Light Gives Life!
خشکی و ترک لب | ماسک نوری جوانساز پوست

درمان خشکی و ترک لب

ترک خوردن و خشکی لب

لب ‌های ترک‌ خورده اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف لب‌ های خشک استفاده می‌شود. لب‌ها مانند بقیه پوست بدن حاوی غدد چربی نیستند. بنابراین مستعد خشک‌شدن هستند. از این رو در وهله اول باید از خشکی لب جلوگیری کرد. لب‌ خشک و ترک‌ خورده ممکن است آزاردهنده، دردناک و حتی باعث خونریزی شود. ترک‌ خوردگی لب‌ ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. عوامل خشکی لب عبارتند از:

این عارضه شایع برای اکثر افراد رخ می‌دهد. خشکی لب‌ها را معمولاً می‌توان با اقدامات درمانی ساده و پیشگیرانه درمان کرد. اما در صورت بالابودن شدت خشکی لب و ترک‌ خوردگی لب ها، باید به متخصص پوست مراجعه کرد.

پوسته لب | ماسک نوری جوانساز پوست

علائم ترک لب

در هنگام ترک‌خوردن لب‌ها ممکن است یکی از علائم زیر را روی لب یا اطراف آن تجربه کنید:

  • خشکی
  • پوسته‌پوسته‌شدن
  • فلس
  • زخم
  • ورم
  • شکاف
  • خونریزی

علت خشکی و ترک خوردن لب

همانطور که گفته شد لب‌ها مانند سایر قسمت‌های پوست حاوی غدد چربی نیستند. این بدان معناست که بیشتر مستعد خشک‌شدن و ترک‌خوردن هستند. کمبود رطوبت هوا و عدم مراقبت، می‌تواند این مشکل را تشدید کند.

رطوبت کم در هوا در ماه‌های زمستان باعث ترک‌خوردن لب‌ها می‌شود. قرارگرفتن مکرر در معرض آفتاب در تابستان نیز می‌تواند این اختلال را تشدید کند. یکی دیگر از دلایل رایج ترک لب‌ها، لیس‌زدن آن است. در واقع بزاق دهان، رطوبت لب‌ها را بیشتر از بین می‌برد و  باعث خشکی بیشتر می‌شود.

ماسک LED جوانساز پوست نیلای

به روزترین و کم‌خطرترین روش جوانسازی پوست

سفارش ماسک نوری نیلای

پوست جوان و شاداب دیگر یک خاطره نیست
خرید نیلای

عوامل خطر ترک خوردگی لب

ترک لب | ماسک نوری جوانساز پوست

هر فردی ممکن است دچار ترک‌خوردن لب شود. به خصوص اگر پوست خشکی داشته باشد. مصرف برخی داروها نیز می‌تواند خطر ترک‌خوردگی لب را افزایش دهد. داروها و مکمل‌هایی که می‌توانند باعث ترک‌خوردن لب شوند، عبارتند از:

  • ویتامین A
  • رتینوئیدها (retinoids) – رتین-آ (Retin-A)، دیفرین (Differin)-
  • لیتیوم (lithium) که معمولاً برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می‌شود.
  • داروهای شیمی‌درمانی

چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی ترک لب باشیم؟

افراد مبتلا به کم‌آبی یا سوءتغذیه، بیشتر از افراد دیگر دچار ترک‌خوردن لب‌ها می‌شوند. در صورت ترک‌خوردن لب‌ها در هر یک از این دو گروه، باید به پزشک مراجعه شود. کم‌آبی و سوءتغذیه هر دو بیماری‌های جدی هستند. از این رو نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

از طرف دیگر برخی از افراد به شکل شدیدی دچار ترک‌خوردگی لب می‌شوند. در صورت بهبودنیافتن خشکی شدید و ترک‌خوردگی لب، باید به متخصص پوست مراجعه کرد. زیرا ممکن است فرد به بیماری کیلیت یا شیلیت مبتلا شده باشد. این اختلال با ترک‌خوردگی پوست در گوشه‌های لب مشخص می‌شود. شیلیت اغلب به عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی مانند بیماری کرون نسبت داده می‌شود. آسیب‌های دندانی و تولید بیش از حد بزاق ممکن است یک مورد معمولی از ترک‌خوردگی لب‌ها را به شیلیت تبدیل کند. یک متخصص پوست می‌تواند ترک‌خوردن ساده لب‌های خشک را از التهاب چرکی شیلیت تشخیص دهد.

درمان خانگی لب های خشک

لب‌های ترک‌خورده معمولاً در خانه قابل درمان هستند. اولین قدم، اطمینان از رطوبت کافی لب‌هایتان است. برای این منظور بهتر است کارهای زیر را انجام دهید:

  • استفاده از بالم لب در طول روز و قبل از خواب جهت جلوگیری از خشکی لب: قرارگرفتن در معرض آفتاب (به خصوص با افزایش سن) می‌تواند باعث ترک‌خوردن لب‌ها شود. قبل از رفتن به خارج از منزل، حتی در زمستان از یک بالم لب با حداقل SPF 15 استفاده کنید. این بالم به مرطوب‌شدن لب‌ها کمک می‌کند. ضدآفتاب بودن آن نیز اثرات خشکی بیشتر را به حداقل می‌رساند. بالم لب حاوی دی‌اکسید تیتانیوم (titanium dioxide) و یا اکسید روی (zinc oxide) نیز گزینه‌های خوبی هستند. توصیه می‌شود بالم را در خارج از منزل، هر دو ساعت یک بار تجدید کنید. همچنین استفاده از بالم، قبل از خواب نیز توصیه می‌شود.

بالم لب | ماسک نوری جوانساز پوست

  • هیدراته نگه‌داشتن پوست لب برای جلوگیری از ایجاد ترک پوستی: مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین از یک از دستگاه رطوبت‌ساز در خانه به خصوص در اتاق خواب خود استفاده کنید.
  • دوری از شرایط آب و هوایی سرد یا بستن روسری روی دهان و لب خود برای کاهش خشکی لب

توجه به نکات زیر نیز برای درمان خانگی لب‌های ترک‌خورده و یا پیشگیری از آن مفید است:

  • پرهیز از نگه‌داشتن وسایل فلزی با لب: وسایل روزمره مانند گیره کاغذ، جواهرات و نی‌های فلزی می‌توانند لب‌های شما را تحریک کنند.
  • استفاده از محصولات لب غیرتحریک‌کننده: از بالم لب، رژ لب و سایر محصولات لب حاوی موادی مانند روغن دانه کرچک، سرامیدها (ceramides)، دایمتیکون (dimethicone) یا روغن معدنی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که محصول مورد نظر دارای برچسب «بدون عطر» و «هیپوآلرژیک (hypoallergenic)» است. از خرید محصولات حاوی موادی مانند کافور، منتول (menthol) یا اکالیپتوس (eucalyptus) اجتناب کنید. زیرا این مواد می‌توانند لب‌های شما را تحریک کنند. در صورت ایجاد احساس سوزش، گزش یا خارش لب پس از استفاده از محصول، مصرف آن را متوقف کنید.

روش‌های درمان خشکی و ترک خوردن لب

در صورت داشتن لب‌های خشک و ترک‌خورده، روش‌های پیشگیری ممکن است از تشدید آن جلوگیری کند. اما روش‌های درمانی زیر به بهبود سریع‌تر آن کمک می‌کنند:

  • پوست لب را به آرامی لایه‌برداری کنید: لب‌های ترک‌خورده، ممکن است زبر شوند. در نتیجه شروع به پوسته‌شدن می‌کنند. اما برداشتن پوستی که کاملاً مرده نیست، می‌تواند منجر به خونریزی و درد شود. بنابراین باید مراقب باشید. در این صورت توصیه می‌شود با انگشت خود یک لایه‌بردار ملایم مانند اسکراب شکر را به لب‌‌های خود بمالید. همچنین به همراه آن حتماً از یک مرطوب‌کننده خوب نیز استفاده کنید.
  • لب‌های خود را مرطوب نگه دارید: برای جلوگیری از خشک‌شدن بیشتر لب‌ها از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای حفظ رطوبت، محصولات حاوی موم زنبور عسل یا وازلین به خوبی عمل می‌کنند. سعی کنید از این محصولات، شب‌ها قبل از خواب بیشتر استفاده کنید. پمادهایی مانند وازلین، روغن نارگیل، کره کاکائو، وازلین و حتی لوسیون بدن غلیظ نیز گزینه‌های خوبی هستند. بهتر است بدانید که پماد، رطوبت بیشتری نسبت به موم‌ها یا روغن‌ها دارد.

وازلین و خشکی لب | ماسک نوری جوانساز پوست

این دو درمان در صورت همراهی با روش‌های پیشگیری، به تنهایی می‌توانند ترمیم لب‌های ترک‌خورده را تسریع کنند.

برای جلوگیری از ترک لب چه باید کرد؟

سه راه ساده برای جلوگیری از ترک خوردن لب‌ها و داشتن لب‌هایی صاف و هیدراته وجود دارد:

  • از لیس‌زدن، گازگرفتن یا کندن پوست لب‌های خود پرهیز کنید: گاهی‌اوقات برخی از مردم برای کاهش احساس خشکی لب‌های خود، آن را لیس می‌زنند. اما بزاق دهان در واقع این وضعیت را تشدید می‌کند. در صورت لیس‌زدن لب‌هایتان، از یک بالم لب غیرتحریک‌کننده استفاده کنید.
  • به لب‌های خود توجه کنید: در صورت شروع به احساس خشکی یا خارش در لب‌هایتان، هر چه زودتر از بالم لب استفاده کنید.
  • غذاهای تند را کنار بگذارید: در صورت داشتن پوست حساس، سعی کنید از خوردن غذاهای تند اجتناب کنید. زیرا باعث تحریک لب‌ها می‌شوند.

نوبت شما

هدف ما از انتشار این مقاله، کمک به سلامت شماست. پس، نظرها و پیشنهادهای خود را بنویسید و ما را در رسیدن به این هدف یاری کنید. می‌توانید سؤال‌های خود را نیز درباره “خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها” در همین قسمت بیان کنید تا متخصصان ما به آن پاسخ دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مراجع:

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا