Light Gives Life!
تفاوت پوست زن و مرد | خیز

تفاوت های پوست زنان و مردان

تفاوت پوست مرد و زن: آنچه متخصصان پوست و زیبایی باید بدانند

آگاهی از تفاوت‌های فیزیولوژیکی، شیمیایی و بیوفیزیکی بین پوست زنان و مردان به متخصصان پوست کمک می‌کند تا نه تنها برای مدیریت بیماری های پوستی بلکه برای مراقبت صحیح از پوست نیز رویکرد مناسبی داشته باشند. تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی بر ویژگی های پوست نیز بسیار مهم است که باید در نظر گرفته شود. مکانیسم‌هایی که زمینه‌ساز تفاوت‌های مربوط به جنسیت در بیماری های پوستی هستند اغلب ناشناخته است. هورمون‌های جنسی، عوامل رفتاری، قومیت و محیط همه ممکن است در این تفاوت‌ها نقش داشته باشد.

پوست بزرگترین اندام چند منظوره در بدن است. با جذب اشعه ماورا بنفش و جلوگیری از حمله میکروارگانیسم و نفوذ شیمیایی، به عنوان یک مانع فیزیکی محافظ عمل می‌کند. پوست همچنین عبور آب و الکترولیت‌ها را کنترل می‌کند و عملکرد ایمنی و حسی نیز دارد. آگاهی از تفاوت های پوستی مرتبط با جنسیت، در برنامه‌ریزی مطالعه و تولید محصولات خاص زنان و مردان برای درمان‌های پوستی مناسب یا مداخلات زیبایی، کمک کننده است. محققان پارامترهای پوستی را در نقاط مختلف بدن در مردان و زنان به طور جداگانه ارزیابی کرده‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که پارامترهای پوستی هیدراتاسیون، از دست دادن آب ترانسپیدرمال، سبوم، گردش خون، رنگدانه‌ها و ضخامت به طور کلی در مردان بیشتر است اما pH پوست در زنان بیشتر است. اما جالب اینکه بدانید محققان در بعضی از این تفاوت‌ها اتفاق نظر ندارند. در ادامه به بررسی همه این موارد می‌پردازیم.

تفاوت آبرسانی پوست زنان و مردان

آبرسانی لایه شاخی (SC: Stratum Corneum) نقش مهمی در عملکرد پوست دارد؛ مانند تنظیم تکثیر اپیدرم، تفکیک و التهاب. بعضی محققان بیان داشته‌اند که نوشیدن آب برای بهبود خشکی پوست و هیدراته شدن آن مؤثر است. برخی دیگر نیز بیان داشته‌اند که تغییرات هیدراتاسیون تنها با سن و جنسیت ارتباط دارد. اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب در هیدراتاسیون در مردان و زنان جوان قابل توجه نیست اما در افراد مسن چشمگیر است. کاهش هیدراتاسیون ناشی از آفتاب در پشت دست زنان مسن نسبت به مردان مشهودتر است.  علاوه بر این، ظرفیت آبرسانی مجدد در زنان در معرض آفتاب به طور قابل توجهی پایین‌تر از مردان با سن مشابه است.

از طرفی، یک مطالعه آلمانی نشان داده که مردان جوان در مقایسه با زنان سطح بالاتری از هیدراتاسیون دارند و هیدراتاسیون در زنان در طول زندگی پایدار و یا حتی رو به افزایش است. اما با گذشت زمان در مردان از 40 سالگی کاهش می‌یابد.

در تحقیقات دیگری، هیدراتاسیون روی پیشانی مردان و زنان با سن بالای 70 سال کمتر از گروه‌های سنی جوان نشان داده شد. مقایسه مردان و زنان از نظر سنی توسط برخی محققین هیچ تفاوتی از نظر جنسیت در هیدراتاسیون نشان نداد.

تفاوت از دست دادن آب ترانسپیدرمال در مردان و زنان

TEWL (Transepidermal water loss) برای ارزیابی عملکرد اپیدرم در نگهداری آب پوست استفاده می‌شود. محققان در این مورد نیز نظرات متفاوتی ارائه داده‌اند. برخی می‌گویند در افراد با سن پایین50 سال، TEWL  در مردان بدون مداخله سایر پارامترها، به طور قابل توجهی پایین‌تر از زنان است. نتایج تبخیرسنجی زنان و مردان نشان می‌دهد که با افزایش سن، آب پوست در تمام محل‌ها به جز بازو کاهش می‌یابد. در افراد 50 تا 60 ساله، TEWL  در پیشانی، گونه‌ها و گردن در مردان بالاتر از زنان هم سن بود.

تفاوت رطوبت پوست زن و مرد |خیز

برخی تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که از دست دادن آب در طول زندگی افراد در هر دو جنس پایدار است و یا افزایش می‌یابد و در شرایط پایه تفاوتی در TEWL بین زن و مرد وجود ندارد.

تفاوت چربی پوست (سبوم) در مردان و زنان

غدد چربی مردان فعال‌تر و در نتیجه منافذ پوستی بیشتری نسبت به زنان دارند. هم غدد سباسه و هم منافذ آن‌ها بزرگتر از زنان است. تولید سبوم در مردان دو برابر زنان است، بنابراین پوست مردان چرب‌تر و براق‌تر از پوست زنان است. در نتیجه pH  آن کمتر از پوست زنان و مستعد آلودگی و آکنه است. اما برخی تحقیقات دیگر گزارش کردند که تولید سبوم در پوست زنان و مردان برابر است.

سبوم روی گونه‌های مردان نسبتاً پایدار است و با افزایش سن اندکی روی پیشانی افزایش می‌یابد اما در زنان در طول زندگی به تدریج کاهش می‌یابد. در تحقیقی دیگر محققین دریافتند که سبوم در پیشانی مردان 13 تا 70 ساله بیشتر از زنان هم سن است.

تفاوت ضخامت پوست در مردان و زنان

ضخامت پوست در مردان با افزایش سن از 20 سالگی به صورت خطی کاهش می‌یابد، اما در زنان تا سن 50 سالگی ثابت می‌ماند و بعد از آن شروع به کاهش می‌کند. نازک شدن پوست با افزایش سن نتیجه از دست دادن کلاژن است. در واقع، بین سطح هیدروکسیل پرولین (جز اصلی پروتئین کلاژن) و ضخامت پوست رابطه مستقیم وجود دارد.

به گفته برخی دیگر از محققان، ضخامت پوست در مردان و زنان در سن 45 سالگی شروع به کاهش می‌کند. کاهش ضخامت پوست و از دست دادن هیدروکسیل پرولین از پیامدهای عدم تعادل هورمونی است که به یائسگی مرتبط است. در نمونه‌برداری از پوست زنانی که به مدت 2 تا 10 سال تحت درمان با داروی استرادیول و تستوسترون قرار داشتند، سطح هیدروکسیل پرولین تقریباً 50٪ بیشتر از زنان یائسه درمان نشده همسن بود. یک مطالعه نشان می‌دهد که برداشتن تخمدان با نازک شدن پوست همراه است اما استروژن درمانی، پوست را ضخیم می‌کند.

برخی محققان با استفاده از سونوگرافی 20 مگاهرتز نشان دادند که بین ضخامت پوست و سطح هورمون‌های جنسی در زنان بارور رابطه مثبت وجود دارد. آن‌ها اظهار داشتند که این نتیجه ماندگاری آب ناشی از هورمون در پوست است.

در یک مطالعه دیگر با استفاده از تصویربرداری توموگرافی انسجام نوری در داخل بدن و با انجام اندازه‌گیری‌های تکرارپذیر نتیجه گرفتند که بین ضخامت اپیدرم در زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد (به جز پوست پیشانی که در زنان مسن به طور قابل توجهی نازک‌تر از مردان است). از طرفی لایه عمیق‌تر پوست آقایان به نام درم حدود 20٪ ضخیم‌تر از زنان است.

تفاوت  PH پوست در زنان و مردان

pH پوست در مردان کمتر است به این معنی که پوست مردان اسیدی تر است. اما این موضوع مورد پذیرش همه محققین نیست. برخی از آن‌ها باور دارند که  pH پوست با جنسیت ارتباط ندارد.

پیشانی خانم‌ها و دست آقایان کمترین pH را دارند. به جز در برخی مناطق (به ویژه پیشانی) مقدار PH در خانم‌ها همیشه بیشتر از 5 است. مقدار pH در مردان با افزایش سن افزایش می‌یابد.

تفاوت رنگ پوست در مردان و زنان

گروهی از محققین رنگ پایه را در سطح فوقانی، میانی و تحتانی کمر و بازوها در 168 داوطلب اروپایی مطالعه کردند. شرکت‌کنندگان زن رنگ پایه روشن‌تری نسبت به شرکت‌کنندگان مرد داشتند. در یک مطالعه آسیایی، شاخص ملانین پوستی در افراد مرد به طور قابل توجهی بالاتر بود (مرد: 214.82 و زن: 176.82).

رنگ پوست زن و مرد |خیز

تفاوت خاصیت ارتجاعی پوست در مردان و زنان

در گزارشی آمده که کشش پوست در زنان بیشتر از مردان است. اما برخی از محققان معتقدند که خاصیت الاستیک پوست با جنسیت ارتباط ندارد.

تفاوت اصطکاک پوست در زنان و مردان

در مطالعه‌ای نشان دادند که حداکثر ضرایب اصطکاک پوست در ناحیه کانتوس (گوشه چشم) و پشت دست در زنان در حدود 40 سالگی دیده می‌شود. اما ضریب اصطکاک پوست در مردان نسبت به زنان کمتر تغییر می‌کند.

تفاوت الگوی پیری صورت در زنان و مردان

گروهی از محققین از چهره 98 داوطلب مرد سالم ژاپنی در 20 تا 60 سالگی با زاویه 45 درجه عکسبرداری کردند. آن‌ها همچنین از عکس 108 زن داوطلب سالم ژاپنی در سنین 20 تا 60 سالگی برای مقایسه تفاوت در خصوصیات مورفولوژیکی افتادگی بین زن و مرد استفاده کردند. سپس با استفاده از معیارهای درجه‌بندی مبتنی بر عکس، شدت افتادگی گونه‌های بالا و پایین را ارزیابی کردند و نشان دادند که شدت افتادگی در گونه‌های بالا و پایین تقریباً بین مردان و زنان در سنین مختلف برابر است، اما بعد از میانسالی، افتادگی پلک پایینی در مردان بسیار شدیدتر از زنان بود.

تفاوت چین و چروک در صورت مردان و زنان

محققین گزارش کردند که در تمام گروه‌هایسنی افزایش چین و چروک پیشانی مردان در مقایسه با زنان بیشتر است. هیچ تفاوت وابسته به جنسیت در چین و چروک‌های پلک فوقانی مشاهده نشد. به استثنای بالاترین گروه سنی (سن: 65-75 سال) که در آن چین و چروک در زنان بیشتر یا برابر با مردان بود، سایر چین و چروک‌های صورت در مردان در همه گروه‌ها بیشتر بود. به طور کلی، علائم پیری ممکن است در مردان دیرتر ظاهر شود، اما وقتی چین و چروک ایجاد می‌شود، کاملاً برجسته است. مردان بیشتر تحت تأثیر افتادگی پوست همراه با پف چشم و سیاهی دورچشم قرار می‌گیرند .

پوست مردان و زنان هر ساله پس از سی سالگی حدود یک درصد از کلاژن خود را از دست می‌دهد. با این حال، برای زنان، کاهش کلاژن در پنج سال اول پس از یائسگی به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. صرف نظر از سن، به لطف آندروژن‌ها، کلاژن و الاستین با سرعت کمتری در پوست مردان تخریب می‌شود.

تفاوت منافذ پوست زنان و مردان

وجود منافذ پوستی ضروری است زیرا به بدن اجازه می‌دهد عرق، روغن و سایر مواد ضروری را روی سطح پوست آزاد کند. منافذ پوست مردان بیشتر، بزرگتر و برجسته‌تر از منافذ پوست زنان هستند.

آیا پوست مردان چربتر از پوست زنان است؟

مردان به طور معمول غدد چربی بزرگتری دارند. در نتیجه سلول‌های این غدد چربی گیرنده‌های مثبت بیشتری برای آندروژن دارند. بنابراین، مردان معمولاً بیش از زنان سبوم (چربی ترشح شده از غدد چربی) تولید می‌کنند و پوست چرب‌تری دارند. هورمون جنسی زنانه (استروژن) سبوم کمتری تولید می‌کند. از آنجا که چربی پوست مردان بیشتر است، می‌تواند تجمع بیشتری پیدا کند (جوش‌های سرسیاه و جوش‌های چرکی). این جوش‌ها در دوران بلوغ به دلیل هجوم تستوسترون شیوع بیشتری خواهد داشت که منجر به افزایش تولید میزان سبوم در پوست مردان می‌شود . این یکی از دلایل آکنه طولانی مدت در مردان است. جالب است بدانید که ابتلا به بیماری رینوفیما بیشتر در مردان دیده می‌شود که در موارد شدید به روزاسه تبدیل می‌شود و با قرمزی بینی بزرگ شدن غدد چربی همراه است.

تفاوت تعریق در پوست زنان و مردان

مردان به طور معمول اسید لاکتیک بیشتری در عرق خود دارند که در مقایسه با عرق زنان، pH کمتری (کمتر از 5) دارد. مردان معمولاً دو برابر بیشتر از زنان عرق می‌کنند. با این حال، به نظر می‌رسد به دلیل تولید چربی بیشتر در پوست، پوست مردان هیدراته تر باشد. همچنین ممکن است تعریق زیاد و تولید اسید لاکتیک (ماده مرطوب کننده طبیعی شناخته شده برای پوست) عامل هیدراتاسیون بافت باشد.

تفاوت اصلاح صورت در مردان و زنان

در حالی که تفاوت‌های بیولوژیکی زیادی بین پوست زنان و مردان وجود دارد، اصلاح صورت آقایان نیز این تفاوت را تشدید می‌کند. تراشیدن پوست می‌تواند آن را ویران کند. بعضی اوقات ممکن است مردان پس از اصلاح، قرمزی، خشکی و حتی حساسیت را تجربه کنند.

عمل اصلاح باعث ایجاد اصطکاک و استرس بیشتر بر روی پوست می‌شود. تراشیدن، موانع فوقانی پوست را از بین می‌برد و پوست را بدون محافظ می‌کند. اگر تیغ کند باشد پوست بیشتر آسیب می‌بیند. استفاده مجدد از همان تیغ ​​نیز گاه به دلیل وجود باکتری باعث عفونت می‌شود. گفته می‌شود که تا 40٪ از مشکلات پوستی مردان مربوط به اصلاح هست.

مراجع:

refinery29.com
washingtonpost.com
ncbi.nlm.nih.gov
int.eucerin.com
wolfproject.co
skinkraft.com
aedit.com
sharecare.com
mensjournal.com
sciencedirect.com
drugwatch.com
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
Scroll to Top
اسکرول به بالا