Light Gives Life!
مانیکور و پدیکور | جوشونده

خطرات و مزایای مانیکور و پدیکور

داشتن ناخن‌های تمیز، سالم و زیبا رؤیای اکثر ماست. امروزه مانیکور و پدیکور از اهمیت زیادی در دنیای بهداشت و زیبایی برخوردار هستند. زیرا زیبایی ظاهر دست و پاها را به طرز خیره‌کننده‌ای افزایش می‌دهند. اما انجام مانیکور و پدیکور فقط برای زیبایی نیست؛ بلکه در زمینه سلامتی نیز اهمیت دارد. در واقع درمان‌های مانی- پدی (mani-pedi) مطمئناً به ارتقاء سلامت بیشتر انگشتان دست و پا کمک‌ می‌کند. بنابراین، در این بخش به محبوبترین انواع تکنیکهای مانیکور و پدیکور و مزایای آن‌ها پرداخته می‌شود. همچنین در مورد خطرات سلامتی ناشی از درمان‌های مانیکور و پدیکور صحبت خواهد شد.

مانیکور چیست؟

مانیکور معمولاً شامل ترکیبی از تعدادی تکنیک و درمان برای ناخن‌های دست است. این درمان‌ها یا تکنیک‌ها از یک سالن زیبایی به سالن دیگر متفاوت است. به طور کلی، مانیکور شامل موارد زیر است:

مانیکور | خیز

  • ماساژ دست
  • درمان کوتیکول
  • لایه‌برداری
  • خشک‌ کردن قطره‌ای
  • درمان با موم و براق‌کردن ناخن
  • آراستن ناخن‌ها با استفاده از لاک ناخن

سالن‌های زیبایی مختلف دارای پکیج‌های مختلف مانیکور هستند. شما باید پکیجی مناسب دست و ناخن‌های خود انتخاب کنید. جهت داشتن بهترین درمان، باید از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد پوست خود مطلع باشید.

پدیکور چیست؟

مراحل پدیکور برای زیبایی ناخن‌های پا طراحی شده است. پدیکور درست مانند مانیکور، در سالن‌های مختلف، متفاوت است. عموماً پدیکور شامل مجموعه‌ای از درمان‌های زیر است:

پدیکور | خیز

  • خیساندن پا
  • لایه‌برداری
  • درمان کوتیکول
  • ماساژ پا و اصلاح ناخن
  • آبرسانی
  • استفاده از لاک ناخن روی ناخن پا

انواع مانیکور و پدیکور

در این بخش به انواع مختلف درمان‌های مانیکور و پدیکور پرداخته می‌شود.

1) درمان معمولی مانیکور و پدیکور

اساسی‌ترین درمان مراقبت از ناخن شامل مراحل زیر است که در مانیکور و پدیکور معمولی گنجانده شده است.

  • نرم کردن دست و پا با از بین‌بردن سلول‌های مرده پوست
  • مرطوب‌کردن دست‌ها و پاها با ماساژ مختصر

یک مانیکور معمولی با خیساندن دست‌ها در آب گرم و صابون شروع می‌شود. این امر به تسکین و نرم‌شدن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. سپس ناخن‌های شما تمیز، کوتاه و به‌درستی سوهان زده می‌شوند. قبل از استفاده از لوسیون مرطوب‌کننده روی دست‌ها، مانیکوریست دستان شما را به آرامی ماساژ می‌دهد. در نهایت مانیکور معمولی با استفاده از لاک ناخن با یک لایه پایه، لایه اصلی و یک لایه نهایی پایان می‌یابد.

یک پدیکور معمولی با خیساندن پاها در یک تشت یا وان آب گرم شروع می‌شود. پدیکوریست پاهای شما را می‌مالد تا از پوست مرده پاک شود. سپس ناخن‌های پای شما کوتاه شده و سوهان زده می‌شوند. همچنین قبل از استفاده از لوسیون آرامبخش، ماساژ مختصری روی پا و ساق پا انجام می‌شود. در پایان ناخن‌های پا با لاک ناخن زیبا می‌شوند.

2) مانیکور و پدیکور سالنی

مانیکور و پدیکور سالنی شامل تمام مراحل یک درمان معمولی مانیکور و پدیکور است. اما این نوع درمان، طولانی‌تر از درمان معمولی مانیکور و پدیکور است. به این درمان‌های پیشرفته اسپا مانی-‌پدی (spa mani-pedi)، درمان با موم پارافین (paraffin) یا درمان لایه‌برداری گلیکولی (glycolic) نیز اضافه می‌شود. لایه‌برداری گلیکولیک شامل به کاربردن ژل یا کرم حاوی اسید گلیکولیک برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست دست و پا است. در حالی که درمان با موم پارافین شامل فروبردن دست و پای شما در محلول موم پارافین گرم و سپس در کیسه‌های پلاستیکی و بعد از آن در دستکش است. این روش‌ درمانی باعث می‌شود پوست دست و پای شما صاف و شفاف به نظر برسد.

مانیکور سالنی | خیز

 

3) مانیکور و پدیکور فرانسوی

مانیکور و پدیکور فرانسوی، کاملاً کلاسیک است. این فرایند شبیه به یک مانیکور و پدیکور معمولی است. در این روش، مانیکوریست (manicurist) یا پدیکوریست (pedicurist) یک لاک به رنگ بی‌رنگ، کرم یا صورتی کم رنگ را بر روی کل ناخن‌های دست و پا می‌زند و سپس یک لاک ناخن سفیدروی نوک ناخن‌ها به کار می‌برند. مطمئناً با تکنیک مانیکور و پدیکور فرانسوی جلوه‌ای زیبا از ناخن‌های طبیعی خواهید داشت.

مانیکور فرانسوی |خیز

4) مانیکور و پدیکور آمریکایی

این پکیج شبیه به مانیکور و پدیکور فرانسوی است. علاوه بر آن در این روش نوک ناخن گرد شده و بیشتر سفید رنگ می‌شود.

مانیکور آمریکایی | خیز

5) مانیکور و پدیکور سنگی

این روش شامل تمام مراحل و فرایندهایی است که در تکنیک معمولی مانی-پدی گنجانده شده است. با این تفاوت که در پایان درمان مانیکور و پدیکور سنگی، مانیکوریست یا پدیکوریست سنگ داغی را روی دست‌ها و پاهای شما قرار می‌دهد. در این صورت دست‌ها و پاهای کارشده و تحت فشار، به بهترین نحو تسکین پیدا می‌کنند.

6) ژل مانیکور و پدیکور

تکنیک ژل برای مانیکور و پدیکور شامل مراحل مشابه برای درمان مانی-پدی است. با این تفاوت که  سه لایه  از یک لاک ژلی یا ژل رنگی شبیه به لاک معمولی، روی ناخن استفاده می‌شود. سه لایه شامل لایه پایه، لایه اصلی و لایه نهایی است. ناخن‌ها پس از هر لایه در معرض نور UV قرار می‌گیرند تا ژل خشک شود. این فرایند تحت عنوان درمان شناخته می‌شود و حدود 30 تا 60 ثانیه طول می‌کشد. فرایند برداشتن ژل از ناخن‌ها می‌تواند با استفاده از یک پنبه آغشته به استون یا محکم‌شده با فویل آلومینیومی در خانه یا سالن انجام شود.

مانیکور ژل | خیز

مزایای مانیکور و پدیکور

در زیر برخی از مهم‌ترین مزایای مانیکور و پدیکور آورده شده است.

  • مزایای مانیکور و پدیکور برای سلامت پوست

دستان ما در طول روز در معرض گرد و غبار و آلودگی‌های بیرونی قرار می‌گیرند. پوست دست به راحتی چربی و کثیفی را جمع می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد پینه و سایر بیماری‌های عجیب و غریب پوستی در پوست پا شود. مانیکور و پدیکور حرفه‌ای به لایه‌برداری پوست دست‌ها و پاها کمک می‌کند. در نتیجه دست و پا ظاهر نرم‌تر و شفاف‌تری خواهند داشت. پدیکور به از بین ‌بردن زگیل و ترک پا و مانیکور به از بین بردن چربی و سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. بنابراین درمان مانی-پدی باعث نظافت و جذابیت پوست دست و پاها و به ویژه ناخن‌ها می‌شود.

  • از بین بردن قارچ و عفونت ناخن با مانیکور و پدیکور

معمولاً ناخن‌های پا و گاهی ناخن‌های دست به دلیل قرارگرفتن بیش ‌از حد در معرض رطوبت، با عفونت قارچی آلوده می‌شوند. حدود دو هفته طول می‌کشد تا علائم عفونت قارچی ناخن دیده شود. اما یک درمان حرفه‌ای مانیکور و پدیکور شما را در مراحل اولیه عفونت مطلع می‌کند. بنابراین برای حفظ بهتر سلامت ناخن‌های انگشتان پا و دست بهتر است درمان‌های مانی-پدی را در فواصل منظم انجام دهید.

  • بهبود جریان خون با مانیکور و پدیکور

درمان‌های مانیکور و پدیکور شامل ماساژ پوست همراه با لایه‌برداری، مرطوب‌کننده و درمان کوتیکول است. در واقع مانیکور و پدیکور حرفه‌ای به موارد زیر کمک زیادی می‌کند:

– آرامش بدن

– افزایش جریان خون در اندام بدن

– کاهش درد

– کمک به توزیع گرمای بدن در ماه‌های سرد سال

  • مزایای مانیکور و پدیکور برای سلامت روان

یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش و حفظ آن، مانیکور و پدیکور است.  mani-pedi باعث آرامش شما در یک روز پر‌استرس یا یک هفته پرتنش می‌شود و استرس و تنش‌ها را از بین می‌برد. در واقع احساس خوبِ داشتن ناخن‌های زیبا و همچنین دست‌ها و پاهای آراسته باعث سلامت روان می‌شود.

خطرات مانیکور و پدیکور برای سلامتی

درست است که مانیکور و پدیکور مزایای زیادی دارند؛ اما خطرات خاصی نیز وجود دارد که در ادامه ذکر شده است:

  • جراحت و عفونت پس از مانیکور و پدیکور

گاهی در روند مانیکور و پدیکور، کوتیکول‌ها خیلی سریع جدا می‌شوند. در نتیجه به پوست آسیب می‌رسد. در واقع نگران‌کننده‌ترین خطر سلامتی که می‌تواند در آرایشگاه ناخن هنگام مانیکور یا پدیکور رخ دهد، صدمه‌ای است که منجر به عفونت می‌شود. در صورت عدم استریل یا اتوکلاو (autoclaved)، احتمال عفونت شدید و خطرات سلامتی در سالن‌ها وجود دارد. هپاتیت B و سایر عفونت‌های باکتریایی و قارچی دیگر از سالن‌های ناخن منتقل می‌شوند.

  • خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش با مانیکور و پدیکور

قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در جریان مانیکور و پدیکور ناخن با ژل، به سلول‌های پوست آسیب می‌رساند. این امر می‌تواند منجر به سرطان شود. افراد با پوست روشن نسبت به افراد تیره پوست، بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

  • خطرات ایجاد قارچ ناخن با مانیکور و پدیکور

در آرایشگاه‌های ناخن، قارچ ناخن سریع‌تر از عفونت‌های دیگر از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. درصورتی که تحت درمان مانیکور یا پدیکور در سالن، فردی آلوده پاهای خود را در حمام‌های پا خیس کند، احتمال سرایت این بیماری به دیگر افراد وجود دارد.

جلوگیری از خطرات مانیکور و پدیکور

در زیر برخی از مهم‌ترین اقدامات جهت جلوگیری از خطرات مانیکور و پدیکور آورده شده است:

  • از رفتن به سالن‌هایی که حمام ساده پا بدون موتور دارند و به راحتی تمیز نمی‌شوند، اجتناب کنید.
  • هنگام مراجعه به سالن ناخن برای مانیکور یا پدیکور، تجهیزات ناخن خود را خریده و با خود به آرایشگاه ببرید.
  • در صورت نداشتن تجهیزات خصوصی ناخن، از تکنسین ناخن بخواهید تا از وسایل استریل‌شده برای جلوگیری از عفونت استفاده کند.
  • قبل از مراجعه به سالن برای مانیکور یا پدیکور، پاها یا دست‌های خود را اصلاح نکنید.
  • از مانیکوریست و پدیکوریست خودبخواهید که قبل از انجام مانی-پدی، دستان خود را به درستی شست‌و‌شو دهد.

     

عفونت مانیکور | خیز

  • مانیکور و پدیکور در منزل

بسیاری از افراد برای انجام مانیکور و پدیکور از مراجعه به سالن اجتناب می‌کنند تا هزینه نکنند. از این رو مانیکور و پدیکور را در خانه انجام می‌دهند. مانیکور و پدیکور را می‌توان در خانه انجام داد. اما همیشه توصیه می‌شود برای حصول بهترین نتیجه، از کار حرفه‌ای مانی-پدی توسط یک متخصص مانیکور/پدیکور استفاده کنید. یک درمان تخصصی به شما این امکان را می‌دهد که از ناخن‌های خود به شیوه‌ای بهتر محافظت کنید. در واقع متخصصان می‌دانند در صورت عفونت در دست و ناخن چه اقدامی باید انجام دهند. با این حال  اگر می‌خواهید مانیکور و پدیکور را در خانه انجام دهید، می‌توانید برای آگاهی از مراحل و لوازم آن از اینترنت کمک بگیرید. لوازم جانبی مختلف مانند بافر (buffer)، سوهان، مرطوب‌کننده، ابزار کوتیکول و لاک ناخن را خریداری کنید.

خطرات مواد لاک ناخن برای مانیکوریست و پدیکوریست

مانیکوریست و پدیکوریست از نظر سلامتی بهای سنگینی می‌پردازد. قرارگرفتن مداوم در معرض رنگ‌های سمی ناخن و سایر محصولات مراقبت از ناخن، اثرات سوئی برای سلامتی خواهد داشت. مهمترین آن‌ها عبارتند از:

مطالعات اخیر همچنین نشان می‌دهد که قرارگرفتن در معرض محصولات مراقبت از ناخن می‌تواند باعث انقباض غیرقابل‌کنترل ماهیچه‌ها و مشکلات شناختی شود. برخی از کارکنان سالن‌های ناخن از مشکلات تنفسی، سردرد و سوزش ناشی از حلال‌های موجود در این محصولات شکایت دارند. سرطان و ناباروری نیز به طور فزاینده‌ای در کارکنانی که در معرض بخارهای سمی رنگ ناخن قرار دارند، شایع شده است.

مراجع: 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا