Light Gives Life!
مراقبت پوست آقایان | خیز

مراقبت از پوست آقایان

در مقاله قبل به تفاوت‌های پوست زنان و مردان اشاره کردیم. مراقبت از پوست مردان به دلیل تفاوت‌های هورمونی که با زنان دارند و نیز نیاز به اصلاح صورت، با زنان متفاوت است. به همین دلیل رژیم روزانه مراقبت از پوست آن‌ها باید جداگانه بررسی و اجرا شود. در این مقاله می‌خواهیم به مردان بگوییم که چگونه شادابی و طراوت پوست خود را حفظ کنند.

تفاوت بین محصولات مراقبت از پوست زنان و مردان چیست؟

آیا واقعاً تفاوتی بین محصولات مراقبت از پوست زنان و مردان وجود دارد؟

عموماً محصولات مراقبت از پوست زنان دایره گسترده‌تری نسبت به مردان دارد. متأسفانه بخش زیادی از این موضوع به بازار برمی‌گردد. شرکت‌ها ترجیح می‌دهند روی محصولات بانوان به دلیل بازار پررونق‌تر بیشتر کار کنند. این به هیچ عنوان به معنی عدم نیاز آقایان به استفاده از محصولات مراقبتی پوست نیست. از طرفی، پوست مردان تمایل به تولید چربی بیشتری دارد و تراکم فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهد. بنابراین مواد تشکیل‌دهنده محصولات مراقبت از پوست آقایان و بانوان با یکدیگر تفاوت دارد.

محصولات مراقبتی آقایان | خیز

یکی از ضعف‌های محصولات آقایان این است که معمولاً برای نوع پوست عمومی است. به ندرت می‌توانید محصولی را ببینید که برای پوست خشک، حساس، چرب یا ترکیبی ساخته شده باشد. اگر هم وجود داشته باشد، بیشتر آن‌هایی هستند که مارک‌های شناخته شده و گران قیمت هستند.

آیا استفاده از محصولات مراقبت از پوست زنان برای آقایان اشکالی ندارد؟

هورمون های مردانه تمایل به تولید چربی بیشتری در پوست به خانم‌ها دارند. اما اصلاح صورت مردان نوعی لایه‌بردای محسوب شده و اگر هر روز انجام شود به کاهش حضور این چربی‌ها در پوست می‌انجامد و این می‌تواند منجر به خشکی شود. استفاده از کرم یا فوم اصلاح که نوعی صابون است نیز ممکن است باعث خشک شدن بیشتر پوست شود. بنابراین در صورت استفاده از کرم اصلاح حتماً مرطوب کننده سبک استفاده کنید.

بسیاری از محصولات پوستی، حتی آن‌هایی که برای خانم ها به بازار عرضه می‌شود، هم برای خانم‌ها و هم آقایان مناسب است. مرطوب‌کننده‌ای که برای یک خانم کار می‌کند برای مردان نیز مفید خواهد بود. اگرچه استفاده از محصول مراقبت از پوست زنان توسط آقایان مشکلی ندارد، اما برخی محصولات مراقبت از پوست نیز وجود دارند که به طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای مردان طراحی شده‌اند. در غیر این موارد، تنها تفاوت محصولات مراقبت از پوست زنان و مردان، بسته‌بندی و رایحه آنهاست.

بیشتر نیازهای پوست آقایان و خانم‌ها مشابه هستند. پوست صورت مردان همانند زنان خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. بنابراین محصولاتی که به ساخت کلاژن کمک می‌کنند (همانند پوشانه جوانسازی نیلای) باید روزانه استفاده شوند. مرطوب‌کننده و ضد آفتاب نیز از ملزومات برای هر دو گروه هستند.

نکات مراقبت از پوست برای آقایان

مهمترین نکته این است که مردان در وهله اول نوع پوست خود را شناسایی کنند. در مقاله‌های قبل به علائم انواع پوست را بیان کرده‌ایم. اما اینجا به اختصار به چند نکته برای درک پوست شما اشاره می‌کنیم.

  • پوست حساس پس از استفاده از محصولات پوستی یا اصلاح صورت، ممکن است التهاب یا سوزش داشته باشد.
  • پوست نرمال شفاف است.
  • پوست خشک پوسته پوسته، خارش دار یا خشن است.
  • پوست چرب براق و چرب است.
  • پوست ترکیبی در بعضی مناطق خشک و در بعضی مناطق چرب است.

مرطوب کننده | خیز

شناخت نوع پوست به شما کمک می‌کند تا بدانید چگونه از پوست خود مراقبت کرده و محصولات مراقبت از پوستی را که مناسب شما هستند انتخاب کنید.

متخصصان پوست برای ایجاد روال سالم مراقبت از پوست مردان، نکات زیر را توصیه می‌کنند:

1- به برچسب ها و مواد اولیه محصول توجه کنید. محصولات مراقبت از پوستی که انتخاب می‌کنید به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوستی مستعد آکنه دارید، به دنبال پاک‌کننده‌ها و مرطوب‌کننده‌هایی باشید که “بدون روغن” یا “غیر کمدوژنیک” هستند. این نوع محصولات منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند. اگر پوست حساسی دارید، از محصولات ملایم و بدون عطر استفاده کنید؛ زیرا محصولاتی که رایحه دارند باعث تحریک و خشکی پوست می‌شوند.

مرطوب کننده بدون روغن | خیز

2- صورت خود را روزانه و بعد از ورزش بشویید. بعضی‌ها بر این باورند شستن منظم صورت در صبح و شب درست نیست. به این دلیل که زیاد شستن می‌تواند چربی‌های طبیعی پوست شما را از بین ببرد. اما این عقیده درست نیست. اجازه ندهید حتی یک شب خاک و آلودگی در منافذ پوست شما باقی بماند. از آنجا که صابون‌های معمولی اغلب حاوی موادی هستند که باعث خشکی پوست می‌شوند، به جای صابون صورت خود را با یک پاک‌کننده ملایم یا تونر و آب ولرم بشویید.

شستن صورت بعد از ورزش | خیز

یک سرم آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین C برای کاهش آسیب آلودگی‌های روی سطح پوست مفید است و باید صبح‌ها زیر مرطوب‌کننده استفاده کنید. قبل از خواب نیز یک کرم رتینول را برای کسانی که 30 سال به بالا دارند توصیه می‌شود. رتینول به صاف كردن خطوط و چین و چروك كمك می‌كند.

ویتامین A به ایجاد یک مانع محافظتی در برابر پوست و به تسریع در تجدید سلول‌های پوستی کمک می‌کند. استفاده منظم از ویتامین A می‌تواند به مرور زمان به سد دفاعی طبیعی پوست شما کمک کند.

3- روش های اصلاح خود را یاد بگیرید. اصلاح دقیق و صحیح، به ویژه برای افرادی که دارای پوست حساس یا بیماری پوستی مانند آکنه و درماتیت آتوپیک هستند، اهمیت ویژه دارد. در ابتدا با محصولات اصلاح (فوم یا ژل) پوست را محافظت و چرب کنید. استفاده از این محصولات به عدم ایجاد بریدگی و زخم کمک می‌کند. همچنین به افرادی که پوست حساس دارند کمک می‌کند که دچار سوزش نشوند. محصولات خشن ممکن است چربی های طبیعی پوست را از بین ببرند. زیرا بالاترین لایه سلول های پوست برداشته می‌شود.

اصلاح صورت آقایان | خیز

اگر غالباً از تیغ استفاده می‌کنید و دچار سوزش یا ایجاد موی زیرپوستی می‌شوید، به جای آن از تیغ تک یا دو تیغه استفاده کنید و پوست خود را در حین اصلاح نکشید. اصلاح را در جهت رشد مو انجام دهید نه در خلاف جهت آن. بعد از هر بار اصلاح تیغ ​​را بشویید و پس از پنج تا هفت اصلاح تیغه خود را عوض کنید تا پوست کمتر تحریک شود.

4- پوست خود را روزانه مرطوب کنید. مرطوب‌کننده آب را در پوست شما به دام می‌اندازد و این می‌تواند به کاهش خطوط ظریف چین و چروک کمک کند و پوست شما را روشن و جوان‌تر نشان دهد. برای حصول بهترین نتیجه، بلافاصله پس از استحمام، دوش گرفتن یا اصلاح در حالی که پوست هنوز مرطوب است، مرطوب کننده به صورت و بدن خود بمالید. مرطوب کننده ها و محصولات ضد پیری برای آقایان باید بافتی سبک داشته باشند. محصولات چرب برای پوست تازه اصلاح شده مناسب نیست.

اگر پوست شما خشک نیست، لازم نیست زیاد از مرطوب‌کننده استفاده کنید. مرطوب کردن شبیه نوشیدن آب است. آن را در صورت نیاز انجام دهید.

5- پوست خود را مرتباً چک کنید. لکه‌ها یا خال‌های جدیدی که خارش، خونریزی یا تغییر رنگ دارند اغلب علائم هشداردهنده اولیه ضایعات پوستی هستند. اگر لکه‌های مشکوکی مشاهده کردید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. مردان بالای 50 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به ملانوم (کشنده ‌ترین شکل سرطان پوست) قرار دارند. اگر علائم سرطان زود مشاهده شود، قابل درمان است.

6- هر زمان در فضای باز قرار دارید از ضد آفتاب استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از آفتاب که می‌تواند منجر به چین و چروک، لکه‌های پیری و حتی سرطان پوست شود، قبل از بیرون رفتن از منزل، به در تمام مناطق در معرض پوست، از جمله پوست سر، گوش‌ها، گردن و لب‌های خود ضدآفتاب بزنید. برای محافظت بهتر از پوست، از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و باSPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار یا بلافاصله پس از شنا یا تعریق دوباره آن را تجدید کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از لباس‌های ضد آفتاب مانند پیراهن سبک و آستین بلند، شلوار، کلاه لبه باز و عینک آفتابی از پوست خود محافظت کنید.

انواع ضدآفتاب | خیز

7- قبل از استفاده از هر محصول پوستی، پچ تست انجام دهید.

انتخاب محصولات مراقبت از پوست اغلب به آسانی با آزمایش و خطا امکان‌پذیر است. پوست هر مردی متفاوت است و هیچ رویکردی برای مراقبت از پوست همه مردان وجود ندارد. اگر مطمئن نیستید که نوع پوست شما چیست، یا اگر در مورد نحوه مراقبت از پوست خود سؤالی دارید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

8- آب کافی بنوشید. بهترین میزان آبی که بدن هر فرد نیاز دارد همان مقداری است که طلب می‌کند. پس سعی کنید زیاده از حد آب نخورید. از طرفی هرگز تشنگی نکشید و هر زمان احساس نیاز کردید سریعاً آب بنوشید.

9- مصرف الکل و سیگار را ترک کنید و یا به حداقل برسانید. مصرف این مواد طراوت و شادابی پوست شما را کاهش می‌دهد و پوست شما را سریعتر پیر می‌کند. این مورد در بین آقایان شایع‌تر از بانوان است. بنابراین به آقایانی که برای پوست خود اهمیت قائلند توصیه می‌کنیم به عادات روزانه خود توجه ویژه داشته باشند.

الکل ممنوع | خیز

 

منابع:

refinery29.com

washingtonpost.com

ncbi.nlm.nih.gov

int.eucerin.com

wolfproject.co

skinkraft.com

aedit.com

sharecare.com

mensjournal.com

sciencedirect.com

drugwatch.com

healthline.com
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا