Light Gives Life!
ورزش و پوست انسان | خیز

تأثیر ورزش بر روی پوست

ورزش ممکن است فوایدی برای پوست شما داشته باشد اما لازم است از خطرات آن نیز آگاه باشید. مزایای ورزش بسیار زیاد است. ورزش منظم می‌تواند خطر بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، پوکی استخوان، برخی از سرطان‌ها و حتی بیماری‌های روحی مانند افسردگی را کاهش دهد. ورزش می‌تواند یک تسکین‌دهنده عالی برای افراد باشد. اما در مورد پوست چطور؟ آیا ورزش برای پوست نیز فوایدی دارد؟

نقش ورزش در کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

طبق مطالعه منتشر شده در نشریه ساینس‌دیلی (Science Daily)، کافئین و ورزش روزانه می‌تواند به جلوگیری از سرطان پوست کمک کند. در یک مطالعه، موش‌هایی که روزانه دوز کافئین دریافت کرده و بر روی تردمیل کار می‌کردند در مقایسه با آن‌هایی که ورزش نکردند و مصرف کافئین مصرف نداشتند، به میزان 62٪، تومورهای بدخیم پوستی کمتری را تجربه کردند. کافئین و ورزش به تنهایی نیز میزان سرطان پوست را کاهش می‌دهند اما ترکیب این دو بسیار مؤثر است. اگرچه این مطالعه بر روی موش‌ها انجام شده، اما محققان معتقدند که نتایج در نهایت در مورد انسان نیز صادق خواهد بود.

ورزش و سرطان | خیز

باید توجه شود که ورزش در محیط بسته برای سلامت پوست بهتر است مگر اینکه به طور مداوم از کرم ضد آفتاب با (Sun Protection Factor) SPF بالا استفاده کنید. لازم است بدانید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید عامل شماره یک خطر ابتلا به سرطان پوست است.

 آیا ورزش در جلوگیری از پیری پوست مؤثر است؟

برخی از محققان معتقدند که ورزش حرفه‌ای پوست شما را سریع‌تر پیر می‌کند و اکثر ورزشکاران دچار افتادگی زودرس پوست می‌شوند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این امر را اثبات کند. در حقیقت، ورزش می‌تواند مانع پیری زودرس باشد و به کنترل التهاب کمک می‌کند. اگرچه شما در طی ورزش رادیکال­‌های آزاد ایجاد می‌کنید، اما بدن شما در مواجهه با آن‌ها بهتر عمل می‌کند و بنابراین آسیب کمتری خواهد داشت. ورزش در کاهش التهاب و کارایی بیشتر بدن در مقابله با رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو است. رادیکال‌های آزاد همچنین به بافت کلاژن و الاستین (موادی که پوست شما را محکم و جوان نگه می‌دارند) آسیب می‌رسانند. ورزش منظم می‌تواند با کمک به پوست برای جبران آسیب رادیکال‌های آزاد، سبب کندی روند پیر شدن پوست شود.

ورزش و پیری | خیز

آیا ورزش و تعریق باعث ایجاد جوش می‌شود؟

برخی از افراد مبتلا به آکنه از تعریق می‌ترسند. آن‌ها معتقدند که تعریق باعث ایجاد آکنه روی پوستشان می‌شود. اما مطالعات نشان داده که آکنه در بین ورزشکارانی که در حین تمرین تعریق می‌کردند، شیوع نداشته است. مطالعه دیگری که توسط دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شد نیز اثبات کرد که هیچ ارتباطی بین تعریق ناشی از ورزش و آکنه وجود ندارد. همچنین هیچ ارتباطی بین میزان تعریق در حین ورزش، زمان صرف تعریق یا فاصله بین ورزش و دوش گرفتن و شیوع آکنه وجود ندارد. برخی از افراد معتقدند که تعریق در حین ورزش به باز شدن منافذ مسدود شده و مواد مسدود کننده منافذ باز کمک می‌کند که باعث رفع آکنه می‌شود. در اینجا می‌بایست نکته‌ای را یادآوری کنیم که اگر بدن شما آکنه دارد، هنگام ورزش از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کنید. نوعی آکنه به نام مكانیكا وجود دارد كه با پوشیدن لباس تنگ ایجاد می‌شود كه به پوست اجازه تنفس نمی‌دهد. در صورت امکان از پارچه‌های ضد رطوبت استفاده کنید. استرس نیز برای برخی افراد محرک آکنه است. ورزش مداوم می‌تواند به کنترل استرس شما کمک ‌کند.

ورزش پوست شما را روشن می‌کند

آیا تا به حال به درخشندگی پوست خود پس از تمرین توجه کرده­‌اید؟ ورزش، ضربان قلب و جریان خون را افزایش می‌دهد و مواد مغذی بیشتری را به لایه خارجی پوست و همچنین لایه عمیق‌تر (درم) می‌رساند. افزایش جریان خون و اکسیژن‌رسانی، درخشش خاصی به پوست شما می‌بخشد. یکی از علت‌هایی که گونه‌های شما پس از ورزش سرخ می‌شود، همین افزایش جریان خون است.

برخی از بیماری­های پوستی که ممکن است با ورزش تشدید شود

ورزش می‌تواند برخی از بیماری‌های پوستی از جمله روزاسه، پسوریازیس و اگزما را تشدید کند. اگر روزاسه دارید، در یک محیط خنک ورزش کنید. گرما می‌تواند قرمزی و برافروختگی پوست را که در افراد مبتلا به روزاسه تجربه می‌شود، بدتر کند. اگر اگزما یا پسوریازیس دارید، لباس‌های گشاد بپوشید تا عرق جمع نشود. حتما قبل و بعد از ورزش پوست خود را مرطوب کنید.

ورزش و اگزما | خیز

چرا برخی از دوندگان و ورزشکاران پیرتر به نظر می‌رسند؟

شاید متوجه شده باشید که برخی از ورزشکاران و دونده‌ها پیرتر از سن خود به نظر می‌رسند. این مورد در دونده‌های مسافت طولانی که درصد چربی بدن بسیار کمی دارند بیشتر دیده می‌شود. هنگامی که چربی بدن خود را از دست می‌دهید، چربی زیر پوست را که عامل جوان به نظر رسیدن پوست است از دست می‌دهید. اگر به هر دلیلی وزن زیادی کم کنید، به سبب از بین رفتن چربی بدن، صورت شما پیرتر به نظر می‌رسد. این امر در افراد بالای 40 سال بیشتر مشهود است. پوست دونده‌ها و سایر ورزشکارانی که در فضای باز به ورزش کردن می‌پردازند نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید زودتر پیر می‌شوند. برای محافظت از پوست در برابر آسیب، از کرم ضد آفتاب با SPF 40 یا بیشتر استفاده کنید که جلوی اشعه UVA و UVB را می‌گیرد. این بهترین راه برای محافظت از پوست در برابر پیری زودرس است.


مراجع:

 

Science Daily. “Caffeine and Exercise May Be Protective Against Skin Cancer Caused by Sun Exposure, Study Suggests”

Pediatr Dermatol. 2008 Jan-Feb; 25(1): 126-8.

Medscape Medical News. “Exercise Does Not Appear to Increase Risk of Acne”

WebMD. “Skin Benefits From Exercise: Tone Skin, Collagen and More”
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا