Light Gives Life!
اثر طب سوزنی روی پوست | خیز

اثر طب سوزنی روی پوست

طب سوزنی (Acupuncture) چیست؟

نکته: موارد مطرح شده در این مطلب ادعای متخصصان طب سوزنی است. این سایت درستی یا نادرستی آن را بررسی نمی‌کند.

طب سوزنی یک روش درمانی قدیمی در طب سنتی چینی است. این روش، عمل نفوذ به پوست با سوزن‌های نازک، جامد و فلزی است. این سوزن‌ها از طریق حرکات ملایم و خاص دست‌های پزشک یا با تحریک الکتریکی فعال می‌شوند. برخی از متخصصان از علوم اعصاب برای توضیح عملکرد طب سوزنی استفاده کرده‌اند. در این علم، نقاط طب سوزنی به عنوان مکان‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که قادر به تحریک اعصاب، ماهیچه‌ها و بافت همبند هستند. این تحریک جریان خون را افزایش می‌دهد. در عین حال فعالیت مسکن‌های طبیعی بدن را نیز تحریک می‌کند. طب سوزنی در درجه اول برای تسکین درد استفاده می‌شود. علاوه بر این برای درمان سایر بیماری‌ها نیز به کار گرفته می‌شود. بیش از 3 میلیون آمریکایی از طب سوزنی استفاده می‌کنند. در فرانسه نیز از هر پنج نفر یک نفر طب سوزنی را امتحان کرده است.

طب سوزنی چگونه کار می‌کند؟

طب چینی، انرژی را که در بدن جریان دارد، چی (Qi) می‌نامد. چی از طریق نصف‌النهارها- مریدین‌ها (meridians)- یا مسیرهایی در بدن انسان جریان دارد. پزشکان چینی معتقدند اختلالات چی باعث ایجاد عدم تعادل در انرژی بدن می‌شود. این امر منجر به بیماری می‌شود. هدف برخی از انواع طب سوزنی ایجاد تعادل مجدد چی است. مریدین‌ها و جریان‌های انرژی از طریق 350 نقطه طب سوزنی در بدن قابل دسترسی هستند. در واقع این نقاط در بدن در امتداد 14 نصف‌النهار اصلی قرار دارند. به نقاط طب سوزنی کانال‌های حامل انرژی نیز گفته می‌شود. با قرار دادن سوزن‌هایی در  نقاط طب سوزنی در سراسر بدن تعادل به جریان انرژی باز می‌گردد. هیچ مدرک علمی مبنی بر وجود مریدین‌ها یا نقاط طب سوزنی وجود ندارد. اثبات وجود یا عدم وجود آن‌ها دشوار است. اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد که طب سوزنی برای برخی بیماری‌ها کارآمد است. در این روش، سوزن‌ها سیستم‌های موجود در بدن را تحریک می‌کنند. در این صورت بدن بیمار به شکل زیر رفتار می‌کند:

نقشه انرژی چی طب سوزنی | خیز

  • سیستم بدن به بیماری یا علائم آن واکنش نشان می‌دهد.
  • بدن مجدداً متعادل می‌شود.
  • مواد شیمیایی طبیعی زیر در بدن آزاد می‌شود:
  • اندورفین‌ها (endorphins). مسکن‌های طبیعی بدن هستند.
  • انتقال‌دهنده‌های عصبی. مواد شیمیایی که تکانه‌های عصبی را کنترل می‌کنند.

طب سوزنی چگونه انجام می‌شود؟

در اولین جلسه درمانی، متخصص طب سوزنی با بیمار در مورد سابقه پزشکی او صحبت خواهد کرد. سپس متخصص برای تشخیص مناطقی که به طب سوزنی واکنش نشان می‌دهد، بدن فرد را معاینه می‌کند. در مرحله بعد، سوزن‌ها را به نقاطی از پوست بیمار در سراسر بدن وارد می‌کند. همچنین ممکن است برای اثر بیشتر به آرامی سوزن‌ها را بچرخاند. سوزن‌ها استریل، یک‌بارمصرف و به نازکی موی انسان هستند. پزشک آن‌ها را در اعماق مختلف -به اندازه کسری از یک اینچ تا چند اینچ- وارد می‌کند. سوزن‌ها اغلب به مدت 15 تا 20 دقیقه در پوست باقی می‌مانند. کل جلسه بین 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد.

ممکن است متخصص طب سوزنی در طول جلسه درمانی از تکنیک‌های دیگری استفاده کند که عبارتند از:

  • ماکسی باسشن (Moxibustion): این تکنیک شامل استفاده از چوب‌های گرم و ساخته‌ شده از گیاهان خشک است. چوب‌ها در نزدیکی سوزن‌ها نگه داشته می‌شوند. از این رو نقاط طب سوزنی را گرم و تحریک می‌کنند.

    ماکسی باسشن | خیز

  • طب سوزنی الکتریکی (Electroacupuncture): یک وسیله الکتریکی به چندین سوزن متصل می‌شود. این وسیله جریان الکتریکی ضعیفی را ایجاد می‌کند که سوزن‌ها را در طول درمان تحریک می‌کند.

    طب سوزنی الکتریکی | خیز

  • حجامت (بادکش یا فنجان‌گذاری درمانی): فنجان‌های شیشه‌ای یا سیلیکونی (silicone) روی پوست اعمال می‌شود. در نتیجه اثر مکشی به وجود می‌آید. این اثر به تحریک جریان خون و متعادل کردن انرژی بدن کمک می‌کند.


    حجامت | خیز

پس از درمان، برخی از افراد ممکن است احساس آرامش کنند. در حالی که برخی دیگر احساس انرژی می‌کنند. در صورت داشتن علائم غیرعادی با پزشک خود تماس بگیرید.

طب سوزنی چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

طب سوزنی می‌تواند برخی مشکلات مربوط به سلامتی را درمان کند (به گفته متخصصان این نوع طب). اغلب افراد از آن برای تسکین دردهای مزمن یا طولانی‌مدت استفاده می‌کنند. از این روش برای درمان بیماری‌ها و مشکلات زیر استفاده می‌شود:

  • آرتروز (Arthritis)
  • کمردرد، گردن‌درد یا درد عضلانی
  • سردرد و میگرن (migraines)
  • زانو درد
  • گرفتگی‌های قاعدگی
  • آسیب‌های ورزشی

موارد دیگری که طب سوزنی ممکن است به درمان آن کمک کند نیز شامل گزینه‌های زیر است:

  • عوارض جانبی سرطان
  • درد صورت و سایر ناراحتی‌های عصبی
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • ناباروری
  • سندرم روده تحریک‌پذیر
  • گرگرفتگی ناشی از یائسگی
  • ناراحتی‌های بارداری

10 فایده طب سوزنی برای سلامتی

در صورتی که طب سوزنی به درستی اجرا شود، روشی ایمن خواهد بود. همچنین طب سوزنی را می‌توان با درمان‌های دیگر ترکیب کرد. در اینجا برخی از مزایای طب سوزنی برای سلامتی آورده شده است:

1) کاهش استرس در نتیجه طب سوزنی: طب سوزنی، سطح هورمون استرس را کاهش می‌دهد. از طرفی خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد. در نتیجه به کاهش احساس اضطراب و افزایش احساس شادی کمک می‌کند.

2) طب سوزنی و بهبود سلامت چشم: خستگی چشم یک شکایت رایج در دنیای مدرن است. این امر به شدت به صفحه نمایش رایانه و تلفن وابسته است. طب سوزنی فشار چشم را کاهش می‌دهد. همچنین به بهبود بینایی در افراد دارای مشکلات شب‌کوری یا تنبلی چشم کمک می‌کند.

3) افزایش وضوح ذهنی و طب سوزنی: بیماری «مه مغزی» زمانی اتفاق می‌افتد که استرس و سایر نگرانی‌ها وضوح ذهنی را از فرد سلب کند. در نتیجه خوب فکر کردن را برای شخص دشوار می‌کند. درمان طب سوزنی می‌تواند وضوح ذهنی را افزایش دهد. در نتیجه خطر مشکلات ناشی از مه مغزی را کاهش می‌دهد.

4) کاهش خطر ابتلا به بیماری با طب سوزنی: بیمارانی که به طور معمول درمان طب سوزنی را انجام می‌دهند، خطر ابتلا به بیماری در آن‌ها کمتر است. زیرا این درمان از پاسخ‌های طبیعی سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می‌کند. هنگامی که فرد در معرض ویروس یا باکتری قرار می‌گیرد، بدن بهتر می‌تواند با آن مبارزه کند. در نتیجه احتمال ابتلای فرد به بیماری کمتر خواهد شد.

5) کاهش مشکلات گوارشی به وسیله طب سوزنی: یبوست، سوزش سر دل و سندرم روده تحریک‌پذیر از مشکلات گوارشی رایج هستند. طب سوزنی به تنظیم سلامت گوارش و تسکین این بیماری‌های رایج کمک می‌کند.

6) افزایش انرژی با طب سوزنی: بیماران ممکن است پس از طب سوزنی افزایش سطح انرژی را تجربه کنند. این امر می‌تواند به افراد کمک کند تا در محل کار و خانه احساس بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

7) ارتباط طب سوزنی با خواب بهتر: هنگامی که انرژی بدن در تعادل است، سیستم عصبی به درستی تحریک می‌شود. در نتیجه بسیاری از افراد خواب بهتری تجربه می‌کنند.

8) رهایی از آلرژی (allergies) از طریق طب سوزنی: مبتلایان به آلرژی می‌توانند از طب سوزنی برای تقویت پاسخ ایمنی بدن خود قبل از شروع فصل آلرژی استفاده کنند. گاهی ‌اوقات انجام طب سوزنی و مصرف داروهای آلرژی به طور همزمان، می‌تواند به کاهش علائم آلرژی پس از شروع حمله کمک کند.

9) کنترل فشار خون و ارتباط آن با طب سوزنی: امروزه افزایش سطح فشار خون یک مشکل در جوامع است. این مشکل به ویژه با بیشتر شدن مشاغل پر‌استرس و سطح کلی چاقی، در حال افزایش است. درمان منظم طب سوزنی همراه با درمان پزشکی سیستم قلبی عروقی می‌تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند. این روش به حمایت از عملکرد مناسب قلب و جریان خون کمک می‌کند. در برخی مواقع در کنترل فشار خون، طب سوزنی از دارو مؤثرتر است.

10) بهبود سریع‌تر پس از عمل جراحی به وسیله طب سوزنی: طب سوزنی می‌تواند به بهبود سریع‌تر افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، کمک کند. سیستم ایمنی و حمایت سلامتی ناشی از طب سوزنی، توانایی‌های شفابخش طبیعی بدن را برای تسریع بهبودی تحریک می‌کند.

کاربرد طب سوزنی در زیبایی

معمولاً وقتی سخن از عمل زیبایی صورت با استفاده از سوزن باشد، فیلرها (fillers) و بوتاکس (Botox) اولین روش‌هایی هستند که به ذهن هر کسی می‌رسد. میکرونیدلینگ (Microneedling) نیز در سال‌های اخیر به یک درمان زیبایی شایع تبدیل شده است. در حالی که هزاران سال است در طب سنتی چینی  (TCM or Traditional Chinese Medicine) از طب سوزنی در زمینه زیبایی استفاده شده است. در ادامه این مقاله، با طب سوزنی زیبایی آشنا خواهید شد.

طب سوزنی زیبایی | خیز

تفاوت طب سوزنی صورت و طب سوزنی زیبایی

  • طب سوزنی صورت می‌تواند به درمان نقاط طب سوزنی روی صورت برای سلامتی بپردازد. اما طب سوزنی زیبایی به طور خاص برای اهداف زیبایی به کار گرفته می‌شود. طب سوزنی زیبایی برای جوانسازی پوست هم از نظر ظاهری و هم از نظر احساسی ارائه می‌شود. همه این‌ها با دستیابی به تعادل انرژی‌های چی در بدن است. این ایده در باور چینی‌های باستان بر انرژی‌های یین (yin) و یانگ (yang) استوار است. عدم تعادل این انرژی‌ها ممکن است بر بدن، ذهن و در نتیجه پوست نیز منعکس شود.
  • طب سوزنی صورت معمولاً فقط شامل قرار دادن سوزن در ناحیه صورت برای رفع علائم درد و ناراحتی است. اما در طب سوزنی زیبایی، درمانگر ممکن است حتی سوزن‌هایی را در قسمت‌های دیگر بدن وارد کند تا پاسخ دلخواه را از قسمتی از صورت دریافت کند.

طب سوزنی زیبایی چگونه کار می‌کند؟

در طب سوزنی زیبایی، سوزن‌ها را در پوست صورت زیباجو فرو می‌برند. همچنین ممکن است آن‌ها‌ را در جای دیگری از بدن به منظور تحریک هورمون‌های شفابخش وارد کنند. این روش در نهایت باعث کاهش ظاهر چین و چروک‌ها و خطوط ریز پوست صورت می‌شود. در نتیجه پوست صورت را سالم‌تر و روشن‌تر نشان می‌دهد. هدف طب سوزنی زیبایی، جوان‌تر و شاداب‌تر کردن پوست است. در واقع قرار دادن مکرر سوزن در نقاط مختلف صورت باعث ایجاد محل‌های کوچک زخم در صورت می‌شود. این امر به نوبه خود مغز را فریب می‌دهد تا کلاژن (collagen) و الاستین بیشتری برای بهبود پوست تولید کند. در نتیجه علائم پیری پوست تا حدی برطرف می‌گردد.

مزایای طب سوزنی زیبایی چیست؟

در این بخش به سه مورد از فواید طب سوزنی زیبایی پرداخته می‌شود:

  • بهبود گردش خون در صورت با استفاده از طب سوزنی زیبایی: زمانی که سوزن‌ها در نقاط مختلف صورت فرو می‌روند، گردش خون را در صورت افزایش می‌دهند. در نتیجه خون، اکسیژن بیشتری را به سلول‌های پوست زیباجو می‌رساند. این پدیده همچنین مکانیسم‌های ترمیم پوست بدن را تشویق می‌کند. از طرفی با کاهش خطوط ریز پوست و شاداب‌تر کردن آن، صورت را جوان می‌کند.
  • افزایش تولید کلاژن در صورت با طب سوزنی زیبایی: با بهبود گردش خون، تولید کلاژن بیشتر می‌شود. زیرا قرار دادن سوزن‌های بسیار نازک در صورت باعث ایجاد یک واکنش ضربه‌ای بدون درد از بدن می‌شود. این امر مغز را فریب می‌دهد تا کلاژن بیشتری برای ترمیم سلول‌های پوست تولید کند. در نهایت چین و چروک ها و خطوط ریز پوست را صاف می‌کند. بنابراین پوست صورت جوان‌تر و سفت‌تر خواهد شد.
  • خاصیت ارتجاعی بیشتر پوست با انجام طب سوزنی زیبایی: با گذشت زمان، افزایش تولید کلاژن باعث انعطاف‌پذیری پوست زیباجو نیز می‌شود.
  • کمک به درمان آکنه

درمان طب سوزنی زیبایی آکولکتریک (Aculectrics) چیست؟

این روش یک درمان طبیعی و غیرتهاجمی است. بنابراین معادل جراحی زیبایی نیست. آکولکتریک ترکیبی از موارد زیر است:

  • طب سوزنی ملایم
  • تحریک الکتریکی درمانی
  • مدیتیشن (meditation)

در این نوع درمان، قبل از سوزن‌زنی صورت، جریان میکرو (microcurrent) -یک تحریک الکتریکی درمانی- روی عضلات و مریدین‌های صورت برای تقویت Qi و تخلیه مایعات استفاده می‌شود. هنگامی که Qi تحریک شد، سوزن‌های صورت می‌توانند نقش خود را با کارایی بیشتری انجام دهند. پس از وارد کردن سوزن‌ها روی صورت، درمان با نور درمانی LED تکمیل می‌شود. نور درمانی LED شکل دیگری از تحریک الکتریکی درمانی است. این روش توسط ناسا برای کمک به بهبود زخم‌ها در فضا اختراع شده است. نور درمانی به بدن اجازه می‌دهد تا Qi را به شکل انرژی نور جذب کند. از این رو اثربخشی طب سوزنی را افزایش می‌دهد. با افزایش تولید کلاژن و الاستین، میکروجریان، توانایی بدن را برای التیام خود بهبود می‌بخشد. در حالی که LED ، ترمیم بافت پوست را افزایش می‌دهد. مدیتیشن نیز که در درمان گنجانده شده به زیباجو کمک می‌کند تا کاملاً آرام شود.

نوردرمانی LED پس از طب سوزنی زیبایی

لازم به ذکر است که زیباجو مرحله نوردرمانی را می‌تواند با استفاده از ماسک نوری نیلای در خانه به طور مداوم و بدون هیچ مشکلی انجام دهد. فناوری موجود در پوشانه نیلای و سبک طراحی آن به گونه‌ای است که استفاده از آن را برای کاربران راحت کرده است. نیلای را می‌توانید بدون نیاز به حضور در کلینیک و تجویز و نظارت پزشک و به راحتی در منزل استفاده کنید. کافی است یکی از این ماسک‌ها را سفارش دهید تا شما هم از مزایای نوردرمانی بهره‌مند شوید. برای سفارش اینجا کلیک کنید.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا