیعی بهبود را در پی خواهند داشت؛ به طوری که تولید کلاژن و الاستین در پوست را جهت بازسازی سلول‌های جدید و سالم تحریک می‌کند. مواد درمانی مانند اسید هیالورونیک یا اسید اسکوربیک را می‌توان قبل یا بعد از سوزن زدن استفاده کرد تا ماده به صورت عمیق نفوذ کند.

میکرونیدلینگ | خیز

از آنجا که میکرونیدلینگ لایه‌های پوستی را با مواد شیمیایی یا لیزر از بین نمی‌برد، به طور کلی برای انواع پوست حتی پوست‌های تیره نیز بی خطر است. به علاوه، انجام میکرونیدلینگ برای اکثر بیماران به زمان بهبود و دوره “لایه برداری” بعد از درمان نیاز ندارد. با این حال، نتایج ممکن است به اندازه آنچه که در درمان های تهاجمی امکان‌پذیر است چشمگیر نباشد و برای درمان بیماری‌های خاص پوست معمولاً به درمان‌های میکرونیدلینگ متعددی نیاز است که هزینه زیادی در پی دارد.

  • لیزر درمانی: لیزر می‌تواند خطوط و چین و چروک های متوسط ​​تا عمیق را برطرف کند و به طور قابل توجهی رنگ پوست، بافت و سفتی پوست را بهبود بخشد. توانایی لیزر در هدف قرار دادن انواع خاصی از سلول‌ها در لایه‌های مشخص پوست، آن‌ها را قادر می‌سازد تا بیماری‌هایی مانند لکه‌های پوستی، علائم رنگی مادرزادی و رگ‌های عنکبوتی شکل را درمان کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند گودال‌های آکنه و بسیاری از اسکارهای دیگر را پاک کنند. متخصص پوست یا جراح زیبایی به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید کدام نوع لیزر درمانی برای شما مناسب است.

لیزردرمانی | خیز

لیزر، درمان نسبتاً قوی اما دارای عوارض احتمالی زیاد، دوره نقاهت طولانی و قیمت نسبتاً بالا است.

  • جراحی: در روش جراحی باز، در حالت بیهوشی، پوست را کشیده و قسمت اضافه را برمی‌دارند. این روش بسیار تهاجمی است؛ دوران نقاهت طولانی، عوارض زیاد و احتمال تغییر نامطلوب چهره وجود دارد و کیفیت پوست در این روش بهبود نمی‌یابد. هزینه آن نیز بالاست.
  • LED درمانی: روش مبتنی بر نورِ ارائه شده توسط پوشانه نیلای می‌تواند به جوان سازی پوست کمک کند. این روش خانگی با صرفه اقتصادی بالا، کاملاً بی خطر بوده و در آن نیازی به استفاده از هیچ ماده شیمیایی وجود ندارد. LEDدرمانی به منظور جوان‌سازی با استفاده از نور قرمز و مادون قرمز جهت سفت شدن پوست و کاهش خطوط ریز و چین و چروک انجام می‌شود. گرما باعث تحریک کلاژن زیر پوست و منقبض شدن آن می‌شود.
  • درمان نور موجی شدید (IPL) : نور شدید موجی یا IPL، درمانی مشابه لیزر است که از آن برای رفع مشکلات پوستی، به ویژه مشکلات رنگدانه و پیری چهره استفاده می‌شود. IPL به جای یک طول موج تمرکز، از طیف گسترده‌ای از طول موج های نور استفاده می‌کند که در پالس‌های کوتاه ساطع می‌شود. این نور از دو طریق به پوست کمک می‌کند. در ابتدا، طول موج های IPL رنگدانه بیش از حد موجود در پوست (قرمز و قهوه ای) را جذب می‌کند تا رنگ یکنواخت‌تر شود. سپس به میزان کمی، تولید کلاژن را تحریک می‌کند تا رنگ کلی پوست را بهبود بخشد. IPL یک روش درمانی بدون لایه برداری است و معمولاً نیاز به زمان بهبود کمتری نبست به لیزر درمانی دارد.
    • اولتراپی: در این روش گرما تولید می‌شود که به تولید سریع کلاژن جدید کمک می‌کند.

 

آیا روش درمانی خانگی برای جوانسازی پوست وجود دارد؟

درمان های خانگی

لایه بردارهای شیمیایی خانگی و کیت های میکرودرم سایش معمولاً همان ترکیباتی را دارند که متخصصان پزشکی استفاده می‌کنند. فقط با این تفاوت که غلظت آن‌ها پایین‌تر است. همچنین غلتک‌های میکرونیدلینگ خانگی متنوعی وجود دارد که می‌تواند برای رساندن رتینول ها، مرطوب کننده ها و سایر ترکیبات به پوست استفاده شود. دستگاه های لیزر خانگی، LED و دستگاه های سونوگرافی نیز با استفاده مداوم نتایج بسیار خوبی دارند.

دستگاهی که ما ساخته‌ایم، این ضعفِ روش های جوانسازی پوست را برطرف کرده و از مزایای قدرتمند و منحصر به فرد آن این است که یک روش کاملاً خانگی و بدون نیاز به پزشک محسوب می‌شود و اثربخشی نسبتاً بالایی نیز دارد. این دستگاه به دلیل امکان استفاده به صورت خانگی، هزینه را برای فرد تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. علاوه بر هزینه ویزیت پزشک، باید هزینه رفت و آمد به کلینیک را نیز در نظر بگیریم. به ویژه اگر فرد برای این کار مجبور به عزیمت از یک شهر به شهر دیگر باشد.

خرید ماسک نوردرمانی نیلای با دو طول موج قرمز و مادون قرمز-min

 

در واقع می‌توان به صورت خلاصه این گونه گفت که روش های جوانسازی، یا تهاجمی و زودبازده هستند که دوره نقاهت طولانی و ریسک بالا دارند و یا غیر تهاجمی هستند که در این صورت نیاز است فرد بارها و بارها برای درمان به پزشک مراجعه نماید. از این رو، درمان خانگی یک مزیت بسیار با ارزش تلقی می‌شود که درمان‌های موجود آن را به هیچ وجه برآورده نمی‌کنند. ما این خلأ را با ساخت پوشانه حاضر پر کرده‌ایم.

مراجع:

ماسک LED جوانساز پوست نیلای

به روزترین و کم‌خطرترین روش جوانسازی پوست

سفارش ماسک نوری نیلای

پوست جوان و شاداب دیگر یک خاطره نیست
خرید نیلای

مطالب بیشتر

انواع چسب جوش | خرید ماسک ال ای دی نیلای | چسب لیفت صورت
پوست

انواع چسب جوش

به ‌وجود آمدن جوش روی صورت امری شایع است. از طرفی بدترین کابوس یک نوجوان به‌ شمار می‌آید. اغلب توصیه

ادامه مطلب »
تگ پوستی | خرید ماسک LED فوتوتراپی نیلای
مراقبت از پوست

برچسب پوستی چیست

برچسب پوستی چیست؟ تگ ‌های پوستی (Skin tags) یا آکروکوردون‌ها (acrochordons)، ضایعات غیرسرطانی هستند. نام‌های دیگر این ضایعات پوستی عبارتند

ادامه مطلب »
چسب زخم و پوست | خرید ماسک LED فوتوتراپی نیلای
پوست

چسب زخم و پوست

در زندگی روزمره، آسیب‌های جزئی مانند بریدگی کوچک، خراش یا تاول، اجتناب‌ناپذیر هستند. در این موارد به یک راه سریع

ادامه مطلب »
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا