Light Gives Life!
مراقبت از پوست پا | خیز

مراقبت روزانه از پوست پا

در طول روز هنگام راه رفتن، نشستن و ایستادن، پاهای ما درون کفش و جوراب در سختی هستند. در نتیجه باید از آن‌ها به خوبی مراقبت گردد. پس نیاز است نحوه مراقبت از پوست پا را فرا گرفته و یک رژیم مراقبت از پا را در خانه پیش بگیریم تا پاهایمان صاف و سالم بمانند. داشتن روال مراقبت از پا در هر فصلی، حیاتی است. پاهایتان به اندازه بقیه اعضای بدنتان سزاوار مراقبت هستند و این به هیچ عنوان کار لوکس محسوب نمی‌شود.

مراقبت از پا | خیز

بسیاری از ما در مراقبت از پوست صورت، مو و حتی دستان خود بسیار حساس هستیم. اما متأسفانه مراقبت از پوست پا اغلب در آخر لیست اولویت‌های مراقبت از بدن قرار می‌گیرد. واقعاً جای تعجب دارد که ما چندین بار در روز از مرطوب کننده ها و کرم ها برای پوست دست و صورت خود استفاده می‌کنیم، اما پاهای خود را نادیده ‌می‌گیریم. اهمیت ندادن به پوست پا می‌تواند عواقب دردناکی از جمله ایجاد عفونت های باکتریایی یا قارچی، میخچه، ترک خوردگی پوست و بوی بد داشته باشد. از نظر زیبایی شناسی، غفلت از پا در رژیم مراقبت از پوست روزانه، می‌تواند شما را شبیه یک طاووس کند (با ظاهری قشنگ اما پاهای نازیبا). در زمستان‌ها، به ویژه هنگامی که پوست بدن خشک می‌شود، باید بیش از پیش به پوست پای خود برسید. اگر سوزش، ورم یا پوسته پوسته شدن را تجربه کردید، با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است یک حساسیت پوستی شدید باشد و عدم توجه به آن عوارضی در پی داشته باشد.

برای حفظ پاهای نرم و سالم، حذف پوست سخت از پاها به طور منظم تأثیر بسزایی دارد. وقتی پینه‌های شدید روی پوست ظاهر می‌شوند، نیازی نیست که مدت طولانی تحملشان کنید، زیرا یک پزشک متخصص می‌تواند در کمترین زمان ممکن آن‌ها را از بین ببرد. اما برای جلوگیری از این اتفاق می‌بایست مراقب پوست پای خود باشید. انواع مختلفی از محصولات مراقبت از پا وجود دارند که می‌توانید به راحتی در منزل از آن‌ها استفاده کنید.

با ما همراه باشید تا نحوه مراقبت از پا را در این مقاله بیان کنیم.

علت پینه بستن و سفت شدن پوست کف پا

پینه بستن و سخت شدن پوست کف پا، یکی از مکانیزم‌های دفاعی پا است. پوست سفت در ناحیه ترک خورده پا ایجاد می‌شود و به عنوان سدی محافظ در برابر آسیب‌های بیشتر عمل می‌کند. پوشیدن کفش بدون جوراب، شکل نامناسب راه رفتن در کفش‌های پاشنه بلند و لژدار، کفش‌های تنگ یا گشاد و همچنین کمبود رطوبت می‌تواند باعث سفتی و خشن شدن پوست پا گردد. پینه به طور کلی مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. اما در صورتی که به آن بی‌توجهی شود ممکن است منجر به ترک خوردگی دردناک، عفونت‌های باکتریایی و خونریزی شود.

پینه پا | خیز

پوست سفت معمولاً هنگامی ایجاد می‌شود که پوست کف پا خشک، خشن و شکننده شود. سلول‌های جدید در پاسخ به نقاط تحت فشار و اصطکاک بیشتر از حد معمول تشکیل می‌شوند. در نتیجه مناطق با پوست مرده ضخیم شده و به سرعت به پینه تبدیل می‌گردند. رنگ این مناطق معمولاً رنگی مایل به زرد است که ظاهر خوشایندی ندارند. در این حالت، لکه‌های پوستی دایره‌ای و خشن ظاهر بر روی سطح پوست پا ظاهر می‌گردد؛ خصوصاً در اطراف ناحیه پاشنه پا یا روی پوست قسمت توپی شکل زیر پا.

پوست پا و مراقبت | خیز

7 نکته که لازم است برای داشتن پوست پای سالم رعایت کنید

1) شستشوی پاها

پوست پا بیشتر در معرض عفونت های باکتریایی و قارچی است زیرا ساعت‌های طولانی در شبانه‌روز درون جوراب و کفش است و یا در معرض گرد و غبار و آلودگی قرار دارد. پوست بین انگشتان پا در صورت عدم شستشوی کافی و صحیح، مکانی مناسب برای رشد و تکثیر عفونت‌های باکتریایی و قارچی است. بنابراین بسیار مهم است که روزی یک بار پاها را با آب و صابون، جهت اطمینان از پاک شدن آلودگی و عرق بشویید.

شستشوی پا | خیز

2) خشک نگه داشتن پاها

«پای ورزشکار» اصطلاحی است برای یک عفونت قارچی شایع در پا که باعث خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن می‌گردد و در بعضی موارد ممکن است تاول‌های دردناک نیز ایجاد کند. وجود رطوبت، محیطی مناسب برای رشد عفونت‌های قارچی مانند پای ورزشکار فراهم می‌کند. خشک کردن پا، به ویژه ناحیه بین انگشتان پا پس از هر بار شستشو بسیار ضروری است، به خصوص اگر بلافاصله بعد از آن جوراب و کفش به پا می‌کنید.

3) استفاده از مرطوب کننده برای پا

استفاده از مرطوب کننده را فقط به صورت و دست محدود نکنید. کمبود رطوبت می‌تواند پوست پای شما را خشک، پوسته پوسته و منقبض کند. پوست ترک خورده می‌تواند به ویژه روی پاشنه پا بسیار خشک و خشن شود. همچنین این قسمت می‌تواند به آهن‌ربایی برای جذب کثیفی و آلودگی تبدیل گرد. این ترک‌ها علاوه بر ظاهر ناپسند، گاهی درمان طولانی و دشوار دارد. هر روز بعد از شستن پاها، مقدار زیادی مرطوب کننده روی پاهایتان استعمال کنید. کره کاکائو یا وازلین می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند.

4) از بین بردن پوست خشک پا

مرطوب سازی پوست مرده هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. ابتدا می‌بایست لایه مرده پوست را از بین برد. این کار را می‌توان با سنگ‌ پا انجام داد. اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان سنگ پا را با شدت روی پوست نکشید. استفاده از سنگ پا به از بین بردن آلودگی‌ها و کثیفی‌های چسبیده به پوست مرده و سفت شده کمک می‌کند. سپس از مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید و بگذارید یک شب بماند. لایه‌برداری با اسکراب یا مخلوط شکر و روغن زیتون گزینه‌های بهتری از سنگ پا هستند.

5) ماساژ پا

پاهای خود را هر ماه دو بار به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب گرم غوطه‌ور کنید. این کار به لطافت پوست کمک می‌کند. سپس پاها را به آرامی ماساژ دهید، آن‌ها را کاملاً خشک کنید و یک کرم سرد غنی از ویتامین E استفاده کنید. اگر پاهای شما مستعد ابتلا به عفونت و التهاب است، از کرم ضد باکتری نیز استفاده کنید.

می‌توانید از یک موز له شده مخلوط با آب لیمو به عنوان ماسک آبرسان استفاده کنید. آن را روی پاهای خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم بشویید. قبل از بیرون رفتن و هنگام خواب از کرم مرطوب کننده پا یا وازلین استفاده کنید. در زمستان‌ها حتماً پای خود را مرطوب نگه دارید، زیرا هوای سرد، وزش باد شدید و گرمایش مرکزی ساختمان می‌توانند رطوبت پوست پای شما را از بین ببرند. در این حالت نوشیدن مقدار زیادی آب نیز برای حفظ سلامت پوست ضروری است.

رطوبت پوست پا | خیز

6) اهمیت پوشیدن جوراب برای محافظت از پوست پا

پوشیدن جوراب برای محافظت پا از سرما، آسیب، گرد و غبار و اشعه ماوراءبنفش خورشید ضروری است.

7) اهمیت پوشیدن کفش راحت برای محافظت از پوست پا

همیشه به یاد داشته باشید از کفشی استفاده کنید که راحت باشد. از پوشیدن کفش تنگ خودداری کنید، زیرا این امر منجر به عفونت یا زخم پوستی می‌گردد. همچنین از پوشیدن کفش پاشنه بلند به طور مکرر و پیوسته خودداری کنید، زیرا باعث آسیب به بافت‌ها و رباط‌های پای شما می‌شود.

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا