Light Gives Life!
پسوریازیس و موی زائد | خیز

روش مناسب رفع موهای زائد برای پوست مبتلا به اگزما و پسوریازیس

رفع موهای زائد در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک (atopic dermatitis)

طبق گفته انجمن ملی اگزما (eczema)، حدود 10 درصد از مردم در طول زندگی خود دچار درماتیت آتوپیک می‌شوند. این بیماری نوعی اگزما محسوب می‌شود. درماتیت آتوپیک باعث قرمزی، خارش و درد در ناحیه پوست می‌شود و مردان و زنان را به یک اندازه تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری پوستی، حذف موهای زائد از طریق اصلاح (shaving)، وکس (waxing) و لیزر درمانی را برای هر دو جنسیت مشکل‌ساز می‌کند. از بین بردن موهای زائد می‌تواند پوست را تحریک کند. زیرا سطح پوست در این فرایند آسیب می‌بیند. روش‌های فیزیکی مانند اصلاح یا وکس لایه‌های سطحی پوست را از بین می‌برند. روش‌های شیمیایی مانند استفاده از موبر نیز می‌توانند پوست را بسوزانند.

نکاتی برای از بین بردن ایمن موهای زائد در بیماران درماتیت آتوپیک

با وجود چالش‌های ذکر شده در بخش قبلی، راه‌های ایمنی برای حذف موهای زائد افراد مبتلا به اگزما وجود دارد. روش‌هایی که بتوانند با خیال راحت موهای بدن را بدون تحریک پوست از بین ببرند. در قسمت زیر چند نکته در مورد نحوه حذف ایمن مو در این بیماران، با کمترین سوزش ممکن شرح داده شده است:

  1. مرطوب‌ کردن پوست و آبرسانی به آن: برای مثال مرطوب کردن و آبرسانی موی ریش، قبل از اصلاح، موها را انعطاف‌پذیرتر می‌کند. در نتیجه تراشیدن آن راحت‌تر خواهد شد. برای این منظور قبل از اصلاح یک حوله مرطوب را چند دقیقه روی پوست مالش دهید. همچنین می‌توانید ناحیه‌ موردنظر را برای چند دقیقه زیر دوش مرطوب کنید. نکته مهم این است که آب داغ پوست را خشک می‌کند. بنابراین استفاده از آب ولرم توصیه می‌شود.
  2. از تیغ برای رفع موهای زائد استفاده کنید: اصلاح با تیغ نیز مانند وکس و مواد موبر می‌تواند پوست ملتهب را تحریک کند. با این حال، اکثر متخصصان پوست، اصلاح را به روش‌های دیگر ترجیح می‌دهند. کرم‌های موبر و وکس در افراد دارای پوست حساس، بیشتر باعث تحریک پوست می‌شود. کرم‌ها حاوی مواد شیمیایی قوی هستند. بنابراین باعث آسیب رساندن به پوست می‌شوند. به خصوص اگر محصول را برای مدت طولانی روی پوست قرار دهید.
  3. در صورت امکان، لیزر درمانی (laser treatment) را امتحان کنید: لیزر موهای زائد روش گرانی است. اما برای افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک، یکی از ایمن‌ترین و کم‌تهاجمی‌ترین گزینه‌ها برای رفع موهای زائد است. قطعی‌ترین راه‌حل برای این افراد، از بین بردن موهای زائد با لیزر یا الکترولیز (electrolysis) است.

موی زائد و اگزما | خیز

نکات مراقبت پوستی برای اصلاح موی بیماران مبتلا به اگزما

هنگام استفاده از تیغ در اصلاح، برای رسیدن به بهترین نتایج به نکات زیر توجه کنید:

  • از یک تیغ ریش‌تراشی با تیغه‌های تیز استفاده کنید.
  • تیغه‌ها را به طور منظم تعویض کنید.
  • تیغه‌ها را تا حد امکان تمیز و ضدعفونی کنید تا از عفونت جلوگیری شود.
  • اصلاح را در یک جهت انجام دهید. بهتر است از جهتی که مو رشد می‌کند این کار را انجام دهید. این امر از تحریک بیشتر پوست جلوگیری می‌کند.
  • از ماشین ریش‌تراش استفاده نکنید. تیغ‌های برقی اصلاح دقیقی ندارند. این امر می‌تواند منجر به رشد موهای زائد دردناک و تحریک بیشتر لکه‌های اگزما شود.
  • از محصولات مخصوص اصلاح استفاده کنید. برای افراد مبتلا به اگزما استفاده از کرم یا موس اصلاح مهم است. زیرا هنگام اصلاح، بیرونی‌ترین لایه‌های پوست نیز اصلاح می‌شود. بهتر است از یک محصول خوب حاوی نرم‌کننده و مواد مرطوب‌کننده برای محافظت و مرطوب کردن پوست استفاده کنید. زیرا در غیر این صورت ممکن است با ساییدگی و سوزش پوست مواجه شوید. این امر فقط می‌تواند اگزما را تشدید کند. به کار بردن محصولات اصلاحی حاوی روغن نارگیل، آلوورا (aloevera) و هیالورونیک‌ اسید (hyaluronic acid) نیز توصیه می‌شود. این محصولات موها را نرم کرده و لغزش مطلوبی برای اصلاح راحت ایجاد می‌کنند. حتماً برچسب‌ روی آن‌ها را بررسی کنید. محصولات مورد نظر باید بدون عطر، بدون صابون و مناسب برای پوست‌های حساس باشند.

    شیو با خمیر ریش | خیز

  • بعد از اصلاح، پوست خود را مرطوب کنید. در واقع مرطوب نگه داشتن پوست یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان برای پوست‌های مستعد اگزما انجام داد. این کار با دوش روزانه و استفاده از یک شستشوی بدن تسکین‌دهنده شروع می‌شود. این نوع محصول شستشوی بدن توسط متخصصان پوست برای پوست‌های حساس طراحی شده است. هیدراتاسیون (hydration) طولانی‌مدت سد پوستی را بهبود می‌بخشد. این امر می‌تواند به کاهش شدت شعله‌ور شدن بیماری در آینده کمک کند. استفاده از کرم موضعی هیدروکورتیزون (hydrocortisone) بدون نسخه نیز برای کمک به تسکین تحریک اصلاح توصیه می‌شود. همچنین می‌توان از یک نرم‌کننده برای نرم نگه داشتن پوست استفاده کرد. قبل از استفاده از این محصولات، با متخصص پوست خود مشورت کنید.
  • بدن خود را با مصرف زیاد آب، از درون هیدراته کنید. برای این منظور هر روز هشت لیوان آب بنوشید.

ابتلا به پسوریازیس و حذف موهای زائد

طیف وسیعی از روش‌ها برای خلاص شدن از شر موهای زائد بدن یا صورت وجود دارد. هر روش مزیت و نقص خاص خود را دارد. جوانب مثبت و منفی هر تکنیک، در تصمیم‌گیری شما برای انتخاب روشی مناسب، مؤثر است. اما در صورت ابتلا به سوریازیس (Psoriasis) یک عامل مهم دیگر را باید در نظر بگیرید. اینکه روش مورد نظر چگونه ممکن است بر پوست شما تأثیر بگذارد. همچنین آیا باعث شعله‌ور شدن بیماری پوستی شما خواهد شد یا خیر. یکی از چیزهایی که باعث تحریک و فعال کردن پسوریازیس می‌شود، آسیب به پوست است (هر چیزی که باعث التهاب شود). افراد مبتلا به پسوریازیس باید از آسیب پوستی جلوگیری کنند.

پسوریازیس | خیز

مشکل در مورد حذف موهای زائد این است که باعث ایجاد آسیب به پوست می‌شود. روش‌های حذف مو از جمله اصلاح، وکس و یا سایر روش‌ها، همگی مستلزم سطحی از تحریک یا آسیب پوستی هستند. با این حال، شعله‌ورشدن پسوریازیس و میزان شدت آن تا حد زیادی به فرد و نحوه مدیریت او بستگی دارد. پسوریازیس ممکن است پس از برداشتن مو شعله‌ور نشود. در واقع این امر در همه بیماران اتفاق نمی‌افتد. حتی برخی از بیمارن مشکلی با اصلاح یا وکس ندارند. بنابراین صرف نظر از شدت بیماری در هر شخص، باید از یک روش ملایم برای رفع موهای زائد استفاده شود.

نحوه انتخاب روش حذف موهای زائد در افراد مبتلا به پسوریازیس

بیماران سوریازیسی برای داشتن بهترین انتخاب جهت از بین بردن موهای بدن باید به نکات زیر توجه کنند:

  • بیمار باید با متخصص پوست خود در مورد اینکه کدام روش حذف مو برای او بهتر است، صحبت کند.
  • باید اطمینان حاصل کرد که پسوریازیس فرد مبتلا به خوبی قابل کنترل است.
  • قبل از استفاده از هر روشی باید مطمئن شد که پوست ناحیه موردنظر عاری از هرگونه پلاک، پوسته، قرمزی یا سایر علائم التهاب یا تحریک است. البته امروزه داروها بسیار خوب هستند. درنتیجه هیچ کس نباید نگران از بین بردن موهای خود باشد و یا از آن رنج ببرد.
  • پسوریازیس ممکن است دوباره شعله‌ور شود. اما می‌توان با پزشک خود برای یافتن راه‌هایی جهت کنترل و درمان آن مشورت کرد. اگر بیماری درحال شعله‌ور شدن است، باید از برداشتن موهای ناحیه مورد نظر خودداری کرد.

چگونگی اصلاح در بیماران پسوریازیس

اصلاح با تیغ یکی از رایج‌ترین روش های حذف موهای زائد است. برخلاف وکس یا لیزر موهای زائد، این روش دردی ایجاد نمی‌کند. برای افراد مبتلا به پسوریازیس، عیب اصلی اصلاح مکرر این است که می‌تواند پوست را تحریک کند. بنابراین خطر شعله‌ور شدن بیماری را افزایش می‌دهد. برای به حداقل رساندن خطر، این نکات را دنبال کنید:

  • قبل از اصلاح دوش بگیرید: توصیه می‌شود برای اصلاح هر قسمتی از بدن خود، ابتدا دوش بگیرید. اجازه دهید پوست و مو با آب اشباع شود. این کار کوتاه کردن مو را آسان‌تر می‌کند.
  • از تیغ تیز و دارای چندین تیغه استفاده کنید: ژیلت خود را مرتباً تعویض کنید. همچنین از تیغه‌های قدیمی استفاده نکنید. ژیلت‌هایی را بکار ببرید که دارای چندین تیغه هستند. زیرا برای استفاده روی پوست راحت‌ترند.
  • موهای بدن را در جهت مخالف رشد نتراشید: موهایتان را در همان جهتی که رشد می‌کنند بتراشید. زیرا سوزش پوست را به حداقل می‌رساند. این کار برای هر کسی که پوست تحریک‌شده دارد، توصیه می‌شود؛ نه فقط کسانی که پسوریازیس دارند.

هرگز پوست خشک را نتراشید: همیشه از کرم اصلاح برای محافظت از پوست خود استفاده کنید.

موزدایی پوست خشک | خیز

 

  • بعد از اصلاح پوست خود را مرطوب کنید: به گفته بنیاد ملی پسوریازیس، مرطوب نگه داشتن پوست بخش مهمی از جلوگیری از خشکی، ملتهب شدن یا خارش است. همچنین به بهبود بیماری نیز کمک می‌کند.

تأثیر روش‌های دیگر از بین بردن موهای زائد روی پوست بیماران پسوریازیسی

چند تکنیک رایج دیگر برای از بین بردن موهای زائد وجود دارد. در اینجا هریک از روش‌ها برای بیماران مبتلا به سوریازیس بررسی می‌گردد:

  • وکس: در این روش موم سرد یا گرم روی پوست قرار داده می‌شود. سپس به سرعت برداشته شده تا موها کنده شوند. اما برداشتن موم می‌تواند دردناک و تحریک‌کننده باشد. این امر برای برخی از افراد مبتلا به سوریازیس مشکل‌ساز است. همچنین اگر موم خیلی داغ باشد، می‌تواند پوست بیمار را بسوزاند.
  • مواد موبر: این روش شامل استفاده از کرم، لوسیون یا ژل با فرمول خاص است. این مواد موهای ناخواسته را از بین می‌برند. مواد موبر به اندازه‌ای تحریک‌کننده هستند که می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. بنابراین این روش برای افراد مبتلا به پسوریازیس توصیه نمی‌شود.
  • لیزر موهای زائد: در این روش از یک پرتو نور برای از بین بردن فولیکول مو استفاده شده تا دوباره رشد نکند. لیزر ممکن است پوست بیمار مبتلا به پسوریازیس را تحت‌تأثیر قرار دهد. در این صورت برای استفاده از این روش باید با پزشک خود مشورت کنید. البته لیزردرمانی نسبت به تراشیدن، وکس یا استفاده از اپیلاتور، روشی کمتر تحریک‌کننده است. به خصوص اگر به طور مکرر موهای نواحی حساس مانند زیربغل و ناحیه بیکینی را بردارید. درحالی که اگر دائماً آن نواحی را اصلاح و وکس ‌کنید، می‌تواند باعث تشدید پسوریازیس شود.

لیزر موی زائد | خیز

  • الکترولیز (electrolysis): در این روش، جریان‌های الکتریکی از طریق فولیکول‌های مو ارسال می‌شود تا به آن‌ها آسیب برساند. در نتیجه از رشد مو جلوگیری می‌کند. این روش برای نواحی بسیار کوچک مانند لب بالایی یا چانه پیشنهاد می‌شود. درواقع الکترولیز بیشتر برای صورت مفید است. بنابراین معمولاً تعداد کمی از بیماران پسوریازیس در نواحی فعال بیماری الکترولیز می‌کنند.

الکترولیز موی زائد | خیز

بنابراین به طور کلی لیزر موهای زائد برای بیماران پسوریازیس ترجیح داده می‌شود. زیرا اختلالات دستی کمتری در پوست وجود دارد.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا