Light Gives Life!
اصلاح موی زائد | خیز

مزایا و معایب انواع روش های حذف موهای زائد – بخش دوم

تأثیرات پوستی روش ‌های مختلف رفع موهای زائد

برای خلاصی از شر موهای زائد بدن، به ویژه موهای زائد صورت، موهای زائد زیر چانه یا موهای زائد روی شکم زنان، روش‌های زیادی برای انتخاب، وجود دارد. هر روش جوانب مثبت و منفی دارد. آشنایی با این جوانب برای هر شخصی مفید است. در این مقاله مزایا و معایب چند روش مورد بحث قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب پوستی استفاده از اپیلاتور (Epilator)

دانستن همه مزایا و معایب اپیلاتور برای پوست می‌تواند به شما کمک کند. مزایای اپیلاتور عبارت است از:

اپیلاتور | خیز

  • داشتن پوست صاف: یکی از بهترین مزایای اپیلاسیون این است که نرمی طولانی‌مدتی را در پوست ایجاد می‌کند. برای داشتن پوستی صاف و ابریشمی، فقط کافیست یک یا دو بار در ماه اپیلاسیون کنید.
  • ایجاد درد کمتر از وکس: برخی از اپیلاتورها در مقایسه با وکس، ملایم‌تر هستند. در نتیجه می‌توانند درد کمتری ایجاد کنند. امروزه بسیاری از اپیلاتورها دارای سرهای ماساژدهنده هستند که سیستم عصبی شما را فریب می‌دهد تا درد کمتری احساس کنید. همچنین، زمانی که شما کنترل اپیلاتور را در دست دارید، درد برای شما قابل‌تحمل‌تر است. اما رفع موهای زائد توسط شخص دیگری (مانند وکس) برای شما استرس‌زاتر خواهد بود.
  • از بین بردن موهای زائد برای پوست‌های بسیار حساس: اپیلاتور یک گزینه مناسب برای رفع موهای زائد در پوست‌های حساس و تحریک‌پذیر است. اپیلاسیون مانند اصلاح روی پوست کشیده نمی‌شود. همچنین نیازی به مواد شیمیایی مانند کرم‌های موبر ندارد. این روش مانند استفاده از موچین است. بنابراین پوست، کمتر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. پوست شما فقط کمی قرمز خواهد شد. به طور کلی، اپیلاسیون برای پوست حساس بسیار مناسب است.
  • مناسب برای پوست خشک: حذف روزانه موهای زائد با آب می‌تواند پوست را خشک کند. بنابراین اگر پوستی دارید که به راحتی خشک می‌شود، اپیلاسیون روشی عالی برای شما است.
  • مناسب برای انواع رنگ پوست: اپیلاسیون روی رنگ پوست تأثیر نمی‌گذارد.

در این قسمت به معایب اپیلاتور نیز پرداخته می‌شود. ضررهای پوستی اپیلاسیون به شرح زیر است:

  • درد اپیلاتور: درد یکی از ترسناک‌ترین جنبه‌های اپیلاتورها است. در دفعات اول استفاده از آن، درد ایجاد شده واقعاً می‌تواند وحشتناک باشد. برخی از افراد پس از امتحان اپیلاسیون، به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند درد ناشی از آن را مدیریت کنند. اما برخی دیگر درد چند جلسه اول را تحمل می‌کنند. برای این افراد، در دفعات بعدی تحمل درد راحت‌تر خواهد شد. در نهایت، اکثر کاربران اپیلاتور، دردی را هنگام اپیلاسیون احساس نمی‌کنند. فقط کمی ناراحتی دارند.
  • رشد موهای زیرپوستی: برخی از افراد، صرف نظر از نوع روش رفع موهای زائد، هرگز دچار موهای زیر پوستی نمی‌شوند. برای کسانی که مستعد رشد موهای زیرپوستی هستند، اپیلاسیون می‌تواند یک نقطه ضعف بزرگ باشد. برای جلوگیری از این مشکل، قبل و بعد از اپیلاسیون و سپس حداقل یک بار در هفته لایه‌برداری انجام دهید. این کار برای جلوگیری از رشد موهای زیرپوستی در بیشتر افراد کارساز است. البته اپیلاسیون موها را در طول چند سال ظریف‌تر و نرم‌تر می‌کند. بنابراین ممکن است کاربران طولانی‌مدت اپیلاتور، کمتر مستعد ابتلا به موهای زیرپوستی شوند.
  • قرمزی پوست بعد از اپیلاسیون: بعد از اپیلاسیون، پوست شما قرمز می‌شود. انجام اپیلاسیون در هنگام شب راهی آسان برای حل این مشکل است. این امر به پوست شما زمان می‌دهد تا قبل از ظاهرشدن در انظار عمومی، به حالت عادی برگردد.
  • اپیلاتورها و نواحی حساس: اپیلاسیون را می‌توان در هر جایی از بدن انجام داد. اما بعضی از افراد اپیلاسیون برخی نواحی مانند ناحیه بیکینی (bikini) را بسیار دردناک می‌دانند و از اپیلاتور فقط برای دست و پاها استفاده و برای ناحیه بیکینی، صورت و زیربغل از روش‌های دیگر استفاده می‌کنند.
  • خطر عفونت پس از اپیلاسیون: استفاده از اپیلاتور، پوست را بلافاصله پس از اپیلاسیون آسیب‌پذیر می‌کند. حتماً پیش از استفاده آن را کاملاً ضدعفونی کرده و از اپیلاتور شخص دیگری نیز استفاده نکنید.

مزایا و معایب پوستی رفع موهای زائد با لیزر

لیزر موهای زائد بدون عیب نیست. اما روشی بسیار سودمند است. به خصوص اگر توسط یک متخصص پوست معتبر انجام شود. از معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رفع مو با لیزر | خیز

  • سوختگی‌های اپیدرمی (Epidermal Burns): در صورت انجام لیزر موهای زائد توسط پرسنل غیرمجاز، ممکن است روی پوست، سوختگی یا اسکار ایجاد شود. بنابراین باید اطمینان حاصل کرد که این روش توسط یک متخصص پوست یا تحت نظر یک پزشک مجاز انجام می‎شود. البته لیزرهای امروزی از فناوری هوشمندتری نسبت به لیزرهای گذشته استفاده می‌کنند. این لیزرها بهتر می‌توانند با کمک دستگاه‌های خنک‌کننده، از پوست در برابر آسیب محافظت کنند. سرد شدن پوست در حین ارسال انرژی لیزر، از آسیب حرارتی جلوگیری می‌کند. در نتیجه خطر هیپرپیگمانتاسیون (hyperpigmentation) یا سوختگی پس از التهاب را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • خطر ایجاد تاول، تغییر رنگ، قرمزی و زخم روی پوست
  • خطر ایجاد رنگدانه: در لیزر موهای زائد، احتمال افزایش یا کاهش رنگدانه در نواحی تحت درمان وجود دارد. برای غلبه بر این مشکل، باید قبل و بعد از انجام لیزر، به طور مرتب از ضدآفتاب استفاده کنید.
  • نامناسب برای افراد با پوست تیره: لیزر برای کسانی که پوست تیره دارند، کمتر مؤثر است. پوست افراد با رنگ تیره، غنی از رنگدانه است. این نوع پوست با فولیکول مو برای جذب انرژی لیزر رقابت می‌کند. در چنین مواردی لیزرهای خاصی مانند Nd:YAG مناسب هستند. بنابراین با متخصص پوست خود در مورد لیزر مورد استفاده برای پوستتان مشورت کنید.

جوانب مثبت لیزر برای پوست نیز عبارت است از:

  • ایجاد درد کمتر: وقتی صحبت از میزان درد می‌شود، لیزر موهای زائد در جایی بین اصلاح یا شیو (بدون درد) و وکس (دردناک) قرار می‌گیرد. متخصص پوست معمولاً قبل و بعد از لیزر از یک سیستم خنک‌کننده برای بی‌حس کردن ناحیه استفاده می‌کند. همچنین با ادامه درمان‌ها و ریزتر شدن موها، به تدریج درد، کمتر می‌شود.
  • عدم آسیب به پوست اطراف: لیزرها می‌توانند به طور انتخابی موهای تیره و درشت را هدف قرار داده و در عین حال به پوست اطراف آن آسیب نرسانند. این روش روی پوست‌های روشن با موهای تیره بهتر عمل می‌کند. تضاد بین رنگ پوست و رنگ مو به لیزر اجازه می‌دهد تا به راحتی نواحی مورد نظر را هدف بگیرد.
  • استفاده از لیزر دایود (Diode Laser) برای هر رنگ پوست: لیزر دایود برای پوست‌های روشن و تیره بسیار مؤثر است. این لیزر از پرکاربردترین لیزرها برای رفع موهای زائد محسوب می‌شود.

فواید و آسیب های الکترولیز برای پوست

ممک است به گزینه‌های مختلف حذف موهای زائد فکر کنید. قبل از تصمیم‌گیری باید در مورد فواید و ضررهای الکترولیز برای پوست اطلاعاتی کسب کنید. برای کمک به شما در تصمیم‌گیری، در این بخش مزایا و معایب این روش حذف موهای زائد، ارائه می‌شود. الکترولیز موهای زائد دارای مزایای زیر است:

الکترولیز موهای زائد | خیز

  • عدم رویش موهای زیرپوستی: بسیاری از افراد از موهای زائد ناشی از درمان‌های رفع موهای زائد رنج می‌برند. اما با این درمان دیگر هرگز نگران این مشکل نخواهید بود.
  • این سیستم برای هر نوع پوست و هر رنگ پوست مؤثر است: برخلاف لیزر موهای زائد، این روش به تشخیص رنگدانه‌های مو متکی نیست. در واقع هر مو به صورت جداگانه توسط تکنسین هدف قرار می‌گیرد. سپس بدون توجه به رنگ و بافت مو یا رنگ و بافت پوست، نتایج ثابتی ارائه می دهد.
  • بدون مواد شیمیایی خشن: برخلاف لیزر موهای زائد، الکترولیز نیازی به استفاده از مواد شیمیایی روی پوست ندارد.

ضررهایی که الکترولیز برای پوست دارد، در این بخش آورده شده است:

  • الکترولیز می‌تواند باعث تغییر رنگ پوست شود: این امر نادر است. اما اگر موها دقیقاً ضربه نخورد، می‌تواند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون پوست اطراف شود. البته این آسیب جزئی است. همچنین به واکنش پوستی هر فرد بستگی دارد. بنابراین این کار باید توسط یک تکنسین بسیار ماهر انجام گیرد. در این صورت از میزان این آسیب کاسته می‌شود. راه حل دیگر نیز استفاده از ضدآفتاب است.
  • این روش می‌تواند ناراحت‌کننده باشد: تحمل درد و حساسیت برای هر فردی متفاوت است. نظرات مردم در مورد اینکه آیا این روش نسبت به درمان‌های لیزر ناراحت‌کننده‌تر است یا خیر، متفاوت است. با این حال، اگر نسبت به دیگران حساس‌تر هستید، می‌توانید در مورد استفاده از بی‌حس‌کننده‌های موضعی با تکنسین خود صحبت کنید.

تأثیرات مثبت و منفی بند انداختن موهای زائد روی پوست

یکی از روش‌های جایگزین از بین بردن موهای زائد، بند انداختن است. این روش با یک نخ نازک پنبه‌ای انجام می‌شود. بند انداختن برای اکثر افراد مناسب است. اما مانند همه روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را برای پوست دارد. معایب این روش عبارت است از:

بند انداختن | خیز

  • ایجاد درد و سوزن ‌‌سوزن شدن پوست: این گزینه سریع‌تر از موچین است. زیرا چندین مو را همزمان از بین می‌برد. اما میزان ناراحتی و درد ایجاد شده در آن مشابه موچین است. نخ می‌تواند به پوست آسیب برساند. همچنین گزگز ناشی از نخ در طول بند انداختن باقی می‌ماند. بیشتر مردم به بند انداختن عادت می‌کنند. در نتیجه احساس می‌کنند که ناراحتی و درد ناشی از آن خفیف است. در حالی که برخی ادعا می‌کنند که اصلاً دردی ندارند.
  • احتمال تشدید آکنه: نخ برای پوست‌های آکنه‌ای توصیه نمی‌شود. پیچاندن نخ می‌تواند باعث پارگی آکنه شود. البته کشیدن نخ روی پوست نسبت به وکس راحت‌تر است. به خصوص اگر نیاز به برداشتن مکرر مو دارید. با این حال، کندن موها از فولیکول‌ها می‌تواند آکنه را پاره کرده و به پوست آسیب برساند. همچنین باعث گسترش عفونت می‌شود. بنابراین ممکن است یک روش نامناسب برای مبتلایان به آکنه باشد.

از طرفی بند انداختن موهای زائد روشی مناسب برای پوست‌های حساس است. برای مبتلایان به آلرژی، بند انداختن مزیت‌هایی نسبت به سایر اشکال حذف مو دارد. با این روش، پوست با هیچ ماده شیمیایی یا آرایشی تماس پیدا نمی‌کند. در واقع نخ برای استفاده آرایشی باید 100 درصد پنبه باشد. بنابراین مواد حساسیت‌زای بسیار کمی در آن وجود دارد.

مورد بعدی اینکه بند انداختن به نوعی ماساژ صورت محسوب شده و پوست بعد از رفع التهاب اولیه، درخشان خواهد شد.

تأثیر منفی مالش با سنگ پا روی پوست برای حذف موهای زائد

سنگ‌های پوکه به عنوان یک نوع ازبین‌برنده موهای زائد استفاده می‌شوند. اما این روش به دلیل اصطکاک با پوست، دارای ضررهای زیر است:

اصلاح مو با سنگ پا | خیز

  • تحریک پوست: در این روش نباید پوست را خیلی محکم مالش دهید. زیرا می‌تواند باعث ساییدگی و تحریک آن شود. برای این منظور همیشه حرکت دایره‎ای ملایم توصیه می‌شود.
  • نامناسب برای پوست حساس: افرادی که پوست حساسی دارند، باید از این روش اجتناب کنند. زیرا این روش شامل مالش پوست است. بنابراین ممکن است دچار ساییدگی یا قرمزی پوست شوند.
  • این روش برای نواحی صورت، زیربغل، ران و ناحیه بیکینی مناسب نیست.

با این حال مالش سنگ پا برای مراقبت از پوست پا و حذف پینه بسیار عالی است. اما همچنان به دلیل آسیب احتمالی برای پوست، مورد تأیید ما نیست.

نحوه تأثیر داروی رفع موهای زائد بر روی پوست

استفاده از داروها برای از بین بردن مو از بدن بسیار رایج شده است. مردم در واقع به این روش حذف مو تمایل دارند. زیرا به سرعت عمل می‌کند. اما این روش اثرات منفی روی پوست بدن دارد. به طور کلی سوزش و قرمزی پوست از عوارض بسیار شایع داروهای حذف موهای زائد است. افلورنیتین (eflornithine) و کرم وانیکا (Vaniqa) از جمله داروهای مورد استفاده در این زمینه هستند. عوارض جانبی رایج Vaniqa شامل موارد زیر است:

عوارض دارو روی پوست | خیز

  • قرمزی موقت
  • بثورات
  • سوزش
  • خارش
  • سوزن‌سوزن شدن
  • آکنه یا برجستگی‌های قرمز روی پوست
  • خشکی پوست

تورم صورت و کهیر نیز از علائم واکنش آلرژیک (allergic) به این کرم است. در صورت مشاهده این علائم نیاز به دریافت کمک فوری پزشکی است.

تأثیرات منفی استفاده از افلورنیتین نیز به شرح زیر است:

  • تحریک شدید پوست
  • قرمز شدن پوست
  • ایجاد پوسته در اطراف فولیکول‌های (follicles) مو

خطرات یا عوارض جانبی اپیلاسیون با شکر یا وکس چیست                                

خطر اصلی برای پوست در این روش مربوط به خطای کاربر است. این خطرات پوستی عبارتند از:

وکس موی زائد | خیز

  • سوزاندن پوست: قبل از استفاده، خمیر گرم می‌شود. اما اگر خمیر خیلی داغ باشد، ممکن است باعث سوختگی پوست شود.
  • کبودی پوست: تکنیکی برای برداشتن خمیر از روی پوست وجود دارد. اگر این کار اشتباه انجام شود، می‌تواند منجر به کبودی شود. برای مثال اگر هنگام جدا کردن خمیر، پوست را محکم نگه ندارید.
  • فولیکولیت (folliculitis): اگر خمیر برای مدت طولانی روی پوست باقی بماند، خطر فولیکولیت یا برآمدگی مو در آن ناحیه وجود دارد. دلیل آن نیز وجود شکر (یک ماده خوراکی) است. در واقع میکروارگانیسم‌های (Microorganisms) روی پوست برای رشد به غذا، رطوبت و گرما نیاز دارند. بنابراین شکرینگ می‌تواند به رشد موهای زیرپوستی در برخی افراد کمک کند. در برخی دیگر نیز فولیکولیت را تشدید می‌کند.

به گفته کارشناسان در موارد زیر نباید از اپیلاسیون شکر یا وکس استفاده کنید:

  • اگر از رتینول (retinol) یا ویتامینC (vitamin C) روی پوست خود استفاده می‌کنید.
  • اگر در حال مصرف استروئید (steroids) هستید.
  • در صورتی که روی پوست خود، تورم، بثورات، زخم باز، آفتاب‌سوختگی یا تبخال داشته باشید.

این‌ها فاکتورهای کلیدی هستند که باید در نظر بگیرید. به غیر از این فاکتورها، شرایط دیگری نیز وجود دارند که شما را برای استفاده از این روش محدود می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از شروع شکرینگ، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

آیا اپیلاسیون شکر مزایایی برای پوست دارد

چندین مزیت طولانی‌مدت برای پوست در روش شکرینگ وجود دارد. این مزایا عبارتند از:

  • لایه‌برداری پوست و صاف شدن آن: شکرینگ یا وکس نوعی لایه‌برداری محسوب می‌شود. این فرآیند سلول‌های مرده پوست را از سطح جدا می‌کند. در عین حال پوست را صاف می‌کند.
  • حداقل میزان تحریک پوست: برخلاف اپیلاتورها یا مواد شیمیایی رفع موهای زائد، در اپیلاسیون شکر پوست به حداقل میزان ممکن تحریک می‌شود. این مزیت حتی برای حساس‌ترین نوع پوست نیز صادق است.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا