Light Gives Life!
محافظت از پوست در برابر گرما | خیز

مراقبت از پوست در گرما

آیا پوست بدن با فصول مختلف تغییر میکند؟

پوست با هر فصل تغییر می‌کند. فصل زمستان هوای خشک را به ارمغان می‌آورد. این هوا رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برد. در نتیجه باعث پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست می‌شود. رطوبت در تابستان نیز می‌تواند منجر به عفونت‌های باکتریایی (bacterial) شود. دلیل این عفونت‌ها عبارت است از:

از طرفی تهویه هوا در تابستان و بخاری در زمستان هر دو می‌توانند پوست را کم‌آب کنند. بنابراین هر فصل با قوانین مراقبت از پوست بدن مربوط به خود فصل همراه است. در این مقاله به مراقبت از پوست در تابستان پرداخته شده است. نگهداری از پوست در تابستان روش‌های منحصر به فرد خود را دارد. از این رو توصیه می‌شود به نکات مراقبت از پوست در تابستان که در این مقاله ذکر شده، توجه شود.

تابستان چگونه روی پوست شما تأثیر می گذارد؟

به طور کلی موارد زیر در فصول گرم سال می‌تواند بر پوست تأثیر منفی بگذارد:

گرما و پوست | خیز

با گرم شدن هوا و افزایش رطوبت در محیط، غدد چربی پوست شروع به تولید سبوم (sebum) (روغن طبیعی) اضافی می‌کند. روغن ترشح شده روی سطح پوست گیر می‌کند. این امر منجر به چسبندگی و چرب و مسدود شدن منافذ پوست می‌شود.

جوش‌ و آکنه شایع‌ترین مشکلی است که در تابستان رخ می‌دهد. افرادی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. زیرا باکتری‌ها و روغن‌های موجود در پوست با عرق مخلوط می‌شوند. در نتیجه باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه می‌شوند.

هنگامی که پوست بدن در معرض اشعه‌های مضر UV قرار می‌گیرد، تولید ملانین (melanin) افزایش پیدا می‌کند. دلیل آن محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید است. زیرا ملانین دارای ویژگی‌های محافظت‌کننده از نور است. ملانین اضافی باعث تیرگی و برنزه شدن پوست می‌شود. سایر مشکلات پوستی در فصل گرم شامل موارد زیر است:

  • خارش پوست
  • عرق‌سوز شدن
  • آفتاب‌سوختگی
  • بثورات ناشی از حساسیت به نور خورشید

علائم آفتاب سوختگی | خیز

بنابراین ضروری است که فوراً مراقبت از پوست خود را آغاز کنید.  با این کار از مشکلات پوستی تابستانی در امان خواهید بود.

مراقبت از پوست در تابستان

پوست بدن در تابستان نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد. با چند مرحله ساده مانند موارد زیر می‌توان از پوست خود در برابر اثرات مضر آفتاب و گرما محافظت کرد:

ضدآفتاب و پوست| خیز

15 نکته برای مراقبت از پوست در فصل تابستان

با مراقبت خوب از پوست می‌توانید تعادل طبیعی، درخشندگی و سلامت پوست خود را در فصل گرما بازیابی کنید. بنابراین باید یک برنامه منظم مراقبت از پوست را دنبال کنید. برای این کار باید سالم غذا بخورید. همچنین برای داشتن پوستی درخشان به درمان‌های طبیعی ساده و در عین حال مؤثر متوسل شوید. توصیه می‌شود راه‌های درمانی زیر را برای این منظور به کار ببرید:

  • شستشوی صورت برای از بین بردن چربی اضافی در تابستان: در تابستان، پوست چرب، چربتر می‌شود. برای شستشوی صورت خود از شوینده‌ای مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. شوینده‌ای که بتواند تمام آلودگی‌ها و کثیفی‌ها را از پوستتان تمیز کرده و از بین ببرد. افرادی که پوست خشک دارند به یک پاک‌کننده بدون کف نیاز دارند. بهتر است پاک‌کننده‌های ملایم، بدون الکل و با pH متعادل را انتخاب کنید.
  • در تابستان برای مراقبت از پوست از یک برنامه (روتین) خوب پیروی کنید: به یک برنامه مراقبت از پوست پایبند باشید. برای پوست‌های خشک به جای محصولات مبتنی بر کرم، از محصولات مبتنی بر ژل استفاده کنید. همچنین برای پوست‌های چرب، محصولات مبتنی بر آب را می‌توان انتخاب کرد. زیرا سبک‌تر و بدون چربی هستند. انجام پاکسازی، تونینگ (toning) و آبرسانی (دو بار در روز) نیز به تمیزی و شادابی پوست کمک می‌کند.

محصولات مراقبتی در برابر گرما | خیز

  • در تابستان آنتی‌اکسیدان‌ها (Antioxidant) را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید: سرم‌های آنتی‌اکسیدانی (Antioxidant serums) برای آبرسانی به پوست معجزه می‌کنند. علاوه بر این از پوست در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کنند. این سرم‌ها همچنین به تقویت کلاژن (collagen) کمک می‌کنند. از طرف دیگر رادیکال‌های (radicals) آزاد را برای جلوگیری از آسیب به پوست از بین می‌برند. بنابراین استفاده از یک سرم آنتی‌اکسیدانی خوب را در برنامه مراقبت از پوست تابستانی خود بگنجانید. آنتی‌اکسیدان را می‌توانید با مصرف مرکبات، سبزیجات برگ سبز و چای سبز و… نیز به پوست خود تزریق کنید.

سرم ویتامین C (Vitamin C) نیز گزینه خوب و مفیدی برای روتین مراقبت از پوست در تابستان است. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی و یک پاک‌کننده رادیکال‌های آزاد است. در نتیجه از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اکسیدان محافظت می‌کند. علاوه بر این به کاهش رنگدانه های ناشی از اشعه مضر UV  کمک می‌کند.

  • در تابستان پوست خود را هیدراته (Hydrated) نگه دارید: هیدراتاسیون (Hydration) پوست در تمام اوقات تابستان، کلید اصلی مراقبت از آن است. در تابستان آب فراوان بنوشید. بعد از شستن صورت خود در شب می‌توانید از ماسک صورت آبرسان برای آبرسانی بیشتر هنگام خواب استفاده کنید. صورت خود را چند بار در روز آب زده و غبار روی آن را از بین ببرید (وضو گرفتن یکی از راهکارهاست). با این کار در فواصل زمانی معین، پوست صورت خود را شاداب خواهید کرد.

آب آشامیدن و چروک پوست | خیز

  • در تابستان برای داشتن پوستی سالم، لایه‌برداری کنید: حداقل دو بار در هفته از اسکراب (scrub) صورت استفاده کنید. با این کار آلودگی و چربی اضافی از روی پوست پاک می‌شود. باید از یک اسکراب مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید. اسکراب را باید به آرامی و با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. لب‌ها و گردن را نیز لایه‌برداری کنید.
  • در تابستان حتماً از ضدآفتاب استفاده کنید: اشعه UV-A و UV-B خورشید می‌تواند بسیار مضر باشد. این اشعه‌ها موجب برنزه شدن شدید پوست می‌شوند. علاوه‌ بر این می‌توانند باعث پیری زودرس، ایجاد لکه‌های پیری و تشکیل خطوط ریز و چین‌ و چروک شوند. از این رو استفاده از یک کرم ضدآفتاب خوب در ماه‌های تابستان حیاتی است (حتی در منزل). کرم با SPF 30-50 برای تمام انواع پوست مناسب است. کسانی که به شنا می‌روند، بهتر است به پوست خود چند بار ضدآفتاب بزنند.
  • از آرایش سنگین در تابستان اجتناب کنید: آرایش غلیظ از تنفس پوست جلوگیری می‌کند. رطوبت و گرما نیز بر توانایی پوست برای تنفس تأثیر می‌گذارد. در صورت نیاز به آرایش از زیرسازی سنگین و استفاده زیاد از لوازم آرایشی اجتناب کنید. به جای آن می‌توان از یک بالم (balm) لب رنگی و یک مرطوب‌کننده رنگی استفاده کرد.
  • در فصل گرم حتماً از تونر (toner) استفاده کنید: یک تونر خوب می‌تواند در کوچک کردن منافذ باز مؤثر باشد. بیشترین تعداد غدد چربی در ناحیه T صورت وجود دارد. برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ توسط عرق و چربی، از تونر آلوئه ورا (aloe vera) یا خیار استفاده کنید. زیرا این نوع تونرها سبک‌تر هستند.

تونر و پوست | خیز

  • پوست خود را در تابستان به خوبی مرطوب کنید: استفاده از مرطوب‌کننده برای محافظت از پوست در تابستان حیاتی است. هر فرد می‌تواند بر اساس نوع پوست خود یک مرطوب‌کننده انتخاب کند. اما باید به دنبال محصول حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A و C باشید. بهتر است مرطوب‌کننده SPF داشته باشد. توصیه می‌شود بلافاصله بعد از حمام نیز از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
  • در فصول گرم، محافظت از چشم‌ها، لب‌ها و پاهای خود را فراموش نکنید: همیشه از عینک آفتابی برای محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه‌های مضر خورشید استفاده کنید. همچنین ژل مرطوب‌کننده یا کرم دور چشم بزنید. استفاده از یک بالم لب باSPF ، زیر رژ لب پیشنهاد می‌شود. برای لایه‌برداری، پاهای خود را نیز اسکراب کنید. کرم ضدآفتاب و مرطوب‌کننده را روی پوست پاهای خود هم بمالید. به خصوص اگر از صندل‌های باز استفاده می‌کنید.
  • در فصل تابستان آب و آبمیوه بیشتری بنوشید: مصرف آب در تابستان باید حداقل 3-2 لیتر در روز باشد. مصرف آب نارگیل، هندوانه و آب میوه‌های تازه، راه خوبی برای هیدراته ماندن بدن هستند. نوشیدن آب همچنین به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. ماست و دوغ را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • برای محافظت از پوست خود در تابستان، مصرف میوه‌ها و سبزیجات فصلی را بیشتر کنید: سالادها و سبزیجاتی مانند خیار و کاهو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این مواد غذایی به بدن کمک کرده تا از درون خنک بماند. میوه‌های فصلی مانند هندوانه، خربزه، مرکبات و آب میوه‌ها نیز به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند.

رژیم آرتریت پسوریاتیک | خیز

  • برای محافظت از پوست خود، از نوشیدنی‌های قندی در تابستان دوری کنید: نوشیدنی‌های گازدار به دلیل قند اضافی باعث ایجاد احساس تنبلی در فرد می‌شود. علاوه بر این، هیچ فایده‌ای برای بدن ندارند. زیرا دارای خاصیت آبرسانی نیستند. در نتیجه بدن را ناسالم کرده و به افزایش وزن کمک می‌کنند. بنابراین به جای کولا (nimbu paani)، نیمبو پانی (nimbu paani) یا لیموناد هندی بنوشید.
  • در فصول گرم، لباس از جنس پارچه‌های قابل تنفس بپوشید تا پوستتان نفس بکشد: پنبه بهترین پارچه برای لباس در تابستان است. همچنین لباس‌های سبک و گشاد بپوشید. از پوشیدن لباس‌های تنگ و از جنس پارچه‌های مصنوعی خودداری کنید. این لباس‌ها باعث می‌شود بیشتر عرق کنید. این امر به نوبه خود موجب خارش پوست و عفونت می‌شود.
  • حمام کردن به موقع را در تابستان فراموش نکنید: رعایت بهداشت در تابستان بسیار مهم است. حمام خنک در شب قبل از رفتن به رختخواب توصیه می‌شود. این کار به از بین بردن تمام غبار، کثیفی و عرق انباشته شده در بدن در طول روز، کمک می‌کند. همچنین از بروز جوش جلوگیری خواهد کرد.

درمان‌ خانگی پوست در فصل تابستان

برای مراقبت از پوست و حفظ درخشندگی آن در فصول گرم، می‌توانید از ماسک‌ها و ترکیبات خانگی زیر استفاده کنید:

  • لیمو: لیمو حاوی ویتامین C است. ویتامین Cیک عنصر مؤثر برای روشن کردن پوست است. بنابراین ویتامین C را در برنامه مراقبت از پوست تابستانی خود بگنجانید.
  • قهوه: قهوه یک لایه‌بردار عالی است. یک قاشق غذاخوری قهوه و یک قاشق غذاخوری آب لیمو را در یک کاسه به خوبی مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید. اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست باقی بماند. سپس آن را بشویید.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی (antibacterial) خود شناخته شده است. این گیاه اثر تسکین‌دهنده روی پوست دارد. در نتیجه استفاده از آن در تابستان بسیار عالی است. از طرفی پوست را آبرسانی می‌کند. برای این منظور پالپ (pulp) آلوئه ورا را مستقیماً روی پوست خود بمالید. سپس حدود 20 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. بعد از 10 دقیقه آن را بشویید.

آلوئه ورا-حساسیت | خیز

  • زردچوبه: زردچوبه دارای خواص ضدباکتری، ضدالتهابی و ضدپیری است. این ماده به کاهش هرگونه التهاب روی پوست کمک می‌کند. علاوه بر این باعث روشن شدن پوست و درخشندگی طبیعی آن می‌شود. یک قاشق چایخوری زردچوبه را با سه قاشق غذاخوری آب لیمو، خوب مخلوط کنید. آن را روی صورت خود بمالید. بعد از 20 دقیقه بشویید.
  • عسل و ماست: عسل رطوبت طبیعی پوست را حفظ می‌کند. ماست نیز آن را روشن می‌کند. یک فنجان ماست را با یک قاشق غذاخوری عسل، خوب مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی پوست خود بمالید. پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.
  • گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی با محتوای ویتامینی خود به بهبود بافت پوست کمک می‌کند. همچنین باعث بازیابی درخشش طبیعی پوست می‌شود. نصف گوجه‌فرنگی را له کنید. به طوری که گلوله‌ای در آن نباشد. عسل را به آن اضافه کنید. این خمیر را روی پوست زده و پس از 15 دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

درمان خانگی پوست در فصل تابستان با ماسک نوری نیلای

علاوه بر روش‌های ذکر شده در قسمت قبل، روشی مفید و کاربردی برای مراقبت از پوست نیز وجود دارد. پوشانه جوانسازی نیلای از پوست شما در هر فصلی (چه سرد و چه گرم) به خوبی مراقبت می‌کند. روشی کم‌هزینه و مؤثر که به راحتی در دسترس شما قرار می‌گیرد. نتایج اثبات شده استفاده از این ماسک در مقاله‌ها و مطالعات انجام شده روز دنیا ثبت شده است. در نیلای از فناوری نوردرمانی برای جوانسازی پوست استفاده شده است. ترکیب دو طول موج نور قرمز و فروسرخ در آن، موجب درخشش و جوانسازی پوست شما می‌شود. کافی است برای سفارش اینجا را کلیک کنید.

جوان سازی پوست نیلای | خیز

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرات و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره مراقبت از پوست در فصول گرم سال در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا