Light Gives Life!
کاشت ناخن | خیز

اثرات لاک، ناخن مصنوعی و کاشت روی ناخن

مواد مورد استفاده در زیبایی ناخن و مضرات آن ها

در انواع لاک‌های ناخن، مواد ژلیش و مواد کاشت ناخن سه ماده سمی شناخته شده که تأثیرات جدی بر سلامت کارکنان سالن‌های آرایشی دارند. این مواد عبارتند از:

  • تولوئن: این ماده یک حلال است که برای ایجاد سطح صاف روی ناخن اضافه می‌شود. تولوئن از جداشدن رنگ در لاک جلوگیری می‌کند. این ماده شیمیایی معمولاً در بنزین استفاده می‌شود. تولوئن به سیستم عصبی مرکزی و اندام‌های تولید مثل آسیب می‌رساند. سایر عوارض جانبی شامل سردرد، بی‌حسی و سوزش چشم و گلو است.
  • فرمالدئید: فرمالدئید یا فرمالدهید یک عامل سرطان‌زای معروف است. فرمالدئید به عنوان ماده سفت‌کننده ناخن استفاده می‌شود. لاک‌های ناخن با ماندگاری طولانی، حاوی مقدار زیادی از این ماده هستند. علاوه بر این، فرمالدئید به عنوان یک ضدعفونی‌کننده برای جلوگیری از آلودگی باکتریایی به‌کار می‌رود. این ماده همچنین برای ضدعفونی‌کردن ابزار مورد استفاده در مانیکور و پدیکور استفاده می‌شود.
  • دیبوتیل فتالات: این ماده به رنگ ناخن انعطاف می‌بخشد. دیبوتیل فتالات می‌تواند باعث آسیب شدید به دستگاه تناسلی شود. این مواد از ترک‌خوردن یا شکننده‌شدن ناخن‌های صیقلی جلوگیری می‌کنند. استفاده از فتالات در برخی از کشورهای اروپایی ممنوع و یا در حال کاهش است.
  • کافور: کافور (camphor) به رنگ ناخن جلا و استحکام می‌بخشد. اما این ماده می‌تواند باعث تهوع، سرگیجه و سردرد شود.
  • هیدروکسی آنیزول بوتیله: در لاک‌های ناخن ژلی ماده خطرناکی به نام هیدروکسی آنیزول بوتیله (Butylated hydroxyanisole) وجود دارد.
  • نیترو سلولز: بسیاری از لاک‌های ناخن دارای نیترو سلولز (Nitro Cellulose) نیز هستند. نیترو سلولز دارای قابلیت تشکیل لایه (film) است.
  • استون: استون که برای از بین‌بردن لاک ناخن استفاده می‌شود، ناخن‌های شما را خشک می‌کند. این ماده باعث واکنش‌های آلرژیک شدید و درماتیت (dermatitis) نیز می‌شود.

مواد مضر لاک | خیز

اثرات مضر لاک ناخن برای سلامتی

ترکیبات شیمیایی در لاک ناخن می‌تواند به طرز شگفت‌آوری مضر باشد و خطرات جدی برای سلامتی به دنبال داشته باشد. اکثر محصولات زیبایی ناخن حاوی مواد سمی و خطرناکی هستند که به سلامت فرد استفاده کننده و کارکنان آرایشگاه‌های ناخن صدمه می‌زنند. مواد شیمیایی موجود در لاک ناخن مانند تولوئن (toluene)، فرمالدئید (formaldehyde) و دی بوتیل فتالات (dibutyl phthalate)، خطرات سلامتی از مشکلات باروری گرفته تا سرطان به وجود می‌آورند. این گروه از عوامل سرطان زا اغلب «سه گانه سمی» نامیده می‌شوند.

علاوه بر این مواد شیمیایی، مواد مضر دیگری نیز وجود دارند که نه تنها در لاک‌های ناخن یافت می‌شوند، بلکه جزء اصلی پاک‌کننده‌های لاک ناخن، ژلیش و سایر محصولات مراقبت از ناخن هستند. این مواد نیز می‌توانند خطرات جدی برای سلامتی ایجاد کنند.

معمولاً آرایشگاه‌های ناخن تهویه کافی ندارند که مانع از ماندگاری مواد شیمیایی تبخیرشده به هوا ‌شود. در نتیجه، این مواد شیمیایی در داخل سالن گردش می‌کنند. این امر منجر به تماس مداوم با این مواد شیمیایی سمی برای مشتریان و کارکنان سالن می‌شود. علیرغم آگاهی از اثرات مضر، اکثر شرکت‌های محصولات مراقبت از ناخن از مواد شیمیایی صنعتی در محصولات خود استفاده می‌کنند. تولید و استفاده از این مواد توسط مقامات دولتی تا حد زیادی غیرقابل‌کنترل است. نتیجه نهایی این است که اکثر لاک‌های ناخن موجود در بازار از نظر ایمنی تأیید نشده‌اند. اکثر ما و حتی کودکان نیز به طور مرتب از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

سرطان و لاک ناخن

لاک‌های ناخن ژلی به طور فزاینده‌ای محبوب هستند. زیرا ماندگاری بیشتری دارند و تراشیده نمی‌شوند. طبق نظریه محققان نگرانی اصلی لاک ناخن نیست. بلکه چگونگی خشک‌شدن ناخن‌ها خطر بیشتری برای سرطان پوست ایجاد می‌کند. لاک‌های ژلی که اخیراً تولید شده، شامل یک ژل سفت‌کننده است. این ژل نیاز به قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش دارد تا خشک شود. این تماس مکرر با اشعه ماوراء بنفش، باعث چین ‌و چروک و سرطان پوست می‌شود. جایگزین مطمئن‌تر، استفاده از چراغ‌های LED است. زیرا تولید اشعه ماوراء بنفش توسط آن‌ها بسیار کم است.

سرطان و لاک ناخن | خیز

نحوه انتخاب لاک ناخن غیر مضر

سعی کنید محصولاتی را انتخاب کنید که میزان سمیّت آن‌ها در محدوده 2-0 باشد. این انتخاب مشکل است. زیرا اکثر محصولات زیبایی، مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند و یا مجوز ندارند. همچنین هیچ شاخص سمیّتی روی آن‌ها مشخص نشده است. در صورت نداشتن شاخص، برچسب روی محصول را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که رنگ ناخن عاری از مواد شیمیایی مانند تولوئن، فرمالدئید، دی‌بوتیل‌فالات و کافور است. رنگ‌های ارگانیک ناخن به راحتی در دسترس نیستند. اما اگر به تدریج از خرید رنگ‌های معمولی ناخن خودداری کنید، تقاضا برای رنگ‌های ارگانیک و طبیعی ناخن افزایش پیدا می‌کند. این امر باعث فشار روی شرکت‌ها می شود. در این صورت همه شرکت‌ها به جایگزین‌های طبیعی و سالم محصولات مراقبت از ناخن روی خواهند آورند.

لاک با مواد غیر مضر | خیز

نکات بهداشتی در مورد استفاده از لاک ناخن

  • از آنجایی که رنگ ناخن موجود در بازار مضر است، توصیه می‌شود که به صورت دائم از لاک استفاده نکنید.
  • لاک ناخن را در همان روز مصرف، پاک کنید.
  • از استنشاق بخارهایی که هنگام بازکردن بطری رنگ ناخن به وجود می آید، خودداری کنید.
  • با بررسی برچسب لاک از خرید رنگ‌های حاوی مواد شیمیایی مانند تولوئن، فرمالدئید و دی‌بوتیل‌فتالات اجتناب کنید.
  • لاک ناخن غیرسمی و گیاهی خریداری کنید.
  • از مصرف لاک ناخن ژلی و همچنین به کاربردن اشعه ماوراء بنفش برای خشک‌کردن آن‌ها خودداری کنید.

ناخن مصنوعی و کاشت ناخن

ناخن‌های مصنوعی به ناخن‌های اکریلیک (acrylic)، اکستنشن (extensions) یا همان ناخن مصنوعی معروف هستند. در واقع ناخن‌های مصنوعی اکستنشن‌هایی هستند که به عنوان لوازم جانبی مد روی ناخن انگشتان قرار می‌گیرند. ظاهر برخی از ناخن‌های مصنوعی تا حد زیادی تقلیدی از ناخن‌های واقعی است. در حالی که برخی دیگر عمداً دور از شکل طبیعی ساخته شده و ظاهری هنری دارند. توصیه می‌شود که به طور متوسط ناخن‌های مصنوعی هر دو هفته یکبار تعویض شوند. برخی از مزایای ناخن مصنوعی عبارتند از:

  • تنوع آن‌ها از نظر شکل، اندازه و طراحی
  • ماندگاری نسبتاً بالا نسبت به ناخن طبیعی بلند

ناخن مصنوعی | خیز

انواع ناخن‌های مصنوعی (روش‌های مختلف کاشت ناخن)

ناخن‌های مصنوعی را می‌توان به اشکال مختلف از جمله مربع، نوک‌تیز و گرد شکل داد. دو روش اصلی برای کاشت ناخن‌های مصنوعی وجود دارد:

  • نوک ناخن: صفحات پلاستیکی سبک ناخن هستند که در انتهای ناخن طبیعی چسبانده می‌شوند.
  • فرم ناخن:فرم‌ها ورقه‌های شکل‌دار با لبه‌ای چسبناک هستند که بر روی کل ناخن چسبانده می‌شوند.

روی هر یک از این دو ممکن است اکریلیک، ژل سفت یا ترکیبی از هر دو بکار رود.

انواع نوک ناخن | خیز

  • ناخن‌ های اکریلیک (Acrylic nails): ناخن‌های اکریلیک (Acrylic nails) از شیشه اکریلیک (PMMA) ساخته شده‌اند. شیشه اکریلیک هنگامی که با یک مونومر (monomer) مایع مخلوط می‌شود، شکل‌پذیر خواهد شد. این مخلوط در عرض چند دقیقه کاملاً جامد می‌شود. ناخن‌های اکریلیک می‌توانند تا 21 روز دوام بیاورند. برای رنگ‌آمیزی ناخن‌های اکریلیک، می‌توان از لاک ژل، لاک ناخن و پودرها استفاده کرد.
  • ناخن ژلی (Gel nails): از ناخن‌های ژلی می‌توان برای ایجاد اکستنشن مصنوعی ناخن استفاده کرد. اما از آن مانند لاک ناخن نیز استفاده می‌شود. ناخن‌های ژلی با استفاده از اشعه ماوراء بنفش سفت می‌شوند. ماندگاری آن‌ها بیشتر از لاک معمولی ناخن است. ناخن ژلی لب‌پر نمی‌شود. آن‌ها دارای سطح براق هستند و دو تا سه هفته دوام می‌آورند. ناخن‌های ژلی قوی هستند. اما به اندازه ناخن‌های اکریلیک یا فایبرگلاس (fiberglass) قوی نبوده و گران‌تر از آن‌ها هستند. استون برخی از انواع ناخن‌های ژلی را حل نمی‌کند. بنابراین آن‌ها باید در سالن با بوفینگ (buffing) برداشته شوند. بوفینگ مکرر می‌تواند منجر به نازک‌شدن صفحه ناخن شود.
  • ناخن روکش‌دار (Nail wraps): در این روش، روکش ناخن با بریدن تکه‌های فایبرگلاس، کتان، پارچه ابریشم یا مواد دیگر ایجاد می‌شود. این روکش با لایه رزین (resin) یا چسب روی صفحه ناخن چسبیده می‌شود. روکش ناخن به ناخن آسیب نمی‌رساند. همچنین باعث استحکام ناخن می‌شود. از طرفی می‌توان از آن برای ترمیم ناخن‌های شکسته استفاده کرد. طول عمر این ناخن‌ها بین 5 تا 14 روز است.
  • نوک ناخن (Nail tips): نوک ناخن از یک ماده قابل انعطاف قوی به نام آکریلونیتریل بوتادین استایرن (acrylonitrile butadiene styrene or ABS)  ساخته شده است. نوک ناخن به ناخن طبیعی متصل می‌شود تا طول آن افزایش پیدا کند. از طرفی فضای بیشتری برای طراحی ناخن فراهم می‌کند. این نوک‌ ناخن‌ها در اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارند. اما محبوب‌ترین آن‌ها معمولاً شفاف یا سفید است. نوک ناخن فقط 7-10 روز دوام خواهد داشت.
  • پودر ناخن (dip powder): در روش پودری، یک مایع شفاف روی ناخن می‌کشند. سپس ناخن را در پودر رنگدانه قرار می‌دهند. ناخن‌های فرورفته حدود یک ماه -2 تا3 هفته بیشتر از ناخن‌های ژل و اکریلیک دوام می‌آورند. این روش را می‌توان بر روی ناخن‌های طبیعی، ناخن‌های دارای نوک، یا ناخن‌های مصنوعی به‌کار برد. ناخن‌های پودری غوطه‌ور برای سفت‌شدن نیاز به هیچگونه اشعه ماوراء بنفش یا LED ندارند. در عوض به یک فعال‌کننده نیاز دارند. سریع‌ترین راه برای حذف پودر غوطه‌ور این است که لایه‌های پودر را برش داده یا از بین ببرید. پس از آن هنگامی که در استون خیس می‌شوند، بلافاصله ریزش می‌کنند.

مزایای کاشت ناخن مصنوعی

ناخن‌های اکریلیک به پنهان‌کردن یا رفع ناخن شکسته، آسیب‌دیده و کوتاه کمک می‌کند. این ناخن‌ها از جویدن ناخن و شکستن آن جلوگیری می‌کنند. همچنین هنگامی که افراد قادر به افزایش طول و استحکام ناخن‌های طبیعی خود نیستند، از ناخن مصنوعی استفاده می‌شود. این مشکل را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های خاص ناخن مانند نوک ناخن، ناخن‌های تراشیده‌شده، پیچاندن ناخن یا روکش اکریلیک حل کرد.

گیف کاشت ناخن | خیز

خطرات کاشت ناخن مصنوعی

اگر ناخن مصنوعی به درستی نصب شود، معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال کاشت ناخن مصنوعی خطراتی را به دنبال دارد از جمله:

  • استفاده طولانی مدت و ناخن‌های مصنوعی نامناسب می‌تواند به طور جدی به بستر ناخن آسیب برساند. در نتیجه مانع رشد طبیعی ناخن می‌شود.
  • با برداشتن نادرست ناخن‌های اکریلیک، اغلب به ناخن‌های طبیعی آسیب می‌رسد. برای اطمینان از سلامت ناخن، یک تکنسین مجرب ناخن باید در این زمینه به شما کمک کند.
  • شایع‌ترین مشکل مرتبط با ناخن‌های مصنوعی، عفونت قارچی است که ممکن است بین ناخن مصنوعی و طبیعی ایجاد شود. هنگامی که ناخن‌های مصنوعی روی سطح ناخن طبیعی قرا می‌گیرند، انواع آسیب‌های ناچیز به ناخن‌های مصنوعی می‌تواند باعث جداشدن ناخن از بستر ناخن شود. این امر اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها و قارچ‌ها به طور بالقوه وارد منطقه جداشده بشوند. از این رو باعث ایجاد عفونت می‌شوند. بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به کارکنان اجازه نمی‌دهند که ناخن‌های بلند یا مصنوعی داشته باشند. زیرا این ناخن‌ها دارای میکروب‌هایی هستند که می‌توانند بیماری‌ها را به بیماران منتقل کنند. انجام کاشت ناخن توسط یک سالن ناخن بی‌اعتبار که از روش‌های بهداشتی پیروی نمی‌کنند، خطر عفونت را بیشتر می‌کند.
  • از نظر بهداشت حرفه‌ای، کارکنان آرایشگاه که در کل شیفت کاری خود در معرض گازهای شیمیایی ناخن‌های مصنوعی قرار می‌گیرند، در معرض بیماری هستند. در واقع ماده اتیل متاکریلات (Ethyl methacrylate) که برای ناخن‌های مصنوعی استفاده می‌شود، باعث درماتیت تماسی، آسم و حساسیت در چشم و بینی می‌شود. محصولات مورد استفاده در ساخت ناخن‌های اکریلیک نیز ممکن است قابل اشتعال باشند.قرارگرفتن در معرض متیل متاکریلات (MMA or methyl methacrylate) (پیش‌ساز شیشه اکریلیک) باعث خواب‌آلودگی، سبکی سر و لرزش دست‌ها می‌شود. برخی از نشانه هایی که نشان می‌دهد یک آرایشگاه ناخن هنوز از MMA استفاده می‌کند عبارتند از:
  • قیمت‌هایی که به‌طور قابل توجهی پایین‌تر از سایر آرایشگاه‌های ناخن است.
  • بوی غیرمعمول قوی و میوه‌ای در آرایشگاه
  • مانیکوریست اغلب از ماسک استفاده می‌کند تا از مواد شیمیایی مضر تنفس نکند.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا