Light Gives Life!
تاثیر موسیقی روی پوست | خیز

اثر موسیقی روی پوست

موسیقی چیست؟

صداهای مختلف از صدای پرندگان و موج‌های ساحلی گرفته تا صدای بوق ماشین‌ها، در اطراف ما شنیده می‌شوند. اما گاهی صداها برای ایجاد فضایی خاص یا بیان ایده‌ها و احساسات، به روش‌های هدفمند کنار هم قرار می‌گیرند. به این گونه صداهای سازمان‌یافته، «موسیقی» می‌گویند. بنابراین موسیقی مجموعه‌ای از صداهای هماهنگ است.

موسیقی و پوست | خیز

تاریخچه موسیقی و فواید آن

در سال 2009، باستان‌شناسان در حفاری غاری در جنوب آلمان، یک فلوت (Flute) کشف کردند. این فلوت از استخوان بال کرکس تراشیده شده بود. همچنین به عنوان قدیمی‌ترین ساز روی زمین شناخته شده است. فلوت کشف شده نشان می‌دهد مردم بیش از 40000 سال است که موسیقی می‌سازند. با این وجود مشخص نیست که انسان‌ها از چه زمانی شروع به گوش دادن به موسیقی کرده‌اند. اما دانشمندان دلایلی را برای گوش دادن به موسیقی مطرح کرده‌اند. گوش دادن به موسیقی برای ما سود فردی و جمعی دارد. طبق تحقیقات انجام‌شده موسیقی در بهبود سلامت جسمی، ذهنی و عاطفی انسان‌ها اثرگذار است.

تاریخچه موسیقی | خیز

اثر موسیقی روی بدن انسان

موسیقی به طور گسترده توسط افراد، به عنوان یک محرک و آرامش‌بخش و برای مدیریت موقعیت‌های روزمره استفاده می‌شود. موسیقی می‌تواند شما را شاد و پرانرژی یا آرام کند و به فکر فرو ببرد. انسان‌ها به منظور ایجاد انگیزه برای ورزش و یا هنگام استراحت پس از یک روز پرمشغله، به موسیقی گوش می‌دهند. بنابراین به نظر می‌رسد که انسان‌ها در مورد تأثیرات موسیقی بر بدن خود، درک شهودی دارند. پاسخ‌های بدن به موسیقی، هم آگاهانه و هم ناخودآگاه است. این پاسخ‌ها شامل موارد زیر است:

تأثیر موسیقی بر روی پوست

موسیقی علاوه بر بهبود سلامت کلی بدن، تأثیر قابل‌توجهی نیز بر پوست افراد دارد. موسیقی از طریق راه‌های زیر روی پوست تأثیر می‌گذارد:

آهنگ شاد و یا آرامش‌بخش، نه تنها سلامتی بدن و پوست انسان، بلکه کیفیت زندگی را نیز بهبود می‌بخشد.

از بین رفتن استرس و اضطراب با گوش دادن به موسیقی و تأثیر آن روی پوست

توانایی موسیقی در کاهش استرس، کاملاً شناخته شده است. در یک مطالعه، سطوح اضطراب در شرکت‌کنندگان حین انجام یک عمل پزشکی، مورد بررسی قرار گرفت. اضطراب این افراد هنگامی که به موسیقی کلاسیک هندی گوش می‌دادند، به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرد. در تحقیق دیگری، فشار خون و ضربان قلب در شرکت‌کنندگانی حین انجام یک کار افزایش‌دهنده اضطراب، مورد مطالعه قرار گرفت. در هنگام گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش‌بخش، فشار خون و ضربان قلب این افراد نیز کاهش یافت. بنابراین میزان استرس با گوش دادن به موسیقی کاهش پیدا می‌کند.

موسیقی و استرس | خیز

برخی تحقیق‌ها استرس را با مشکلات پوستی مانند آکنه (acne) و خشکی مرتبط می‌دانند. این مطالعات نشان داده که هورمون استرس کورتیزول (cortisol) از راه‌های زیر منجر به ایجاد مشکلات پوستی می‌شود:

  • هورمون کورتیزول بر توانایی پوست در حفظ رطوبت تأثیر می‌گذارد. درنتیجه منجر به خشکی پوست می‌شود.
  • کورتیزول، قند خون را افزایش می‌دهد. افزایش قند خون اثر مخربی بر کلاژن (collagen) و الاستین (elastin) پوست دارد. این امر منجر به ایجاد خطوط ظریف و چین ‌و چروک‌های بیشتر روی پوست صورت می‌شود.
  • افزایش سطح کورتیزول، باعث التهاب و تنش می‌شود. سپس اکسیژن پوست کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه پوست کدر شده و زودتر پیر می‌شود.

پس موسیقی می‌تواند به مبارزه با این مشکلات کمک کند. در واقع موسیقی با کاهش سطح استرس هر شخص، احتمال مواجه شدن با مسائل زیر را کاهش می‌دهد:

  • خشکی پوست
  • آکنه
  • چین و چروک

بنابراین، استرس کمتر به معنای داشتن پوستی روشن‌تر، شفاف‌تر و جوان‌تر است. داده‌های رو به افزایش نشان می‌دهد که ما واقعاً چقدر به صداها و موسیقی وابسته هستیم. به همین دلیل است کهSkin Regimen ، آهنگ صدای امواج ماکرو (Macro Waves) را ساخته است. این آهنگ کمک می‌کند تا آرامش داشته باشید. در نتیجه پاسخ استرس بدن و تأثیر آن بر سلامت پوست را به حداقل می‎رساند. این آهنگ را گوش کنید.

گوش ‌دادن به موسیقی و شفاف شدن پوست از طریق بهبود سیستم ایمنی بدن

ثابت شده که گوش دادن به موسیقی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. گوش دادن به موسیقی، سطح اینترلوکین-6 (interleukin-6) را در بیماران کاهش می‌دهد. اینترلوکین-6، پروتئینی است که با موارد زیر مرتبط است:

  • نرخ مرگ و میر بالاتر
  • دیابت (diabetes)
  • مشکلات قلبی

تحقیقات بیشتر نشان داده که شنوندگان موسیقی دارای تعداد بیشتری «سلول‌های کشنده طبیعی» هستند. نوعی لنفوسیت (lymphocyte) که به باکتری‌ها، ویروس‌ها و حتی سلول‌های سرطانی حمله می‌کند. لنفوسیت‌ها نوعی از گلبول‌های سفید خون هستند. بنابراین موسیقی کمک می‌کند تا افراد با بیماری مبارزه کنند.

موسیقی و سیستم ایمنی | خیز

اثر گوش کردن به موسیقی در حین ورزش روی پوست

مطابق تحقیقات، گوش دادن به موسیقی، مدت زمان ورزش شرکت‌کنندگان را افزایش می‌دهد. هر چه بیشتر ورزش کنید، ظاهر شما بهتر به نظر می‌رسد. در واقع ورزش علاوه بر کاهش وزن، به پوست گونه شما برافروختگی زیبایی هدیه می‌دهد. همچنین ورزش، چهره فرد را نیز بهبود می‌بخشد. ورزش منظم به تقویت گردش خون کمک می‌کند. این امر باعث افزایش جریان خون و اکسیژن پوست می‌شود. گردش خون بهتر به معنای تورم و پف کمتر در بدن از جمله دور چشم‌ها نیز هست.

نتایج یک مطالعه نشان داده که خاصیت ارتجاعی پوست افراد بالای 40 سال که به طور منظم ورزش می‌کنند، مانند افراد 20 و 30 ساله است. همچنین مشخص شده که ورزش با افزایش طول تلومرها (telomeres)، پیری سلولی را کند می‌کند. تلومر، ساختار مرکب در انتهای کروموزوم (chromosome) است. هرچه تلومرها کوتاه‌تر شوند، تأثیر منفی بر سلامت بدن بیشتر می‌شود. بنابراین با افزایش طول تلومرها در هنگام ورزش، پیری در سراسر بدن از جمله در پوست به طور بالقوه مهار می‌شود. در نتیجه جوان‌تر به نظر می‌رسید.

مبارزه با بی‌ خوابی و کاهش سیاهی دور چشم و لکه‌های تیره با گوش‌ دادن به موسیقی

انواع خاصی از موسیقی‌های آرامش‌بخش وجود دارند که گوش دادن به آن‌ها در برابر بی‌خوابی معجزه می‌کند. خواب مناسب به پوست شما فرصت می‌دهد تا صبح روز بعد دوباره بازسازی شود. همچنین از ایجاد حلقه‌های سیاه دور چشم جلوگیری می‌کند.

موسیقی | خیز

اثر نواختن ساز موسیقی روی پوست

یک مطالعه نشان داده که نواختن برخی آلات موسیقی ممکن است به پوست آسیب برساند. ایجاد تغییراتی ساده می‌تواند به نوازندگان کمک کند تا پوست خود را فدای هنر نکنند. محققان دریافته‌اند که شایع‌ترین اختلالات پوستی گزارش شده مرتبط با نواختن ساز عبارتند از:

تحریک پوست توسط ابزارهای موسیقی

محققان برخی اختلالات پوستی مرتبط با نواختن ساز را مورد بررسی قرار داده‌اند. بر اساس این تحقیق‌ها مشکلات پوستی نه تنها نوازندگان حرفه‌ای، بلکه نوازندگان در هر سن و با هر میزان توانایی را نیز ممکن است تحت تأثیر قرار ‌دهد. در واقع، هنگام تثبیت موقعیت دست، سینه، گردن یا دهان و نواختن یک آلت موسیقی، پوست اهمیت پیدا می‌کند. در طول تمرین و اجرا، تماسی دائمی بین ساز و پوست نوازنده ایجاد می‌شود. علاوه بر تشدید بیماری پوستی قبلی، ممکن است مشکل پوستی خاص جدیدی نیز به وجود بیاید. این مشکل پوستی مستقیماً در اثر نواختن آلت موسیقی ایجاد می‌شود.

شایع‌ترین بیماری‌های پوستی گزارش شده، واکنش‌های آلرژیک به رزین (rosin) است. رزین شکل جامد از ماده چسبنده‌ای است که از درختان به دست می‌آید. این ماده چسبنده بی‌شباهت به شیره نیست. از رزین برای واکس زدن آرشه (bow) سازهای زهی و نی‌های مورد استفاده در ساکسیفون (saxophones) و کلارینت (clarinets) استفاده می‌شود. طبق گزارش‌های این آزمایش، نوازندگان فلوت (Flute)، سازهای بادی برنجی و تار، به نیکل (nickel) آلرژی داشتند. این افراد اغلب از تحریک -درماتیت (dermatitis)- روی لب‌ها، چانه یا دست‌های خود رنج می‌بردند. این مشکل در برخی موارد باعث ایجاد اگزمای (eczema) مزمن می‌شد.

بیماری پوستی گردن کمانچه‌زن (fiddler’s neck)

یکی دیگر از بیماری‌های رایجی که در این مطالعه کشف شد، «گردن کمانچه‌زن» بود. کمانچه‌نوازان مبتلا به این عارضه، در ناحیه گردن دچار سوزش می‌شدند. گردن این افراد معمولاً در تماس با ویولن (violin) یا ویولا (viola) است. در این بیماری تحریک مداوم، باعث ضخیم‌تر شدن پوست و تغییر رنگ آن می‌شود. همچنین ظاهری مانند پوست درخت به آن می‌دهد. گیتاریست‌ها (Guitarists) نیز از وضعیت تحریک‌کننده مشابهی در ناحیه سینه‌ خود رنج می‌بردند.

گردن فیدلر | خیز

جلوگیری از بیماری‌ های پوستی ناشی از کار با ابزار موسیقی

طبق نظر برخی محققان با توجه به نکات زیر می‌توان از بسیاری از بیماری‌های مرتبط با نواختن ساز، جلوگیری کرد:

  • تغییر برند رزین
  • استفاده از دهانی با جنس پلاستیک یا طلا
  • به کاربردن نی‌های پلاستیکی پلی‌استایرن (polystyrene)
  • استفاده از تارهای برنزی در آلات موسیقی

طبق نظر محققان با تغییر موقعیت گیتار (guitar) توسط گیتاریست نیز می‌توان از مشکل پوستی «گردن کمانچه‌زن» جلوگیری کرد.

استفاده از ماسک جوانساز نوری نیلای: جایگزین برتر موسیقی

در بیشتر موارد، تأثیر مثبتی که موسیقی بر روی پوست می‌گذارد، کم است. همچنین می‌توان گفت که از بیشتر جهت‌ها این تأثیر، به صورت غیرمستقیم روی پوست ایجاد می‌شود. بنابراین اگر پوستی شاداب می‌خواهیم، باید به دنبال راهی باشیم که تأثیری قابل توجه و با سرعت بیشتر روی پوست صورت خود ایجاد کنیم. ماسک جوانساز نیلای قادر است اثر فوق‌العاده‌ای روی شادابی و طراوت پوست و رفع چروک صورت بگذارد. با کلیک در اینجا، شما هم می‌توانید یکی از این ماسک‌ها را در منزل خود داشته باشید. نور به کار رفته در ماسک LED نیلای دارای دو نور قرمز و فروسرخ است که اثر کلاژن‌سازی را در پوست تقویت می‌کند.

استفاده از پوشانه نیلای کاملاً بدون درد و بدون عوارض است. در طول استفاده کافیست آرام و راحت یک جا بنشینید یا دراز بکشید. این تابش گرم است و به شما حس خوبی می دهد. می‌توانید با گوش کردن به یک موسیقی مورد علاقه این احساس خوب را تکمیل کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این ماسک می‌توانید به سایت خورشید فران ایرانیان زمین مراجعه کنید.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا