Light Gives Life!
نور و تتو | خیز

اثر نور روی تتو

نور خورشید و نوردرمانی هر کدام روی تاتو اثرات مختلفی دارند. بنابراین نحوه مراقبت از تاتو در برابر نور امری مهم است. در ادامه به طور مختصر به موارد زیر پرداخته می‌شود:

  • تاثیر نور خورشید روی تاتو بدن
  • نحوه مراقبت از تاتو بدن در برابر نور آفتاب
  • تأثیر نوردرمانی روی خالکوبی بدن

آسیب نور خورشید به تاتو بدن

نور آفتاب می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به پوست و خالکوبی روی آن وارد کند. در واقع قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شکل‌های زیر روی تاتو تأثیر می‌گذارد:

  • محو کردن جوهر تاتو: قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، وضوح و جزئیات طرح خالکوبی را از بین می‌برد. این خطر در طول دوره بهبودی به اوج خود می‌رسد. زیرا ماهیت فرایند خالکوبی پوست به گونه‌ای است که آن را به اشعه ماوراءبنفش حساس می‌کند. در واقع هنگامی که جوهر تاتو در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، اشعه ماوراء بنفش جذب تاتو می‌شود. این اشعه رنگدانه‌های پوست را می‌شکند. در نتیجه خطوط صاف و واضح طرح خالکوبی تار می‌شود. خالکوبی در واقع زیر دو لایه پوست است. قسمت بالایی آن به عنوان یک فیلتر (filter) بین رنگدانه و خورشید عمل می‌کند. با این وجود، تاتو هر چه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرد، رنگ‌های بیشتری از آن محو می‌شود.
  • تغییر رنگ تاتو: با گذشت زمان، خورشید رنگ‌های اصلی خالکوبی را تغییر می‌دهد. بسته به نوع جوهر استفاده شده، رنگ خالکوبی ممکن است سبز یا آبی شود. اعوجاج رنگ در خالکوبی‌های سیاه و خاکستری رایج‌تر است. زیرا برای تیره‌کردن جوهر، اغلب از رنگدانه‌های سبز و آبی تیره‌ استفاده می‌شود. با کاهش غلظت جوهر، این رنگ‌های ناخواسته برجسته‌تر می‌شوند. محافظت از خالکوبی به حفظ شادابی رنگ جوهر تاتو کمک می‌کند.
  • کاهش سرعت ترمیم تاتو: نور خورشید روند ترمیم خالکوبی‌های تازه انجام شده را کند می‌کند. بنابراین حتماً باید به دستورالعمل‌های توصیه شده توسط تاتوکار برای مراقبت‌های بعدی توجه کرده و خالکوبی تازه را از نور خورشید دور نگه دارید.

تتو و آفتاب | خیز

اشعه UVA و چگونگی محو شدن تاتو بدن

اشعه‌های UVA، اغلب اشعه‌های پیری نامیده می‌شوند. این اشعه‌ها به عمق لایه‌های پوست نفوذ می‌کنند. خالکوبی‌های تازه نباید در معرض این اشعه‌ قرار بگیرند. اثرات طولانی‌مدت اشعه UVA در خالکوبی‌های بهبود یافته، بیشتر قابل توجه است. جوهر تاتو در درم (dermis) -دومین و ضخیم‌ترین لایه پوست- نگه داشته می‌شود. این لایه به طور کلی از اشعه خورشید در امان است. اما اشعه UVA به راحتی به آن نفوذ می‌کند. اگر قرار گرفتن در معرض اشعه UVA، مداوم باشد، جوهر شروع به تجزیه می‌کند. سپس گلبول‌های سفید، جوهر را مانند عفونت یا ذره‌های خارجی دیگر، از پوست دفع می‌کنند. جوهر باقی‌مانده معمولاً پخش شده و لکه‌دار می‌شود. در نتیجه خطوط تاتو محو خواهد شد. خوشبختانه، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا محو شدن تاتو به اندازه قابل توجهی رخ دهد. اما این سرعت کم در محو شدن خالکوبی، دارای جنبه منفی نیز هست. زیرا ممکن است زمانی متوجه این مشکل شوید که  دیگر خیلی دیر شده باشد.

پرتوهای UVB چگونه باعث محو شدن تاتو می شوند؟

اشعه‌هایUVB ، باعث آفتاب‌سوختگی پوست می‌شوند. آفتاب‌سوختگی به تنهایی برای پوست بدون خالکوبی مضر است. علاوه‌ بر این ممکن است باعث انحراف و جلوگیری از بهبود مناسب تاتوهای تازه روی پوست نیز بشود. آفتاب‌سوختگی می‌تواند خالکوبی را با همان روش اشعه UVA محو کند. اما این کار را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. خالکوبی‌های تازه انجام شده اساساً زخم‌های باز هستند. به این ترتیب، آن‌ها به عناصر خارجی مانند اصطکاک و نور خورشید بسیار حساس هستند. علاوه بر ابتلا به عفونت، نور زیاد خورشید بدترین آسیب برای یک خالکوبی تازه است. در بهترین حالت، آفتاب‌سوختگی یک خالکوبی تازه، زمان لازم برای بهبود کامل تاتو را افزایش می‌دهد. در موارد شدیدتر نیز می‌تواند خطوط و رنگ خالکوبی را مخدوش کند. از طرفی آفتاب‌سوختگی تاول‌دار به احتمال زیاد باعث از بین رفتن و اعوجاج جوهر می‌شود. در این موارد ممکن است درم آسیب ببیند. همچنین باعث نشت جوهر یا خراب شدن آن نیز خواهد شد. در نهایت هنگام بهبودی خالکوبی ممکن است رنگ‌ها کدرتر، لبه‌ها تار و خطوط نامشخص شوند.

محو شدن تتو | خیز

آیا تاتوهای تازه بیشتر در معرض آسیب خورشید هستند؟

خالکوبی‌های تازه بیشتر مستعد آسیب هستند. در واقع خالکوبی تازه یک زخم باز است که هیچ محافظی روی آن وجود ندارد. اگر زخم باز تاتو در معرض نور خورشید باشد، خیلی سریع‌تر از پوست بهبودیافته می‌سوزد. در نتیجه ممکن است محو شود، ترک بخورد، تاول بزند یا پوست بیندازد. تا زمانی که فرایند پوسته‌پوسته شدن آن کامل شود. این فرایند ممکن است دو تا سه هفته و یا زمان بیشتری طول بکشد. این امر به اندازه و محل خالکوبی بستگی دارد.

چه تاتوهایی بیشتر در معرض آسیب نور خورشید هستند؟

همه خالکوبی‌های تازه باید دور از نور خورشید نگهداری شوند. به ویژه تاتوهایی که طرح‌های رنگی با رنگ‌های روشن دارند. در واقع رنگ‌های روشن‌ سریع‌تر از سیاه، سبز تیره، آبی تیره و بنفش تیره محو می‌شوند. رنگ‌های تیره‌تر تاتو، پایداری خود را در طول زمان ثابت کرده‌اند. مراقبت در هنگام بهبودی خالکوبی یک نکته کلیدی است. استفاده از ضدآفتاب نیز برای حفظ رنگ آن ضروری است.

نحوه مراقبت از تاتو بدن در مقابل نور خورشید

همان طور که در بخش قبل ذکر شد، قرار گرفتن بیش از حد تاتو در معرض نور خورشید ممکن است باعث محو شدن، جای زخم یا پخش شدن رنگ جوهر آن شود. خوشبختانه به راحتی می‌توان از این عوارض در برابر نور خورشید پیشگیری کرد. کافیست به نکات زیر توجه کنید:

  • از کرم ضدآفتاب استفاده کنید: ضدآفتاب اولین گام محافظت از خالکوبی است. استفاده از ضدآفتاب به پیشگیری از سرطان پوست، چین و چروک، لکه‌های پوستی و سایر آسیب‌های ناشی از نور خورشید نیز کمک می‌کند. استفاده از کرم ضدآفتاب روی خالکوبی بهبود یافته بی‌خطر است. در واقع برای استفاده از ضدآفتاب، ابتدا خالکوبی تازه باید بهبود پیدا کند. هر ضدآفتابی (چه شیمیایی و چه فیزیکی) را می‌توان برای محافظت از تاتو استفاده کرد. اما در صورت امکان سعی کنید از ضدآفتاب حاوی مواد طبیعی استفاده کنید. SPF نیز ویژگی مهم ضدآفتاب برای محافظت از خالکوبی در برابر اشعه UV است. بهتر است کرم ضدآفتابی با طیف وسیع SPF خریداری کنید. به این معنی که از پوست در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت ‌کند. اشعه‌ UVB به DNA سلول آسیب رسانده و سلول‌ها را می‌سوزاند. اشعه UVA نیز عمیق‌تر از اشعه‌های UVB نفوذ می‌کند. همچنین باعث آسیب به رادیکال‌های (radical) آزاد می‌شود. اکثر تاتوکارها استفاده از ضدآفتاب بدون عطر و با SPF 30-50 را پیشنهاد می‌کنند. آفتاب‌سوختگی و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش شدید به مرور زمان می‌تواند منجر به چین و چروک، تیرگی یا خشکی تاتو شود. بنابراین حتماً هر دو ساعت یک‌بار ضدآفتاب خود را تجدید کنید. با این کار روی پوست یک لایه محافظ مداوم و محکم ایجاد خواهد شد.

ضدآفتاب و پوست| خیز

  • روی تاتو را بپوشانید: اگر نمی‌خواهید از ضدآفتاب استفاده کنید، دومین و بهترین گزینه برای محافظت از تاتو در برابر آفتاب، دور نگه داشتن آن از نور خورشید است. این کار را حداقل در ماه اول (به خصوص دو هفته اول) انجام دهید. دور نگه داشتن خالکوبی از نور خورشید به معنای ماندن در خانه نیست. با پوشیدن حداقل یک لایه لباس می‌توان از رنگ‌های جوهر تاتو محافظت کرد. پارچه لباس مورد نظر می‌تواند سبک باشد. به شرطی که طرح خالکوبی را کاملاً بپوشاند.
  • خالکوبی خود را در فصل زمستان انجام دهید: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کم کردن آسیب نور خورشید به خالکوبی، انجام آن در فصل زمستان است. زیرا افراد در هوای سرد لباس‌های بیشتری می‌پوشند. در نتیجه خالکوبی آن‌ها در برابر نور خورشید پوشیده خواهد شد. با این حال، فصل زمستان باعث خشکی پوست نیز می‌شود. در واقع در ماه‌های سرد ممکن است احساس خشکی، پوسته‌پوسته شدن و خارش در ناحیه خالکوبی به وجود بیاید. در این صورت از لوسیون‌های (lotions) مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای محافظت از تاتوی خود بهتر است فرمول اصلی و بدون عطر آن را بکار ببرید. انجام تاتو در تابستان از طرفی مانع از رفتن به شنا در این فصل نیز خواهد شد. هر نوع خیس شدن خالکوبی در طول دوره بهبود اولیه، امکان دارد باعث عفونت شود. در نتیجه به طرح تاتو آسیب می‌رساند. بنابراین توصیه می‌شود تاتو را در فصل سرد انجام دهید.
  • بدن خود را از داخل و خارج مرطوب کنید: پوستتان را به خوبی هیدراته (hydrated) نگه دارید. با این کار پوست از خود در برابر آسیب‌های خارجی محافظت می‌کند. همچنین سد رطوبت طبیعی پوست حفظ می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود پوست را مرطوب کنید. همچنین بهتر است هر روز آب بنوشید. البته هیدراتاسیون (hydration) به معنای دوش گرفتن زیاد نیست. دوش‌های طولانی و داغ می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد. در نتیجه منجر به خشکی پوست می‌شود. بنابراین دوش کوتاه (حداکثر پنج دقیقه) با آب ولرم پیشنهاد می‌شود.
  • چک کردن دائمی پوست: ممکن است خالکوبی برای مدتی در معرض نور خورشید قرار بگیرد. در این صورت پوست خود را برای هر گونه علائم قابل مشاهده از آسیب بررسی کنید. در واقع هر شخصی باید به طور مرتب و دقیق، هر گونه اضافه شدن یا تغییر رنگی را چک کند. این کار باید به صورت هفتگی و صرف‌نظر از فصل انجام شود. از طرفی توجه داشته باشید که طرح خالکوبی به طور عمده منحرف نشده باشد. لایه‌برداری در خالکوبی تازه رایج است. در صورت به وجود آمدن مورد غیرعادی، حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.
  • از برنزه کردن پوست بدن خودداری کنید: همانطور که گفته شد، ترکیب تاتوهای تازه و نور خورشید خطرناک است. بنابراین ممکن است فرد دارای خالکوبی برای برنزه کردن خود، تخت‌های برنزه را جایگزین نور خورشید کند. اما توصیه می‌شود از این تخت‌ها نیز اجتناب کنید. زیرا قرار گرفتن در تخت‌های بنزه معادل گذراندن چند ساعت زیر نور خورشید است. از طرف دیگر، خطر ابتلا به سرطان پوست در اثر قرار گرفتن در معرض مستقیم نور شدید UV وجود دارد. به همین دلیل تخت‌های برنزه برای خالکوبی‌های تازه بسیار خطرناک هستند.

تخت برنزه | خیز

اثر نوردرمانی روی تاتو بدن

نور درمانی LED (به ویژه نور آبی، قرمز، بنفش و زرد) در صورت استفاده صحیح و منظم، برای موارد زیر مؤثر است:

  • انواع بیماری‌های پوستی
  • ضدپیری
  • التیام و تسکین درد

 همان‌طور که گفته شد پرتوهای فرابنفش به محو کردن رنگ خالکوبی معروف هستند. نوردرمانی LED دارای طول موج‌های نوری مشابه با این پرتوها نیست. در نتیجه موجب کم رنگ شدن خالکوبی نمی‌شود.

 

نوردرمانی و افتادگی پوست | خیز

به کاربردن LED برای بهبود سریع تر پوست بعد از حذف خالکوبی با لیزر

از نور قرمز LED پس از فرایند حذف خالکوبی با لیزر نیز استفاده می‌شود. این نور به محل آسیب‌دیده تابیده می‌شود. از نتایج آن کمک به افزایش گردش خون، کاهش التهاب و تسریع در بهبودی پوست است. می‌توان از درمان با نور قرمز بعد از دو هفته از اولین جلسه درمان با لیزر استفاده کرد. زمانی که پوست دیگر به انرژی حرارتی اضافی از LED قرمز حساس نیست. این کار باعث تسریع در روند بهبودی بافت خواهد شد. درمان با نور قرمز روند بهبودی خالکوبی را سرعت می‌بخشد.

استفاده از ماسک LED نیلای در بهبود پوست پس از حذف تاتو با لیزر

پیشنهاد ما به شما برای سرعت بخشیدن به ترمیم پوست پس از پاک کردن تاتو با لیزر، استفاده از ماسک LED نیلای است. در نیلای نور قرمز و فروسرخ تعبیه شده، تا کارایی آن حداکثر شود. ترکیب این دو طول موج از نور، نتایج معجزه آسایی برای پوست شما به ارمغان می‌آورد. پس از ترمیم پوستی که تاتو از روی آن پاک شده، می‌توانید از این ماسک به طور مداوم برای جوانسازی پوست نیز استفاده کنید. نیلای با افزایش جریان گردش خون به سرعت موجب بهبود پوست می‌گردد. جهت آگاهی از سایر ویژگی‌های پوشانه نیلای و خرید محصول، اینجا را کلیک کنید.

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤالات خود را نیز درباره «اثر نور روی تاتو» در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا