Light Gives Life!
اثر روغن بادام و هسته زردآلو پوست | خیز

اثر روغن بادام و هسته زردآلو روی پوست

انواع روغن ‌های ضروری عصاره‌های گیاهی هستند که از گل‌ها، برگ‌ها و دانه‌ها تهیه می‌شوند. برخی از روغن ‌های ضروری پوست دارای خواصی برای درمان بیماری‌های پوستی هستند. برای امتحان روغن‌ های ضروری یا اساسی مخصوص پوست خود بهتر است با یک متخصص پوست صحبت کنید. در این مقاله به چگونگی ساخت روغن بادام و روغن هسته زردآلو، خواص روغن بادام شیرین و روغن زردآلو برای پوست و خطر عوارض جانبی این دو روغن پرداخته می‌شود.

روغن بادام (almond oil) چیست؟

بادام پر از چربی‌های سالم، فیبر (fiber)، مواد شیمیایی گیاهی (phytochemicals)، ویتامین‌ها (vitamins) و مواد معدنی است. بادام در ابتدا در خاورمیانه پرورش داده شده است. امروزه کالیفرنیا (California) بزرگ‌ترین تولیدکننده بادام در جهان است. تولید بادام کالیفرنیا در 20 سال گذشته دو برابر شده است. زیرا روز به‌ روز افراد بیشتری از مزایای سلامتی آن آگاه می‌شوند.

روغن بادام | خیز

تقریبا نیمی از وزن بادام خشک، روغن است. برای استخراج روغن تصفیه‌نشده، بادام رسیده با حداقل حرارت فشرده می‌شود. این روغن، مواد مغذی و عطر و طعم خود را حفظ می‌کند. برای تولید روغن بادام تصفیه‌شده، از گرمای زیاد و گاهی ‌اوقات از مواد شیمیایی استفاده می‌شود. روغن بادام تصفیه‌شده مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارد. همچنین ارزان‌تر است.  اما ممکن است فاقد ارزش غذایی انواع تصفیه‌نشده باشد. در واقع بسیاری از مواد مغذی موجود در روغن بادام خام، طی عملیات حرارتی بالا یا فرایندهای شیمیایی از بین می‌روند. به روغن بادام، روغن بادام شیرین نیز گفته می‌شود. این روغن با روغن بادام تلخ فرق دارد. روغن بادام تلخ از انواع مختلف دیگری از بادام تولید می‌شود. در پوست این نوع از بادام‌ها به طور طبیعی سمومی وجود دارد. برای از بین بردن این سموم، روغن بادام تلخ تصفیه می‌شود.

فواید روغن بادام برای پوست بدن

از روغن بادام قرن‌ها برای تسکین پوست خشک و درمان زخم‌ها و برش‌های جزئی استفاده شده است. برخی نیز معتقدند که این روغن دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی (antioxidant) و ضدالتهابی است.  به طور کلی این روغن دارای فواید زیر است:

  • در روش‌های باستانی چینی (Chinese) و آیورودا (Ayurvedic) از روغن بادام برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما (eczema) و پسوریازیس (psoriasis) استفاده شده است.
  • یک مطالعه نشان داده که نرم‌کننده‌های حاوی روغن بادام تصفیه‌شده به درمان اگزمای زراوتیک (xerotic) یا اگزما آستاتوتوتیک (asteatotic) کمک می‌کند. اگزمای زراوتیک باعث می‌شود پوست، خشک، ترک‌خورده و دارای خارش شود. نرم‌کننده‌های موردنظر موجب تسکین خارش و بهبود عملکرد سد پوست در افراد مبتلا به این بیماری می‌شوند.
  • روغن بادام می‌تواند چهره و رنگ پوست را بهبود بخشد. برخی از افراد از روغن بادام برای روشن شدن حلقه‌های تیره دور چشم نیز استفاده می‌کنند. البته شواهد علمی قابل اعتماد کمی برای روشن کردن تیرگی این حلقه‌ها و همچنین تکه‌های پوست تیره توسط روغن بادام وجود دارد.

    سیاهی دور چشم | خیز
  • بسیاری از افراد از روغن بادام برای کمک به درمان بیماری‌های شایع پوستی مانند درماتیت (dermatitis) استفاده می‌کنند. یک مطالعه نشان داده که مرطوب‌کننده حاوی روغن بادام شیرین، علائم درماتیت دست متوسط ​​یا شدید را کاهش می‌دهد.
  • این روغن بسیار نرم‌کننده است. به این معنی که به ایجاد تعادل بین جذب رطوبت و از دست دادن آب در پوست کمک می‌کند. روغن بادام را می‌توان روی لکه‌های فوق‌العاده خشک در قسمت آرنج، پا و یا هر ناحیه دیگری که تمایل به خشک‌شدن دارد، بمالید.
  • روغن بادام سرشار از ویتامین A و ضدباکتریایی (antibacterial) است. در نتیجه از روغن بادام می‌ توان برای درمان آکنه (acne) استفاده کرد.
  • ویتامین E در این روغن غلظت بالایی دارد. بنابراین به درمان آسیب‌های ناشی از نور خورشید، کاهش علائم پیری و محو‌شدن جای زخم‌ها کمک می‌کند.
  • برخی از زنان باردار برای جلوگیری از علائم کشش یا کاهش خارش مرتبط با آن، روغن بادام را به شکم خود ماساژ می‌دهند. یک منبع قابل اعتماد نشان داده که ماساژ با روغن بادام تلخ می‌تواند علائم کششی را کاهش دهد. اما استفاده از روغن بدون ماساژ این نتیجه را نداده است. یک مطالعه دیگر حاکی از آن است که کرم روغن بادام شیرین علائم کشش و گسترش آن را کاهش می‎دهد.

کشیدگی های شکم باردار | خیز

  • روغن بادام یک مرطوب‌کننده قوی و مناسب برای پوست حساس است. این روغن به سرعت جذب می‌شود. روغن بادام را می‌توان روی صورت یا بدن استفاده کرد. این روغن نسبت به بسیاری از مرطوب‌کننده‌های تجاری ارزان‌تر است. علاوه بر مرطوب‌کردن پوست، یک روغن ماساژ و درمان پوستی عالی نیز هست.
  • این روغن دارای خواص ضدقارچی قدرتمندی است. با مالش روغن بادام روی پاها می‌توان از عفونت قارچی پای ورزشکار جلوگیری کرد. این کار همچنین به حذف سایر عفونت‌های قارچی مانند کرم حلقوی کمک می‌کند.
  • از روغن بادام می‌توان به عنوان پاک‌کننده آرایش نیز استفاده کرد.

نحوه استفاده از روغن بادام شیرین برای پوست

این روغن را می‌توان مستقیماً روی پوست ماساژ داد. بهتر است ابتدا آن را بین کف دست یا نوک انگشتان گرم کنید. همچنین امکان مخلوط‌کردن آن با روغن‌های دیگر نیز وجود دارد. در واقع از روغن بادام می‌توان به عنوان روغن حامل برای رقیق‌کردن روغن‌های ضروری مفید پوست استفاده کرد. روش‌های دیگر استفاده از این روغن شامل موارد زیر است:

روغن مالیدن | خیز

  • مخلوط‌کردن روغن بادام با شکر برای تهیه اسکراب (scrub) لایه‌بردار صورت
  • مخلوط‌کردن آن با نمک برای تهیه اسکراب بدن
  • اضافه‌کردن چند قاشق غذاخوری به آب گرم در حین حمام‌کردن
  • مالیدن روغن به لب‌های ترک‌خورده

خطرهای استفاده از روغن بادام برای پوست و نکته ‌های مراقبتی

هنگام استفاده از روغن بادام نکته‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

  • بهتر است از روغن بادام تصفیه‌نشده استفاده کنید. روغن تصفیه‌نشده مواد مغذی مفید برای پوست و سلامتی بدن را بیشتر در خود حفظ می‌کند.
  • هر فردی که حساسیت به آجیل داشته باشد، نباید از روغن بادام استفاده کند. افرادی که به داشتن این نوع حساسیت مطمئن نیستند، بهتر است قبل از استفاده از روغن، مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی مچ دست خود امتحان کنند.

آلرژی به روغن بادام | خیز

  • افراد مبتلا به پوست حساس باید چند روز تست پچ را انجام دهند. این کار باعث می‌شود تا به بدن فرصت بیشتری برای پاسخگویی بدهند.
  • داشتن اگزما می‌تواند احتمال آلرژی (allergy) را افزایش دهد. بنابراین افراد مبتلا به اگزما باید هنگام امتحان‌کردن روغن بادام، بیشتر مراقب باشند.
  • یک مطالعه، زایمان زودرس را به استفاده روزانه روغن بادام در دوران بارداری مرتبط کرده است. با این حال، تأیید این خطر نیاز به تحقیق بیشتری دارد.

برای تثبیت اثرات مفید استفاده از روغن‌ها برای پوست، پیشنهاد می‌شود پیش از استفاده از ماسک LED نیلای، روی پوست خود روغن مناسب بزنید. استفاده از نور خاص در این ماسک باعث افزایش عمق نفوذ و اثر روغن روی پوست شده و اثر جوانسازی و ضدالتهابی آن دوچندان می‌گردد. پوشانه جوانساز نیلای دارای تکنولوژی نوردرمانی است. در نیلای نور قرمز و فروسرخ تعبیه شده تا کارایی آن حداکثر شود. ترکیب این دو طول موج از نور نتایج معجزه‌آسایی برای پوست صورت شما به ارمغان می‌آورد. با این ماسک جوانساز در بازه زمانی ۶ تا ۱۲ هفته انتظار معجزه جوان‌شدن پوست شما به واقعیت بدل خواهد شد. استفاده از نیلای کاملاً بدون درد و بدون عوارض است. نوردرمانی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن از دیرباز اثبات شده است. همچنین سایر اثرات ویژه آن در حال بررسی و کشف است. مجموعه خیز با تکیه بر این نتایج سعی نموده که محصولی ایمن، ساده و پربازده برای استفاده در منزل طراحی و تولید کند. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.khizlgl.ir مراجعه کنید.

جوان سازی پوست نیلای | خیز

 

روغن هسته زردآلو چیست؟

زردآلو به دلیل طعم شیرین یا ترش به طور سنتی به شکل میوه خام مصرف می‌شود. فرض بر این است که گیاه Prunus armeniaca – درخت زردآلو- نام خود را از ارمنستان گرفته است. معنی این نام «آلو ارمنی» است. طبق برخی از منابع تاریخی نیز هند به عنوان محلی ذکر شده که زردآلو برای اولین بار -3000 سال قبل از میلاد- در آن کشت شده است. منشأ واقعی درخت زردآلو هنوز قابل بحث است. زیرا برخی نیز معتقدند که منشاء آن در چین است. در حال حاضر ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده زردآلو شناخته می‌شود.

زردآلو | خیز

روغن هسته زردآلو یک روغن سبک وزن است. این روغن از فشردن دانه‌ها یا هسته‌های میوه معطر و انعطاف‌پذیر زردآلو تهیه می‌شود. با استفاده از روش پرس سرد (cold-pressed)، ارزش غذایی بالای روغن هسته زردآلوی تصفیه‌نشده حفظ می‌شود. روغن زردآلو در رتبه‌بندی مواد مراقبت از پوست قرار گرفته است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا3 (omega-3)، امگا 6 و امگا 9 به همراه منبع ویتامین A است. بر اساس طب چینی، روغن هسته زردآلو با باروری و تنفس مرتبط است. این روغن در طب سنتی چینی برای درمان تورم و زخم استفاده می‌شد. این کاربرد باستانی در سراسر جهان رواج داشت. انگلستان نیز در قرن 17 برای همین منظور از این روغن استفاده می‌کرد. سایر روش‌های سنتی پزشکی، مانند آیورودا، از خواص آب‌رسانی روغن هسته زردآلو برای کند‌کردن ظاهر پیری استفاده می‌کنند. بنابراین روغن هسته زردآلو قرن‌هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این روغن در زمینه پوست به دلیل خواص زیر استفاده می‌شود:

هسته زردآلو | خیز

زردآلو از خانواده میوه‌های آلویی مانند بادام است. در نتیجه روغن هسته زردآلو قابل مقایسه با روغن بادام است. بنابراین می‌توان از آن‌ها به عنوان جایگزین هم استفاده کرد.

مزیت و کاربرد روغن زردآلو برای پوست بدن

فواید پوستی روغن هسته زردآلو عبارت است از:

  • روغن هسته زردآلو مغذی عمیق پوست: روغن هسته زردآلو، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این روغن پوست را عمیقاً تغذیه می‌کند. پوست، متخلخل و پرمنفذ است. بنابراین بافت روغن زردآلو می‌تواند از طریق لایه‌های سطحی محافظ پوست نفوذ کند. این روغن همچنین اثر ماندگاری دارد.
  • روغن هسته زردآلو حاوی اسیدهای چرب ضروری: اسیدهای چرب روغن زردآلو چیزی است که آن را بسیار مفید می‌کند. اسید لینولئیک (Linoleic acid) -امگا 6- و اسید اولئیک (oleic acid) -امگا 9- به تغذیه پوست و محافظت از آن در برابر نیروهای مضر کمک می‌کنند.
  • خاصیت ضدپیری روغن هسته زردآلو: این روغن سرشار از ویتامین A است. در نتیجه برای تولید گردش سلولی روی پوست صورت مفید است. در واقع این روغن سرشار از ترکیب‌هایی است که چرخش سلولی را سرعت می‌بخشند. این امر باعث درخشش پوست می‌شود. زیرا جوان‌ترین سلول‌ها به سطح پوست هل داده می‌شوند. بنابراین ویتامین A از سلول‌های پوست حمایت کرده تا پوست را حجیم کنند. این امر باعث کاهش قابل‌مشاهده خطوط و چین و چروک می‌شود.

روغن هسته زردآلو | خیز

  • درخشان‌کردن پوست توسط روغن هسته زردآلو: روغن هسته زردآلو به جز ویتامینA ، به طور طبیعی سرشار از ویتامین E و C است. این سه ویتامین در کنار هم رنگ و تن پوست را شفاف می‌کنند. در نتیجه درخشندگی طبیعی را تقویت می‌کنند.
  • نرم‌کردن بافت پوست با روغن هسته زردآلو: با تغذیه پوست، بافت آن به طور طبیعی بهبود پیدا می‌کند. وجود ویتامین A باعث افزایش لطافت کلی پوست می‌شود. این ویتامین به عنوان یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند. در نتیجه پوست را نرم و صاف می‌کند.
  • هیدراتاسیون (hydration) طولانی‌مدت توسط روغن هسته زردالو: روغن هسته زردآلو به عنوان یک نرم‌کننده قوی، رطوبت را به سطح پوست جذب می‌کند.
  • روغن هسته زردالو حاوی ویتامین B17 ضروری: لاتریل (Laetrile) یا آمیگدالین (amygdalin) -B17-، یک ترکیب شیمیایی طبیعی است. این ویتامین اغلب در هسته بسیاری از میوه‌ها مانند زردآلو، سیب، هلو، آلو یا گیلاس قرمز یافت می‌شود. بدن به طور طبیعی نمی‌تواند B17 را تولید کند. اما برای عملکرد سیستم ایمنی و به عنوان یک ضدالتهاب مفید به آن نیاز دارد. این ویتامین در روغن هسته زردآلو موجود است. در نتیجه این روغن یک انتخاب خوب برای سلامت کلی پوست خواهد بود.
  • افزایش استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست با روغن هسته زردآلو: پوست ما روزانه تحت مجموعه‌ای از عوامل استرس‌زا قرار می‌گیرد. از جمله این عوامل می‌توان به شرایط آب و هوایی سخت، استفاده از لوازم آرایش یا محیط‌های آلوده هوا اشاره کرد. سلامت داخلی بدن نیز بر وضعیت و ظاهر کلی پوست تأثیر دارد. با افزایش سن، اثرات این عناصر در کاهش خاصیت ارتجاعی و آسیب سلولی به پوست نقش دارد. ویتامین A به تقویت قدرت مواد مغذی موجود در پوست کمک می‌کند.
  • ایجاد یک سد محافظ برای پوست با روغن هسته زردالو: چرخش سریع‌تر سلول‌ها باعث می‌شود پوست یک سد قوی در برابر آسیب اکسیداتیو (oxidative) تشکیل دهد. زمانی که روغن زردآلو روزانه استفاده شود، پوست را تغذیه می‌کند. در نتیجه به آن اجازه می‌دهد بدون توجه به سن پوست به درستی عمل کند. با استفاده از محصولات مراقبت از پوست غنی از B17 نیز پوست در برابر رادیکال‌های (radicals) آزاد محافظت می‌شود. رادیکال‌های آزاد علائم پیری را افزایش می‌دهند.
  • اثر ضدالتهابی روغن هسته زردالو: روغن زردآلو فوق‌العاده مغذی است. بنابراین می‌تواند به تسکین بیماری‌های پوستی دردناک مانند سوریازیس (psoriasis)، آکنه (acne) و روزاسه (rosacea) کمک کند. هنگام تشدید این بیماری‌ها، استفاده از محصولات حاوی روغن زردآلو باعث سلامت پوست و کاهش استرس می‌شود.

فواید روزغن زردآلو برای پوست | خیز

  • مبارزه با باکتریهای مولد آکنه توسط روغن هسته زردآلو: پوست مستعد آکنه، از ویتامین A موجود در روغن زردآلو سود می‌برد. در واقع ویتامین A به جوان‌سازی منافذ مسدود‌شده پوست کمک می‌کند. در نتیجه ممکن است در درازمدت باعث شفافیت پوست شود. روغن زردآلو یک روغن سبک است. این روغن دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی عمیق است. این امر باعث می‌شود تا منافذ پوست برای تأمین آب‌رسانی حیاتی سطح خود، بیش از حد کار نکنند. تولید بیش‌ازحد سبوم (Sebum) یا چربی اغلب به دلیل بافت کم آب زیرین پوست ایجاد می‌شود. تجمع سبوم باعث مسدودشدن ناخواسته منافذ و در نهایت بروز آکنه می‌شود. بنابراین گنجاندن روغن هسته زردآلو در برنامه مراقبت از پوست، به اصلاح پوست کمک می‌کند.
  • تقویت پوست با روغن هسته زردآلو: روغن هسته زردآلو دارای اسید لینولئیک است. به همین دلیل می‌تواند پوست را تقویت کند. با استفاده منظم از آن شاهد پوست هیدراته و سد رطوبتی بهبودیافته خواهید بود. با روغن زردآلو می‌توان پوست لطیف لب و یا پوست‌های ترک‌خورده و کم‌آب دست را آبرسانی و تقویت کرد. بنابراین برای داشتن پوستی قوی و سالم، این روغن را به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

نحوه استفاده از روغن هسته زردآلو برای پوست بدن

استفاده از هسته زردآلو روی پوست بسیار ساده است. به شرطی که علاوه بر نیازهای منحصر به فرد پوست، نوع پوست خود را نیز در نظر داشته باشید. روغن هسته زردآلو یک روغن ایمن است. در نتیجه می‌تواند به تنهایی استفاده شود.

استفاده از روغن هسته زردآلو برای فیشال خانگی (At home facial)

ابتدا پیشنهاد می‌شود یک دوش آب گرم داشته باشید. بخار آب باعث بازشدن منافذ پوست می‌شود. در نتیجه پوست را برای جذب آماده می‌کند. در مرحله بعد، یک حوله کوچک را در یک ظرف آب گرم خیس کنید. در حین حمام یا بعد از آن، از یک پاک‌کننده ملایم صورت استفاده کنید. سپس چند قطره روغن زردآلو را به یک مرطوب‌کننده اضافه کرده و به صورت خود بمالید. بهتر است به دنبال مرطوب‌کننده‌ای باشید که خود حاوی روغن فعال زردآلو باشد. پس از آن، حوله را فشار داده و آن را به مدت 10 دقیقه دور صورت خود بپیچید. در صورت نیاز دوباره از مرطوب‌کننده بیشتری استفاده کنید.

به کاربردن روغن زردآلو به عنوان اسکراب بدن (scrub)

روغن زردآلو همچنین می‌تواند به عنوان یک اسکراب پرکننده استفاده شود. بعد از دوش گرم، مقداری روغن هسته زردآلو و چند قطره روغن صورت لوکس (Luxury Facial Oil) را با مقداری شکر مخلوط کنید. برای این کار، شکر قهوه‌ای پیشنهاد می‌شود. زیرا دانه‌های آن بزرگ‌تر هستند. در نتیجه احتمال حل‌شدن آن‌ها کمتر است. مخلوط موردنظر را با حرکت‌های دایره‌ای رو به بالا از پاها تا شانه‌ها ماساژ دهید. مراقب ناحیه ظریف سینه باشید. این اسکراب برای صورت توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است خیلی ساینده باشد. مخلوط دانه‌های شکر و روغن زردآلو بعد از دوش آب گرم، پوست بدن را صاف می‌کند. همچنین مواد مغذی مورد نیاز پوست‌های کدر را فراهم می‌کند.

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرها و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره “فواید و خطرات پوستی روغن های ضروری” در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا